Gula Linjen..

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11419
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:
Breitspurbahn skrev:
Odd skrev:Ett bra sätt att hantera problemet med fördyringar av detta redan otroligt dyra och olönsamma projekt är att lägga ner det nu och eventuellt återuppta det när kostnaderna har gått ner alternativt att mer privat finansiering finns på plats.
Varför skulle kostnaderna gå ner i framtiden?
...
Det vet man ju inte. Om priserna fortsätter att gå upp så kanske effekten blir att det blir ännu olönsammare och att projektet begravs för all framtid. Det finns ju en sådan chans.
Har skribenten läst den länkade artikeln?
Mitt i skrev:Detta kan innebära försening av bygget, och dyrt är det. På Region Stockholms hemsida uppger projektchefen Malin Harder att det kan kosta flera miljoner kronor per månad att ha organisationen på plats och stillastående.
Projektstarten för tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö tidigarelades bland annat för att spara pengar...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6867
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Odd »

Finns inget motsatsförhållande där! Vad var din poäng?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11419
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Finns inget motsatsförhållande där! Vad var din poäng?
Har skribenten något exempel på projekt där "kostnaderna har gått ner" genom att "lägga ner det nu och eventuellt återuppta det"? De förseningar av projekt som har skett i Stockholmsregionen har i alla fall lett till kostnadsökningar.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6867
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:
Odd skrev:Finns inget motsatsförhållande där! Vad var din poäng?
Har skribenten något exempel på projekt där "kostnaderna har gått ner" genom att "lägga ner det nu och eventuellt återuppta det"? De förseningar av projekt som har skett i Stockholmsregionen har i alla fall lett till kostnadsökningar.
Det är väl knappast jag som skall komma med ett sådant exempel?! Det är ju inte jag som påstår att det kommer bli billigare. Men om man lägger ner projektet, eller lägger det i malpåse, så kommer man ju både spara de pengar som annars skulle kosta löpande, och dessutom spara de pengar som projektet skulle kostat. Visst, man går ett par hundra miljoner back på det men inget vettigt företag fortsätter att pumpa in pengar i projekt som är döda. Offentligt finansierad verksamhet har dock tyvärr en tendens att göra så, och därför måste man naturligtvis bevaka att politikerna håller sina fingrar i styr. De får helt enkelt lära sig att prestige inte är gratis...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11419
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Ett bra sätt att hantera problemet med fördyringar av detta redan otroligt dyra och olönsamma projekt är att lägga ner det nu och eventuellt återuppta det när kostnaderna har gått ner alternativt att mer privat finansiering finns på plats.
En fastighetsmäklare påstår nu att Hagalund blir den mest attraktiva stadsdelen i hela Solna tack vare den nya tunnelbanan. Hagalund har redan bra kommunikationer och närhet till Mall of Scandinavia. Det enda som saknas är nattrafik, d.v.s. tunnelbana. Är det inte troligt att prisökningen på lägenheterna överstiger kostnaden för tunnelbanebygget? I så fall är ju det här projektet lönsamt, även om finansieringen inte utgår från värdeökningar i närområdet.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 737
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Gula Linjen..

Inlägg av /jes »

Enceladus skrev:
Odd skrev:Ett bra sätt att hantera problemet med fördyringar av detta redan otroligt dyra och olönsamma projekt är att lägga ner det nu och eventuellt återuppta det när kostnaderna har gått ner alternativt att mer privat finansiering finns på plats.
En fastighetsmäklare påstår nu att Hagalund blir den mest attraktiva stadsdelen i hela Solna tack vare den nya tunnelbanan. Hagalund har redan bra kommunikationer och närhet till Mall of Scandinavia. Det enda som saknas är nattrafik, d.v.s. tunnelbana. Är det inte troligt att prisökningen på lägenheterna överstiger kostnaden för tunnelbanebygget? I så fall är ju det här projektet lönsamt, även om finansieringen inte utgår från värdeökningar i närområdet.
Fastighetsmäklare talar väl i egen sak. Byggföretaget Peab som byggt Friends Arena hade storstilade planer för bostadsutveckling i området men Länsstyrelsen satte ner foten med hänvisning till naturen kring Råstasjön. Hur blev det med det? Bantade planer eller?
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Bussmicke »

Har inte läst hela tråden men funderar på vilka linjenummer det kan bli. Nån som vet något?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Gula Linjen..

Inlägg av kildor »

Bussmicke skrev:Har inte läst hela tråden men funderar på vilka linjenummer det kan bli. Nån som vet något?
Jag skulle gissa på 17, 18 eller 19.
twr
Inlägg: 9236
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gula Linjen..

