Ankdammskaoset i Solna

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Ankdammskaoset i Solna

Inlägg av Ute och åker »

gek skrev:
Roy M skrev:
gek skrev:Jag antar att föraren påverkar signalerna t ex med samma system som används för att begära växelomläggning i innerstaden, och begär körväg cirka 20 sekunder före avfärd så att det typiskt blir pil i kollektivtrafiksignalen strax innan det är lagom att köra iväg.
Nej, något sådant finns inte på Tvärbanan, alla KSI:er går om på automatik. Detta medför att i Bällsta bro mot Alvik, som ett exempel, går de om till rött för trafiken på Hamngatan strax efter att man kommit in på hållplatsen. Men, eftersom det är hålltid där och tidtabellen saknar verklighetsförankring så kan man ofta få stå i en och en halv/två minuter och blockera trafiken innan man rullar iväg.
Det verkar väldigt opraktiskt att föraren inte kan avgöra när det är dags att begära körsignal i en signalanläggning omedelbart efter en hållplats. Inte konstigt att övriga trafikanters respekt för rödljus och ljudsignaler minskar om det visas stopp i en minut eller mera utan att någon spårvagn passerar. Vid Årstaberg vore det kanske bäst att ta bort fotgängarsignal och ringverk tills man kan åstadkomma rimlig förvarningstid även i riktning mot Sickla (och efterringningen eliminerats).

Vagnar av typ A35 måste väl dock ha någon typ av utrustning för att kunna påverka växlar och signaler när de ibland kör på linje 7? Skulle inte motsvarande kunna installeras på A32 och A36 - och förstås mottagarutrustning vid de signalreglerade korsningar som ligger strax efter en hållplats?
Att det "inte finns" på tvärbanan har jag en liten kommentar till. Även om jag inte vet de exakta tekniska detaljerna så tycker jag det är värt att kommenteras, så det diskuteras, så kan den som sitter inne med detaljer korrigera/komplettera där det behövs. :)

I Alvik fanns i alla fall en sådan anordning på en stolpe vid nuvarande spåret mot Solna station, fast i andra änden då tågen avgick från Alvik och föraren skulle avgå från det spåret mot Sickla. Det var något som vreds om med en nyckel vill jag minnas. Den manövrerade trafiksignalerna i korsningen vid Gustavslundsvägen så de ställdes om till rött för bilar, bussar och fotgängare. Om den finns kvar, flyttats eller demonterats vet jag inte, men det är i alla fall en teknisk anordning av efterfrågat slag, som visar att det inte finns något "förbud" mot sådant på tvärbanan, och alltså mycket väl är duplicerbar på liknande strategiska platser (that's s my point). :)

Sedan finns ju det där växlande gula ljuset som kombineras med det klingande ljudet. Jag har sett att det verkar fungera lite olika på olika platser. På vissa platser dras det igång då en spårvagn närmar sig och enbart då (även fast den rör sig på ej tvärbanesignalreglerad gatumark), på andra platser påverkas det även av bilar och bussar som rör sig i spåret (då spåret går på asfalterat underlag). Jag tycker mig också ha sett att det satt igång då spårvagnen börjat röra på sig från hållplatsen och begär kräm från luftledningen (kontaktledningen?), men jag kanske har drömt. Jag håller inne med exakta platserna så länge, så får vi se om det blir kommentarer som för saken framåt (eller bakåt). :cheesygrin:
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ankdammskaoset i Solna

Inlägg av daniel_s »

Tja, jag ska väl inte förstöra spekulationerna genom att blanda in fakta, jag förstår ju att det är diskussionen som är det viktiga här och inte hur det egentligen ligger till :mrgreen:
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Ankdammskaoset i Solna

Inlägg av Ute och åker »

daniel_s skrev:Tja, jag ska väl inte förstöra spekulationerna genom att blanda in fakta, jag förstår ju att det är diskussionen som är det viktiga här och inte hur det egentligen ligger till :mrgreen:
För en del kanske, för egen del är jag intresserad av inlägg som för saken framåt. Har du något inlägg att skriva som gör det? Se det här inlägget som en form av "coachning", kan behövas ibland för att leda de deltagande spelarna rätt. :cheesygrin:
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ankdammskaoset i Solna

Inlägg av daniel_s »

Ute och åker skrev:
daniel_s skrev:Tja, jag ska väl inte förstöra spekulationerna genom att blanda in fakta, jag förstår ju att det är diskussionen som är det viktiga här och inte hur det egentligen ligger till :mrgreen:
För en del kanske, för egen del är jag intresserad av inlägg som för saken framåt. Har du något inlägg att skriva som gör det? Se det här inlägget som en form av "coachning", kan behövas ibland för att leda de deltagande spelarna rätt. :cheesygrin:
Du borde bli konsult, du kan säkert fakturera folk tusentals kronor i timmen för din roll som självutnämnd moderator! :D
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Ankdammskaoset i Solna

Inlägg av Ute och åker »

daniel_s skrev:
Ute och åker skrev:
daniel_s skrev:Tja, jag ska väl inte förstöra spekulationerna genom att blanda in fakta, jag förstår ju att det är diskussionen som är det viktiga här och inte hur det egentligen ligger till :mrgreen:
För en del kanske, för egen del är jag intresserad av inlägg som för saken framåt. Har du något inlägg att skriva som gör det? Se det här inlägget som en form av "coachning", kan behövas ibland för att leda de deltagande spelarna rätt. :cheesygrin:
Du borde bli konsult, du kan säkert fakturera folk tusentals kronor i timmen för din roll som självutnämnd moderator! :D
No comments :)
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Ankdammskaoset i Solna

Inlägg av Ute och åker »

Generellt, det här med knappar att trycka på (eventuellt med nyckel att vrida om) inför avgång från hållplatser, är det något att fundera på? Det MÅSTE ju inte vara kopplat till avkännare i banan och utan kan kanske ha en viss tidsinställning, typ att det blinkar och plingar i 10 sekunder exempelvis. Det är ju farligast precis när spårvagnen börjar röra sig, för det är då människor inte är tillräckligt observanta. En spårvagn i god rörelse brukar man i regel uppfatta väl.
Användarens profilbild
Roy M
Inlägg: 105
Blev medlem: torsdag 22 januari 2009 20:07
Ort: Stockholm

Re: Ankdammskaoset i Solna

Inlägg av Roy M »

gek skrev:Vagnar av typ A35 måste väl dock ha någon typ av utrustning för att kunna påverka växlar och signaler när de ibland kör på linje 7? Skulle inte motsvarande kunna installeras på A32 och A36 - och förstås mottagarutrustning vid de signalreglerade korsningar som ligger strax efter en hållplats?
A35 461 är ju där permanent och har fått Buss-PC och växelomläggare monterat. Dock har man även på linje 7 ingen "knappkontroll" av kollektivtrafiksignaler.

Jag minns att man fick höra runt 2011 att med det nya, fantastiska signalsystemet som var på gång för Tvärbanan skulle man minsann kunna begära prio från hytten. Det blev ju inget med det...
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ankdammskaoset i Solna

Inlägg av daniel_s »

Ja det kravet trollades liksom bort längs vägen.
gek
Inlägg: 1250
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Ankdammskaoset i Solna

Inlägg av gek »

I dag noterade jag ytterligare en egendomlighet när det gäller signaler för fotgängare som korsar spårvägen: Vid Landsvägen i Sundbyberg väntade jag vid röd gubbe. Efter en stund började ett ringverk ljuda, och så småningom passerade en spårvagn. Efter cirka tio sekunder upphörde sedan ljudsignalen. Den röda gubben fortfor att lysa, eftersom trafiken på Landsvägen fortsatt hade grönt. Uppenbarligen är ljussignaler och ljudsignaler inte synkroniserade.
/Gunnar Ekeving
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ankdammskaoset i Solna

Inlägg av daniel_s »

gek skrev:I dag noterade jag ytterligare en egendomlighet när det gäller signaler för fotgängare som korsar spårvägen: Vid Landsvägen i Sundbyberg väntade jag vid röd gubbe. Efter en stund började ett ringverk ljuda, och så småningom passerade en spårvagn. Efter cirka tio sekunder upphörde sedan ljudsignalen. Den röda gubben fortfor att lysa, eftersom trafiken på Landsvägen fortsatt hade grönt. Uppenbarligen är ljussignaler och ljudsignaler inte synkroniserade.
Nej, men det är en ”feature”, det ska vara så. Annars skulle det ju plinga hela tiden om den, det är ju inte bara när det kommer en spårvagn som det är röd gubbe. Plinget förstärker alltså stoppsignalen just när det kommer en spårvagn. Stockholm borde göra likadant t ex vid Nybroplan, men då måste man kunna särskilja spårvagnarna, vilket man nog inte kan överallt i det systemet.
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Ankdammskaoset i Solna

Inlägg av BSB101 »

Åkte av en slump genom korsningen igår och det blev inga tolv minuter men väl en fem - sex minuter. Visst ingen ocean av tid men det känns som man borde kunna optimera korsningen.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ankdammskaoset i Solna

Inlägg av Odd »

Felet verkar vara att styrapparaten tappar bort var i programmet som den är när det kommer en spårvagnsprio, och börjar sedan om från början, eller nåt sådant.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar