Jag minns att man talade om det när det lanserades. Kanske lades till som ett argument för den, utöver omröstningen.BSB101 skrev:Breitspurbahn skrev: Man sa väl att detta skulle spegla Solna och AIK? /quote]
Vilka sa detta? Färgen blev väl till efter en omröstning där ett antal färger fanns att välja på?
Gula Linjen..
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Gula Linjen..
Re: Gula Linjen..
Ja, lustigt nog fanns inte färgen "grön" med bland omröstningsalternativen....BSB101 skrev:Breitspurbahn skrev: Man sa väl att detta skulle spegla Solna och AIK? /quote]
Vilka sa detta? Färgen blev väl till efter en omröstning där ett antal färger fanns att välja på?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Gula Linjen..
När jag var i Solna häromdagen så kom jag att tänka på denna linje och det slog mig när jag körde mot Järva Krog och Bergshamra att det vore en bra förlängning av Gula Linjen/Gröna Linjen om denna en dag fortsatte norrut, med ett stopp i Frösunda/Järva Krog som växer så det knakar och sedan avslutades i Bergshamra. Då hade man kopplat samman dessa två och skapat en tvärförbindelse utanför Stockholms innerstad mellan Röda Linjen och Gröna Linjen samt pendeltåget norrut samt Tvärbanan.
Och detta med ungefär 2,5 kilometer tunnelbana.
Kommer man förbereda den för framtida förlängning när man bygger stationen vid Solna Station/Arenastaden?
Och detta med ungefär 2,5 kilometer tunnelbana.
Kommer man förbereda den för framtida förlängning när man bygger stationen vid Solna Station/Arenastaden?
Re: Gula Linjen..
Det finns ingen plan för framtidens kollektivtrafik. Det är kortsiktiga politiska överenskommelser som avgör vad som byggs. När avtalet slöts fanns det inget beslut om en förlängning. Därför tas ingen hänsyn till en sådan. Det ursprungliga stationsläget var som gjort för en förlängning till Järva krog. Det nya stationsläget är däremot mer lämpat för en förlängning till Madendalen.Breitspurbahn skrev:När jag var i Solna häromdagen så kom jag att tänka på denna linje och det slog mig när jag körde mot Järva Krog och Bergshamra att det vore en bra förlängning av Gula Linjen/Gröna Linjen om denna en dag fortsatte norrut, med ett stopp i Frösunda/Järva Krog som växer så det knakar och sedan avslutades i Bergshamra. Då hade man kopplat samman dessa två och skapat en tvärförbindelse utanför Stockholms innerstad mellan Röda Linjen och Gröna Linjen samt pendeltåget norrut samt Tvärbanan.
Och detta med ungefär 2,5 kilometer tunnelbana.
Kommer man förbereda den för framtida förlängning när man bygger stationen vid Solna Station/Arenastaden?
Tvärbanans framtida sträckningar har dock stor påverkan på nyttan av en sådan förlängning. I nuläget verkar en ringlinje genom Östlig förbindelse vara mest aktuell, men en förlängning till Danderyds sjukhus har också diskuterats.
(Kollektivtrafikens finansieringsform innebär att regionen accepterar i princip alla projekt som minskar driftskostnaderna och medfinansieras av annan part. Det är mycket möjligt att Solna lyckas hitta pengar till en förlängning i framtiden.)
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Gula Linjen..
Ah, bra länkar tack.Enceladus skrev:Det finns ingen plan för framtidens kollektivtrafik. Det är kortsiktiga politiska överenskommelser som avgör vad som byggs. När avtalet slöts fanns det inget beslut om en förlängning. Därför tas ingen hänsyn till en sådan. Det ursprungliga stationsläget var som gjort för en förlängning till Järva krog. Det nya stationsläget är däremot mer lämpat för en förlängning till Madendalen.Breitspurbahn skrev:När jag var i Solna häromdagen så kom jag att tänka på denna linje och det slog mig när jag körde mot Järva Krog och Bergshamra att det vore en bra förlängning av Gula Linjen/Gröna Linjen om denna en dag fortsatte norrut, med ett stopp i Frösunda/Järva Krog som växer så det knakar och sedan avslutades i Bergshamra. Då hade man kopplat samman dessa två och skapat en tvärförbindelse utanför Stockholms innerstad mellan Röda Linjen och Gröna Linjen samt pendeltåget norrut samt Tvärbanan.
Och detta med ungefär 2,5 kilometer tunnelbana.
Kommer man förbereda den för framtida förlängning när man bygger stationen vid Solna Station/Arenastaden?
Tvärbanans framtida sträckningar har dock stor påverkan på nyttan av en sådan förlängning. I nuläget verkar en ringlinje genom Östlig förbindelse vara mest aktuell, men en förlängning till Danderyds sjukhus har också diskuterats.
(Kollektivtrafikens finansieringsform innebär att regionen accepterar i princip alla projekt som minskar driftskostnaderna och medfinansieras av annan part. Det är mycket möjligt att Solna lyckas hitta pengar till en förlängning i framtiden.)
Jag har f.ö. aldrig förstått varför den kallas "östlig förbindelse". Om Södra Länken heter som den gör, samt Norra Länken; varför inte Östra Länken?
Re: Gula Linjen..
Östlig förbindelse är inte namnet på en (framtida) fysisk väg, som det ofta verkar i medier. Den kan lämpligen kallas Österleden som den har hetat i flera decennier.Breitspurbahn skrev: Jag har f.ö. aldrig förstått varför den kallas "östlig förbindelse". Om Södra Länken heter som den gör, samt Norra Länken; varför inte Östra Länken?
Det är snarare så att när man gör en utredning som ska vara relativt förutsättningslös så hittar man på såna här namn. Österleden går mellan Djurgården och Nacka, för att inte låsa resultatet av utredningen utreddes östliga förbindelser även mellan Östermalm och Södermalm, samt mellan Lidingö och Nacka. Sen valde man trots att Österleden. Om vägen byggs bör den få det namn.
På samma sätt är det med Förbifart Stockholm. Man ville inte låsa sig till Västerleden och utredde även bland annat Diagonal Ulvsunda. Men valde till slut Västerleden.
Denna planerade väg hette Kungshattsleden på 60-talet och Västerleden på 90-talet. När den är klar (2030?) kan vi hoppas att den inte får det otympliga namnet Förbifart Stockholm utan får kallas till exempel Västerleden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Gula Linjen..
Det är en bra poäng. Om det blir en väg mellan Djurgården och Hammarby Sjöstad så blir den väl en Östra Länken då, men inte innan.twr skrev:Östlig förbindelse är inte namnet på en (framtida) fysisk väg, som det ofta verkar i medier. Den kan lämpligen kallas Österleden som den har hetat i flera decennier.Breitspurbahn skrev: Jag har f.ö. aldrig förstått varför den kallas "östlig förbindelse". Om Södra Länken heter som den gör, samt Norra Länken; varför inte Östra Länken?
Det är snarare så att när man gör en utredning som ska vara relativt förutsättningslös så hittar man på såna här namn. Österleden går mellan Djurgården och Nacka, för att inte låsa resultatet av utredningen utreddes östliga förbindelser även mellan Östermalm och Södermalm, samt mellan Lidingö och Nacka. Sen valde man trots att Österleden. Om vägen byggs bör den få det namn.
På samma sätt är det med Förbifart Stockholm. Man ville inte låsa sig till Västerleden och utredde även bland annat Diagonal Ulvsunda. Men valde till slut Västerleden.
Denna planerade väg hette Kungshattsleden på 60-talet och Västerleden på 90-talet. När den är klar (2030?) kan vi hoppas att den inte får det otympliga namnet Förbifart Stockholm utan får kallas till exempel Västerleden.
Iallafall, intressant med flytt av tunnelbanestationen i Arenastaden. Tråkigt, men ganska väntat. Att det är lera i området är inte så konstigt då det är gammal sjöbotten; förr var Råstasjön en vik till Brunnsviken som gick en bra bit in; runt förra sekelskiftet fanns det planer att bygga en kanal mellan Brunnsviken, Råstasjön, Lötsjön och Bällstaån. Dvs göra ett nordligt alternativ till Hammarby Kanal.
Sveriges Geologiska Undersökning har en intressant kartfunktion där man kan se hur strandlinjen gick för 500 år sedan (man kan välja att se ännu längre tillbaka).
http://apps.sgu.se/kartgenerator/maporder_sv.html

Re: Gula Linjen..
Apropå namn på lederna. Vi har Norra länken och Södra länken. Sean har vi Essingeleden i väster och kommer att få en matchande led i öster som passerar Djurgården. Det logiska namnet borde väl vara Djurgårdsleden.
Så blir det förstås inte!
Förbifarten är ju inte en del av en kommande ringled runt staden. Skulle man bygga en motsvarande led i öster skulle den gå långt ut i Skärgården.

Så blir det förstås inte!
Förbifarten är ju inte en del av en kommande ringled runt staden. Skulle man bygga en motsvarande led i öster skulle den gå långt ut i Skärgården.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Gula Linjen..
Förbifart Stockholm är visst en del av en kommande ringled runt staden. Trafikverket har en karta över beslutade leder runt Stockholm. Det finns en inre ringled och en yttre ringled. Ingen av lederna är dock sluten, och det finns för närvarande inga planer på att sluta den yttre leden.LÅ1 skrev:Apropå namn på lederna. Vi har Norra länken och Södra länken. Sean har vi Essingeleden i väster och kommer att få en matchande led i öster som passerar Djurgården. Det logiska namnet borde väl vara Djurgårdsleden.![]()
Så blir det förstås inte!
Förbifarten är ju inte en del av en kommande ringled runt staden. Skulle man bygga en motsvarande led i öster skulle den gå långt ut i Skärgården.
Re: Gula Linjen..
Kartan säger inte att det är en yttre ringled. Inte att det ska bli en inre heller i och för sig.Enceladus skrev:Förbifart Stockholm är visst en del av en kommande ringled runt staden. Trafikverket har en karta över beslutade leder runt Stockholm. Det finns en inre ringled och en yttre ringled. Ingen av lederna är dock sluten, och det finns för närvarande inga planer på att sluta den yttre leden.LÅ1 skrev:Apropå namn på lederna. Vi har Norra länken och Södra länken. Sean har vi Essingeleden i väster och kommer att få en matchande led i öster som passerar Djurgården. Det logiska namnet borde väl vara Djurgårdsleden.![]()
Så blir det förstås inte!
Förbifarten är ju inte en del av en kommande ringled runt staden. Skulle man bygga en motsvarande led i öster skulle den gå långt ut i Skärgården.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Gula Linjen..
Sedan 1960 planeras en inre ringeld. 3/4 är byggda, den östra delen är ännu inte beslutad.Enceladus skrev:Förbifart Stockholm är visst en del av en kommande ringled runt staden. Trafikverket har en karta över beslutade leder runt Stockholm. Det finns en inre ringled och en yttre ringled. Ingen av lederna är dock sluten, och det finns för närvarande inga planer på att sluta den yttre leden.LÅ1 skrev:Apropå namn på lederna. Vi har Norra länken och Södra länken. Sean har vi Essingeleden i väster och kommer att få en matchande led i öster som passerar Djurgården. Det logiska namnet borde väl vara Djurgårdsleden.![]()
Så blir det förstås inte!
Förbifarten är ju inte en del av en kommande ringled runt staden. Skulle man bygga en motsvarande led i öster skulle den gå långt ut i Skärgården.
Sedan 1966 planeras en yttre ringled, som dock bara går drygt ett halvt varv (Handen - Rosenkälla/Åkersberga). Hela denna dryga halva förväntas stå klar i början av nästa decennium.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gula Linjen..
Tack för tipset! Spännande!Breitspurbahn skrev: Sveriges Geologiska Undersökning har en intressant kartfunktion där man kan se hur strandlinjen gick för 500 år sedan (man kan välja att se ännu längre tillbaka).
http://apps.sgu.se/kartgenerator/maporder_sv.html
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Gula Linjen..
Helt orimligt vore det inte. Den hade rimligtvis forsatt på Norrortsleden/Väg 265 till Åkersberga, rundat Åkersberga Centrum ner till Lervik, gått under Trälhavet och anslutit till Värmdö i Västra Skägga. Där hade den kunnat gå genom västra Värmdölandet ner mot Torsby/Hemmesta.LÅ1 skrev:Apropå namn på lederna. Vi har Norra länken och Södra länken. Sean har vi Essingeleden i väster och kommer att få en matchande led i öster som passerar Djurgården. Det logiska namnet borde väl vara Djurgårdsleden.![]()
Så blir det förstås inte!
Förbifarten är ju inte en del av en kommande ringled runt staden. Skulle man bygga en motsvarande led i öster skulle den gå långt ut i Skärgården.
Denna del hade inte varit helt orimlig. Förutom en ganska djup tunnel under farleden i Trälhavet, några mindre tunnlar under bebyggelse, så hade det varit vägar genom skogen. Nacka/Värmdö är Stockholmsregionens mest växande kommuner så en alternativ väg hade nog välkomnats. Och särskilt kring Hemmesta byggs det något enormt.
Därefter är vägen kanske lite svårare att motivera. Fortsätter man söderut/sydväst så kommer man in på Ingarö, därefter får man göra en ny djup tunnel under Ingaröfjärden, ansluta till Tyresö och sedan Södertörn. Där gäller det att runda Tyresta naturreservat så är det bara att fortsätta västerut mot Haninge och ansluta till Södertörnsleden.
Man hade knutit samman östra StorStockholm; gett berörda kommuner mer alternativ till transport (Värmdöbor hade t.ex. säkert gillat genvägen till Arlanda). Diverse öar utan broar (Trälhavet & Ingaröfjärden främst) hade fått landanslutning.
https://kartor.eniro.se/m/8NExs

-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Gula Linjen..
Varsågod. Om du gör en "beställning" (dvs att den klipps ut och kommer som rapport till din mail gratis inom 5 minuter) så får man ganska detaljerade kartor.twr skrev:Tack för tipset! Spännande!Breitspurbahn skrev: Sveriges Geologiska Undersökning har en intressant kartfunktion där man kan se hur strandlinjen gick för 500 år sedan (man kan välja att se ännu längre tillbaka).
http://apps.sgu.se/kartgenerator/maporder_sv.html

Re: Gula Linjen..
Inbromsning för Gula linjen – kyrka har överklagat planerna
Byggstart var planerad till 2020, men nu är det osäkert om det blir så. I de ursprungliga planerna skulle denna sträcka börja byggas först. Nu blir den istället sist.
Byggstart var planerad till 2020, men nu är det osäkert om det blir så. I de ursprungliga planerna skulle denna sträcka börja byggas först. Nu blir den istället sist.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Gula Linjen..
Larvigt såklart, men hade man inte kunnat dra linjen runt kyrkan, mer under kyrkogården?Enceladus skrev:Inbromsning för Gula linjen – kyrka har överklagat planerna
Byggstart var planerad till 2020, men nu är det osäkert om det blir så. I de ursprungliga planerna skulle denna sträcka börja byggas först. Nu blir den istället sist.
Re: Gula Linjen..
Ett bra sätt att hantera problemet med fördyringar av detta redan otroligt dyra och olönsamma projekt är att lägga ner det nu och eventuellt återuppta det när kostnaderna har gått ner alternativt att mer privat finansiering finns på plats.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Gula Linjen..
Jag misstänker att det är Pingstkyrkan i Råsunda som är oroliga för tunnelbaneuppgången. Det finns ingen kyrkogård där.Breitspurbahn skrev:Larvigt såklart, men hade man inte kunnat dra linjen runt kyrkan, mer under kyrkogården?Enceladus skrev:Inbromsning för Gula linjen – kyrka har överklagat planerna
Byggstart var planerad till 2020, men nu är det osäkert om det blir så. I de ursprungliga planerna skulle denna sträcka börja byggas först. Nu blir den istället sist.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Gula Linjen..
Varför skulle kostnaderna gå ner i framtiden?Odd skrev:Ett bra sätt att hantera problemet med fördyringar av detta redan otroligt dyra och olönsamma projekt är att lägga ner det nu och eventuellt återuppta det när kostnaderna har gått ner alternativt att mer privat finansiering finns på plats.
Jaha, jag tänkte att Solna Kyrka var orolig över sprängningar. Ja, så kan det ju vara.twr skrev: Jag misstänker att det är Pingstkyrkan i Råsunda som är oroliga för tunnelbaneuppgången. Det finns ingen kyrkogård där.
Re: Gula Linjen..
Det vet man ju inte. Om priserna fortsätter att gå upp så kanske effekten blir att det blir ännu olönsammare och att projektet begravs för all framtid. Det finns ju en sådan chans.Breitspurbahn skrev:Varför skulle kostnaderna gå ner i framtiden?Odd skrev:Ett bra sätt att hantera problemet med fördyringar av detta redan otroligt dyra och olönsamma projekt är att lägga ner det nu och eventuellt återuppta det när kostnaderna har gått ner alternativt att mer privat finansiering finns på plats.
...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.