Norrköping: Bygget i Hageby

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av M_M »

20581000184197 skrev:Enligt Östgötatrafikens karta över tätortstrafiken i Norrköping (http://www.ostgotatrafiken.se/upload/Bi ... orrkop.pdf) ska hållplatsen "Ljura" hädanefter heta "Ljura centrum". (Men på den kartan har också linje 115 konverterats till spårväg.)
På den kartan står det 113 längs busslinjen sydväst om spårvägens hållplats Ljura Centrum. Nån som glömt sudda bort 113 där.

Nu är vi förvisso en bit från spårtrafik (men man kan alltid tänka sig spårvägifiera busslinjer), men:

När jag ser kartan så tycker jag att det ser ut som om en del busslinjer skulle kunna bli attraktivare om de förlängdes tillbaka mot centrum eller åtminstone en bra bytespunkt i nån slags loopfunktion. Exempelvis verkar det vara en rejäl omväg att åka med buss 116 till/från flygplatsen. Vore det inte läge för 116 att fortsätta så att den antingen "stöter på sig själv" i närheten av Oxhagsgatan, eller kanske köra in till centrum igen?

En annan fråga är varför det verkar som om spårvägslinjer och busslinjer korsar varandra utan att byte föreligger, linje 119 och 3 vid Bastuban-SMHI och Frans Bloms Gata? Förvisso är säkert lokalt resande mellan sydvästra änden på 3 och 119 rätt lågt, men det verkar rätt opraktiskt att behöva åka ända till Väster Tull för att kunna göra ett smidigt byte.

De här linjerna 117 och 118 till Vrinnevisjukhuset får mig att fundera på körtider, vore det inte läge att ha en medsolslinje och en motsolslinje runt det där halvcirkelformade flerfamiljhusområdet? Eller är körtiden kanske så kort att man kommer fram på ett ögonblick?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Tyvärr måste jag ju säga, att de märks tydligt hur dåligt bevandrad du är i Norrköpings geografi. Så antingen borde du hålla dej för god att ta upp vissa saker, eller skaffa dej bättre förutsättningar, t.ex. genom att studera satellitbilder på nätet, eller åka o kolla. Nåväl, sånt händer....
M_M skrev:På den kartan står det 113 längs busslinjen sydväst om spårvägens hållplats Ljura Centrum. Nån som glömt sudda bort 113 där.
Mja, nog är de bortglömt där, men tyvärr är de väl så, att Ötrsgötatrafiken, som väl i allafall borde kontrollera kartorna innan publicering och spridning på bl.a. hållplatser, är otroligt dåliga på att få allt rätt. Det gäller tyvärr även tidtabeller.
Detaljkännedomen och noggrannheten är helt enkelt för dålig, vilket är otroligt dåligt och skrämmande.
M_M skrev:Nu är vi förvisso en bit från spårtrafik (men man kan alltid tänka sig spårvägifiera busslinjer), men:
Det är ju tanken, att de ska ske framöver, om politikerna är rakryggade nog.
M_M skrev:När jag ser kartan så tycker jag att det ser ut som om en del busslinjer skulle kunna bli attraktivare om de förlängdes tillbaka mot centrum eller åtminstone en bra bytespunkt i nån slags loopfunktion. Exempelvis verkar det vara en rejäl omväg att åka med buss 116 till/från flygplatsen. Vore det inte läge för 116 att fortsätta så att den antingen "stöter på sig själv" i närheten av Oxhagsgatan, eller kanske köra in till centrum igen?
Mycket möjligt det skulle vara en bra lösning, dock kostar den nog lite mer, om man nu inte ska ha enkelriktade loopar, vilket inte alltid är helt uppskattat av resenärer, framförallt inte de som åkt här under många år, åt motsatt håll av speciella skäl. 116 går nu i 30-min trafik, kör man en linje med annat nummer i motsatt riktning (allternativt använder linjenummerbyte på bestämd plats) så kan man köra loop dubbelriktat och samtidigt skapa ett slags 15-min trafik, vilket ju resenärerna skulle uppskatta, i synnerhet i andra änden, Lindö, där man känner sig nedprioriterade av att linjen dragits ner. Sena turer har även slopats.
M_M skrev:En annan fråga är varför det verkar som om spårvägslinjer och busslinjer korsar varandra utan att byte föreligger, linje 119 och 3 vid Bastuban-SMHI och Frans Bloms Gata? Förvisso är säkert lokalt resande mellan sydvästra änden på 3 och 119 rätt lågt, men det verkar rätt opraktiskt att behöva åka ända till Väster Tull för att kunna göra ett smidigt byte.
Här är geografin emot detta, främst för att man inte tar spårvagnen 2-3 min byter till buss och åker 2 min, för en sträcka som man promenerar på 15 min. Spårvagen går dessutom i en skärning under den bro bussen går över.
M_M skrev:De här linjerna 117 och 118 till Vrinnevisjukhuset får mig att fundera på körtider, vore det inte läge att ha en medsolslinje och en motsolslinje runt det där halvcirkelformade flerfamiljhusområdet? Eller är körtiden kanske så kort att man kommer fram på ett ögonblick?
Det där har tillämpats förr, utan att de vanns någon större vinst med det. Möjligen kan förändring komma till stånd framöver, då man börjar bygga mer o mer i Kårtorp, som ligger utanför Vrinnevi. linje 458, är en ny linje som körs ett smärre antal turer, men kan säkert komma att utökas vartefter.
Körtiden runt Vilbergen, är dock ganska kort då de oftast är lite enkelriktat resande. Allså tidsbunder enkelriktat.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

