Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?
Postat: torsdag 16 januari 2025 8:06
Ja, vi får väl hoppas det går snabbare än så, för nu är det helstopp mellan Tumba och Södertälje pga nåt spårfel.. 

Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
156 sprickor i järnvägen: ”Aldrig sett så många fel samtidigt”
Örjan Eriksson på Trafikverket hoppas att förseningarna "försvinner för resenärerna" redan i slutet av månaden. Varför skedde inte ultraljudskontrollen i våras?DN skrev:– Det här är jättesmå sprickor som man i allmänhet inte ser vid en vanlig besiktning. Däremot ska de åtgärdas och då har vi tre månader på oss att göra det. Vad som har hänt nu är att kylan har gjort att arbetet tagit längre tid och då måste vi sänka hastigheten, säger Örjan Eriksson.
Sprickorna upptäcktes när rälsen undersöktes av ett tåg som utrustats med särskilda instrument som med hjälp av ultraljud kan hitta sprickor i metallen som ögat inte ser.
[...]
Längs delar av sträckan söder om Stockholm löper den gamla stambanan parallellt med den nya. Här går pendeltågen på den äldre rälsen, som kan vara mellan 50 och 60 år gammal. Det är ett tidsintervall som brukar anges som en järnvägsräls tekniska livslängd, vid normal belastning.
[...]
– På hela sträckan kan det ta flera veckor. Jag vet inte exakt, det kan ta upp till två veckor innan förseningarna försvinner för resenärerna. Men det beror på, blir det snöstorm nästa vecka måste vi nog knuffa den prognosen framåt, säger Örjan Eriksson och fortsätter:
– Det är maximal otur att det kommer så här många fel just den här perioden när vi inte kan åtgärda dem. Hade den här körningen skett i våras, då hade det förmodligen inte ens märkts.
Varje bandel på Trafikverkets nät har ett kontrollintervall beroende på trafikbelastning på 1-4 år för ultraljud. Det är onekligen lättare att hantera akuta rälsbyten pga. anmärkningar från ultraljud om den sker på våren, men man kan inte göra hela årets kontroll på våren, så Sperry vagnen rullar nog i princip året om.
Tolv svetslag räddar pendeltågstrafikenSio skrev: ↑lördag 18 januari 2025 12:06Varje bandel på Trafikverkets nät har ett kontrollintervall beroende på trafikbelastning på 1-4 år för ultraljud. Det är onekligen lättare att hantera akuta rälsbyten pga. anmärkningar från ultraljud om den sker på våren, men man kan inte göra hela årets kontroll på våren, så Sperry vagnen rullar nog i princip året om.
Ja, det är väl en prioriteringsfråga. Trafikverket prioriterar tydligen inte pendeltågstrafiken. Det gör SL inte heller. Då blir det förseningar och inställda avgångar:Järnvägar.nu skrev:”Har vi tur med vädret kommer samtliga räler med sprickor att ha åtgärdats inom ett par veckor. Redan från kommande veckoslut ska hastighetsnedsättningarna vara så få att de inte behöver leda till nämnvärda förseningar i pendeltågstrafiken.”
[...]
Allt arbete kommer att bedrivas under nätterna för att minimera förseningarna i pendeltågstrafiken. Under natten till måndagen åtgärdades det enda kvarvarande spårfelet på de spår som fjärr- och regionaltågen använder mellan Huddinge och Flemingsberg.
[...]
Men SMHI:s tiodygnsprognos visar på nattemperaturer mellan 0 grader och 4 plusgrader i det aktuella området de kommande tio dygnen.
Förhoppningsvis kan vardagarnas pendeltågstrafik i stort sett återställas den 10 mars. Helgernas pendeltågstrafik är dessvärre en ännu lägre prioritet för SL.SL skrev:
- Mellan Älvsjö och Nynäshamn beräknas restiden bli 5 minuter längre.
- Mellan Älvsjö och Södertälje hamn beräknas restiden bli 7 minuter längre.
- Pendeltåg på linje 43 mellan Handen och Kallhäll ställs in för att minska risken för tågmöten och ytterligare förseningar.
Rälbrott orsakade tågurspårning
Så var det. Sju år tidigare lovade Trafikverket att vidta "krafttag för att få bort även icke akuta fel i storstadsområden" efter en liknande urspårning i Huddinge...Järnvägar.nu skrev:Trafikverket anlitade Sperry Rail för periodisk ultraljudskontroll av räler och växlar på den aktuella sträckan. Kontrollerna genomfördes genom automatiserad mätning med ett ultraljudståg och manuell mätning av spårkomponenter samt verifiering av indikeringar från ultraljudståget inom tre veckor från mätningen med ultraljudståget.
Sperry Rail anlitar Infranord Mätenheten för den manuella kontrollen och verifieringen.
[...]
”Det kan vara svårt att detektera vertikalsprickor”, säger Eva-Lotta Högberg. ”Här har Trafikverkets entreprenörer använt ultraljudståget, manuell mätning och okulär besiktning men inte hittat några presumtivt allvarliga sprickor på den plats där urspårningen senare inträffade.”
Statusuppdatering: Fyra av fem rälskador åtgärdadeEnceladus skrev: ↑lördag 18 januari 2025 2:55156 sprickor i järnvägen: ”Aldrig sett så många fel samtidigt”
Örjan Eriksson på Trafikverket hoppas att förseningarna "försvinner för resenärerna" redan i slutet av månaden. Varför skedde inte ultraljudskontrollen i våras?DN skrev:– På hela sträckan kan det ta flera veckor. Jag vet inte exakt, det kan ta upp till två veckor innan förseningarna försvinner för resenärerna. Men det beror på, blir det snöstorm nästa vecka måste vi nog knuffa den prognosen framåt, säger Örjan Eriksson och fortsätter:
Vi hade i alla fall tur med vädret!Järnvägar.nu skrev:Drygt 120 av de 156 sprickorna i rälerna på spåren söder om Stockholm hade på fredagen åtgärdats. Hastighetsnedsättningarna har upphävts på flera sträckor och inom kort gäller åter normala hastigheter på ett av Västra stambanans spår.
[...]
Nu kvarstår hastighetsnedsättningarna på sträckorna Utsikten-Södertälje Hamn på Västra stambanan och Farsta-Nynäshamn på Nynäsbanan.
Hastighetsnedsättningen på ett av spåren på Västra stambanan kommer troligen att upphävas under nästa vecka liksom en längre sträcka på Nynäsbanan.
twr skrev: ↑onsdag 12 februari 2025 8:52 https://www.mitti.se/nyheter/pendeltage ... 3WlG_aN5qw
Mitti skriver: SL:s nota för pendeltågen ökade med 1 064 miljoner – eller 35 procent – under 2024 efter att SJ tagit över trafiken från MTR. Det är minst en halv miljard mer än man trodde från början.
Enligt Samtrafikens GTFS-data ska trafikutbudet på vardagar i stort sett återställas den 10 mars, d.v.s. 16 tåg/h i högtrafik, 12 tåg/h i mellantrafik och 8 tåg/h i lågtrafik. 2 tåg/h har flyttats från Södertäljelinjen till Nynäsbanan i högtrafik samt från Ostkustbanan till Mälarbanan i mellantrafik, men det är ju bara justeringar. Det hade emellertid varit rimligt att ha 7,5-minuterstrafik mellan Upplands Väsby och Tumba. Samtidigt kommer trafikutbudet på helger inte att återställas i år!Hechtwagen skrev: ↑onsdag 12 februari 2025 10:58 Jag tycker man överdriver hur förträffligt SJ sköter pendeltågen, hade MTR fått glesa ut trafiken lika mycket så hade de löst detta billigare.
Helgresandet ökar snabbare än vardagspendlingen. Stockholms pendeltåg har ungefär lika många resenärer Köpenhamns S-tåg (faktiskt något fler på senare år), men bara en tredjedel av trafikutbudet. Det finns gott om efterfrågan på fler avgångar, speciellt på helger. Men SL vill hellre köra långa tåg, trots missnöjet.
Tidigare var ursäkten att det är för dyrt att ha korta tåg med tågvärdar. Sedan försvann tågvärdarna, utan att långa tåg slutade köras i onödan. Nu säger SL att de flesta pendeltågsresenärer ändå inte har något val, och därför spelar den usla kundnöjdheten ingen roll. Istället prioriteras linjer med köpstarka resenärer.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 12 februari 2025 10:58 Och vi ser vad liten ekonomisk betydelse tågvärdarnas slopande hade på totalkostnaden.
Ja mitt intryck är att trafikem i T-banan på lördag-söndag ökat de senare åren , det kan vara rätt fullt i tågen. Likadant med trafik,på kvällar , säg 18-21. Förmodligen har dagtrafiken samtidigt minskat. Det är rätt positivt om trafiken i maxtimmarna minskar eftersom man dimensionerar trafiken efter maxtimmarna och kan i stället sprida ut den . De som delvis jobbar på distans har väl i regel 8-5 jobb på dagtid. De som däremot fysiskt måste vara på jobbet, det är många kategorier, har väl ofta mer utspridda arbetstider ibland 24/7 och reser utanför rusningstid. Det finns ju också forskning som tyder på att skolungdom skulle må bra av lite senare skoldagar och med det skulle kanske även en del skolresor flyttas från maxtimmen. För miljön är det väl mest angeläget att vi i möjligaste mån går över till kollektivrrsande men inte att vi åker så mycket som möjligt.Enceladus skrev: ↑onsdag 12 februari 2025 22:25Helgresandet ökar snabbare än vardagspendlingen. Stockholms pendeltåg har ungefär lika många resenärer Köpenhamns S-tåg (faktiskt något fler på senare år), men bara en tredjedel av trafikutbudet. Det finns gott om efterfrågan på fler avgångar, speciellt på helger. Men SL vill hellre köra långa tåg, trots missnöjet.
Tidigare var ursäkten att det är för dyrt att ha korta tåg med tågvärdar. Sedan försvann tågvärdarna, utan att långa tåg slutade köras i onödan. Nu säger SL att de flesta pendeltågsresenärer ändå inte har något val, och därför spelar den usla kundnöjdheten ingen roll. Istället prioriteras linjer med köpstarka resenärer.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 12 februari 2025 10:58 Och vi ser vad liten ekonomisk betydelse tågvärdarnas slopande hade på totalkostnaden.
Källa på det, tack!!
Då kommer pendeltågstrafiken upp i 100 procent
Det blir ingen återställning den 10 mars. Dessutom verkar SL strunta i helgtrafiken. Samtidigt trafikerar pendeltågen de värst drabbade tågsträckorna i landet...Mitt i skrev:– Efter sommaren sätter vi in ytterligare nio avgångar i varje rikting i rusningstid mellan Kallhäll och Handen. Därmed kommer vi upp i det vi kallar full trafik, eller en 100-procentig beställning, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.
För några år sedan betänktes snabbtåg till Nynäshamn även sommartid. Nu går dessa tåg inte ens på helger. Ändå kallas detta full trafik. Då vinner bilen mark.Nynäshamns Posten skrev:Under våren kommer en hel del förändringar ske i pendeltågstrafiken. För Nynäshamns del innebär det att snabbtågen försvinner på helger.
SL har avbrutit avtalet med MTR och detta innebär stora omställningar i pendeltågstrafiken. SJ ska istället ta över driften av pendeltågstrafiken. Det ska framtidssäkra pendeltågstrafiken, men det kommer ta tid innan tågen går med full kapacitet.
