Nån busslinje borde ha hållplats i närheten, eller?ADDE skrev:Det var svårt att hitta dit från Alvik...
Nya tvärbanan tar fart
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Nya tvärbanan tar fart
Ringlinje 114 har ju en hållplats uppe på Margretelundsvägen där den möter Vidängsvägen, därifrån går man bara Margretelundsvägen ner till tunnelmynningen.
Lättare än så kan det inte bli såvida man inte går från Alvik T på Vidängsvägen fram till nämnda korsning eller går Tranebergsvägen och viker ner på Grindstuvägen (linje 112) till tunnelmynningen.
Tar max 10 min att gå från Alvik.
/a32
Lättare än så kan det inte bli såvida man inte går från Alvik T på Vidängsvägen fram till nämnda korsning eller går Tranebergsvägen och viker ner på Grindstuvägen (linje 112) till tunnelmynningen.
Tar max 10 min att gå från Alvik.
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Ja, det borde den. Så resonerade även jag när jag skulle hitta TILL alvik efter något tjänsteärende i trakten, och började leta efter en hållplats som "borde finnas" någonstans i närheten av Bällsta bro. Jag hittade den dock inte och ringde därför upp SL:s trafikupplysning, där man inte bara förnekade att 112:an skulle ha någon hållplats vid Bällsta bro utan även att någon sådan hållplats någonsin skulle ha funnits! Suck...M_M skrev:Nån busslinje borde ha hållplats i närheten, eller?ADDE skrev:Det var svårt att hitta dit från Alvik...
Va? Jag har åkt förbi där vid ett flertal tillfällen - fram till 1987 i alla fall - och då stannade 112 där. Det är jag nästan hundra på.daniel_s skrev:Ja, det borde den. Så resonerade även jag när jag skulle hitta TILL alvik efter något tjänsteärende i trakten, och började leta efter en hållplats som "borde finnas" någonstans i närheten av Bällsta bro. Jag hittade den dock inte och ringde därför upp SL:s trafikupplysning, där man inte bara förnekade att 112:an skulle ha någon hållplats vid Bällsta bro utan även att någon sådan hållplats någonsin skulle ha funnits! Suck...M_M skrev:Nån busslinje borde ha hållplats i närheten, eller?ADDE skrev:Det var svårt att hitta dit från Alvik...
Professionell tyckare
- Leif Steen
Linje 112 passerar vid och har hållplats vid Bällsta bro men är det inte lite väl långt från Alvik och tunnelmynningen av Tvärbanan som tråden handlade om? Att Kundtjänst snurrar till det händer väl tyvärr då och då. Nu kommer ju banan att gå över viken där vid Bällsta bro mot Sundbyberg.
Talar ni inte egentligen om bron vid Lillsjöplan, över "diket" till Lillsjön från Ulvsundaviken (vid fd. Ulvsundahallens placering och 13:s ändhållplats) där Margretelundsvägen slutar sett från Drottningholmsvägen. Den närmaste hållplatsen heter Ulvsunda slott.
Leif
Talar ni inte egentligen om bron vid Lillsjöplan, över "diket" till Lillsjön från Ulvsundaviken (vid fd. Ulvsundahallens placering och 13:s ändhållplats) där Margretelundsvägen slutar sett från Drottningholmsvägen. Den närmaste hållplatsen heter Ulvsunda slott.
Leif
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Jag vet inte, jag svarade på något jag trodde var en utvikare från ämnet.Leif Steen skrev:Linje 112 passerar vid och har hållplats vid Bällsta bro men är det inte lite väl långt från Alvik och tunnelmynningen av Tvärbanan som tråden handlade om? Att Kundtjänst snurrar till det händer väl tyvärr då och då. Nu kommer ju banan att gå över viken där vid Bällsta bro mot Sundbyberg.
Leif
Professionell tyckare
Några bilder från idag vid Ulvsundadepån / Johannesfreds Hpl.

Spårvägsbron över Ulvsundet

Spårvägsbron vid norra landfästet och hpl Johannesfred

Gjutningsarbeten för fundament och byggnad till hållplatsen påbörjade

Inte så värst mycket för det otränade ögat har skett inom depåområdet

Spårporten Norrbyvägen mot Nordväst, över kröken finns redan Norra Ulvsunda hpl.
/a32

Spårvägsbron över Ulvsundet

Spårvägsbron vid norra landfästet och hpl Johannesfred

Gjutningsarbeten för fundament och byggnad till hållplatsen påbörjade

Inte så värst mycket för det otränade ögat har skett inom depåområdet

Spårporten Norrbyvägen mot Nordväst, över kröken finns redan Norra Ulvsunda hpl.
/a32

Spåren har börjat läggas i Sumpan, tre bilder tagna igår & idag:
2010-11-11

2010-11-12

2010-11-12

Inte några fotografiska mästerverk, men ville ha bild på att spår nu ligger i gatan (i vägen? Landsvägen alltså).
2010-11-11
2010-11-12
2010-11-12
Inte några fotografiska mästerverk, men ville ha bild på att spår nu ligger i gatan (i vägen? Landsvägen alltså).
well known yimby

Ny bilder på station Solna station.
Fler dokument för sista sträckan Solna C - Solna station
http://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-tra ... bana-norr/
mvh
/Johan
Aspirerar dom på att vinna priset för fulaste staket?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Eller så blir det som det fina svarta staketet utmed tvärbanan i Liljeholmen ner mot Marievik, pengarna tog visst slut så man skiftade snabbt till ett vanligt billigt tråkigt stängselstaket.bruse skrev:Aspirerar dom på att vinna priset för fulaste staket?
Men jag hoppas verkligen att man sätter dit en stoppbock, för jag har då inte lust att drämma in i folk och vidare mot Haga Norra om inte vagnarna vill stanna

/a32

- Hans Wibacke
Det finns stoppbockar i illustrationen men de syns knappt då de inte är gula. Herr A32 kan andas ut.A32 skrev:Eller så blir det som det fina svarta staketet utmed tvärbanan i Liljeholmen ner mot Marievik, pengarna tog visst slut så man skiftade snabbt till ett vanligt billigt tråkigt stängselstaket.bruse skrev:Aspirerar dom på att vinna priset för fulaste staket?
Men jag hoppas verkligen att man sätter dit en stoppbock, för jag har då inte lust att drämma in i folk och vidare mot Haga Norra om inte vagnarna vill stanna![]()
![]()
/a32

Tack Hans, efter en noga titt så upptäckte jag ett stag som verkar vara en topp på en stoppbock, verkar som om man förbereder förlängning vidare med så långa spår efter stoppbockenHans Wibacke skrev:Det finns stoppbockar i illustrationen men de syns knappt då de inte är gula. Herr A32 kan andas ut.A32 skrev:Eller så blir det som det fina svarta staketet utmed tvärbanan i Liljeholmen ner mot Marievik, pengarna tog visst slut så man skiftade snabbt till ett vanligt billigt tråkigt stängselstaket.bruse skrev:Aspirerar dom på att vinna priset för fulaste staket?
Men jag hoppas verkligen att man sätter dit en stoppbock, för jag har då inte lust att drämma in i folk och vidare mot Haga Norra om inte vagnarna vill stanna![]()
![]()
/a32

Stoppbock används väl på järnvägar där det är hastigheter upp till 300 km/h?!
I de hastigheterna hjälper knappast stoppbock... Men nu ser jag att du skriver "upp till". Så du har rätt. Som oftast.bruse skrev:Stoppbock används väl på järnvägar där det är hastigheter upp till 300 km/h?!
Professionell tyckare
Har aldrig på mina resor i bla Tyskland eller Budapest sett stoppbockar avsedda för stora tunga järnvägståg.
Nej, faktiskt inte. Där stoppbockar förekommer på järnvägar brukar hastigheten vara högst 40 km/h. De är även vanliga på sidospår med hastigheter ned till 10 km/h.bruse skrev:Stoppbock används väl på järnvägar där det är hastigheter upp till 300 km/h?!
- Hechtwagen
Nu har väl Bruse orerat i över 10 år om att tvärbanan är en höghastighetsjärnväg!! Vad är det för fel på stoppbockar? Körde på grödingebanan idag, i och för sig bara Sth 250 km/h på den banan men ändå! Inte fanns det några stoppbockar i vägen för tåget men väl som Daniel säger på sidospåren med Sth 30-40 km/h. Och kontaktledningen var väsentligt mer avancerad än på tvärbanan! Börjar faktiskt undra snart över vad för ouppklarade trauman som ligger bakom detta evighetstjat om att tvärbanan skulle vara så fruktansvärt överdimentionerad! Själv tycker jag den ser rätt klen ut med avseende på banunderbyggnad och sliprar med mera! Faktsiskt mer som en vanlig förortsspårväg än något annat!
- Hans Wibacke
Som vissa här befarat, Solnagrenen hinner inte bli klar i hela sin längd inför trafikstart sommaren 2013. Jag noterar att SL ändrat tidplanen:
I Solna väntar vi fortfarande på att alla detaljplaner ska vinna lagakraft. Denna försening innebär att vi kommer att trafikera Solnagrenen i två etapper; sommaren 2013 till Solna centrum och sommaren 2014 till Solna station.
I Solna väntar vi fortfarande på att alla detaljplaner ska vinna lagakraft. Denna försening innebär att vi kommer att trafikera Solnagrenen i två etapper; sommaren 2013 till Solna centrum och sommaren 2014 till Solna station.
Det är jag knappast ensam om att anse, med dess kontaktpedlning för järnväg, stora feta järnvägssignaler, spåravstånd och järnvägsövergångar.Hechtwagen skrev:Nu har väl Bruse orerat i över 10 år om att tvärbanan är en höghastighetsjärnväg!!