Karolinska

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
heasm

Re: Karolinska

Inlägg av heasm »

Traesk skrev:Vad sägs om detta?

Bild

Ett första steg kan vara att bygga t-baneskytteln linje 15 till Karolinska och sen vidare mot Solna. Linje 16 kompletterar innerstadstunnelbanan och ger tillräckligt bra byten i Odenplan för att direktresor in till Centralen inte ska vara nödvändigt. Dessutom ges Odenplan-Tekniska en tunnelbanelinje samtidigt som Norra djurgårdsstaden får tillräcklig kollektivtrafik.

Ursäkta min 5-minuters MSPaint-bild.
Absolut! Förläng 10-11 lite åt SÖ så är den övergripande planen klar. :D

Skämt åsido, det här är något som skulle kunna visas i en övergripande plan för framtida tunnelbaneutbyggnader. Jag är övertygad om att på säg 30 års sikt kommer det att behövas ytterligare en linje genom innerstaden, och den behöver nödvändigtvis inte gå till T-centralen. Om det sedan är ytterligare en pendeltågslinje (Kungsholmsbanan), en ny tunnelbanelinje (gul linje) eller något annat är något som en plan skulle kunna visa på. Detta borde samtidigt samplaneras med bostadsbyggande så att kollektivtrafik och bostäder står klara samtidigt! Som det är nu käns det som kollektivtrafiken lite yrvaket kommer in på sluttampen.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag har ju tidigare lanserat idén att låta Roslagsbanan gå till Centralen via Norra Station och Karlberg tidigare.

Men vore det inte en bra idé att låta Roslagsbanan gå i tunnel till Odenplan, med säckstation där? Det skulle bli knappt 1,5km dubbelspårstunnel. Då skulle Östra Station kunna betjäna Näsby Park och Odenplan kan betjäna dom andra två linjerna. Man borde väl kunna vända ett tåg vart 5 minut på en säckstation?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Traesk skrev:Vad sägs om detta?

Ett första steg kan vara att bygga t-baneskytteln linje 15 till Karolinska och sen vidare mot Solna. Linje 16 kompletterar innerstadstunnelbanan och ger tillräckligt bra byten i Odenplan för att direktresor in till Centralen inte ska vara nödvändigt. Dessutom ges Odenplan-Tekniska en tunnelbanelinje samtidigt som Norra djurgårdsstaden får tillräcklig kollektivtrafik.

Ursäkta min 5-minuters MSPaint-bild.
Vi är ju alltid lite kritiska här - men det hör ju till ett sådant här forum - tror nog faktiskt att spårväg till Norra Djurgårdsstaden är det bästa - området blir rätt utsträckt och så tätbebyggt är det ju inte riktigt för att tunnelbana ska behövas. Är nog mer motiverat att fortsätta 16 till universitetet. NKS är ju mer tänkt för tunnelbana från början, medan Norra Djurgårdsstaden ju närmare planerats för spårväg/buss.

Är också skeptisk till bytet på linjen 15 från Odenplan till Täby. Det blir ett byte för att nå centrala stan, vilket inte är optimalt - å andra sidan ger nog i sådana fall linje 16 i förslaget ett tillräcklig avlastning för 14 (utan den - blir nog belastningen för hög). Och om man inte har byte, så begränsar det kapaciteten alldeles för mycket på banan i framtiden. Fast i sådana fall kanske man skulle ha en automatbana? Fördelen är att man kan bygga lite mindre stationer och istället ha tätare trafik. Det gör att bytet upplevs som mindre jobbigt och besvärande. Trafiken kommer ändå vara så tät att det inte går att använda gemensamma spår på 14 och 15 vid Danderyd-Bergshamra - men även om ser jag inget hinder att köra med automatbana, då ju även röda linjen i övrigt kommer att konverteras (antagligen). Och allvarligt talat tror jag det kommer bli standard om man bygger en helt ny gren (och även om man exempelvis bygger till Nacka).
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Odd skrev:Jag har ju tidigare lanserat idén att låta Roslagsbanan gå till Centralen via Norra Station och Karlberg tidigare.

Men vore det inte en bra idé att låta Roslagsbanan gå i tunnel till Odenplan, med säckstation där? Det skulle bli knappt 1,5km dubbelspårstunnel. Då skulle Östra Station kunna betjäna Näsby Park och Odenplan kan betjäna dom andra två linjerna. Man borde väl kunna vända ett tåg vart 5 minut på en säckstation?
Problemet är väl att det fortfarande kommer vara några enkelspårssträckor på Roslagsbanan - detta gör ju att man inte helt styr över möjliga vändtider, som då i regel behvöer vara lite längre. Man har väl också tänkt att öka antalet avgångar - så jag tror att man kanske måste ha dubbla plattformar för att det ska fungera optimalt. Men med ett smart trafikupplägg som man anpassar efter förutsättningarna vid vändstationen går det ju absolut att klara trafik med som minst 4-minuters vändtid. Dock blir ju inte puntligheten helt optimal - om den inte är det i övrigt på banan. Man kan ju öka kapaciteten rätt bra genom att ha bryggor bakom stationen också - då kan man ju få plats med ett extra spår, utan att man måste ha en helt till plattform...

Enda nackdelen som jag ser det - förutom att det ökar trycket på gröna linjen (vilket faktist är lite tveksam om banan klarar av) och att det krävs ett byte för att nå centrala stan - är att det ändå kan vara krisartat på sikt för mörbygrenen i motriktning (alltså till/från högskolorna). Så risken är att någon ytterligare insats kommer att behövas på sikt för att klara kapaciteten ändå. Samtidigt borde ju Roslagsbanan kunna ta en del resande från Odenplan i motriktning (inte minst till/från universitetet) - så idéen är ju intressant och jag tror alla inser att vi knappast kan bygga en till tunnelbana längs de centrala delarna av stan. Samtidigt är det ju väldigt opraktiskt med att ha en tunnelbana eller lokaltåg som slutar mitt i centrala staden...Man skulle ju helst vilja göra något mer av ett sådant lösningsförslag.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

heasm skrev:
LÅ1 skrev: Och Helenelund ligger minst sagt avigt till för Kista.
Nu är jag inte säker på vad du menar med östra Kista, men området runt Kistamässan ligger väl hyfsat till gentemot Helenlund, speciellt om Tvärbana byggs mellan Helenlund och blå linje i Kistagallerian?
Jo, det var ungefär området runt Kistamässan jag avsåg. Och en bit åt alla håll därifrån. På något sätt känns det som en långpromenad till Helenelunds station. Men det beror kanske i viss utsträckning på miljön utmed vägen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
heasm

Inlägg av heasm »

LÅ1 skrev:
heasm skrev:
LÅ1 skrev: Och Helenelund ligger minst sagt avigt till för Kista.
Nu är jag inte säker på vad du menar med östra Kista, men området runt Kistamässan ligger väl hyfsat till gentemot Helenlund, speciellt om Tvärbana byggs mellan Helenlund och blå linje i Kistagallerian?
Jo, det var ungefär området runt Kistamässan jag avsåg. Och en bit åt alla håll därifrån. På något sätt känns det som en långpromenad till Helenelunds station. Men det beror kanske i viss utsträckning på miljön utmed vägen.
Det sista kan jag absolut hålla med om, men det är faktiskt inte mer än 500 m från pendeltågsstationen till mässan.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

spårlasse skrev:
Vad jag förstått bygger men nu citybanan så att det skall kunna gå att bygga tunnelbana i en förlängning, har väl till och med gjorts några försvarsarbeten. Så det är nog inte så beroende av citybanan i sig.
Vad menar du egentligen med detta?

Ibland känns det som att du inte skriver ut allt du har i huvudet :) Mycket förblir underförstått s a s. Jag gör alltsom oftast samma sak dock.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

spårlasse skrev:Enda nackdelen som jag ser det - förutom att det ökar trycket på gröna linjen (vilket faktist är lite tveksam om banan klarar av) och att det krävs ett byte för att nå centrala stan - är att det ändå kan vara krisartat på sikt för mörbygrenen i motriktning (alltså till/från högskolorna).
Ingen risk, problemet är att nästan alla föreläsningar på alla högskolor börjar exakt samtidigt, och att bygga ut tunnelbanan bara för att högskolorna ska kunna envisas med att alla ska börja exakt samtidigt känns inte helt rimligt...
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Ulrik Berggren skrev:
spårlasse skrev:
Vad jag förstått bygger men nu citybanan så att det skall kunna gå att bygga tunnelbana i en förlängning, har väl till och med gjorts några försvarsarbeten. Så det är nog inte så beroende av citybanan i sig.

Ibland känns det som att du inte skriver ut allt du har i huvudet :) Mycket förblir underförstått s a s. Jag gör alltsom oftast samma sak dock.
Jo, så är det nog - man har för mycket där (i huvudet alltså). Menade väl bara att man i planerna ser till att det inte skall vara något problem att senare kunna bygga en tunnelbana till Karolinska och det var väl en blänkare om detta för några veckor sedan och att man till och med godkänt visst arbete för att säkra den möjligheten.

En samordning från början hade nog varit billigare - men i det här läget spelar det nog ingen större roll för kostnadsberäkningen, annat än att man måste göra vissa förberedelser samtidigt, vilket jag också förstått det som att man nu gör.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

AdrianLangemar skrev:
spårlasse skrev:Enda nackdelen som jag ser det - förutom att det ökar trycket på gröna linjen (vilket faktist är lite tveksam om banan klarar av) och att det krävs ett byte för att nå centrala stan - är att det ändå kan vara krisartat på sikt för mörbygrenen i motriktning (alltså till/från högskolorna).
Ingen risk, problemet är att nästan alla föreläsningar på alla högskolor börjar exakt samtidigt, och att bygga ut tunnelbanan bara för att högskolorna ska kunna envisas med att alla ska börja exakt samtidigt känns inte helt rimligt...
Ligger förstås en poäng i det - även om resandet räknat per maxtimme är rätt högt det också (nästan motsvarande in mot stan), fast att man startar vid samma tidpunkt förvärrar förstås situationen. Problemet har ju dock visat sig att starttider för skolor är svårare att styra än vad många trafikplanerare önskar. I kommuner där man själv bedriver skolsjuts eller betalar mer direkt för trafiken till länstrafikbolagen brukar man ju kunna anpassa skoltiderna - men i övriga fall har det ju tyvärr visat sig rätt svårt.

Viss skillnad i tiderna finns ju faktiskt också - KTH använder ju akademisk kvart, medan universitetet inte gör det. Så viss spridning blir det - men det vore ju givetvis bättre om KTH använde dubbelkvart... Att ha olika tider inom en skola blir nog däremot svårt om man skall utnyttja lokalerna effektivt. Sedan är det ju rätt många som jobbar ute på institutionerna också förstås. Faktiskt fler än man kan tro.

Men frågan är väl därför kanske snararst hur mycket detta förväntas utökas? Och hur mycket man tillåter institutionerna att växa? Vi har ju en utveckling där nästan alla läser vidare idag - men frågan är kanske om tillväxten kommer ske i Stockholm, eller utanför (såsom Södertörn)? Det positiva "problemet" med studenter är ju också att alla nästan åker kollektivt. En rätt liten utbyggnad gör ju därmed en rätt stor effekt på resandet. Fördelen är ju att man ändå i regel börjar något senare än normal arbetstid som i vanliga fall kan utjämna resandeströmmarna något. Fast det hjälper ju inte om man "bara" har högskolor längs en viss tunnelbanelinje.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

spårlasse skrev:
Ulrik Berggren skrev:
spårlasse skrev:

Jo, så är det nog - man har för mycket där (i huvudet alltså). Menade väl bara att man i planerna ser till att det inte skall vara något problem att senare kunna bygga en tunnelbana till Karolinska och det var väl en blänkare om detta för några veckor sedan och att man till och med godkänt visst arbete för att säkra den möjligheten.

En samordning från början hade nog varit billigare - men i det här läget spelar det nog ingen större roll för kostnadsberäkningen, annat än att man måste göra vissa förberedelser samtidigt, vilket jag också förstått det som att man nu gör.
Vad är det för förberedelser som planeras?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Ulrik Berggren skrev: Vad är det för förberedelser som planeras?
Det som beslutats mer formellt är väl förberedelserna vid Torsplan, men sedan står det väl öppet allt eftersom projektet fortgår, bland annat kan det väl bli aktuellt i samband med att gallerian planeras.
heasm

Inlägg av heasm »

Vad jag förstår skulle en framtida spårlösning vid Odenplan se ut här:
Bild

Enligt det här dokumentet (som Odd så påpassligt sparat undan) är det utrymmet för den södra plattformen och spår som förbereds.

Det finns en annan tråd som diskuterar ombyggnaden vid Odenplan här.
heasm

Inlägg av heasm »

Vad jag förstår är kapaciteten tillräcklig i västerort även 10 tåg/h går mot Karolinska, men det är på håret och i framtiden kommer kapaciteten inte att räcka till.

Jag vet att jag lanserat den här idén tidigare, men skulle man inte då kunna öka kapaciteten med en linje som slutar vid Odenplan (t ex Hässelby strand-Odenplan). Givetvis når inte denna T-centralen, men man har ändå byte till tvärbana, blå linje och pendeltåg.

En fantasifull möjlighet är även att låta en sådan här linje utnyttja (en utvidgad och ombyggd) tunneln mellan Thorildsplan och Rådhuset och därigenom kunna gå t ex Hässelby strand-Kungsträdgården(-Nacka?).
Delokrat

Inlägg av Delokrat »

heasm skrev:
Vad jag förstår skulle en framtida spårlösning vid Odenplan se ut här:
Bild
Känns bara idiotiskt att allt ska vara sammankopplat. Bygg en ny linje som är redo att byggas ut istället för att sno tåg från den redan hårt belastade gröna linjen.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Lite visionärt kunde man väl tänka sig en fjärde bana som går Karolinska-Odenplan-Rådhuset-Zinkensdamm-Södersjukhuset-Årsta-Östberga-Älvsjö. Då skulle man avlasta sträckan via T-Centralen.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Harald skrev:Lite visionärt kunde man väl tänka sig en fjärde bana som går Karolinska-Odenplan-Rådhuset-Zinkensdamm-Södersjukhuset-Årsta-Östberga-Älvsjö. Då skulle man avlasta sträckan via T-Centralen.
Alternativt från Årsta gå Skärmarbrink - Bagarmossen - Tyresö och på så sätt istället avlasta grön linje. Kanske inte bättre än ditt förslag, men ett alternativ. På nåt sätt tilltalas jag av ditt förslag. Äh, strunta i mitt :)
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:Lite visionärt kunde man väl tänka sig en fjärde bana som går Karolinska-Odenplan-Rådhuset-Zinkensdamm-Södersjukhuset-Årsta-Östberga-Älvsjö. Då skulle man avlasta sträckan via T-Centralen.
En annan alternativ dragning: ... Odenplan - Norra Bantorget(=T-centralen norra) - Stadshuset - Zinkensdamm ...

Då får man i alla fall en koppling till "Den stora knutpunkten" samt att turister och andra lätt når (och hittar till) Stadshuset.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
heasm

Inlägg av heasm »

heasm skrev:Bild
Jag citerar mig själv här bara för att få med bilden (som är från Citybanans järnvägsplan).

Som jag läser bilden är det tänkt att tåg från T-centralen angör spår 3 (uppifrån räknat), tåg från St Eriksplan angör spår 2 och tåg från Karolinska angör spår 1. Är detta korrekt, eller kan man tolka bilden annorlunda?

Kommer man från västerort får man alltså byte över plattform mot Karolinska. Kommer man däremot från Karolinska och skall mot västerort får man byta plattform.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

heasm skrev:
heasm skrev:Bild
Jag citerar mig själv här bara för att få med bilden (som är från Citybanans järnvägsplan).

Som jag läser bilden är det tänkt att tåg från T-centralen angör spår 3 (uppifrån räknat), tåg från St Eriksplan angör spår 2 och tåg från Karolinska angör spår 1. Är detta korrekt, eller kan man tolka bilden annorlunda?

Kommer man från västerort får man alltså byte över plattform mot Karolinska. Kommer man däremot från Karolinska och skall mot västerort får man byta plattform.
Det verkar väl vara en korrekt tolkning. Och det är ju analogt med andra stationer med tre spår t.ex Västra Skogen . Där två linjer går ihop har de varisin plattform men när de delas använder de samma.
Skriv svar