Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders Hanquist skrev:Fortfarande "stollenamnet" "Gula linjen" på en gren av den Gröna linjen. När ska de börja fasa ut det namnet?
Kanske när behovet av namnet försvinner?
Vilket "behov"?
Där håller jag faktiskt med Eceladus. När banan väl är öppnad kommer folk att se den som en del av gröna linjen. Efter två eller tre år med kämpande SL så kommer de ge upp och låta tampen bli grön. Det är min gissning.
Fast det vore ju smartare om Region Stockholm slutar kämpa för det namnet redan nu. En senare tvärvändning blir mer pinsam. Bättre då med en "tyst utfasning". Först utelämnar med färgen helt och kallar den bara "grenen till Arenastaden", "tunnelbanan Odenplan-Arenastaden" och liknande formuleringar i skriven text. På kartor kan den visas grå eller svart eller prickad i neutral färg. Lite senare kan man stegvis börja färga den grön när den visas tillsammans med andra utbyggnader, som Blå linje till Nacka och Söderort. Det behöver inte bli något "buller och bång" om det. På förfrågan kan man svara att det ju faktiskt är en avgrening och därför bör ha samma färg som resten av tub 1.
Enceladus skrev:
Kanske när behovet av namnet försvinner?
Vilket "behov"?
Där håller jag faktiskt med Eceladus. När banan väl är öppnad kommer folk att se den som en del av gröna linjen. Efter två eller tre år med kämpande SL så kommer de ge upp och låta tampen bli grön. Det är min gissning.
Men det är väl inte det Enceladus menar. Det finns ju inget behov nu heller.
Anders Hanquist skrev:Fast det vore ju smartare om Region Stockholm slutar kämpa för det namnet redan nu. En senare tvärvändning blir mer pinsam. Bättre då med en "tyst utfasning". Först utelämnar med färgen helt och kallar den bara "grenen till Arenastaden", "tunnelbanan Odenplan-Arenastaden" och liknande formuleringar i skriven text. På kartor kan den visas grå eller svart eller prickad i neutral färg. Lite senare kan man stegvis börja färga den grön när den visas tillsammans med andra utbyggnader, som Blå linje till Nacka och Söderort. Det behöver inte bli något "buller och bång" om det. På förfrågan kan man svara att det ju faktiskt är en avgrening och därför bör ha samma färg som resten av tub 1.
Ja, det låter ju väldigt rimligt.
Samma tanke ligger bakom tråden "Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden" här på forum. Den här tråden är det bättre att lämna åt sitt öde, precis som det osakliga namnet.
FUT har lagt upp en ny video om nya tunnelbanan: Nya tunnelbanan
Föga förvånande finns det många frågor om färgen på Arenastadsgrenen. FUT svarade på följande sätt:
FUT skrev:Vi får som vanligt många frågor om varför Gula linjen är just gul och inte grön. Här kommer en förklaring: Från början var det tänkt att Gula linjen skulle gå som en skyttellinje mellan Arenastaden och Odenplan, med byte för resenärer som ville fortsätta genom stan. Sen ändrades planerna så att Gula linjen fortsätter till Söderort, på samma spår som Gröna linjen, vilket blir bättre för resenärerna. Men den gula färgen som röstats röstades fram av stockholmarna fick vara kvar och det finns inga planer på att ändra den.
Som sagt fanns det ett politiskt behov av en ny linjefärg på skyttellinjen mellan Arenastaden och Odenplan. Saltsjöbanans skyttellinje uppfattas inte som en egen linje, vilket ju var målsättningen här. Nu är linjen inte längre någon skyttellinje, men behovet kvarstår än så länge.
Enceladus skrev:FUT har lagt upp en ny video om nya tunnelbanan: Nya tunnelbanan
Föga förvånande finns det många frågor om färgen på Arenastadsgrenen. FUT svarade på följande sätt:
FUT skrev:Vi får som vanligt många frågor om varför Gula linjen är just gul och inte grön. Här kommer en förklaring: Från början var det tänkt att Gula linjen skulle gå som en skyttellinje mellan Arenastaden och Odenplan, med byte för resenärer som ville fortsätta genom stan. Sen ändrades planerna så att Gula linjen fortsätter till Söderort, på samma spår som Gröna linjen, vilket blir bättre för resenärerna. Men den gula färgen som röstats röstades fram av stockholmarna fick vara kvar och det finns inga planer på att ändra den.
