Norrköping: Bygget i Hageby

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Willy Forsström
Inlägg: 83
Blev medlem: söndag 17 november 2002 17:47
Ort: Norrköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Willy Forsström »

Ett mycket mera svårlöst problem blir det nog vid Pressaregatan. Där finns ljussignaler men inte fan stannade bilisterna för det. Är man från sydligare breddgrader behöver man ju inte bry sig om sådant som rödljus (åkt taxi i Turkiet).
Här tror jag att Nettobutikens kunder är det stora problemet. Vi höll på att köra på flera bilar där.
Det finns även ett par "fällor" på Ljura. Dels vid överfarten vid bron, dels mitt på raksträckan där en infart har byggts.
Annars var linjen skön att köra, långa raksträckor, svepande kurvor och snyggt gräs. Bara rondellen vid Ljura och en och annan signal kvar.
Med anledning av omröstningen om nya linjer har jag en gissning om ny sträckning efter Ringdansen. Ljura centrum - Söder tull via Vasaparken och Kristinaplatsen. Detta skulle korta körtiden mellan dessa punkter med ca 4 minuter i varje riktning.
Nu väntar vi på linje 4 mellan Norr tull och Klingsberg också. Och våra nya vagnar så klart.
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av daniel_s »

Willy Forsström skrev:Ett mycket mera svårlöst problem blir det nog vid Pressaregatan. Där finns ljussignaler men inte fan stannade bilisterna för det.
Bild från platsen?
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Martin »

Linje 4??!! Tell us moore :D
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av 20581000184197 »

Willy Forsström skrev: Med anledning av omröstningen om nya linjer har jag en gissning om ny sträckning efter Ringdansen. Ljura centrum - Söder tull via Vasaparken och Kristinaplatsen. Detta skulle korta körtiden mellan dessa punkter med ca 4 minuter i varje riktning.
Nu väntar vi på linje 4 mellan Norr tull och Klingsberg också. Och våra nya vagnar så klart.
Spår genom Vasaparken har jag också tänkt ofta på. Tycker linje 2 får så konstig sick-sack-sträckning nu. Men det skulle väl kanske innebära hela den gamla Klingsbergsgrenens död?

Fast, just det, du skriver om en linje Norr Tull - Klingsberg också ju. Skulle den ta Öster då, medan 2 finge gå i Drottninggatan? Finns det sådana planer på en tredje linje?

Jag har för övrigt fortfarande svårt att få in Kungsgatan i ett linjenät utan ytterligare grenar utåt, men ett framtida system med tre linjer och spår genom Vasaparken samt till Ingelstad, men som dock skulle innebära att Albrektsvägen-spåret slutade trafikeras, kunde kanske se ut på följande sätt:

*3: Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Resecentrum - Norr Tull - Vasaskolan - Vidablick (Nuvarande sträckning)
*2: Klingsberg - Broocmansplan - Söder Tull - Öster - Resecentrum - Norr Tull - Vasaskolan - Fridvalla (Som före Albrektsvägsspårets tid)
*4 (eller 6): Navestad - Hageby - Ljura - Vasaparken - Söder Tull - Kungsgatan - Resecentrum - Ingelstad?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Det finns ju en skylt "stopp - signal" för att flytta "stopp-punkten" vid trafikljus, och likaså kan man placera väjningsplikt/stopp-skyltar på önskad plats, men finns det något sätt att göra samma stopp-plats-flytt där högerregeln gäller?
Nej, varför skulle det behövas en sådan skylt? Trafikreglerna innebär att man ska stanna före spårområdet i det fallet. Om man vill förtydliga det kan man måla körbanan rutig där man inte ska stanna och sätta upp en vit skylt "Blockera inte korsningen, tack".
Sant. Tyvärr funkar ju inte sådan målning på vintern, fast då kanske folk ändå kör försiktigare?

Willy Forsström skrev:Ett mycket mera svårlöst problem blir det nog vid Pressaregatan. Där finns ljussignaler men inte fan stannade bilisterna för det. Är man från sydligare breddgrader behöver man ju inte bry sig om sådant som rödljus (åkt taxi i Turkiet).
Här tror jag att Nettobutikens kunder är det stora problemet. Vi höll på att köra på flera bilar där.
Vilken sorts ljussignaler sitter där? Dubbelblinkande "varning för spårvagn" eller vanliga röd-gul-grön?
Willy Forsström skrev:Det finns även ett par "fällor" på Ljura. Dels vid överfarten vid bron, dels mitt på raksträckan där en infart har byggts.
Annars var linjen skön att köra, långa raksträckor, svepande kurvor och snyggt gräs. Bara rondellen vid Ljura och en och annan signal kvar.
Med anledning av omröstningen om nya linjer har jag en gissning om ny sträckning efter Ringdansen. Ljura centrum - Söder tull via Vasaparken och Kristinaplatsen. Detta skulle korta körtiden mellan dessa punkter med ca 4 minuter i varje riktning.
Ja! Om man sparar 4 minuter per riktning så sparar man 8 minuter på ett helt varv. Om man i framtiden kör 8 avgångar per timme (var 7½:e minut) så sparar man en spårvagn på den förkortningen. Dessutom blir kollektivtrafiken såklart attraktivare också om det går snabbare.

Jämför med snabbspåret i Göteborg, där man sparar 5 minuter enkel väg. Med en turtäthet på 4½-5 minuter i rusningen på de fyra linjer som använder snabbspåret så sparar snabbspåret in gissningsvis åtta spårvagnståg. Det är några miljoner räknat i priset på spårvagnar...

Finns det trafikunderlag i Norrköping för att köra både på det gamla och på ett eventuellt nytt "snabbspår" här?
Willy Forsström skrev:Nu väntar vi på linje 4 mellan Norr tull och Klingsberg också. Och våra nya vagnar så klart.
Du tänker en renovering av den gamla slingan (där vagnarna kör nu och fram till invigningen av nya spåren)?

Jag spekulerar lite om en extralinje mellan Ljura/Ringdansen och Norr Tull, visst är det väl så att den nya spårvägen har större resandeunderlag än grenarna på norra sidan?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av M_M »

20581000184197 skrev:
Willy Forsström skrev: Med anledning av omröstningen om nya linjer har jag en gissning om ny sträckning efter Ringdansen. Ljura centrum - Söder tull via Vasaparken och Kristinaplatsen. Detta skulle korta körtiden mellan dessa punkter med ca 4 minuter i varje riktning.
Nu väntar vi på linje 4 mellan Norr tull och Klingsberg också. Och våra nya vagnar så klart.
Spår genom Vasaparken har jag också tänkt ofta på. Tycker linje 2 får så konstig sick-sack-sträckning nu. Men det skulle väl kanske innebära hela den gamla Klingsbergsgrenens död?

Fast, just det, du skriver om en linje Norr Tull - Klingsberg också ju. Skulle den ta Öster då, medan 2 finge gå i Drottninggatan? Finns det sådana planer på en tredje linje?

Jag har för övrigt fortfarande svårt att få in Kungsgatan i ett linjenät utan ytterligare grenar utåt, men ett framtida system med tre linjer och spår genom Vasaparken samt till Ingelstad, men som dock skulle innebära att Albrektsvägen-spåret slutade trafikeras, kunde kanske se ut på följande sätt:

*3: Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Resecentrum - Norr Tull - Vasaskolan - Vidablick (Nuvarande sträckning)
*2: Klingsberg - Broocmansplan - Söder Tull - Öster - Resecentrum - Norr Tull - Vasaskolan - Fridvalla (Som före Albrektsvägsspårets tid)
*4 (eller 6): Navestad - Hageby - Ljura - Vasaparken - Söder Tull - Kungsgatan - Resecentrum - Ingelstad?
Om man utgår från att Ringdansen/Navestad har större resandeunderlag än grenarna på norr, så skulle man annars kunna göra såhär:


*3: Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Resecentrum - Norr Tull - Vasaskolan - Vidablick (Nuvarande sträckning)

*2 Navestad - Hageby - Ljura - Vasaparken - Söder Tull - Drottninggatan - Resecentrum - Norr Tull Vasaskolan - Fridvalla

Kungsgatan - Resecentrum - Ingelstad?[/quote]

*4: Klingsberg - Kungsgatan - Resecentrum - Öster - Söder Tull - Vasaparken - Ljura - Hageby (- Navestad)

Då får man trafik på alla grenar, Navestad/Ljura och Drottininggatan får dubbel turtäthet mot övriga grenar och Navestad/Ljura får dessutom direktvagnar som går båda vägarna genom centrum.

En intressant fråga i det läget är dock hur man ska lägga tidtabellen. Ska man lägga 4 och 2 så att de går med jämna avstånd från varandra vid Navestad/Ljura, eller ska de ha jämnt avstånd vid Resecentrum? Om det funkar med reglertider (vilket jag i.o.f.s. inte tror på själv) så vore det kanske bäst om 2 och 4 får jämnt avstånd från varandra i Navestad/Ljura för norrgående vagnar, men de får jämnt avstånd från varandra vid Resecentrum för vagnar påväg mot Ljura/Navestad. Jag tror att det är den lösning som ger kortast väntetid för den som bara går till hållplatsen utan att ha koll på tidtabellen.
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Niklas Karlsson »

Ska man döma av NT:s omröstning (http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6333153) verkar det finnas en förkrossande majoritet (84 %) för fortsatt utbyggnad av spårvägen i Norrköping. Vilka sträckor man vill satsa på är inte lika entydigt, men Ingelsta ligger högst i topp med 33 %, tätt följt av Vrinnevisjukhuset med 24 % och Söderköping med hela 20 %. Nu ska väl dessa siffror inte tas alltför seriöst, men nog är det en tydlig indikation på vartåt det lutar i varje fall.

Under denna mandatperiod lär dock inte så mycket mer hända än att linje 2 förlängs till Ringdansen. Därutöver är det rent av sannolikt att det blir en linjeomläggning för att komma tillrätta med obalansen mellan den norra och södra delen av den blivande linje 2. På kort sikt finns väl egentligen bara en lösning, och det är att vända varannan vagn vid Norr tull. Men det betyder att Eneby och Fridvalla bara får 20-minuterstrafik, vilket väl är i minsta laget. Börjar vi blanda in nya sträckor kommer frågan i ett annat läge.

Sammanfattningsvis verkar det just nu finnas ett momentum för fortsatt utbyggnad i Norrköping. Med rödgrön majoritet i fullmäktige vore det bra märkligt om vi inte får se någon form av beslut om att "ta tag i" utbyggnaden till Vrinnevisjukhuset under mandatperioden. Själva byggnationen lär inte komma igång förrän under nästa mandatperiod, men det ska ju utredas och donas dessförinnan. Hur det än går står vi inför spännande tider!

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

M_M skrev:Vilken sorts ljussignaler sitter där [Hagebygatan / Pressaregatan]? Dubbelblinkande "varning för spårvagn" eller vanliga röd-gul-grön?
Vanliga.

Bild
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av 20581000184197 »

12 dagar kvar. Hur har det sett ut med provkörning efter jungfruturen som vi kunde läsa om? Hur man börjat provköra "på allvar", i de hastigheter man ska hålla i linjetrafiken? Kommer regelbunden provkörning att ske under veckan som kommer, så att man ska ta en tur dit med kameran?
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av lagerbrax »

Ja dag tid 800 - 1600 Var själv ute och körde i Onsdags (6/10) spåret är fortfarande mycket halt samt endel arbet återstår
div justeringa samt färdigställande av överfarter och HLP test av realtidstavlor pågår Vi körde även motspårskörnig men
då måste man nyckla trafikljusen annars en mycket fin bana.
MVH Lagerbrax TL
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

lagerbrax skrev: Vi körde även motspårskörnig men då måste man nyckla trafikljusen annars en mycket fin bana.
Det där hörde jag om när jag åkte buss i Linköping; någon ropade (aningen upphetsat) ut meddelandet om att en spårvagn i Hageby körde åt fel håll och att bussarna skulle se upp. Detta till hela länet.
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Niklas Karlsson »

bark skrev:
lagerbrax skrev: Vi körde även motspårskörnig men då måste man nyckla trafikljusen annars en mycket fin bana.
Det där hörde jag om när jag åkte buss i Linköping; någon ropade (aningen upphetsat) ut meddelandet om att en spårvagn i Hageby körde åt fel håll och att bussarna skulle se upp. Detta till hela länet.
Om man möter en spårvagn på motspår i Linköping finns verkligen skäl att bli förvånad!

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av leifd »

Niklas Karlsson skrev:
bark skrev:
lagerbrax skrev: Vi körde även motspårskörnig men då måste man nyckla trafikljusen annars en mycket fin bana.
Det där hörde jag om när jag åkte buss i Linköping; någon ropade (aningen upphetsat) ut meddelandet om att en spårvagn i Hageby körde åt fel håll och att bussarna skulle se upp. Detta till hela länet.
Om man möter en spårvagn på motspår i Linköping finns verkligen skäl att bli förvånad!

/Niklas
Allra fånigast är ju att man ens behöver eller tycker man behöver göra sånt.
Men bussförare har ju en tendens att inte lyfta blicken mot horisonten ibland. Vilket ju kan medföra att man får lov att backa undan spårvagnen igen, eftersom backning med buss ju är svårt för vissa. Resultatet blir ju trafikstörnigar.
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Niklas Karlsson »

lagerbrax skrev:Ja dag tid 800 - 1600 Var själv ute och körde i Onsdags (6/10) spåret är fortfarande mycket halt samt endel arbet återstår
div justeringa samt färdigställande av överfarter och HLP test av realtidstavlor pågår Vi körde även motspårskörnig men
då måste man nyckla trafikljusen annars en mycket fin bana.
MVH Lagerbrax TL
Det ska bli spännande att se om man verkligen tänker utnyttja möjligheten att köra motspårs på den här sträckan. Banan är uppenbarligen inte utformad för regelmässig trafik på "fel" spår, men det är väl i första hand en nödlösning. Att det över huvud taget går är ett rejält paradigmskifte i Norrköping. Det råder ingen tvekan om att den nya delen av linje 2 är den klart mest spännande sträckan här i stan. Jämförd med den tråkiga linjen till Klockaretorpet är den rent av rena himmelriket.

Det är en i alla avseenden ytterst modern spårvägssträcka och en utmärkt murbräcka för fortsatta utbyggnader i Norrköping.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av leifd »

Niklas Karlsson skrev:
lagerbrax skrev:Ja dag tid 800 - 1600 Var själv ute och körde i Onsdags (6/10) spåret är fortfarande mycket halt samt endel arbet återstår
div justeringa samt färdigställande av överfarter och HLP test av realtidstavlor pågår Vi körde även motspårskörnig men
då måste man nyckla trafikljusen annars en mycket fin bana.
MVH Lagerbrax TL
Det ska bli spännande att se om man verkligen tänker utnyttja möjligheten att köra motspårs på den här sträckan. Banan är uppenbarligen inte utformad för regelmässig trafik på "fel" spår, men det är väl i första hand en nödlösning. Att det över huvud taget går är ett rejält paradigmskifte i Norrköping. Det råder ingen tvekan om att den nya delen av linje 2 är den klart mest spännande sträckan här i stan. Jämförd med den tråkiga linjen till Klockaretorpet är den rent av rena himmelriket.

Det är en i alla avseenden ytterst modern spårvägssträcka och en utmärkt murbräcka för fortsatta utbyggnader i Norrköping.

/Niklas
Niklas...
Det går inte att jämföra den här utbyggnaden med Klockartorpet alls.
Klockaretorpet byggdes av kommunen med hjälp av den gamla banavdelningen, som använde sina då uråldriga principer. Det bygget drevs också av tjänstemän, som jobbat länge på Spårvägen och inte hade så mycket intresse än att lyfta lön och vänta på pension.
Det aktuella bygget är ju drivet av dels intresserade politiker, dels tjänstemän och konsulter som är gediget intresserade av att bygga bra spårväg. Dessutom lever vi ju i en helt annan tid nu....
Motspårskörning, ja de kommer nog inte användas så mycket. Men de gör de ju inte på andra spårvägar i värden som har de heller. De är ju rena nödspår. Men den dagen vi bara kör tvåriktningsvagnar, så kan de ju, om man fått studs på personalen, vara möjligt att vända en linje vid Hageby Centrum, genom att vända genom nödväxeln där. Dock, kräver ju detta att personalen får god vana att byta hytt snabbt, vilket ja inte är så säker på man har idag. Vi vänder ju pendeltåg på 3 min, så mer än så ska inte behövas för en spårvagn.
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av lagerbrax »

När vi körde pendel vagn mellan Klockaretorpet - Folkets park för några årsen gick vändninge ink skyltning på under två minuter.
Ett problem är att vissa vagnar är olika snabba i A & B hytten på att starta sig själv vet ej varför.
MVH Lagerbrax Tl
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av leifd »

lagerbrax skrev:När vi körde pendel vagn mellan Klockaretorpet - Folkets park för några årsen gick vändninge ink skyltning på under två minuter.
Ett problem är att vissa vagnar är olika snabba i A & B hytten på att starta sig själv vet ej varför.
MVH Lagerbrax Tl
Mmm.., låter ju inte som nått stort problem ändå.
Tror ändå att största problemet är att få personalen att göra de på rätt sätt, dvs man måste vänja dom med att allt inte alltid går radrätt, utan de måste gå att improvisera. Vilket ju då gäller såväl förare som trafikledning.
På spårvagnar så testas ju inte förarövervakningen (säkerhetsgreppet) och görs bromsprov varje gång, vilket ju är krav på tåg.
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:
lagerbrax skrev:När vi körde pendel vagn mellan Klockaretorpet - Folkets park för några årsen gick vändninge ink skyltning på under två minuter.
Ett problem är att vissa vagnar är olika snabba i A & B hytten på att starta sig själv vet ej varför.
MVH Lagerbrax Tl
Mmm.., låter ju inte som nått stort problem ändå.
Tror ändå att största problemet är att få personalen att göra de på rätt sätt, dvs man måste vänja dom med att allt inte alltid går radrätt, utan de måste gå att improvisera. Vilket ju då gäller såväl förare som trafikledning.
Det finns inte så många andra sätt att byta körände på än rätt sätt. Det finns väl ungefär en grej man kan misslyckas med - att lägga hyttaktiveringsvredet i rätt läge innan man tar ur környckeln - och det verkar inte höra till vanligheterna här i Stockholm i alla fall. Men när det händer blir det några minuters försening och det finns bara ett sätt att komma undan det, noggranna rutiner och övning.
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Niklas Karlsson »

Nu har information om invigningen äntligen dykt upp på kommunens hemsida: http://www.norrkoping.se/bo-miljo/trafi ... /index.xml. Devisen är "Nu blir det åka av" och det sitter stora anslag ute på stan med anledningen av öppnandet. Man har också tagit fram en schematisk karta över det blivande linjenätet:

Bild

Det har dock smugit sig in några fel i den. Vilka?

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av 20581000184197 »

Enligt Östgötatrafikens karta över tätortstrafiken i Norrköping (http://www.ostgotatrafiken.se/upload/Bi ... orrkop.pdf) ska hållplatsen "Ljura" hädanefter heta "Ljura centrum". (Men på den kartan har också linje 115 konverterats till spårväg.)
Skriv svar