Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av M_M »

ADDE skrev:Det var svårt att hitta dit från Alvik...
Nån busslinje borde ha hållplats i närheten, eller?
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Ringlinje 114 har ju en hållplats uppe på Margretelundsvägen där den möter Vidängsvägen, därifrån går man bara Margretelundsvägen ner till tunnelmynningen.
Lättare än så kan det inte bli såvida man inte går från Alvik T på Vidängsvägen fram till nämnda korsning eller går Tranebergsvägen och viker ner på Grindstuvägen (linje 112) till tunnelmynningen.

Tar max 10 min att gå från Alvik.

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:
Ja, det borde den. Så resonerade även jag när jag skulle hitta TILL alvik efter något tjänsteärende i trakten, och började leta efter en hållplats som "borde finnas" någonstans i närheten av Bällsta bro. Jag hittade den dock inte och ringde därför upp SL:s trafikupplysning, där man inte bara förnekade att 112:an skulle ha någon hållplats vid Bällsta bro utan även att någon sådan hållplats någonsin skulle ha funnits! Suck...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:
M_M skrev:
Ja, det borde den. Så resonerade även jag när jag skulle hitta TILL alvik efter något tjänsteärende i trakten, och började leta efter en hållplats som "borde finnas" någonstans i närheten av Bällsta bro. Jag hittade den dock inte och ringde därför upp SL:s trafikupplysning, där man inte bara förnekade att 112:an skulle ha någon hållplats vid Bällsta bro utan även att någon sådan hållplats någonsin skulle ha funnits! Suck...
Va? Jag har åkt förbi där vid ett flertal tillfällen - fram till 1987 i alla fall - och då stannade 112 där. Det är jag nästan hundra på.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Linje 112 passerar vid och har hållplats vid Bällsta bro men är det inte lite väl långt från Alvik och tunnelmynningen av Tvärbanan som tråden handlade om? Att Kundtjänst snurrar till det händer väl tyvärr då och då. Nu kommer ju banan att gå över viken där vid Bällsta bro mot Sundbyberg.

Talar ni inte egentligen om bron vid Lillsjöplan, över "diket" till Lillsjön från Ulvsundaviken (vid fd. Ulvsundahallens placering och 13:s ändhållplats) där Margretelundsvägen slutar sett från Drottningholmsvägen. Den närmaste hållplatsen heter Ulvsunda slott.

Leif
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Leif Steen skrev:Linje 112 passerar vid och har hållplats vid Bällsta bro men är det inte lite väl långt från Alvik och tunnelmynningen av Tvärbanan som tråden handlade om? Att Kundtjänst snurrar till det händer väl tyvärr då och då. Nu kommer ju banan att gå över viken där vid Bällsta bro mot Sundbyberg.

Talar ni inte egentligen om bron vid Lillsjöplan, över "diket" till Lillsjön från Ulvsundaviken (vid fd. Ulvsundahallens placering och 13:s ändhållplats) där Margretelundsvägen slutar sett från Drottningholmsvägen. Den närmaste hållplatsen heter Ulvsunda slott.

Leif
Jag vet inte, jag svarade på något jag trodde var en utvikare från ämnet.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Några bilder från idag vid Ulvsundadepån / Johannesfreds Hpl.

Bild
Spårvägsbron över Ulvsundet

Bild
Spårvägsbron vid norra landfästet och hpl Johannesfred

Bild

Bild
Gjutningsarbeten för fundament och byggnad till hållplatsen påbörjade

Bild
Inte så värst mycket för det otränade ögat har skett inom depåområdet

Bild
Spårporten Norrbyvägen mot Nordväst, över kröken finns redan Norra Ulvsunda hpl.

Användarens profilbild
GustavS

Inlägg av GustavS »

Spåren har börjat läggas i Sumpan, tre bilder tagna igår & idag:

2010-11-11
Bild

2010-11-12
Bild

2010-11-12
Bild

Inte några fotografiska mästerverk, men ville ha bild på att spår nu ligger i gatan (i vägen? Landsvägen alltså).
well known yimby
JohanB

Inlägg av JohanB »

Bild

Bild

Ny bilder på station Solna station.

Fler dokument för sista sträckan Solna C - Solna station
http://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-tra ... bana-norr/

mvh
/Johan
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Aspirerar dom på att vinna priset för fulaste staket?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

bruse skrev:Aspirerar dom på att vinna priset för fulaste staket?
Eller så blir det som det fina svarta staketet utmed tvärbanan i Liljeholmen ner mot Marievik, pengarna tog visst slut så man skiftade snabbt till ett vanligt billigt tråkigt stängselstaket.

Men jag hoppas verkligen att man sätter dit en stoppbock, för jag har då inte lust att drämma in i folk och vidare mot Haga Norra om inte vagnarna vill stanna :? :wink:

Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

A32 skrev:
Eller så blir det som det fina svarta staketet utmed tvärbanan i Liljeholmen ner mot Marievik, pengarna tog visst slut så man skiftade snabbt till ett vanligt billigt tråkigt stängselstaket.

Men jag hoppas verkligen att man sätter dit en stoppbock, för jag har då inte lust att drämma in i folk och vidare mot Haga Norra om inte vagnarna vill stanna :? :wink:

Det finns stoppbockar i illustrationen men de syns knappt då de inte är gula. Herr A32 kan andas ut. :wink:
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Hans Wibacke skrev:
A32 skrev:

Det finns stoppbockar i illustrationen men de syns knappt då de inte är gula. Herr A32 kan andas ut. :wink:
Tack Hans, efter en noga titt så upptäckte jag ett stag som verkar vara en topp på en stoppbock, verkar som om man förbereder förlängning vidare med så långa spår efter stoppbocken :wink:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Stoppbock används väl på järnvägar där det är hastigheter upp till 300 km/h?!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:Stoppbock används väl på järnvägar där det är hastigheter upp till 300 km/h?!
I de hastigheterna hjälper knappast stoppbock... Men nu ser jag att du skriver "upp till". Så du har rätt. Som oftast.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Har aldrig på mina resor i bla Tyskland eller Budapest sett stoppbockar avsedda för stora tunga järnvägståg.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Stoppbock används väl på järnvägar där det är hastigheter upp till 300 km/h?!
Nej, faktiskt inte. Där stoppbockar förekommer på järnvägar brukar hastigheten vara högst 40 km/h. De är även vanliga på sidospår med hastigheter ned till 10 km/h.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Nu har väl Bruse orerat i över 10 år om att tvärbanan är en höghastighetsjärnväg!! Vad är det för fel på stoppbockar? Körde på grödingebanan idag, i och för sig bara Sth 250 km/h på den banan men ändå! Inte fanns det några stoppbockar i vägen för tåget men väl som Daniel säger på sidospåren med Sth 30-40 km/h. Och kontaktledningen var väsentligt mer avancerad än på tvärbanan! Börjar faktiskt undra snart över vad för ouppklarade trauman som ligger bakom detta evighetstjat om att tvärbanan skulle vara så fruktansvärt överdimentionerad! Själv tycker jag den ser rätt klen ut med avseende på banunderbyggnad och sliprar med mera! Faktsiskt mer som en vanlig förortsspårväg än något annat!
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Som vissa här befarat, Solnagrenen hinner inte bli klar i hela sin längd inför trafikstart sommaren 2013. Jag noterar att SL ändrat tidplanen:

I Solna väntar vi fortfarande på att alla detaljplaner ska vinna lagakraft. Denna försening innebär att vi kommer att trafikera Solnagrenen i två etapper; sommaren 2013 till Solna centrum och sommaren 2014 till Solna station.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Hechtwagen skrev:Nu har väl Bruse orerat i över 10 år om att tvärbanan är en höghastighetsjärnväg!!
Det är jag knappast ensam om att anse, med dess kontaktpedlning för järnväg, stora feta järnvägssignaler, spåravstånd och järnvägsövergångar.
Skriv svar