Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Odd skrev:Ett bra sätt att hantera problemet med fördyringar av detta redan otroligt dyra och olönsamma projekt är att lägga ner det nu och eventuellt återuppta det när kostnaderna har gått ner alternativt att mer privat finansiering finns på plats.
Varför skulle kostnaderna gå ner i framtiden?
...
Det vet man ju inte. Om priserna fortsätter att gå upp så kanske effekten blir att det blir ännu olönsammare och att projektet begravs för all framtid. Det finns ju en sådan chans.
Har skribenten läst den länkade artikeln?
Mitt i skrev:Detta kan innebära försening av bygget, och dyrt är det. På Region Stockholms hemsida uppger projektchefen Malin Harder att det kan kosta flera miljoner kronor per månad att ha organisationen på plats och stillastående.
Projektstarten för tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö tidigarelades bland annat för att spara pengar...
Odd skrev:Finns inget motsatsförhållande där! Vad var din poäng?
Har skribenten något exempel på projekt där "kostnaderna har gått ner" genom att "lägga ner det nu och eventuellt återuppta det"? De förseningar av projekt som har skett i Stockholmsregionen har i alla fall lett till kostnadsökningar.
Odd skrev:Finns inget motsatsförhållande där! Vad var din poäng?
Har skribenten något exempel på projekt där "kostnaderna har gått ner" genom att "lägga ner det nu och eventuellt återuppta det"? De förseningar av projekt som har skett i Stockholmsregionen har i alla fall lett till kostnadsökningar.
Det är väl knappast jag som skall komma med ett sådant exempel?! Det är ju inte jag som påstår att det kommer bli billigare. Men om man lägger ner projektet, eller lägger det i malpåse, så kommer man ju både spara de pengar som annars skulle kosta löpande, och dessutom spara de pengar som projektet skulle kostat. Visst, man går ett par hundra miljoner back på det men inget vettigt företag fortsätter att pumpa in pengar i projekt som är döda. Offentligt finansierad verksamhet har dock tyvärr en tendens att göra så, och därför måste man naturligtvis bevaka att politikerna håller sina fingrar i styr. De får helt enkelt lära sig att prestige inte är gratis...
Odd skrev:Ett bra sätt att hantera problemet med fördyringar av detta redan otroligt dyra och olönsamma projekt är att lägga ner det nu och eventuellt återuppta det när kostnaderna har gått ner alternativt att mer privat finansiering finns på plats.
En fastighetsmäklare påstår nu att Hagalund blir den mest attraktiva stadsdelen i hela Solna tack vare den nya tunnelbanan. Hagalund har redan bra kommunikationer och närhet till Mall of Scandinavia. Det enda som saknas är nattrafik, d.v.s. tunnelbana. Är det inte troligt att prisökningen på lägenheterna överstiger kostnaden för tunnelbanebygget? I så fall är ju det här projektet lönsamt, även om finansieringen inte utgår från värdeökningar i närområdet.
Odd skrev:Ett bra sätt att hantera problemet med fördyringar av detta redan otroligt dyra och olönsamma projekt är att lägga ner det nu och eventuellt återuppta det när kostnaderna har gått ner alternativt att mer privat finansiering finns på plats.
En fastighetsmäklare påstår nu att Hagalund blir den mest attraktiva stadsdelen i hela Solna tack vare den nya tunnelbanan. Hagalund har redan bra kommunikationer och närhet till Mall of Scandinavia. Det enda som saknas är nattrafik, d.v.s. tunnelbana. Är det inte troligt att prisökningen på lägenheterna överstiger kostnaden för tunnelbanebygget? I så fall är ju det här projektet lönsamt, även om finansieringen inte utgår från värdeökningar i närområdet.
Fastighetsmäklare talar väl i egen sak. Byggföretaget Peab som byggt Friends Arena hade storstilade planer för bostadsutveckling i området men Länsstyrelsen satte ner foten med hänvisning till naturen kring Råstasjön. Hur blev det med det? Bantade planer eller?
I tunnelbanan kan det ju finnas en del linjenummer med känslor som också behöver hedras
Man kan ju se linje 12 och linje 21 som radiell spårtrafik och då kan man ju välja att se dem som ett sammanhang med tunnelbanan.
Tvärbanorna kan man välja att se som tvärgående spårtrafik utanför innerstaden
Innerstadens stomtrafik finns det ett släktskap mellan spårvagn och buss. I vissa fall finns det ju tankar på konvertering från den ena till den andra driftsformen
Bästa enklaste lösningen:
Linje 17: Skarpnäck-Arenastaden
Linje 18: Farsta Strand-Hässelby Strand, inklusive kortturer som vänder vid Gubbängen/Hökarängen, Gullmarsplan, Alvik, Åkeshov, Vällingby etc.
Komplicera inte det här med att köra turer från Skarpnäck mot Hässelby Strand eller från Arenastaden till Farsta strand.
ADDE skrev:Bästa enklaste lösningen:
Linje 17: Skarpnäck-Arenastaden
Linje 18: Farsta Strand-Hässelby Strand, inklusive kortturer som vänder vid Gubbängen/Hökarängen, Gullmarsplan, Alvik, Åkeshov, Vällingby etc.
Komplicera inte det här med att köra turer från Skarpnäck mot Hässelby Strand eller från Arenastaden till Farsta strand.
Enkelt är bra. Men det är inte säkert att det funkar med hur man vill/behöver trafikera. Till exempel så kanske det blir lämpligt med 5-minuterstrafik till Skarpnäck i rusningen, men bara 10-minuterstrafik till Arenastaden. I så fall behövs ett till linjenummer för tåg som går Skarpnäck-Hässelby. Men om det bara rör sig om vissa tåg i rusningen som avviker från standardlinjerna så kan man förstås tänka sig att tåg på sträckan Skarpnäck-Hässelby skyltas linje 17 söderut och linje 18 norrut.
ADDE skrev:Bästa enklaste lösningen:
Linje 17: Skarpnäck-Arenastaden
Linje 18: Farsta Strand-Hässelby Strand, inklusive kortturer som vänder vid Gubbängen/Hökarängen, Gullmarsplan, Alvik, Åkeshov, Vällingby etc.
Komplicera inte det här med att köra turer från Skarpnäck mot Hässelby Strand eller från Arenastaden till Farsta strand.
Enkelt är bra. Men det är inte säkert att det funkar med hur man vill/behöver trafikera. Till exempel så kanske det blir lämpligt med 5-minuterstrafik till Skarpnäck i rusningen, men bara 10-minuterstrafik till Arenastaden. I så fall behövs ett till linjenummer för tåg som går Skarpnäck-Hässelby. Men om det bara rör sig om vissa tåg i rusningen som avviker från standardlinjerna så kan man förstås tänka sig att tåg på sträckan Skarpnäck-Hässelby skyltas linje 17 söderut och linje 18 norrut.
Det är väl sannolikt att man inte kommer kunna köra 10-minuterstrafik ens en gång mot Solna Station, helt enkelt för att det inte finns kapacitet att dela av, under rusningstrafiken. Så man måste på något sätt lösa detta. Man skulle ju kanske kunna bygga ett vändspår nånstans mellan Odenplan och Fridhemsplan där man kan vända för att kompensera för bortfallet något, men det är gammalt och trångt på sträckan.
Jag tror att man helt enkelt kommer att köra bussar mellan Odenplan och Karolinska och endast köra tunneltåg mellan Solna Station och Karolinska under rusningen.
Kanske spårvägsalternativet inte är så dumt i alla fall, när allt kommer omkring...
Odd skrev:Det är väl sannolikt att man inte kommer kunna köra 10-minuterstrafik ens en gång mot Solna Station, helt enkelt för att det inte finns kapacitet att dela av, under rusningstrafiken. Så man måste på något sätt lösa detta. Man skulle ju kanske kunna bygga ett vändspår nånstans mellan Odenplan och Fridhemsplan där man kan vända för att kompensera för bortfallet något, men det är gammalt och trångt på sträckan.
Jag tror att man helt enkelt kommer att köra bussar mellan Odenplan och Karolinska och endast köra tunneltåg mellan Solna Station och Karolinska under rusningen.
Det där har väl diskuterats ett otal gånger på forumet. Men nu är en lösning beslutad och bygget påbörjat. Så jag skulle säga att sannolikheten för att man inte skulle trafikera sträckan Odenplan-Hagastaden i rusningstrafik är i princip noll.
ADDE skrev:Bästa enklaste lösningen:
Linje 17: Skarpnäck-Arenastaden
Linje 18: Farsta Strand-Hässelby Strand, inklusive kortturer som vänder vid Gubbängen/Hökarängen, Gullmarsplan, Alvik, Åkeshov, Vällingby etc.
Komplicera inte det här med att köra turer från Skarpnäck mot Hässelby Strand eller från Arenastaden till Farsta strand.
Det blir för få tåg mot Västerort då. Snarare kan linje 17 och 18 gå i 5 minuters trafik, vilket ger utrymme för en 10 minuters linje till Arenastaden.
En ny 10 minuters linje Skärmarbrink - Arenastaden blir då en naturlig lösning. Ett vändspår kan byggas mellan Skärmarbrink och Hammarbyhöjden.
Jag får det verkligen inte att gå ihop. Röda Linjen går mellan Ropsten och Norsborg & Mörby Centrum och Fruängen.
Blå linjen kommer gå mellan Barkarby (Akalla*?) och Nacka/Hagätra samt Tensta och Nacka/Hagsätra.
Nu har Gröna Linjen en chans att skapa två liknande linjer men istället ska en egen linje skapas av en gren?
Ska vi inte göra en Lila Linjen av Östermalmstorg-Ropsten? Eller en orangea linjen mellan Liljeholmen och Fruängen när vi ändå är igång?
Kanske är min OCD som bråkar, men blir verkligen inte klok på detta.
*Är Barkarbyförlängningen tänkt att öppna samtidigt som förlängningen mot Nacka/Hagsätra eller kommer den igång tidigare?
Breitspurbahn skrev:Jag får det verkligen inte att gå ihop. Röda Linjen går mellan Ropsten och Norsborg & Mörby Centrum och Fruängen.
Blå linjen kommer gå mellan Barkarby (Akalla*?) och Nacka/Hagätra samt Tensta och Nacka/Hagsätra.
Nu har Gröna Linjen en chans att skapa två liknande linjer men istället ska en egen linje skapas av en gren?
Ska vi inte göra en Lila Linjen av Östermalmstorg-Ropsten? Eller en orangea linjen mellan Liljeholmen och Fruängen när vi ändå är igång?
Kanske är min OCD som bråkar, men blir verkligen inte klok på detta.
*Är Barkarbyförlängningen tänkt att öppna samtidigt som förlängningen mot Nacka/Hagsätra eller kommer den igång tidigare?
De flesta här tycker nog som du när det gäller Gul linje! Det enda logiska vore att göra den som en grön gren på Grön linje. Det var i en tidig PR-kampanj som den blev gul.
Kommer inte ihåg detaljerna, så jag vet inte om den i det skedet var tänkt att integreras med Gröna linjens trafik. Om den ska ha en egen färg så vore det logiska att den har en egen perrong vid Odenplan och helst kunna byggas vidare söder ut i framtiden.
Nu tror jag att man tänker använda de förberedelser (försvarsarbeten) som gjordes när banan byggdes och som var tänkta för en framtida gren mot Järvafältet. (Det blev inget av med det, utan man byggde Blå linje i stället.)
ADDE skrev:Bästa enklaste lösningen:
Linje 17: Skarpnäck-Arenastaden
Linje 18: Farsta Strand-Hässelby Strand, inklusive kortturer som vänder vid Gubbängen/Hökarängen, Gullmarsplan, Alvik, Åkeshov, Vällingby etc.
Komplicera inte det här med att köra turer från Skarpnäck mot Hässelby Strand eller från Arenastaden till Farsta strand.
Det blir för få tåg mot Västerort då. Snarare kan linje 17 och 18 gå i 5 minuters trafik, vilket ger utrymme för en 10 minuters linje till Arenastaden.
En ny 10 minuters linje Skärmarbrink - Arenastaden blir då en naturlig lösning. Ett vändspår kan byggas mellan Skärmarbrink och Hammarbyhöjden.
Alla trafikupplägg som innebär kortvändningar på södra sidan blir en ren katastrof. Tåg som vänder i Skärmarbrink kommer att gå halvtomma vilket är ett oerhört slöseri på resurser. Det går heller inte att köra 5-minuterstrafik på linje 17 och 18 då. Siemenssystemet kräver minst 2 minuter mellan varje tåg, helst något mer. Det innebär att det måste vara 6-minuterslucka mellan varannat tåg på grenarna. Tågen efter 6-minutersluckan kommer då inte att avlastas alls* av den nya tunnelbanan, vilket blir ett oerhört misslyckande. Man kan laborera med olika fördelning mellan grenarna, vändningar vid Hökarängen och så vidare men det blir ändå omöjligt att konstruera ett trafikupplägg som inte innebär att de mest belastade tågen får ungefär lika många eller ännu fler resenärer än nu.
*undantag för enstaka resenärer norr om Gullmarsplan som flyttas över till Blå linjen
ADDE skrev:Bästa enklaste lösningen:
Linje 17: Skarpnäck-Arenastaden
Linje 18: Farsta Strand-Hässelby Strand, inklusive kortturer som vänder vid Gubbängen/Hökarängen, Gullmarsplan, Alvik, Åkeshov, Vällingby etc.
Komplicera inte det här med att köra turer från Skarpnäck mot Hässelby Strand eller från Arenastaden till Farsta strand.
Det blir för få tåg mot Västerort då. Snarare kan linje 17 och 18 gå i 5 minuters trafik, vilket ger utrymme för en 10 minuters linje till Arenastaden.
En ny 10 minuters linje Skärmarbrink - Arenastaden blir då en naturlig lösning. Ett vändspår kan byggas mellan Skärmarbrink och Hammarbyhöjden.
Alla trafikupplägg som innebär kortvändningar på södra sidan blir en ren katastrof. Tåg som vänder i Skärmarbrink kommer att gå halvtomma vilket är ett oerhört slöseri på resurser. Det går heller inte att köra 5-minuterstrafik på linje 17 och 18 då. Siemenssystemet kräver minst 2 minuter mellan varje tåg, helst något mer. Det innebär att det måste vara 6-minuterslucka mellan varannat tåg på grenarna. Tågen efter 6-minutersluckan kommer då inte att avlastas alls* av den nya tunnelbanan, vilket blir ett oerhört misslyckande. Man kan laborera med olika fördelning mellan grenarna, vändningar vid Hökarängen och så vidare men det blir ändå omöjligt att konstruera ett trafikupplägg som inte innebär att de mest belastade tågen får ungefär lika många eller ännu fler resenärer än nu.
*undantag för enstaka resenärer norr om Gullmarsplan som flyttas över till Blå linjen
Det går ju att skjuta lite på tågen där de vävs ihop. Det skulle vara betydligt värre att köra för få tåg mot Västerort.
Sen pågår det ju en diskussion om att skapa ett nytt signalsystem för alla tunnelbanorna.