Extremt viktigt musealt fynd!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
643

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av 643 »

Hechtwagen skrev:ETT möjligt användningsområde för en sådan här praktpjäs är upplastad på lämplig järnvägsvagn och inkopplad i järnvägsmuseums historiska godståg...
Uppallad utan hjul och med noggrant spärrade dörrar! Bilder finns på Spårvägsmuséets sida :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

RR skrev:
643 skrev:
Hechtwagen skrev:Ok! Utan att röja hans fulla identitet så är det, ledtråd, en medlem som 1962 satt med i SSS styrelse när beslut tog om att införskaffa sagda buss!
- Och även deltog i en något senare inspektion (1963-64?) då bussen redan ansågs vara i för dåligt skick för att kunna bevaras. Medlemmarna meddelades som brukligt då inte alls - negativa händelser tegs regelmässigt ihjäl för att inte rasera den flotta fasaden med Vagnavdelningar, Vagnförmän, en Transportcentral, Presstjänst, Tryckeri, Fotosektion mm mm i en förening som inte räknade med att det någonsin skulle bli fler seniormedlemmar än 200 - de svårt segregerade juniorernas medlemsnummer började på 201, ett nummer som jag innehade i ca 2 år.
Häckla gärna oss som var med och drev verksamheten i SSS under 60-talet! Men visa samtidigt litet hälsosam respekt för det som faktiskt ändå åstadkoms! Föreningsverksamheter kan förvisso utvecklas på olika sätt, somliga blir till något riktigt stort men andra självdör. Och, som du förmodligen lagt märke till, så bör man väl kunna anse att SSS utvecklats på det förstnämnda sättet. Vi som ”i ledande ställning” drev verksamheten på 60-talet (jag tillåter mig att räkna mig till dem!), hade många mer eller mindre ouppnåeliga visioner, men vi gav aldrig upp utan samlade på oss än det ena och än det andra i, som somliga utanför ”den inre kretsen” då tyckte, en mer eller mindre naiv tro på att allt skulle kunna bli möjligt att visa upp live på en museianläggning.

Med facit i hand kan vi konstatera att utvecklingen fört fram till något som inte ens de mest optimistiska bland oss ”pionjärer” kunnat drömma om i våra vildaste fantasier. För min egen del inser jag att en hel del av det jag gjorde eller bidrog med var litet töntigt och ogenomtänkt, men det finns också mycket av det jag bidrog med som blev något riktigt bra och som jag tillåter mig att vara stolt över. Jag har stundtals blivit mobbad för ett och annat i det förflutna, men då, som jag upplevt det, för det mesta med en liten underton av samtidigt gillande.

Visst är det bra att man kollar litet i backspeglarna på dammet man virvlat upp, men det är genom vindrutan som man ser vilka olika vägar man kan välja på den fortsatta färden! Och med all den erfarenhet och allt det kunnande som dagens ledning i SSS har, behöver ingen tvivla på att man hamnar på rätt spår när det dyker upp växlar längs färdvägen!

Veven på kaffe!

