ERTMS: Nytt signalsystem kan ge tätare tågtrafik i framtiden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6271
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: ERTMS: Nytt signalsystem kan ge tätare tågtrafik i framt

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

pnott skrev:Det här med ERTMS, vad det innebär och hur det ska införas är intressanta frågor. Trafikverket tog tidigt fram sin strategi som innebär att ERTMS ska införas överallt (utom på en del banor som idag saknar tågsäkerhetssystem) och att ATC ska tas bort när ERTMS införs. Nu är frågan dock om regeringen inte håller på att tappa tålamodet.

Riksrevisionen granskade införandet ar ERTMS 2018.

https://www.regeringen.se/4afb19/conten ... -19-31.pdf

Bl a kom de med denna kritik:
  • Kostnaderna för ERTMS var i tidigare beräkningar kraftigt underskattade. Från infrastruktutplanen 2010-2021 till infrastrukturplan 2018-2029 har kostnaden nästan tredubblats.
  • Tidigare bedömde Trafikverket att ERTMS skulle betyda stora kapacitetsökningar, men dessa har senare plockats bort från beräkningarna.
  • "Riksrevisionen bedömer att införandet av ERTMS í Sverige inte ger någon betydande nytta genom förbättring av den gränsöverskridande trafiken inom överskådlig framtid."
  • "De analyser av införandet av ERTMS som Trafikverket har presenterat har präglats av fel utredningslogik och att samhällsekonomiska analyser av alternativa införandestrategier inte genomförts på ett relevant sätt i rätt tid."
  • ERTMS betraktas av Trafikverket som en invertering men har snarare karaktären av en reinvestering, dvs upprätthållande av befintlig funktion.
I inriktningsunderlaget inför infrastrukturpropositionen som Trafikverket presenterade i oktober i fjol såg man inga effekter av Riksrevisionens kritik. Det var närmast ett axiom att ERTMS skulle genomföras enligt plan.

I april gav så regeringen Trafikverket i uppdrag att kvalitetssäkra införandet av ERTMS.

https://www.regeringen.se/49841a/conten ... randet.pdf

Regeringen begärde att Trafikverket ska kvalitetssäkra kostnadsberäkningarna och tidplanen, värdera vad en ändrad tidplan skulle innebära och utvärdera alternativ till införandet av ERTMS. Trafikverket ska svara under september.
Det där, inkl. Riksrevisionens rapport, berörde vi redan i denna tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 30#p391630
där vi f.ö. tröskade igenom i stort sett samma saker som i den här.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar