Desinformation i Norrköpings tidningar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5560
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

TimK skrev:Observera att Per har skrivit: "om alla ska sitta." Hitta den buss som har fler än 50 sittplatser.
Det är ju enkelt. Alla bussar i Björn E:s inlägg har mer än 50 sittplatser.
TimK skrev:A32 har enligt Björn E:s inlägg 78 sittplatser vilket innebär att ett tvåvagnarståg (som är det normala på exvis. Tvärbanan i rusningen) har 156 sittplatser och kräver ändå bara en förare.
Visst. Men inte har man 60-meterståg i Norrköping? Och i den jämförelse jag kritiserade (Spårsnoken/Per Lind) så jämför man med en 15-miljonersspårvagn, vilken rimligtvis inte har 156 sittplatser.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5560
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

För att förtydliga:

Det talades om 150 platser på en spårvagn (för 15 miljoner, vilket rimligtvis motsvarar en A32 eller M32) jämfört med 50 platser på en buss (för tre miljoner, vilket rimligtvis motsvarar en låggolvsledbuss, kanske t.om. med biogasdrift).

Om vi då tar en blå stadsbuss och en A32 i Stockholm får vi följande:
Sittplatser: 52-78
Platser totalt: 124-211

Således inte i närheten av 50-150.
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

kildor skrev:För att förtydliga:

Det talades om 150 platser på en spårvagn (för 15 miljoner, vilket rimligtvis motsvarar en A32 eller M32) jämfört med 50 platser på en buss (för tre miljoner, vilket rimligtvis motsvarar en låggolvsledbuss, kanske t.om. med biogasdrift).

Om vi då tar en blå stadsbuss och en A32 i Stockholm får vi följande:
Sittplatser: 52-78
Platser totalt: 124-211

Således inte i närheten av 50-150.
Det är riktigt, under förutsättning att man inte kör spårvagnarståg med två vagnar. Detta förändrar ekvationen helt.

Men huruvida detta är möjligt eller lämpligt i Norrköping lämnar jag åt andra att avgöra. Mina kunskaper om spårvägen därstädes är minst sagt ringa.

Mvh Tim
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kan det verkligen stämma att en M97 i Norrköping tar hela 198 stående? Var ska de stå då? I trapporna? Barnvagns/rollatorsplatsen? Mittgångarna är smala... Har MYCKET svårt att tro att de tar så många som 198+57=255 passagerare (Källa: http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=926)

En intressant jämförelse i Norrköping (där ju tråden började) skulle vara linje 3 kontra 113. Samma turtäthet alla dagar/tider...
Hur många passagerare tar ledbussarna på 113?
Dessutom är det väl på ett ungefär lika mycket passagerare på de båda linjerna?
OBS att jag skrev på "på ett ungefär", jag gör inga som helst anspråk på att ha exakta resandesiffror i huvudet.

Vad kostar linje 3 att driva ett år?
Vad kostar linje 113 att driva ett år?

Och: Bilar sliter också på asfalten... De Geersgatan från Vidablick ner till Sandbyhovsviadukten är nyasfalterad, men var dessförinnan väldigt illa medfaren. Inga bussar på den gatan inte...
För övrigt är Hörngatan i nästan hela dess sträckning trafikerad av bilar, allt slitage kan inte skyllas på bussar där. Nygatan på sträckorna Hörngatan-Bryggaregatan, Olai Kyrkogata-Skepparegatan är inte heller de enbart slitna på grund av bussarna. Samma får gälla på Trozelligatan: Bara spårvagnar och bilar där.

Har jag dessutom fattat rätt så sliter spårvagnarna på asfalten i kurvor i gatuspår, genom att kränga i sidled så att asfalten förskjuts i samma riktning. Och hur mycket man än försöker så kan man ICKE ta bort allt gatuspår i Norrköpings stad i kurvor etc, i händelse av att någon kommer med det förslaget. En hel del människor bor i staden och behöver bilar på grund av undermåliga kommunikationer på "udda" tider som morgnar, långa, långsamma stadslinjer.

Hur långa är förretsen linjerna? Är lite nyfiken på det faktiskt...
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Anonymous skrev:Kan det verkligen stämma att en M97 i Norrköping tar hela 198 stående? Var ska de stå då? I trapporna? Barnvagns/rollatorsplatsen? Mittgångarna är smala... Har MYCKET svårt att tro att de tar så många som 198+57=255 passagerare (Källa: http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=926)

En intressant jämförelse i Norrköping (där ju tråden började) skulle vara linje 3 kontra 113. Samma turtäthet alla dagar/tider...
Hur många passagerare tar ledbussarna på 113?
Dessutom är det väl på ett ungefär lika mycket passagerare på de båda linjerna?
OBS att jag skrev på "på ett ungefär", jag gör inga som helst anspråk på att ha exakta resandesiffror i huvudet.

Vad kostar linje 3 att driva ett år?
Vad kostar linje 113 att driva ett år?

Och: Bilar sliter också på asfalten... De Geersgatan från Vidablick ner till Sandbyhovsviadukten är nyasfalterad, men var dessförinnan väldigt illa medfaren. Inga bussar på den gatan inte...
För övrigt är Hörngatan i nästan hela dess sträckning trafikerad av bilar, allt slitage kan inte skyllas på bussar där. Nygatan på sträckorna Hörngatan-Bryggaregatan, Olai Kyrkogata-Skepparegatan är inte heller de enbart slitna på grund av bussarna. Samma får gälla på Trozelligatan: Bara spårvagnar och bilar där.

Har jag dessutom fattat rätt så sliter spårvagnarna på asfalten i kurvor i gatuspår, genom att kränga i sidled så att asfalten förskjuts i samma riktning. Och hur mycket man än försöker så kan man ICKE ta bort allt gatuspår i Norrköpings stad i kurvor etc, i händelse av att någon kommer med det förslaget. En hel del människor bor i staden och behöver bilar på grund av undermåliga kommunikationer på "udda" tider som morgnar, långa, långsamma stadslinjer.

Hur långa är förretsen linjerna? Är lite nyfiken på det faktiskt...
Ja, inte är då 255 någon offeciel uppgift allafall......
Här finns en offeciell uppgiftDatablad från Kiepe
Här finns ytterliggare en offeciell uppgift Teknisk beskrivning från Norrköpings Kommun

//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Okändis skrev:Vad kostar linje 3 att driva ett år?
Vad kostar linje 113 att driva ett år?
Enligt rykten som jag tycker mig ha hört skall linje 3 vara den enda linje i östergötland som bär sina egna kostnader, och till och med går med överskott. Någon som kan bekräfta/modifiera detta påstående?
Okändis skrev:Och: Bilar sliter också på asfalten... De Geersgatan från Vidablick ner till Sandbyhovsviadukten är nyasfalterad, men var dessförinnan väldigt illa medfaren. Inga bussar på den gatan inte...
Nej, men så var beläggningen sissådär tjugo-trettio år gammal där också. På Nygatan blir det ny beläggning vart tredje år ungefär.
Okändis skrev:För övrigt är Hörngatan i nästan hela dess sträckning trafikerad av bilar, allt slitage kan inte skyllas på bussar där.

Om du läser innantill i vad jag skrev ser du att jag säger att det bara är där bussarna svänger runt för att ta sig till och från Söder Tull som asfalten är oacceptabelt sliten. Där har beläggningen redan lappats, två á tre år efter senaste omläggning. På övriga delar av gatan, där bussarna inte kör, är slitaget betydligt mindre allvarligt och någon lappnig har inte gjorts. QED.

Martin
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Anonymous skrev:
Anonymous skrev:Lifecycle av spårvagn versus buss och spårfaktorn gör att i längden blir spårvagnen mycket billigare att trafikera. En buss linje slukar ju upp mer personal. Det kostar väl också. Sedan blir det allmänna intresset större med spårvagnen. En stad som har spårvagn blir befolkningnen stolta över den. Är det nån som kan bevisa för mej att det finns nån stad som är stolta över sitt bussystem?

mvh Dennis
------------------------
OK. Vi kör en liten enkel jämförelse.

1. Kapitalkostnad. Spårvagnen kostar låt säga 15 mkr och bussen 3 mkr. Livslängd 30 resp. 10 år ger kapitalkostnad om 0,9 mkr/år resp. 0,4 mkr/år.

2. Energi. 2 kwh/km resp. 0,5 liter/km. 1 kr/kwh resp. 9 kr/liter ger energikostnad 2 kr/km resp. 4,5 kr/km.

3. Underhåll. Antag lika 5 kr/km för spårvagn resp. buss.

4. Förare. Lika kostnad

5. Administration etc. Lika kostnad.

Spårvagnen har i detta exempel 150 platser och bussen 50.

Av detta kan man dra slutsatsen att spårvagnen blir billigare så fort man har behov av större kapacitet än den 2-axliga bussens. Detta gäller under förutsättning att spårkostnaderna tas om hand av ett 'banverk' så att de inte behöver belasta kalkylen.
mvh/spårsnoken
Det skulle vara intressant att se en jämförelse som bygger på fordonmed ungefär samma livslängd, exempelvis vagnarna som det talades nyligen om i estland eller var sjutton det nu var (östra sidan om östersjön iaf), som knappt kostade några pengar alls jämfört med våra men bara hade 10-15 års livslängd.

Man ska INTE glömma att det går mycket bättre att stå upp på en spårvagn än i en buss! Det är en plåga att stå i buss, och det går åt MÅNGA handtag och liknande att hålla sig i, medan på vagnen går det med rätt drivning och rätt bromsar bra att stå utan att hålla sig i något alls!
Skriv svar