Förkunnar
/Ragnar Thörnblom
Häcklar alla inklusive mig själv - det anser jag mig ha rätt till! :) Respekten är självklar även om inte allt var perfekt skött -
hur skulle det ha kunnat vara det? RR - helt rätt är att vad som så småningom genomfördes blev ofantligt mycket finare än de
allra vildaste drömmarna, delvis beroende på att spårvägsut(ned?)-vecklingen efter alltför många decennier äntligen vände -
trots allt för många som skanderade "Dieselbuss, dieselbuss - allt annat är ekonomiskt vansinne!" :( :evil: :(
Satt i SSS styrelse något efter RR och sedan i många år, var volontär på Presstjänsten (dvs fungerade som biologisk avstavnings-dator), idelig tekniker främst i Högdalshallen 10 meter från hundratals kremerade förvridna vrak av de fordon man tyckt så mycket om :( :( :( :( :( ,
stenciltryckte högst manuellt MfSS och skrev för hand kuverten till dem, var även medredaktör och bildskapare, "brände" elstenciler för bilder till MfSS mm halva dagarna på jobbet, en stor del av andra halvan kunde i lönndom tillbringas totalt ensam i källaren på Nybrogatan 76 tryckandes, bladandes, "Bindofaxandes", kuvertinstoppandes och frankerandes MfSS (Arbetsgivaren hade ingen susning), förrådsförvaltare, en mycket kort tid juniorsektionens klart sämste ledare, Bussgruppschef under alla de riktigt hårda åren, ledamot i Ronneska gruppen, Banavdelningen, De gamles råd, TkA, körde och mekade SSS bussar, bar svintunga batterier i branta källartrappor, blaskade fotokopior för försäljning nätterna igenom, dokumenterade SSS och lokaltrafikvärlden med tiotusentals bilder och mycket 8 mm film, genomkorsade landet efter lämpliga museiobjekt, åkte till Malmköping för att arbeta med allt möjligt nästan jämt (En gång var det elva hela helger i följd) mm mm - ett under att man hann med/orkade att förvärvsarbeta också - så väldigt mycket sömn blev det inte - styrelse- och andra sammanträden slutade ytterst sällan före 02.30... :cheesygrin:

Kort sagt en helt normal dåtida diggartillvaro - andra har uträttat ännu mycket mera! :D
Senast redigerad av 643 den onsdag 18 september 2013 13:47, redigerad totalt 3 gång.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Hechtwagen skrev:Framdelen fördes till skrotcentralen uppsala av den unge man som tagit över platsen där bussen stod efter Herr Blomdin, om de är släkt eller ej vet jag inte. Att de inte skrotade bussen på plats har jag ingen förklaring till men de kanske tyckte att det var enklare att forsla den i ett stycke till skrotfirman. Den fördes direkt från uppställningsplatsen hos Blomdin till skrotcentralen i uppsala.

Varför så mycket som 10-12 stolar klarat sig kvar förstår jag inte men trevligt är det!
Även dörrarna till bakdelen finns kvar för avhämtning på väddö!

Hur är allt detta möjligt?!
Om stolarna gick att använda utan att de var fastskruvade i bussen så kan de väl ha sparats just för att de duger som just stolar?

Det är kanske lite småsvårt för dagens stadsbor (och kanske även för gårdagens stadsbor) men "på landet" så sparas det väl rätt ofta på "allt och lite till" eftersom "det kan vara bra att ha". Skulle dörren till ett uthus haverera så kanske man kan spara en slant på att sätta upp dörrarna från en trådbuss istället för att köpa ny dörr, o.s.v... :)
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Stolarna är i princip oanvändbara om dom inte är fastskruvade i golvet!
Men det hindrar ju inte att dom går att spara i väntan på bättre tider! :D
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Hechtwagen skrev:Stolarna är i princip oanvändbara om dom inte är fastskruvade i golvet!
Och? Som nämnts stod de lite överallt på "Sommis" och användes - säkert var det mycket
trägolv i byggnader och på verandor - så finns ju även metoden att fästa dem på stora plattor!

Någon som minns?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Oerhört roligt att det lyckades att återfinna släpet till F4:an, Stort grattis till alla inblandade! Vagnen är ju helt unik och vad jag förstått finns det ingen annan kvar/bevarad av den chassitypen.

C/:an på Skå hämtades sedan av bland andra undertecknad och Lennart Hjelm och togs till Malmköping där den stog i ett antal år innan den lämmnade delar och truck till Norrköping för att bli en förnämlig NKA 110. Ett stort tack också till Norrköpingsgänget för den insatsen.

Det kommer att bli knepigt att få ihop en fungerande F4 men skam den som ger sig, någon gång i en avlägsen framtid så....., men vi har fler mer nära utmaningar. Vår F3:a och Capitol ska först återställas, sedan har vi........det finns säkert mer än 20-talet objekt vi önskar se renoverade innan en F4:a står på tur!
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Ja i vilken ordning objekten ska renoveras är ju alltid intressant att disskutera!
Själv har jag gävlevagn 21, den tyska från 1940, högst på listan och den är ett förhållandevis lätt objekt!
Sedan kommer lidingövagnarna 16+34 men om jag kan hitta ytterligare 18 objekt som är intressantare och mer högprioriterade än F4:an, det vete fan!

Kan notera att SSS bussverksamhet absolut inte är i riktad på att renovera bussar från 50-talet eller äldre, det som står i ladorna står i ladorna. Vore väl tex inte allt för svårt att få ordning på SSS H15?

Vore kul att få se din topp 20 renoveringsprioriteringslista! Och ni andra får gärna tala om vad ni skulle vila prioritera!
218

Inlägg av 218 »

643 skrev:
Hechtwagen skrev:Stolarna är i princip oanvändbara om dom inte är fastskruvade i golvet!
Och? Som nämnts stod de lite överallt på "Sommis" och användes - säkert var det mycket
trägolv i byggnader och på verandor - så finns ju även metoden att fästa dem på stora plattor!

Någon som minns?
Tror du att det kan finnas stolar kvar på kolonien, i något förråd, uthus etc.?
Kan det vara värt att ställa frågan till de? (Själv vill jag inte ringa, jag fick nog av tel.samtalet
till Vallentuna kn när jag frågade om det fanns en spårvagn i Vallentunasjön (ungefär så!).
Som tur var så kunde jag säga att jag ringde från Banverket, vilket var alldeles sant, och då
verkade de mest knepiga frågor plötsligt förståeliga!) :lol: :lol: :lol: :D :D :D

218
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Högst tillförlitlig sagesman berättade i dag att han minns främst och väldigt tydligt att
det fanns F4-stolar på en veranda, mycket riktigt fastskruvade! Hur många de var
sammanlagt tyckte han det var viss överkurs att kunna uppge efter nästan 50 år, men
det är väl vackert så...
Vänföreningen har samlat många bilder och även filmer från platsen. Självfallet
bör kollas vad som gömmer sig i olika utrymmen där och på andra ställen som
busshalvorna stått!

Har själv haft samma tanke som 218 om el- och annan utrustning. I och med att
bakaxlar, kardanaxlar och den viktiga fördelningslådan är helt orörda kan man ju
i nödfall hänga dit vilken motsvarande motor som helst, fundamentala purister
skulle väl helst se att det blev en som suttit i vagntypen - den kan ju då förväntas
passa direkt mekaniskt sett...
Senast redigerad av 643 den torsdag 19 september 2013 19:54, redigerad totalt 1 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
218

Inlägg av 218 »

Leif Steen skrev:
Det kommer att bli knepigt att få ihop en fungerande F4 men skam den som ger sig, någon gång i en avlägsen framtid så....., men vi har fler mer nära utmaningar. Vår F3:a och Capitol ska först återställas, sedan har vi........det finns säkert mer än 20-talet objekt vi önskar se renoverade innan en F4:a står på tur!
Frågan är ju hur fungerande den behöver vara i en första renoveringsetapp? Vi har ju ändå ingen anläggning att köra den på.
Kan inte mål 1 vara att få den visuellt presentabel? Det lever väl i alla fall upp till sällskapets stadgar att "bevara lokaltrafikhistoriskt intressanta fordon?" Sedan så är det väl en annan sak att vi och många med oss tycker att det är kul att
visa fordon i driftläge där det är möjligt. Men det kan ju vara etapp 2. (Jag tycker f.ö att det är oerhört trist att den sista F2:an 542 gick till de sälla jaktmarkerna vad jag förstår för att den inte var helt driftkomplett. Den hade väl i alla fall ett historiskt värde!)