Inlägg av twr »

kildor skrev:
Bussmicke skrev:Har inte läst hela tråden men funderar på vilka linjenummer det kan bli. Nån som vet något?
Jag skulle gissa på 17, 18 eller 19.
Tunnelbanan kan nog få nya nummer precis som Tvärbanan fått nu. Vilket nummer Gröna linjen till Arenastaden får vet vi inte ännu.

Citerar från en annan tråd:
CS skrev: Det behöver finnas linjenummer för följande kombinationer i tunnelbanan

Farstagrenen - Hässelbygrenen
Skarpnäcksgrenen - Hässelbygrenen
Farstagrenen - Arenastadengrenen
Skarpnäcksgrenen - Arenastadengrenen

Norsborgsgrenen - Mörbygrenen
Norsborgsgrenen - Ropstensgrenen
Norsborgsgrenen - Fridhemsplansgrenen
Fruängsgrenen - Ropstensgrenen
Fruängsgrenen - Mörbygrenen
Älvsjögrenen - Fridhemsplansgrenen

Barkarbygrenen - Nackagrenen
Barkarbygrenen - Hagsätragrenen
Hjulstagrenen - Nackagrenen
Hjulstagrenen - Hagsätragrenen

I tunnelbanan kan det ju finnas en del linjenummer med känslor som också behöver hedras

Man kan ju se linje 12 och linje 21 som radiell spårtrafik och då kan man ju välja att se dem som ett sammanhang med tunnelbanan.
Tvärbanorna kan man välja att se som tvärgående spårtrafik utanför innerstaden
Innerstadens stomtrafik finns det ett släktskap mellan spårvagn och buss. I vissa fall finns det ju tankar på konvertering från den ena till den andra driftsformen
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2111
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Gula Linjen..

Inlägg av ADDE »

Bästa enklaste lösningen:
Linje 17: Skarpnäck-Arenastaden
Linje 18: Farsta Strand-Hässelby Strand, inklusive kortturer som vänder vid Gubbängen/Hökarängen, Gullmarsplan, Alvik, Åkeshov, Vällingby etc.
Komplicera inte det här med att köra turer från Skarpnäck mot Hässelby Strand eller från Arenastaden till Farsta strand.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Gula Linjen..

Inlägg av kildor »

ADDE skrev:Bästa enklaste lösningen:
Linje 17: Skarpnäck-Arenastaden
Linje 18: Farsta Strand-Hässelby Strand, inklusive kortturer som vänder vid Gubbängen/Hökarängen, Gullmarsplan, Alvik, Åkeshov, Vällingby etc.
Komplicera inte det här med att köra turer från Skarpnäck mot Hässelby Strand eller från Arenastaden till Farsta strand.
Enkelt är bra. Men det är inte säkert att det funkar med hur man vill/behöver trafikera. Till exempel så kanske det blir lämpligt med 5-minuterstrafik till Skarpnäck i rusningen, men bara 10-minuterstrafik till Arenastaden. I så fall behövs ett till linjenummer för tåg som går Skarpnäck-Hässelby. Men om det bara rör sig om vissa tåg i rusningen som avviker från standardlinjerna så kan man förstås tänka sig att tåg på sträckan Skarpnäck-Hässelby skyltas linje 17 söderut och linje 18 norrut.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6867
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Odd »

kildor skrev:
ADDE skrev:Bästa enklaste lösningen:
Linje 17: Skarpnäck-Arenastaden
Linje 18: Farsta Strand-Hässelby Strand, inklusive kortturer som vänder vid Gubbängen/Hökarängen, Gullmarsplan, Alvik, Åkeshov, Vällingby etc.
Komplicera inte det här med att köra turer från Skarpnäck mot Hässelby Strand eller från Arenastaden till Farsta strand.
Enkelt är bra. Men det är inte säkert att det funkar med hur man vill/behöver trafikera. Till exempel så kanske det blir lämpligt med 5-minuterstrafik till Skarpnäck i rusningen, men bara 10-minuterstrafik till Arenastaden. I så fall behövs ett till linjenummer för tåg som går Skarpnäck-Hässelby. Men om det bara rör sig om vissa tåg i rusningen som avviker från standardlinjerna så kan man förstås tänka sig att tåg på sträckan Skarpnäck-Hässelby skyltas linje 17 söderut och linje 18 norrut.
Det är väl sannolikt att man inte kommer kunna köra 10-minuterstrafik ens en gång mot Solna Station, helt enkelt för att det inte finns kapacitet att dela av, under rusningstrafiken. Så man måste på något sätt lösa detta. Man skulle ju kanske kunna bygga ett vändspår nånstans mellan Odenplan och Fridhemsplan där man kan vända för att kompensera för bortfallet något, men det är gammalt och trångt på sträckan.