leifd skrev:Tyvärr måste jag ju säga, att de märks tydligt hur dåligt bevandrad du är i Norrköpings geografi. Så antingen borde du hålla dej för god att ta upp vissa saker, eller skaffa dej bättre förutsättningar, t.ex. genom att studera satellitbilder på nätet, eller åka o kolla. Nåväl, sånt händer....
Ja, jag erkänner mig absolut skyldig till dålig lokalkännedom...
leifd skrev:
M_M skrev:På den kartan står det 113 längs busslinjen sydväst om spårvägens hållplats Ljura Centrum. Nån som glömt sudda bort 113 där.
Mja, nog är de bortglömt där, men tyvärr är de väl så, att Ötrsgötatrafiken, som väl i allafall borde kontrollera kartorna innan publicering och spridning på bl.a. hållplatser, är otroligt dåliga på att få allt rätt. Det gäller tyvärr även tidtabeller.
Detaljkännedomen och noggrannheten är helt enkelt för dålig, vilket är otroligt dåligt och skrämmande.
Tar de till sig om någon påpekar fel/brister till dem?

De skulle kanske köra nån "remissrunda" genom att helt enkelt förhandsvisa kartor på nätet innan de dyker upp i pappersform, och låta folk maila in synpunkter?
leifd skrev:
M_M skrev:Nu är vi förvisso en bit från spårtrafik (men man kan alltid tänka sig spårvägifiera busslinjer), men:
Det är ju tanken, att de ska ske framöver, om politikerna är rakryggade nog.
Trevligt!
leifd skrev:
M_M skrev:När jag ser kartan så tycker jag att det ser ut som om en del busslinjer skulle kunna bli attraktivare om de förlängdes tillbaka mot centrum eller åtminstone en bra bytespunkt i nån slags loopfunktion. Exempelvis verkar det vara en rejäl omväg att åka med buss 116 till/från flygplatsen. Vore det inte läge för 116 att fortsätta så att den antingen "stöter på sig själv" i närheten av Oxhagsgatan, eller kanske köra in till centrum igen?
Mycket möjligt det skulle vara en bra lösning, dock kostar den nog lite mer, om man nu inte ska ha enkelriktade loopar, vilket inte alltid är helt uppskattat av resenärer, framförallt inte de som åkt här under många år, åt motsatt håll av speciella skäl. 116 går nu i 30-min trafik, kör man en linje med annat nummer i motsatt riktning (allternativt använder linjenummerbyte på bestämd plats) så kan man köra loop dubbelriktat och samtidigt skapa ett slags 15-min trafik, vilket ju resenärerna skulle uppskatta, i synnerhet i andra änden, Lindö, där man känner sig nedprioriterade av att linjen dragits ner. Sena turer har även slopats.
Aha. Ja, att det är en kostnadsfråga förstår jag också. Det som blir lite problematiskt är väl att det kanske nästan kan bli så att det lönar sig att gå en genväg för att ta en närmare hållplats. Hur lång är körtiden respektive gångtiden från ändhållplats till Oxhagsgatan?
leifd skrev:
M_M skrev:En annan fråga är varför det verkar som om spårvägslinjer och busslinjer korsar varandra utan att byte föreligger, linje 119 och 3 vid Bastuban-SMHI och Frans Bloms Gata? Förvisso är säkert lokalt resande mellan sydvästra änden på 3 och 119 rätt lågt, men det verkar rätt opraktiskt att behöva åka ända till Väster Tull för att kunna göra ett smidigt byte.
Här är geografin emot detta, främst för att man inte tar spårvagnen 2-3 min byter till buss och åker 2 min, för en sträcka som man promenerar på 15 min. Spårvagen går dessutom i en skärning under den bro bussen går över.
Aha. Jag skyller att jag är från Göteborg, här verkar det vara vanligt att just ta bussen 2 minuter, byta och åka spårvagn 2 minuter. (Exempel Götaplatsen - Vasaplatsen) :)
leifd skrev:
M_M skrev:De här linjerna 117 och 118 till Vrinnevisjukhuset får mig att fundera på körtider, vore det inte läge att ha en medsolslinje och en motsolslinje runt det där halvcirkelformade flerfamiljhusområdet? Eller är körtiden kanske så kort att man kommer fram på ett ögonblick?
Det där har tillämpats förr, utan att de vanns någon större vinst med det. Möjligen kan förändring komma till stånd framöver, då man börjar bygga mer o mer i Kårtorp, som ligger utanför Vrinnevi. linje 458, är en ny linje som körs ett smärre antal turer, men kan säkert komma att utökas vartefter.
Körtiden runt Vilbergen, är dock ganska kort då de oftast är lite enkelriktat resande. Allså tidsbunder enkelriktat.
Aha. Ja, om körtiden är kort och det dessutom är nära änden på linjen så har det antagligen inte så stor betydelse.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Så, då har jag nog dokumenterat klart den här biten. Från i lördags, så ni har sett allt det här förut. 82 bilder finns på min hemsida.

Bild
Vändslingan Trumpetaregatan.

Bild
OKQ8. Nu med trafik.

Bild
Hageby Vårdcentral.

Bild
Ljura x2

Bild
Fd. vändslinga, Ljura.

Bild
Slingan i Klingsberg vid Albrektsvägen.

Så, på söndag blir det att börja på nytt igen i Navestad.
Skriv svar