"Leif Steen" - med all vänlig respekt - v g definiera OFFICIELL SANNING - läs följande
utdrag ur SSS Vagnhallen ang lokomotor A290 nr 9233:
"Generator LjB 26-34, 750 V, 124 A (fd trådbussmotor F3)" -
- något som stämmer bra med mina personliga minnen.
Nu KAN det ju förekomma fel även på dessa ytterst förnämliga sidor - vagnen i fråga
har knappast kvar sin blybensinkrävande B16-motor! Tigerloken påstås vara tillverkade
1908 resp 1951 - fullständigt orimligt även om åtminstone det ena fortfarande
innehåller många komponenter från 1930 - vänliga, upprepade önskningar om rättelse
har tyvärr hittills förklingat totalt ohörda...
Letar febrilt efter Huvuddokumentationen - pärmen med SS vagnförteckningar - i
värsta fall får jag åka till Alkärrshallen och bläddra...

Flera dieselelektriska lok
färdigställdes före 1955, då F4:orna togs ur trafik men stod kvar i Bilreservregistret
(BRR). 1958 verkar SS ha anmält att de skulle stå kvar i BRR trots att 3 år hade gått,
givetvis med undantag för den redan 1957 till Sommarhemmet försålda A 74055.
Så när skulle de 10 Marelli-drivmotorerna, ev tillsammans med åtminstone delar av
tillhörande reglerutrustning, ha återanvänts och i VAD???
I den bästa av världar borde ju någon av de ytterst insatta och kunniga aktiva i
t ex Malmköping sekundsnabbt svara - men de synes totalt uppgivna och nästan
alla av dem verkar närmast BOJKOTTA föreningens officiella Forum - hur ska medlemmarna
tolka det? Verklig demokrati har ju aldrig varit föreningens starka sida - lindrigt sagt!
INGEN har skrivit flasklock på den avdelning som är låst för uteslutande medlemmar
sedan februari 2012 - våra ev belackare kan knappast påstå att vi döljer något...
- men det är just vad vi gör! Precis som 1962 bortcensureras ALLT som kan uppfattas
som det allra minsta negativt, fullt möjliga klart närliggande katastrofer viftas bort
av lätt maniska marknadsförare, allmänheten och framför allt medlemmarna förs
med avsikt bakom ljuset precis hela tiden... allt påstås som vanligt vara frid och fröjd!
Men jag VILL ju att det ska vara annorlunda! På en fest i 618 pga jämna bemärkelse-
dagar för mig och Leif A höll jag ett långt, svamligt och osammanhängande tal under
viss kemisk, euforisk och känslomässig påverkan - "Vi ska fylla staden med Mustanger!"
Segheten hos SL:s m fl beslutsfattare närmar sig oändligheten - men jag hoppas fortfarande
att få åka spårvagn över Västerbron åtminstone en gång till!
En annan gång i samma vagn omkring 1994 fick jag till min stora bestörtning höra
"Inom en månad kommer Malmköpingsmuséet att gå i konkurs" Blev det så???