SL skriver i sitt budgetunderlag att kollektivtrafikens attraktivitet behöver stärkas. Ändå har SL inga planer på att återställa pendeltågstrafiken. Vad säger facit?Trafikförvaltningen skrev:Under 2026 behöver trafikförändringar bli en central del i arbetet med att återvinna resenärer och stärka kollektivtrafikens attraktivitet, både på kort och lång sikt. Det förutsätter att avvikelsen till resultatkravet för 2026 och planåren inte hanteras med fortsatta trafikanpassningar utan att underskottet finansieras på annat sätt.
Bloomberg rapporterar att kollektivtrafikresandet återhämtar sig snabbare på helger, och de trafiksystem som lyckas bäst har ett robust trafikutbud på helger:Bloomberg skrev:One hopeful trend seen in transit systems around the world is that weekend trips have recovered better than weekdays, making up for some of the loss in commuters.
In many places, this is a continuation of pre-pandemic trends. But the cities that have succeeded most with this strategy offer frequent and reliable service for work and non-work trips alike.
Trains in Paris, Madrid, Shanghai, Hong Kong and Seoul generally run a few minutes apart even on nights and weekends. And the systems go most everywhere in the city with on-time and reliability performance approaching 100%.
SL försöker inte ens locka tillbaka partiella distansarbetare till kollektivtrafiken. Därmed har resandet minskat på vardagar. Ändå minskar SL utbudet på helger.Bloomberg skrev:WMATA in DC in a case in point. On the one hand, it has surpassed its pre-Covid ridership on weekends, thanks to better and more reliable weekend service as well as lower fares. It is one of the rare transit success stories in a big American city since the pandemic.
[...]
“Service frequency is one of the best predictors of ridership,” said Eric Goldwyn, professor at the NYU Marron Institute land use program. “I think we’re a little too cute to try and unpack this stuff and get too smart. Sometimes it’s pretty straightforward.”
Regionen öppnar för kvartstrafik till Bro – under rusningstidkildor skrev: ↑onsdag 22 juni 2022 11:06 Det blir alltså ingen tillkommande pendeltågskapacitet på Mälarbanan inom överskådlig framtid. De enda förbättringar man kan räkna med är kvartstrafik till Bålsta samt att Kallhäll-tågen går 6 min före Bålsta-tågen (istället för 7), vilket jämnar ut belastningen mellan tågen något.
15-minuterstrafik till Bålsta kan införas i T28. Alla tjänar på en jämnare belastning mellan tågen. Men helgtrafiken är fortfarande under all kritik - på alla grenar.Mitt i skrev:– Det är absolut möjligt att göra det här till tidtabellsskiftet december 2027, säger Anton Fendert (MP)
[...]
En sommar med nedstängd pendeltågstrafik väntar boende i Upplands-Bro och längs med Mälarbanan inom kort. Först 2042 ska arbetet med utbyggnaden vara klar om allt går som planerat.
– Jag förstår verkligen att resenärerna längs med Mälarbanan är väldigt hårt prövade. Vi vill verkligen sända en tydlig signal om att vi vill utveckla pendeltågstrafiken och då är det här en viktig del i det.