Som sagt fanns det ett politiskt behov av en ny linjefärg på skyttellinjen mellan Arenastaden och Odenplan. Saltsjöbanans skyttellinje uppfattas inte som en egen linje, vilket ju var målsättningen här. Nu är linjen inte längre någon skyttellinje, men behovet kvarstår än så länge.
Detta "behov" är bara dina spekulationer, som du aldrig har motiverat. Det finns inget sådant behov.
OK Låt oss nu göra om färgsättningarna så det blir en ordning och logik.
Jag bor på linje 19 söderut och den har alltid vart grön.
Det som blir kvar av gröna kan lika gärna bli blå för att tillsammans med den nya gula och den röda bilda en, för stora delar av stockholmarna, älskad färgkombination vid Gamla Stan och Slussen.
Frågor på det?
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev:OK Låt oss nu göra om färgsättningarna så det blir en ordning och logik.
Det som blir kvar av gröna kan lika gärna bli blå för att tillsammans med den nya gula och den röda bilda en, för stora delar av stockholmarna, älskad färgkombination vid Gamla Stan och Slussen.
Det är naturligtvis AIK:are som gått ihop om att rösta för att tunnelbanelinjen till Solna, Arenastaden och Friends Arena ska vara gul. Stationsnamnen på den kommer naturligtvis skrivas i svart text på kartorna, och på så sätt har man fått till sin egen gulsvarta linje!
PS Och de motverkar givetvis med all kraft att den ska bli grön. Det skulle påminna dem alldeles för mycket om en annan stockholmsklubb...
Enceladus skrev:FUT har lagt upp en ny video om nya tunnelbanan: Nya tunnelbanan
Detta "behov" är bara dina spekulationer, som du aldrig har motiverat. Det finns inget sådant behov.
Det hade inte anordnats en omröstning om det inte hade funnits något behov. Saltsjöbanans skyttellinje har ju alltjämt samma färg som resten av Saltsjöbanan.
Stefan Widén skrev:OK Låt oss nu göra om färgsättningarna så det blir en ordning och logik.
Det är naturligtvis AIK:are som gått ihop om att rösta för att tunnelbanelinjen till Solna, Arenastaden och Friends Arena ska vara gul. Stationsnamnen på den kommer naturligtvis skrivas i svart text på kartorna, och på så sätt har man fått till sin egen gulsvarta linje!
PS Och de motverkar givetvis med all kraft att den ska bli grön. Det skulle påminna dem alldeles för mycket om en annan stockholmsklubb...
Jag röstar för att den blir svartgul och att den fortsätter till Globen/Hovet så även ishockeysektionen blir glad.
Samma "envetna" svar varje gång någon frågar om "gula linjens" färg. Färgen har "röstats fram av stockholmarna". Vilket osedvanligt stort trams! En slags tävling anordnades om färgsättning. Inte vet jag hur många som deltog, men att det skulle vara en majoritet av "stockholmarna" (vilka det nu är, alla invånare i länet?) är inte rimligt. Resultat blev då emellertid "Gul". Kanske naturligt när Grön, Röd och Blå redan var upptagna. "Gredelin" var knappast ett alternativ. Vad man "glömmer" att berätta är att förutsättningarna var totalt annorlunda när tävlingen utlystes. Då skulle det bli början till en helt ny "Tunnelbana 4" utan sammankoppling med Gröna linjen vid Odenplan. Där skulle man byta, precis som man byter mellan Grön och Blå vid Fridhemsplan. Inte långt senare gjorde man en tvärvändning. Plötsligt gick det att grena av vid Odenplan. I samma ögonblick som man beslöt att bygga den banan som en avgrening skulle namnet "Gula linjen" ha förpassats till "runda arkivet" under skrivbordet, eller sparats för framtida bruk. Men icke så. I stället gör man hela gröna linjen söder om Odenplan randig.
Enceladus skrev:
Det hade inte anordnats en omröstning om det inte hade funnits något behov. Saltsjöbanans skyttellinje har ju alltjämt samma färg som resten av Saltsjöbanan.
Spekulationer utan någon som helst motivering. Som det brukar vara i Enceladus inlägg.
Anders Hanquist skrev:Samma "envetna" svar varje gång någon frågar om "gula linjens" färg. Färgen har "röstats fram av stockholmarna". Vilket osedvanligt stort trams! En slags tävling anordnades om färgsättning. Inte vet jag hur många som deltog, men att det skulle vara en majoritet av "stockholmarna" (vilka det nu är, alla invånare i länet?) är inte rimligt. Resultat blev då emellertid "Gul". Kanske naturligt när Grön, Röd och Blå redan var upptagna. "Gredelin" var knappast ett alternativ. Vad man "glömmer" att berätta är att förutsättningarna var totalt annorlunda när tävlingen utlystes. Då skulle det bli början till en helt ny "Tunnelbana 4" utan sammankoppling med Gröna linjen vid Odenplan. Där skulle man byta, precis som man byter mellan Grön och Blå vid Fridhemsplan. Inte långt senare gjorde man en tvärvändning. Plötsligt gick det att grena av vid Odenplan. I samma ögonblick som man beslöt att bygga den banan som en avgrening skulle namnet "Gula linjen" ha förpassats till "runda arkivet" under skrivbordet, eller sparats för framtida bruk. Men icke så. I stället gör man hela gröna linjen söder om Odenplan randig.
Den som stör sig på "gula linjen" i Stockholm kan ta en titt på spårvägen MAX i Portland. Där skulle man den förlänga den gula linjen söderut, men trafikbolaget tyckte att förlängningen var så fantastisk, att den förtjänade sin egen färg. Resultatet har blivit att vagnarna skyltar om mellan gul och orange längs med vägen
Senast redigerad av Diripsi den torsdag 02 juli 2020 21:42, redigerad totalt 2 gång.
Anders Hanquist skrev:Samma "envetna" svar varje gång någon frågar om "gula linjens" färg. Färgen har "röstats fram av stockholmarna". Vilket osedvanligt stort trams! En slags tävling anordnades om färgsättning. Inte vet jag hur många som deltog, men att det skulle vara en majoritet av "stockholmarna" (vilka det nu är, alla invånare i länet?) är inte rimligt. Resultat blev då emellertid "Gul". Kanske naturligt när Grön, Röd och Blå redan var upptagna. "Gredelin" var knappast ett alternativ. Vad man "glömmer" att berätta är att förutsättningarna var totalt annorlunda när tävlingen utlystes. Då skulle det bli början till en helt ny "Tunnelbana 4" utan sammankoppling med Gröna linjen vid Odenplan. Där skulle man byta, precis som man byter mellan Grön och Blå vid Fridhemsplan. Inte långt senare gjorde man en tvärvändning. Plötsligt gick det att grena av vid Odenplan. I samma ögonblick som man beslöt att bygga den banan som en avgrening skulle namnet "Gula linjen" ha förpassats till "runda arkivet" under skrivbordet, eller sparats för framtida bruk. Men icke så. I stället gör man hela gröna linjen söder om Odenplan randig.
Någon ny "Tunnelbana 4" har aldrig planerats. Det så kallade grunda läget vid Odenplan har alltid varit huvudalternativet (se sidan 27):
FUT skrev:Överenskommelsens lösning avseende Odenplans station innebär att sträckan mot Hagastaden och Arenastaden kan trafikeras såväl i form av en egen tunnelbanelinje som endast kör mellan Odenplan och Hagastaden/Arenastaden, som i form av genomgående trafik som en gren på Gröna linjen.
Det enda som har förändrats är att tågen inte längre kan vända vid Odenplan i högtrafik. Sträckan mot Hagastaden och Arenastaden är och har alltid varit tänkt att vara "en gren på Gröna linjen". Omröstningens syfte var att vilseleda allmänheten om sträckans utformning. Uppenbarligen har syftet uppnåtts på detta forum.
Som arbetsnamn/projektnamn är "gula linjen" i alla fall mycket bättre än "blindtarmen". I mitt tycke alltså, men Odd kanske har en annan uppfattning.
Det är klart att en "avgröning" borde vara grön, men mig spelar det ingen roll. Om Gula linjen blir startskottet för att ge samtliga linjer egna färger så är det okej för min del. Om inte så går väl livet vidare ändå, antar jag. Avgreningar är dåliga oavsett färg.
Ärligt talat är det enda jag verkligen retar mig på (vad Gula linjen beträffar) är att man (för att sänka kostnaden) minskat antalet rulltrappor och flyttat station Arenastaden längre ifrån arenan. Det senare kanske uppskattas av boende i "Blåkulla", men jag tror det hade varit bättre behålla den ursprungliga placeringen (i lerfickan) med uppgång vid "Mallen".
Man sa väl att detta skulle spegla Solna och AIK? Som urgnagare kan jag säga att en meningslös extralinje till en arena ingen är särskilt glad i knappast gör en AIKare stolt.
Gör det till en gren av gröna linjen. Det är det enda rationella.