Jag tror att man helt enkelt kommer att köra bussar mellan Odenplan och Karolinska och endast köra tunneltåg mellan Solna Station och Karolinska under rusningen.

Kanske spårvägsalternativet inte är så dumt i alla fall, när allt kommer omkring...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Gula Linjen..

Inlägg av kildor »

Odd skrev:Det är väl sannolikt att man inte kommer kunna köra 10-minuterstrafik ens en gång mot Solna Station, helt enkelt för att det inte finns kapacitet att dela av, under rusningstrafiken. Så man måste på något sätt lösa detta. Man skulle ju kanske kunna bygga ett vändspår nånstans mellan Odenplan och Fridhemsplan där man kan vända för att kompensera för bortfallet något, men det är gammalt och trångt på sträckan.

Jag tror att man helt enkelt kommer att köra bussar mellan Odenplan och Karolinska och endast köra tunneltåg mellan Solna Station och Karolinska under rusningen.
Det där har väl diskuterats ett otal gånger på forumet. Men nu är en lösning beslutad och bygget påbörjat. Så jag skulle säga att sannolikheten för att man inte skulle trafikera sträckan Odenplan-Hagastaden i rusningstrafik är i princip noll.
twr
Inlägg: 9236
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gula Linjen..

Inlägg av twr »

ADDE skrev:Bästa enklaste lösningen:
Linje 17: Skarpnäck-Arenastaden
Linje 18: Farsta Strand-Hässelby Strand, inklusive kortturer som vänder vid Gubbängen/Hökarängen, Gullmarsplan, Alvik, Åkeshov, Vällingby etc.
Komplicera inte det här med att köra turer från Skarpnäck mot Hässelby Strand eller från Arenastaden till Farsta strand.
Det blir för få tåg mot Västerort då. Snarare kan linje 17 och 18 gå i 5 minuters trafik, vilket ger utrymme för en 10 minuters linje till Arenastaden.

En ny 10 minuters linje Skärmarbrink - Arenastaden blir då en naturlig lösning. Ett vändspår kan byggas mellan Skärmarbrink och Hammarbyhöjden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Gula Linjen..

Inlägg av LÅ1 »

Men på alla SL:s linjekartor med Gula linjen inritad så går ju den till både Skarpnäck och Farsta strand! :? :cheesygrin:
Se här!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Breitspurbahn
Inlägg: 451
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Breitspurbahn »

Jag får det verkligen inte att gå ihop. Röda Linjen går mellan Ropsten och Norsborg & Mörby Centrum och Fruängen.
Blå linjen kommer gå mellan Barkarby (Akalla*?) och Nacka/Hagätra samt Tensta och Nacka/Hagsätra.
Nu har Gröna Linjen en chans att skapa två liknande linjer men istället ska en egen linje skapas av en gren?

Ska vi inte göra en Lila Linjen av Östermalmstorg-Ropsten? Eller en orangea linjen mellan Liljeholmen och Fruängen när vi ändå är igång?
Kanske är min OCD som bråkar, men blir verkligen inte klok på detta.

*Är Barkarbyförlängningen tänkt att öppna samtidigt som förlängningen mot Nacka/Hagsätra eller kommer den igång tidigare?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6867
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Odd »

Det är ett resultat av en populistisk, men ogenomtänkt, kommunikationsstrategi. Skit in = skit ut!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Gula Linjen..

Inlägg av LÅ1 »

Breitspurbahn skrev:Jag får det verkligen inte att gå ihop. Röda Linjen går mellan Ropsten och Norsborg & Mörby Centrum och Fruängen.
Blå linjen kommer gå mellan Barkarby (Akalla*?) och Nacka/Hagätra samt Tensta och Nacka/Hagsätra.
Nu har Gröna Linjen en chans att skapa två liknande linjer men istället ska en egen linje skapas av en gren?

Ska vi inte göra en Lila Linjen av Östermalmstorg-Ropsten? Eller en orangea linjen mellan Liljeholmen och Fruängen när vi ändå är igång?
Kanske är min OCD som bråkar, men blir verkligen inte klok på detta.

