Kan det verkligen stämma att en M97 i Norrköping tar hela 198 stående? Var ska de stå då? I trapporna? Barnvagns/rollatorsplatsen? Mittgångarna är smala... Har
MYCKET svårt att tro att de tar så många som 198+57=255 passagerare (Källa:
http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=926)
En intressant jämförelse i Norrköping (där ju tråden började) skulle vara linje 3 kontra 113. Samma turtäthet alla dagar/tider...
Hur många passagerare tar ledbussarna på 113?
Dessutom är det väl på ett ungefär lika mycket passagerare på de båda linjerna?
OBS att jag skrev på "
på ett ungefär", jag gör inga som helst anspråk på att ha exakta resandesiffror i huvudet.
Vad kostar linje 3 att driva ett år?
Vad kostar linje 113 att driva ett år?
Och: Bilar sliter också på asfalten... De Geersgatan från Vidablick ner till Sandbyhovsviadukten är nyasfalterad, men var dessförinnan väldigt illa medfaren. Inga bussar på den gatan inte...
För övrigt är Hörngatan i nästan hela dess sträckning trafikerad av bilar, allt slitage kan inte skyllas på bussar där. Nygatan på sträckorna Hörngatan-Bryggaregatan, Olai Kyrkogata-Skepparegatan är inte heller de enbart slitna på grund av bussarna. Samma får gälla på Trozelligatan: Bara spårvagnar och bilar där.
Har jag dessutom fattat rätt så sliter spårvagnarna på asfalten i kurvor i gatuspår, genom att kränga i sidled så att asfalten förskjuts i samma riktning. Och hur mycket man än försöker så kan man ICKE ta bort allt gatuspår i Norrköpings stad i kurvor etc, i händelse av att någon kommer med det förslaget. En hel del människor bor i staden och behöver bilar på grund av undermåliga kommunikationer på "udda" tider som morgnar, långa, långsamma stadslinjer.
Hur långa är förretsen linjerna? Är lite nyfiken på det faktiskt...