Enceladus skrev: ↑måndag 16 juni 2025 15:44 Where Public Transit Systems Are Bouncing Back Around the World
Återhämtar sig kollektivtrafiken snabbare på helgerna? Artikeln visar helgstatistik från 7 städer, varav 4 har återhämtat sig bättre på helgerna än på vardagarna. För övriga 3 är det ungefär lika eller något bättre återhämtning på vardagarna. Washington DC används som exempel i både artikeln och av Enceladus. Där är resandet nu högre på helgerna än vad det var 2019. En närmare förklaring ges i artikeln:
Det är inte så konstigt att resandet ökar om man går från 30-minuterstrafik till 12-minuterstrafik. Men samtidigt är den helgsatsningen inte en mirakelkur för resandet som helhet. Sett till hela veckan ligger resandet med metron i Washington på 71% av 2019 års nivåer. Av 15 städer som jämförs kommer Washington på en 11:e plats i återhämtningsgrad. Så det är lite långsökt att komma till slutsatsen att det går bäst för de städer som satsar på helgtrafiken.On the other hand, it had a low bar to clear. Metro ridership peaked in 2008 and declined throughout the 2010s thanks to frequent shutdowns, mechanical issues, and a high-profile crash in 2009 that killed eight people. So surpassing 2019 weekend ridership when headways could often be 30 minutes or longer may not be the victory it first appears. Current weekend ridership is about the same level as it was in 2015 and still some 20% lower than 2013, the earliest weekend ridership data Metro has. And the currently scheduled 12 minute headways on weekends on most lines are undoubtedly a significant improvement over the pre-Covid years but still look skimpy in comparison to international peers.
SL kör långa tåg på helger. Det skulle inte kosta så mycket att bara köra korta tåg. Problemet är att SL tror att turtätheten inte spelar någon roll på pendeltågen. För övrigt har SL minskat trafiken på helger och återställt den på vardagar. Det är lika ologiskt som nattpendelpilotens öppettider (se jämförelse med Västtrafik).kildor skrev: ↑fredag 27 juni 2025 0:03 Det är förstås rimligt att anta att ökad turtäthet leder till ökat resande. Men det leder naturligtvis också till ökade kostnader. Och för Stockholm med en skattefinansieringsgrad på ca 50% är det inte troligt att de ökade biljettintäkterna skulle överstiga kostnaderna. Så frågan är då om det är en självklar strategi att satsa sig ur krisen genom ökad turtäthet på helgerna i en verksamhet som går med förlust? Kanske, kanske inte. Men ska det göras satsningar (eller besparingar) så behöver det göras klokt och genomtänkt.
Jaså? Jag trodde att tågvärdar var problemet:
Som bekant har tunnelbanan länge haft korta tåg för att upprätthålla turtätheten. Skribenten avfärdade samma upplägg för pendeltågen på grund av tågvärdar. Nu har lokförare tydligen blivit det nya problemet. I Danmark är bruttolönerna högre än i Sverige, men ändå har Köpenhamns S-tåg endast korta tåg på helger.
Den låga kundnöjdheten kan inte enbart skyllas på Trafikverket. Pendeltågen har alltid haft SL:s lägsta kundnöjdhet, även under de år då punktligheten har varit hyfsat hög. En cyniker är en människa som vet priset på allting men värdet av ingenting. Utbudet är helt enkelt inte rimligt. Det saknar motstycke i hela Norden!
Nästa år återställs tunnelbanetrafiken men inte pendeltågstrafiken, trots att den senare redan tidigare hade ett stort missnöje. Hur blir det med kovändningen? Det blir spännande att se om två timmars längre nattrafik på helger kan kompensera för de slopade snabbtågen. Tyvärr dröjer det ett tag innan vi får veta det...Enceladus skrev: ↑onsdag 30 april 2025 14:14 God livskvalitet i Stockholmsregionen men bostadsfrågan utmanar
Region Stockholm kovänder om pendeltågen. Att resenärerna inte har något val är inte längre någon ursäkt för att inte satsa på trafikslaget. Återställs trafiken?Region Stockholm skrev:Samhällsservicen i länet får gott betyg av 79 procent, och 65 procent är nöjda med hälso- och sjukvården. Samtidigt är vården och kollektivtrafiken det som flest svarar att de är missnöjda med – 15 procent respektive 19 procent.
Pendeltågsberoende kommuner sticker ut med lägre nöjdhet med kollektivtrafiken.
– Om fler ska vilja åka med kollektivtrafik behöver vi säkerställa att den fungerar i alla delar av länet. Särskilt för invånare som är beroende av ett trafikslag, till exempel pendeltåget, säger Anton Västberg.