I dag satte jag mig en stund vid Ankdammskorset för att studera situationen. Det är en ganska komplicerad trafikplats, där Gränsgatan inte bara korsar spårvägen utan även har en signalreglerad anslutning till Frösundaleden:
Normalt är huvuddelen av den tid det är rött för bilister som kommer på Gränsgatan (eller vill in på Gränsgatan) beroende mest på att det är grönt för trafik på Frösundaleden (som går parallellt med Tvärbanan diagonalt genom bilden ovan). Spårvagnarna är alltså inte det största hindret för Gränsgatans biltrafik.
För att försöka få en bild av hur mycket av rödtiden som beror på spårvagnarna tittade jag på signalen vid GCM-vägen:
Den signalen saknar koppling till Frösundaleden och lyser därför rött endast när spårvagnar passerar. Å andra sidan slår den om till gult några sekunder innan motsvarande sker för biltrafiken. Jag tog tid på sex spårvagnspassager, och resultatet blev att
* Totala tiden GCM-trafiken är stoppad är per spårvagnspassage cirka 50 sekunder när spårvagnen kör mot Solna station, ca 1 min 10 s i andra riktningen. Vid tiominuterstrafik är det alltså stopp för gående och cyklister cirka 20 % av tiden.
* Förvarningstiden innan fronten på första vagnen i spårvagnståget når vägen (och här mätte jag vid bilkörbanorna) är i genomsnitt 22 sekunder i riktning mot Solna station, mot Sickla cirka 40 sekunder, vilket förklarar den längre totala avspärrningstiden när spårvagnarna kör mot Sickla.
* Tiden för passage (tills båda vagnarna i spårvagnståget passerat bilkörbanorna) är cirka 8 - 10 sekunder. I ett fall 13 sekunder beroende på att en bilist tröttnade på att vänta och körde över när vagnen var ganska nära korsningen
* Tiden från det bakdelen på sista vagnen i tåget lämnat korsningen tills grönt sken åter visas är i genomsnitt 17 sekunder. Jag såg inga gångtrafikanter som tog notis om att signalen fortsatte lysa rött efter att vagnen passerat.
Erik måste alltså ha haft otur när han fick vänta tolv minuter, men antagligen kan detta uppkomma när det är kortare intervaller mellan vagnarna (7 - 8 minuter är normalt under högtrafik) i kombination med att spårvagnar på grund av förseningar kanske kommit tätare än normalt. Gatutrafiksignalerna borde rimligtvis vara samordnade med spårvägen så att det, för den händelse flera spårvagnar kommer i tät följd, inte ges ytterligare gröntid för Frösundaleden utan att bilar på Gränsgatan släpps fram. Bilarna på Frösundaleden (förutom de som skall svänga in på Gränsgatan) har ju rimligtvis alltid grönt samtidigt som spårvagnarna har fri passage.
Vad som skulle kunna göras är att
* minska förvarningstiden till cirka 20 sekunder i båda riktningarna.
* visa grönt för korsande trafik så snart spårvagnen passerat och inte med en fördröjning på 15 sekunder eller mera. Spårvägens kollektivtrafiksignal kan växla från pil till S så snart vagnen kommit ut på korsningen. Spårvägstrafiken regleras på sträckan av huvudsignaler ("linjeblockfunktion") så det finns ingen risk att föraren på en spårvagn som ligger precis bakom föregående försöker hinna över på samma signalintervall.
Om detta inte hjälper får man fundera på Eriks förslag att inte ge spårvagnarna vad han beskriver som "totalt företräde".
Jag kom att tänka på att det tidigare varit orimligt långa förvarningstider (och "efterringning") även vid bland annat Årstaberg. Därför tog jag i dag också tid på fyra spårvagnspassager vid Årstaberg. Det är alltså ännu mindre underlag än vid Ankdammen, men jag tycker ändå man kan dra vissa slutsatser. Min mätning vid Årstaberg gjordes under högtrafiktid, så det var många resenärer som skulle korsa spåren.
Vid Årstaberg är det en gata som korsar alldeles invid hållplatsen, och där finns också en fotgängarpassage med röd/grön "herr gårman"-signal och ringverk:
Här är det ett stort antal spårvagnspassagerare som passerar över spåren på väg till och från pendeltåg och bussar.
* Total tid som ringverket ljuder är cirka 40 sekunder i riktning mot Sickla och 35 sekunder i andra riktningen.
* Förvarningstid mot Sickla ca 20 sekunder, mot Solna 15 sekunder
* Efterringning cirka 10 sekunder mot Sickla, några sekunder kortare mot Solna.
Nu mätte jag bara tiden klockorna ringde, så jag vet inte hur länge biltrafiken var spärrad. Det mest intressanta här är dock gångtrafiken, eftersom det är risk för påkörning av gående som vant sig vid att röd gubbe och klingande ringverk ofta inte betyder att en spårvagn inom kort kommer att passera.
När jag för några år sedan gjorde en tidtagning här var förringningstiden i riktning mot Alvik nästan en minut. Här har det alltså blivit en klar förbättring. I andra riktningen verkar det dock som om varningssignaleringen börjar långt innan spårvagnen stängt dörrarna. Det var också väldigt få passagerare som tog någon notis om röd gubbe och ringklockor så länge vagnen inte börjat röra sig. Gångtrafiksignalerna är väl antagligen sammankopplade med gatutrafiksignalerna, och eftersom bilarna måste ha gult och rött sken under rimlig tid så startar stoppsignaleringen för gångtrafikanter onödigt tidigt. Jag antar att föraren påverkar signalerna t ex med samma system som används för att begära växelomläggning i innerstaden, och begär körväg cirka 20 sekunder före avfärd så att det typiskt blir pil i kollektivtrafiksignalen strax innan det är lagom att köra iväg. Om man ändrade så att varningssignaleringen för gångtrafikanter startar först tio sekunder senare skulle respekten för signalerna sannolikt öka.
När slutet på spårvagnståget lämnat gångpassagen (alternativt lämnat hela korsningen) borde bjällerklangen kunna upphöra och den röda gubben bytas mot grön. Detta borde kunna ske även om det för bilarna måste vara en mer tidskrävande process med gult sken innan det blir grönt.