Tyvärr måste jag ju säga, att de märks tydligt hur dåligt bevandrad du är i Norrköpings geografi. Så antingen borde du hålla dej för god att ta upp vissa saker, eller skaffa dej bättre förutsättningar, t.ex. genom att studera satellitbilder på nätet, eller åka o kolla. Nåväl, sånt händer....
M_M skrev:På den kartan står det 113 längs busslinjen sydväst om spårvägens hållplats Ljura Centrum. Nån som glömt sudda bort 113 där.
Mja, nog är de bortglömt där, men tyvärr är de väl så, att Ötrsgötatrafiken, som väl i allafall borde kontrollera kartorna innan publicering och spridning på bl.a. hållplatser, är otroligt dåliga på att få allt rätt. Det gäller tyvärr även tidtabeller.
Detaljkännedomen och noggrannheten är helt enkelt för dålig, vilket är otroligt dåligt och skrämmande.
M_M skrev:Nu är vi förvisso en bit från spårtrafik (men man kan alltid tänka sig spårvägifiera busslinjer), men:
Det är ju tanken, att de ska ske framöver, om politikerna är rakryggade nog.
M_M skrev:När jag ser kartan så tycker jag att det ser ut som om en del busslinjer skulle kunna bli attraktivare om de förlängdes tillbaka mot centrum eller åtminstone en bra bytespunkt i nån slags loopfunktion. Exempelvis verkar det vara en rejäl omväg att åka med buss 116 till/från flygplatsen. Vore det inte läge för 116 att fortsätta så att den antingen "stöter på sig själv" i närheten av Oxhagsgatan, eller kanske köra in till centrum igen?
Mycket möjligt det skulle vara en bra lösning, dock kostar den nog lite mer, om man nu inte ska ha enkelriktade loopar, vilket inte alltid är helt uppskattat av resenärer, framförallt inte de som åkt här under många år, åt motsatt håll av speciella skäl. 116 går nu i 30-min trafik, kör man en linje med annat nummer i motsatt riktning (allternativt använder linjenummerbyte på bestämd plats) så kan man köra loop dubbelriktat och samtidigt skapa ett slags 15-min trafik, vilket ju resenärerna skulle uppskatta, i synnerhet i andra änden, Lindö, där man känner sig nedprioriterade av att linjen dragits ner. Sena turer har även slopats.
M_M skrev:En annan fråga är varför det verkar som om spårvägslinjer och busslinjer korsar varandra utan att byte föreligger, linje 119 och 3 vid Bastuban-SMHI och Frans Bloms Gata? Förvisso är säkert lokalt resande mellan sydvästra änden på 3 och 119 rätt lågt, men det verkar rätt opraktiskt att behöva åka ända till Väster Tull för att kunna göra ett smidigt byte.
Här är geografin emot detta, främst för att man inte tar spårvagnen 2-3 min byter till buss och åker 2 min, för en sträcka som man promenerar på 15 min. Spårvagen går dessutom i en skärning under den bro bussen går över.
M_M skrev:De här linjerna 117 och 118 till Vrinnevisjukhuset får mig att fundera på körtider, vore det inte läge att ha en medsolslinje och en motsolslinje runt det där halvcirkelformade flerfamiljhusområdet? Eller är körtiden kanske så kort att man kommer fram på ett ögonblick?
Det där har tillämpats förr, utan att de vanns någon större vinst med det. Möjligen kan förändring komma till stånd framöver, då man börjar bygga mer o mer i Kårtorp, som ligger utanför Vrinnevi. linje 458, är en ny linje som körs ett smärre antal turer, men kan säkert komma att utökas vartefter.
Körtiden runt Vilbergen, är dock ganska kort då de oftast är lite enkelriktat resande. Allså tidsbunder enkelriktat.