Att det "inte finns" på tvärbanan har jag en liten kommentar till. Även om jag inte vet de exakta tekniska detaljerna så tycker jag det är värt att kommenteras, så det diskuteras, så kan den som sitter inne med detaljer korrigera/komplettera där det behövs.gek skrev:Det verkar väldigt opraktiskt att föraren inte kan avgöra när det är dags att begära körsignal i en signalanläggning omedelbart efter en hållplats. Inte konstigt att övriga trafikanters respekt för rödljus och ljudsignaler minskar om det visas stopp i en minut eller mera utan att någon spårvagn passerar. Vid Årstaberg vore det kanske bäst att ta bort fotgängarsignal och ringverk tills man kan åstadkomma rimlig förvarningstid även i riktning mot Sickla (och efterringningen eliminerats).Roy M skrev:Nej, något sådant finns inte på Tvärbanan, alla KSI:er går om på automatik. Detta medför att i Bällsta bro mot Alvik, som ett exempel, går de om till rött för trafiken på Hamngatan strax efter att man kommit in på hållplatsen. Men, eftersom det är hålltid där och tidtabellen saknar verklighetsförankring så kan man ofta få stå i en och en halv/två minuter och blockera trafiken innan man rullar iväg.gek skrev:Jag antar att föraren påverkar signalerna t ex med samma system som används för att begära växelomläggning i innerstaden, och begär körväg cirka 20 sekunder före avfärd så att det typiskt blir pil i kollektivtrafiksignalen strax innan det är lagom att köra iväg.
Vagnar av typ A35 måste väl dock ha någon typ av utrustning för att kunna påverka växlar och signaler när de ibland kör på linje 7? Skulle inte motsvarande kunna installeras på A32 och A36 - och förstås mottagarutrustning vid de signalreglerade korsningar som ligger strax efter en hållplats?

I Alvik fanns i alla fall en sådan anordning på en stolpe vid nuvarande spåret mot Solna station, fast i andra änden då tågen avgick från Alvik och föraren skulle avgå från det spåret mot Sickla. Det var något som vreds om med en nyckel vill jag minnas. Den manövrerade trafiksignalerna i korsningen vid Gustavslundsvägen så de ställdes om till rött för bilar, bussar och fotgängare. Om den finns kvar, flyttats eller demonterats vet jag inte, men det är i alla fall en teknisk anordning av efterfrågat slag, som visar att det inte finns något "förbud" mot sådant på tvärbanan, och alltså mycket väl är duplicerbar på liknande strategiska platser (that's s my point).

Sedan finns ju det där växlande gula ljuset som kombineras med det klingande ljudet. Jag har sett att det verkar fungera lite olika på olika platser. På vissa platser dras det igång då en spårvagn närmar sig och enbart då (även fast den rör sig på ej tvärbanesignalreglerad gatumark), på andra platser påverkas det även av bilar och bussar som rör sig i spåret (då spåret går på asfalterat underlag). Jag tycker mig också ha sett att det satt igång då spårvagnen börjat röra på sig från hållplatsen och begär kräm från luftledningen (kontaktledningen?), men jag kanske har drömt. Jag håller inne med exakta platserna så länge, så får vi se om det blir kommentarer som för saken framåt (eller bakåt).