*Är Barkarbyförlängningen tänkt att öppna samtidigt som förlängningen mot Nacka/Hagsätra eller kommer den igång tidigare?
De flesta här tycker nog som du när det gäller Gul linje! Det enda logiska vore att göra den som en grön gren på Grön linje. Det var i en tidig PR-kampanj som den blev gul.
Kommer inte ihåg detaljerna, så jag vet inte om den i det skedet var tänkt att integreras med Gröna linjens trafik. Om den ska ha en egen färg så vore det logiska att den har en egen perrong vid Odenplan och helst kunna byggas vidare söder ut i framtiden.

Nu tror jag att man tänker använda de förberedelser (försvarsarbeten) som gjordes när banan byggdes och som var tänkta för en framtida gren mot Järvafältet. (Det blev inget av med det, utan man byggde Blå linje i stället.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Diripsi »

twr skrev:
ADDE skrev:Bästa enklaste lösningen:
Linje 17: Skarpnäck-Arenastaden
Linje 18: Farsta Strand-Hässelby Strand, inklusive kortturer som vänder vid Gubbängen/Hökarängen, Gullmarsplan, Alvik, Åkeshov, Vällingby etc.
Komplicera inte det här med att köra turer från Skarpnäck mot Hässelby Strand eller från Arenastaden till Farsta strand.
Det blir för få tåg mot Västerort då. Snarare kan linje 17 och 18 gå i 5 minuters trafik, vilket ger utrymme för en 10 minuters linje till Arenastaden.

En ny 10 minuters linje Skärmarbrink - Arenastaden blir då en naturlig lösning. Ett vändspår kan byggas mellan Skärmarbrink och Hammarbyhöjden.
Alla trafikupplägg som innebär kortvändningar på södra sidan blir en ren katastrof. Tåg som vänder i Skärmarbrink kommer att gå halvtomma vilket är ett oerhört slöseri på resurser. Det går heller inte att köra 5-minuterstrafik på linje 17 och 18 då. Siemenssystemet kräver minst 2 minuter mellan varje tåg, helst något mer. Det innebär att det måste vara 6-minuterslucka mellan varannat tåg på grenarna. Tågen efter 6-minutersluckan kommer då inte att avlastas alls* av den nya tunnelbanan, vilket blir ett oerhört misslyckande. Man kan laborera med olika fördelning mellan grenarna, vändningar vid Hökarängen och så vidare men det blir ändå omöjligt att konstruera ett trafikupplägg som inte innebär att de mest belastade tågen får ungefär lika många eller ännu fler resenärer än nu.

*undantag för enstaka resenärer norr om Gullmarsplan som flyttas över till Blå linjen
twr
Inlägg: 9236
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gula Linjen..

Inlägg av twr »

Diripsi skrev:
twr skrev:
ADDE skrev:Bästa enklaste lösningen:
Linje 17: Skarpnäck-Arenastaden
Linje 18: Farsta Strand-Hässelby Strand, inklusive kortturer som vänder vid Gubbängen/Hökarängen, Gullmarsplan, Alvik, Åkeshov, Vällingby etc.
Komplicera inte det här med att köra turer från Skarpnäck mot Hässelby Strand eller från Arenastaden till Farsta strand.
Det blir för få tåg mot Västerort då. Snarare kan linje 17 och 18 gå i 5 minuters trafik, vilket ger utrymme för en 10 minuters linje till Arenastaden.

En ny 10 minuters linje Skärmarbrink - Arenastaden blir då en naturlig lösning. Ett vändspår kan byggas mellan Skärmarbrink och Hammarbyhöjden.
Alla trafikupplägg som innebär kortvändningar på södra sidan blir en ren katastrof. Tåg som vänder i Skärmarbrink kommer att gå halvtomma vilket är ett oerhört slöseri på resurser. Det går heller inte att köra 5-minuterstrafik på linje 17 och 18 då. Siemenssystemet kräver minst 2 minuter mellan varje tåg, helst något mer. Det innebär att det måste vara 6-minuterslucka mellan varannat tåg på grenarna. Tågen efter 6-minutersluckan kommer då inte att avlastas alls* av den nya tunnelbanan, vilket blir ett oerhört misslyckande. Man kan laborera med olika fördelning mellan grenarna, vändningar vid Hökarängen och så vidare men det blir ändå omöjligt att konstruera ett trafikupplägg som inte innebär att de mest belastade tågen får ungefär lika många eller ännu fler resenärer än nu.

*undantag för enstaka resenärer norr om Gullmarsplan som flyttas över till Blå linjen
Det går ju att skjuta lite på tågen där de vävs ihop. Det skulle vara betydligt värre att köra för få tåg mot Västerort.

Sen pågår det ju en diskussion om att skapa ett nytt signalsystem för alla tunnelbanorna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar