Norrköping: Bygget i Hageby
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
- Willy Forsström
- Inlägg: 83
- Blev medlem: söndag 17 november 2002 17:47
- Ort: Norrköping
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Ett mycket mera svårlöst problem blir det nog vid Pressaregatan. Där finns ljussignaler men inte fan stannade bilisterna för det. Är man från sydligare breddgrader behöver man ju inte bry sig om sådant som rödljus (åkt taxi i Turkiet).
Här tror jag att Nettobutikens kunder är det stora problemet. Vi höll på att köra på flera bilar där.
Det finns även ett par "fällor" på Ljura. Dels vid överfarten vid bron, dels mitt på raksträckan där en infart har byggts.
Annars var linjen skön att köra, långa raksträckor, svepande kurvor och snyggt gräs. Bara rondellen vid Ljura och en och annan signal kvar.
Med anledning av omröstningen om nya linjer har jag en gissning om ny sträckning efter Ringdansen. Ljura centrum - Söder tull via Vasaparken och Kristinaplatsen. Detta skulle korta körtiden mellan dessa punkter med ca 4 minuter i varje riktning.
Nu väntar vi på linje 4 mellan Norr tull och Klingsberg också. Och våra nya vagnar så klart.
Här tror jag att Nettobutikens kunder är det stora problemet. Vi höll på att köra på flera bilar där.
Det finns även ett par "fällor" på Ljura. Dels vid överfarten vid bron, dels mitt på raksträckan där en infart har byggts.
Annars var linjen skön att köra, långa raksträckor, svepande kurvor och snyggt gräs. Bara rondellen vid Ljura och en och annan signal kvar.
Med anledning av omröstningen om nya linjer har jag en gissning om ny sträckning efter Ringdansen. Ljura centrum - Söder tull via Vasaparken och Kristinaplatsen. Detta skulle korta körtiden mellan dessa punkter med ca 4 minuter i varje riktning.
Nu väntar vi på linje 4 mellan Norr tull och Klingsberg också. Och våra nya vagnar så klart.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Bild från platsen?Willy Forsström skrev:Ett mycket mera svårlöst problem blir det nog vid Pressaregatan. Där finns ljussignaler men inte fan stannade bilisterna för det.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Linje 4??!! Tell us moore 

------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Spår genom Vasaparken har jag också tänkt ofta på. Tycker linje 2 får så konstig sick-sack-sträckning nu. Men det skulle väl kanske innebära hela den gamla Klingsbergsgrenens död?Willy Forsström skrev: Med anledning av omröstningen om nya linjer har jag en gissning om ny sträckning efter Ringdansen. Ljura centrum - Söder tull via Vasaparken och Kristinaplatsen. Detta skulle korta körtiden mellan dessa punkter med ca 4 minuter i varje riktning.
Nu väntar vi på linje 4 mellan Norr tull och Klingsberg också. Och våra nya vagnar så klart.
Fast, just det, du skriver om en linje Norr Tull - Klingsberg också ju. Skulle den ta Öster då, medan 2 finge gå i Drottninggatan? Finns det sådana planer på en tredje linje?
Jag har för övrigt fortfarande svårt att få in Kungsgatan i ett linjenät utan ytterligare grenar utåt, men ett framtida system med tre linjer och spår genom Vasaparken samt till Ingelstad, men som dock skulle innebära att Albrektsvägen-spåret slutade trafikeras, kunde kanske se ut på följande sätt:
*3: Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Resecentrum - Norr Tull - Vasaskolan - Vidablick (Nuvarande sträckning)
*2: Klingsberg - Broocmansplan - Söder Tull - Öster - Resecentrum - Norr Tull - Vasaskolan - Fridvalla (Som före Albrektsvägsspårets tid)
*4 (eller 6): Navestad - Hageby - Ljura - Vasaparken - Söder Tull - Kungsgatan - Resecentrum - Ingelstad?
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Sant. Tyvärr funkar ju inte sådan målning på vintern, fast då kanske folk ändå kör försiktigare?daniel_s skrev:Nej, varför skulle det behövas en sådan skylt? Trafikreglerna innebär att man ska stanna före spårområdet i det fallet. Om man vill förtydliga det kan man måla körbanan rutig där man inte ska stanna och sätta upp en vit skylt "Blockera inte korsningen, tack".M_M skrev:Det finns ju en skylt "stopp - signal" för att flytta "stopp-punkten" vid trafikljus, och likaså kan man placera väjningsplikt/stopp-skyltar på önskad plats, men finns det något sätt att göra samma stopp-plats-flytt där högerregeln gäller?
Vilken sorts ljussignaler sitter där? Dubbelblinkande "varning för spårvagn" eller vanliga röd-gul-grön?Willy Forsström skrev:Ett mycket mera svårlöst problem blir det nog vid Pressaregatan. Där finns ljussignaler men inte fan stannade bilisterna för det. Är man från sydligare breddgrader behöver man ju inte bry sig om sådant som rödljus (åkt taxi i Turkiet).
Här tror jag att Nettobutikens kunder är det stora problemet. Vi höll på att köra på flera bilar där.
Ja! Om man sparar 4 minuter per riktning så sparar man 8 minuter på ett helt varv. Om man i framtiden kör 8 avgångar per timme (var 7½:e minut) så sparar man en spårvagn på den förkortningen. Dessutom blir kollektivtrafiken såklart attraktivare också om det går snabbare.Willy Forsström skrev:Det finns även ett par "fällor" på Ljura. Dels vid överfarten vid bron, dels mitt på raksträckan där en infart har byggts.
Annars var linjen skön att köra, långa raksträckor, svepande kurvor och snyggt gräs. Bara rondellen vid Ljura och en och annan signal kvar.
Med anledning av omröstningen om nya linjer har jag en gissning om ny sträckning efter Ringdansen. Ljura centrum - Söder tull via Vasaparken och Kristinaplatsen. Detta skulle korta körtiden mellan dessa punkter med ca 4 minuter i varje riktning.
Jämför med snabbspåret i Göteborg, där man sparar 5 minuter enkel väg. Med en turtäthet på 4½-5 minuter i rusningen på de fyra linjer som använder snabbspåret så sparar snabbspåret in gissningsvis åtta spårvagnståg. Det är några miljoner räknat i priset på spårvagnar...
Finns det trafikunderlag i Norrköping för att köra både på det gamla och på ett eventuellt nytt "snabbspår" här?
Du tänker en renovering av den gamla slingan (där vagnarna kör nu och fram till invigningen av nya spåren)?Willy Forsström skrev:Nu väntar vi på linje 4 mellan Norr tull och Klingsberg också. Och våra nya vagnar så klart.
Jag spekulerar lite om en extralinje mellan Ljura/Ringdansen och Norr Tull, visst är det väl så att den nya spårvägen har större resandeunderlag än grenarna på norra sidan?
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Om man utgår från att Ringdansen/Navestad har större resandeunderlag än grenarna på norr, så skulle man annars kunna göra såhär:20581000184197 skrev:Spår genom Vasaparken har jag också tänkt ofta på. Tycker linje 2 får så konstig sick-sack-sträckning nu. Men det skulle väl kanske innebära hela den gamla Klingsbergsgrenens död?Willy Forsström skrev: Med anledning av omröstningen om nya linjer har jag en gissning om ny sträckning efter Ringdansen. Ljura centrum - Söder tull via Vasaparken och Kristinaplatsen. Detta skulle korta körtiden mellan dessa punkter med ca 4 minuter i varje riktning.
Nu väntar vi på linje 4 mellan Norr tull och Klingsberg också. Och våra nya vagnar så klart.
Fast, just det, du skriver om en linje Norr Tull - Klingsberg också ju. Skulle den ta Öster då, medan 2 finge gå i Drottninggatan? Finns det sådana planer på en tredje linje?
Jag har för övrigt fortfarande svårt att få in Kungsgatan i ett linjenät utan ytterligare grenar utåt, men ett framtida system med tre linjer och spår genom Vasaparken samt till Ingelstad, men som dock skulle innebära att Albrektsvägen-spåret slutade trafikeras, kunde kanske se ut på följande sätt:
*3: Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Resecentrum - Norr Tull - Vasaskolan - Vidablick (Nuvarande sträckning)
*2: Klingsberg - Broocmansplan - Söder Tull - Öster - Resecentrum - Norr Tull - Vasaskolan - Fridvalla (Som före Albrektsvägsspårets tid)
*4 (eller 6): Navestad - Hageby - Ljura - Vasaparken - Söder Tull - Kungsgatan - Resecentrum - Ingelstad?
*3: Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Resecentrum - Norr Tull - Vasaskolan - Vidablick (Nuvarande sträckning)
*2 Navestad - Hageby - Ljura - Vasaparken - Söder Tull - Drottninggatan - Resecentrum - Norr Tull Vasaskolan - Fridvalla
Kungsgatan - Resecentrum - Ingelstad?[/quote]
*4: Klingsberg - Kungsgatan - Resecentrum - Öster - Söder Tull - Vasaparken - Ljura - Hageby (- Navestad)
Då får man trafik på alla grenar, Navestad/Ljura och Drottininggatan får dubbel turtäthet mot övriga grenar och Navestad/Ljura får dessutom direktvagnar som går båda vägarna genom centrum.
En intressant fråga i det läget är dock hur man ska lägga tidtabellen. Ska man lägga 4 och 2 så att de går med jämna avstånd från varandra vid Navestad/Ljura, eller ska de ha jämnt avstånd vid Resecentrum? Om det funkar med reglertider (vilket jag i.o.f.s. inte tror på själv) så vore det kanske bäst om 2 och 4 får jämnt avstånd från varandra i Navestad/Ljura för norrgående vagnar, men de får jämnt avstånd från varandra vid Resecentrum för vagnar påväg mot Ljura/Navestad. Jag tror att det är den lösning som ger kortast väntetid för den som bara går till hållplatsen utan att ha koll på tidtabellen.
-
- Inlägg: 516
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
- Ort: Norrköping
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Ska man döma av NT:s omröstning (http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6333153) verkar det finnas en förkrossande majoritet (84 %) för fortsatt utbyggnad av spårvägen i Norrköping. Vilka sträckor man vill satsa på är inte lika entydigt, men Ingelsta ligger högst i topp med 33 %, tätt följt av Vrinnevisjukhuset med 24 % och Söderköping med hela 20 %. Nu ska väl dessa siffror inte tas alltför seriöst, men nog är det en tydlig indikation på vartåt det lutar i varje fall.
Under denna mandatperiod lär dock inte så mycket mer hända än att linje 2 förlängs till Ringdansen. Därutöver är det rent av sannolikt att det blir en linjeomläggning för att komma tillrätta med obalansen mellan den norra och södra delen av den blivande linje 2. På kort sikt finns väl egentligen bara en lösning, och det är att vända varannan vagn vid Norr tull. Men det betyder att Eneby och Fridvalla bara får 20-minuterstrafik, vilket väl är i minsta laget. Börjar vi blanda in nya sträckor kommer frågan i ett annat läge.
Sammanfattningsvis verkar det just nu finnas ett momentum för fortsatt utbyggnad i Norrköping. Med rödgrön majoritet i fullmäktige vore det bra märkligt om vi inte får se någon form av beslut om att "ta tag i" utbyggnaden till Vrinnevisjukhuset under mandatperioden. Själva byggnationen lär inte komma igång förrän under nästa mandatperiod, men det ska ju utredas och donas dessförinnan. Hur det än går står vi inför spännande tider!
/Niklas
Under denna mandatperiod lär dock inte så mycket mer hända än att linje 2 förlängs till Ringdansen. Därutöver är det rent av sannolikt att det blir en linjeomläggning för att komma tillrätta med obalansen mellan den norra och södra delen av den blivande linje 2. På kort sikt finns väl egentligen bara en lösning, och det är att vända varannan vagn vid Norr tull. Men det betyder att Eneby och Fridvalla bara får 20-minuterstrafik, vilket väl är i minsta laget. Börjar vi blanda in nya sträckor kommer frågan i ett annat läge.
Sammanfattningsvis verkar det just nu finnas ett momentum för fortsatt utbyggnad i Norrköping. Med rödgrön majoritet i fullmäktige vore det bra märkligt om vi inte får se någon form av beslut om att "ta tag i" utbyggnaden till Vrinnevisjukhuset under mandatperioden. Själva byggnationen lär inte komma igång förrän under nästa mandatperiod, men det ska ju utredas och donas dessförinnan. Hur det än går står vi inför spännande tider!
/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Vanliga.M_M skrev:Vilken sorts ljussignaler sitter där [Hagebygatan / Pressaregatan]? Dubbelblinkande "varning för spårvagn" eller vanliga röd-gul-grön?

Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
12 dagar kvar. Hur har det sett ut med provkörning efter jungfruturen som vi kunde läsa om? Hur man börjat provköra "på allvar", i de hastigheter man ska hålla i linjetrafiken? Kommer regelbunden provkörning att ske under veckan som kommer, så att man ska ta en tur dit med kameran?
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Ja dag tid 800 - 1600 Var själv ute och körde i Onsdags (6/10) spåret är fortfarande mycket halt samt endel arbet återstår
div justeringa samt färdigställande av överfarter och HLP test av realtidstavlor pågår Vi körde även motspårskörnig men
då måste man nyckla trafikljusen annars en mycket fin bana.
MVH Lagerbrax TL
div justeringa samt färdigställande av överfarter och HLP test av realtidstavlor pågår Vi körde även motspårskörnig men
då måste man nyckla trafikljusen annars en mycket fin bana.
MVH Lagerbrax TL
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Det där hörde jag om när jag åkte buss i Linköping; någon ropade (aningen upphetsat) ut meddelandet om att en spårvagn i Hageby körde åt fel håll och att bussarna skulle se upp. Detta till hela länet.lagerbrax skrev: Vi körde även motspårskörnig men då måste man nyckla trafikljusen annars en mycket fin bana.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
-
- Inlägg: 516
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
- Ort: Norrköping
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Om man möter en spårvagn på motspår i Linköping finns verkligen skäl att bli förvånad!bark skrev:Det där hörde jag om när jag åkte buss i Linköping; någon ropade (aningen upphetsat) ut meddelandet om att en spårvagn i Hageby körde åt fel håll och att bussarna skulle se upp. Detta till hela länet.lagerbrax skrev: Vi körde även motspårskörnig men då måste man nyckla trafikljusen annars en mycket fin bana.
/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Allra fånigast är ju att man ens behöver eller tycker man behöver göra sånt.Niklas Karlsson skrev:Om man möter en spårvagn på motspår i Linköping finns verkligen skäl att bli förvånad!bark skrev:Det där hörde jag om när jag åkte buss i Linköping; någon ropade (aningen upphetsat) ut meddelandet om att en spårvagn i Hageby körde åt fel håll och att bussarna skulle se upp. Detta till hela länet.lagerbrax skrev: Vi körde även motspårskörnig men då måste man nyckla trafikljusen annars en mycket fin bana.
/Niklas
Men bussförare har ju en tendens att inte lyfta blicken mot horisonten ibland. Vilket ju kan medföra att man får lov att backa undan spårvagnen igen, eftersom backning med buss ju är svårt för vissa. Resultatet blir ju trafikstörnigar.
-
- Inlägg: 516
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
- Ort: Norrköping
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Det ska bli spännande att se om man verkligen tänker utnyttja möjligheten att köra motspårs på den här sträckan. Banan är uppenbarligen inte utformad för regelmässig trafik på "fel" spår, men det är väl i första hand en nödlösning. Att det över huvud taget går är ett rejält paradigmskifte i Norrköping. Det råder ingen tvekan om att den nya delen av linje 2 är den klart mest spännande sträckan här i stan. Jämförd med den tråkiga linjen till Klockaretorpet är den rent av rena himmelriket.lagerbrax skrev:Ja dag tid 800 - 1600 Var själv ute och körde i Onsdags (6/10) spåret är fortfarande mycket halt samt endel arbet återstår
div justeringa samt färdigställande av överfarter och HLP test av realtidstavlor pågår Vi körde även motspårskörnig men
då måste man nyckla trafikljusen annars en mycket fin bana.
MVH Lagerbrax TL
Det är en i alla avseenden ytterst modern spårvägssträcka och en utmärkt murbräcka för fortsatta utbyggnader i Norrköping.
/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Niklas...Niklas Karlsson skrev:Det ska bli spännande att se om man verkligen tänker utnyttja möjligheten att köra motspårs på den här sträckan. Banan är uppenbarligen inte utformad för regelmässig trafik på "fel" spår, men det är väl i första hand en nödlösning. Att det över huvud taget går är ett rejält paradigmskifte i Norrköping. Det råder ingen tvekan om att den nya delen av linje 2 är den klart mest spännande sträckan här i stan. Jämförd med den tråkiga linjen till Klockaretorpet är den rent av rena himmelriket.lagerbrax skrev:Ja dag tid 800 - 1600 Var själv ute och körde i Onsdags (6/10) spåret är fortfarande mycket halt samt endel arbet återstår
div justeringa samt färdigställande av överfarter och HLP test av realtidstavlor pågår Vi körde även motspårskörnig men
då måste man nyckla trafikljusen annars en mycket fin bana.
MVH Lagerbrax TL
Det är en i alla avseenden ytterst modern spårvägssträcka och en utmärkt murbräcka för fortsatta utbyggnader i Norrköping.
/Niklas
Det går inte att jämföra den här utbyggnaden med Klockartorpet alls.
Klockaretorpet byggdes av kommunen med hjälp av den gamla banavdelningen, som använde sina då uråldriga principer. Det bygget drevs också av tjänstemän, som jobbat länge på Spårvägen och inte hade så mycket intresse än att lyfta lön och vänta på pension.
Det aktuella bygget är ju drivet av dels intresserade politiker, dels tjänstemän och konsulter som är gediget intresserade av att bygga bra spårväg. Dessutom lever vi ju i en helt annan tid nu....
Motspårskörning, ja de kommer nog inte användas så mycket. Men de gör de ju inte på andra spårvägar i värden som har de heller. De är ju rena nödspår. Men den dagen vi bara kör tvåriktningsvagnar, så kan de ju, om man fått studs på personalen, vara möjligt att vända en linje vid Hageby Centrum, genom att vända genom nödväxeln där. Dock, kräver ju detta att personalen får god vana att byta hytt snabbt, vilket ja inte är så säker på man har idag. Vi vänder ju pendeltåg på 3 min, så mer än så ska inte behövas för en spårvagn.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
När vi körde pendel vagn mellan Klockaretorpet - Folkets park för några årsen gick vändninge ink skyltning på under två minuter.
Ett problem är att vissa vagnar är olika snabba i A & B hytten på att starta sig själv vet ej varför.
MVH Lagerbrax Tl
Ett problem är att vissa vagnar är olika snabba i A & B hytten på att starta sig själv vet ej varför.
MVH Lagerbrax Tl
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Mmm.., låter ju inte som nått stort problem ändå.lagerbrax skrev:När vi körde pendel vagn mellan Klockaretorpet - Folkets park för några årsen gick vändninge ink skyltning på under två minuter.
Ett problem är att vissa vagnar är olika snabba i A & B hytten på att starta sig själv vet ej varför.
MVH Lagerbrax Tl
Tror ändå att största problemet är att få personalen att göra de på rätt sätt, dvs man måste vänja dom med att allt inte alltid går radrätt, utan de måste gå att improvisera. Vilket ju då gäller såväl förare som trafikledning.
På spårvagnar så testas ju inte förarövervakningen (säkerhetsgreppet) och görs bromsprov varje gång, vilket ju är krav på tåg.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Det finns inte så många andra sätt att byta körände på än rätt sätt. Det finns väl ungefär en grej man kan misslyckas med - att lägga hyttaktiveringsvredet i rätt läge innan man tar ur környckeln - och det verkar inte höra till vanligheterna här i Stockholm i alla fall. Men när det händer blir det några minuters försening och det finns bara ett sätt att komma undan det, noggranna rutiner och övning.leifd skrev:Mmm.., låter ju inte som nått stort problem ändå.lagerbrax skrev:När vi körde pendel vagn mellan Klockaretorpet - Folkets park för några årsen gick vändninge ink skyltning på under två minuter.
Ett problem är att vissa vagnar är olika snabba i A & B hytten på att starta sig själv vet ej varför.
MVH Lagerbrax Tl
Tror ändå att största problemet är att få personalen att göra de på rätt sätt, dvs man måste vänja dom med att allt inte alltid går radrätt, utan de måste gå att improvisera. Vilket ju då gäller såväl förare som trafikledning.
-
- Inlägg: 516
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
- Ort: Norrköping
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Nu har information om invigningen äntligen dykt upp på kommunens hemsida: http://www.norrkoping.se/bo-miljo/trafi ... /index.xml. Devisen är "Nu blir det åka av" och det sitter stora anslag ute på stan med anledningen av öppnandet. Man har också tagit fram en schematisk karta över det blivande linjenätet:

Det har dock smugit sig in några fel i den. Vilka?
/Niklas

Det har dock smugit sig in några fel i den. Vilka?
/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Enligt Östgötatrafikens karta över tätortstrafiken i Norrköping (http://www.ostgotatrafiken.se/upload/Bi ... orrkop.pdf) ska hållplatsen "Ljura" hädanefter heta "Ljura centrum". (Men på den kartan har också linje 115 konverterats till spårväg.)