En annan sak angående F4. Jag har hört från flera håll att man återanvände mycket av elutrustningen från F4 bl.a i
tunnelbana 1 stationer (nödkraftverk/station) och verkvagnar etc. Elutrustningen var ju inte gammal så det är ju förståeligt. Tror du Leif , eller andra, att det skulle vara möjligt att inventera, och kolla sanningshalten i detta? Kan grejer fortfarande ligga i förråd? Mest tror jag dock på en liten skön resa till Italien på Sällskapets bekostnad...nej, skoja bara men det finns väl en förening i Italien som man skulle kunna stämma av med vad som finns att hämta där?

Men, men är det SSS som äger bussen nu? De hugade spekulanterna torde förstås inte vara många även om vi skulle försöka att sälja in den med "endast tre ägare och endast promenadkörd på Hornsgatan"!

218
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Fick just veta att AB Stockholms Spårvägar 2012 inköpt framdelen för då dagsaktuellt
järnskrotpris. Den är garagerad i Södertäljetrakten (EJ i någon bilverkstad!) men bör
lämpligen flyttas till billigare lokal. Skulle väl inte må särskilt mera illa av att
stå utomhus under välventilerat, stormsäkert presennings - eller plåttak - bussen
har ju sedan tillverkningen bara varit under tak i samband med översyner och
reparationer - 63 år i "Blå hallen!" - och så började det snackas redan vid första
leveransen att de skulle vara av dålig kvalitet! ... :cheesygrin:

Bild på den proffsigt utförda bostadsinredningen:
En utsökt bostad...
En utsökt bostad...
F4Bint.JPG (80.29 KiB) Visad 4407 gånger
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
218

Inlägg av 218 »

Vanligtvis välunderrättad källa viskar att "Gullplutten" har, eller åtminstone har haft, en F4-motor som generator!!! Våra antaganden om gamla SS återanvändning av F4-delar verkar stämma hitintills. När jag skrev om tub 1 stationer så ska det vara så att stationernas nödbelysning åstadkoms av de kända Scania-dieslarna D8xx med F4-motorer som generatorer även där! Kanske det blir med F4:an som man säger om mtv 15 på Saltis, "den kom tillbaka i plastpåsar"!

:D
21
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

218 skrev:Vanligtvis välunderrättad källa viskar att "Gullplutten" har F4-motorer!!!
Våra antaganden om gamla SS återanvändning av F4-delar verkar stämma hitintills. Kanske det blir med F4:an som man säger om mtv 15 på Saltis, "den kom tillbaka i plastpåsar"!

:D
218
Engelska uttrycket är "Basket case"

Om den högst hedervärda Gullplutten har EN trådbussmotor monterad är det som motorgenerator. Vill
minnas att det är en F3-motor men är ej helt säker. Det står förstås i vagnförteckningen, där man även
kan se att vagnen har kontroller och drivmotorer av typer som den idag är ensam om...
Servicevänligheten minskade och idag finns den i Malmköping efter väl förrättat dagligt värv! :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Det är en officiell sanning att Gullplutten, Tigerloken och möjligen också 9236 alla har fd. F4 motorer omlindade till generatorer. Jag är teletekniker och inte elkraftare så jag kan inte bedöma hur man gör om dem till motorer igen, men endast det faktum att de finns kvar är positivt. Det är bara inte att "hänga in" en motor. Att det skulle finnas F4 motorer som reserkraftgeneratorer i tunnelbanan tror jag inte på, de är i så fall skrotade för länge sedan. Redan på 70- talet byttes det ut reservkraftaggregat på TUB1.

"Min" renoveringsplan innehåller fordon som vi slitit ut, övertagit i befintligt skick och rena vrak.

HSS29/30, ML72, SS 363, GSS1/21, LIB 16, Göteborgs limpan, SS 335/342 är exempel på fordon. Andra kandidater är Jönköpings vagn, Karlskrona eller Sundsvall 2, några exempel på spårfordon som vi saknar representanter för från svenska städer eller inte kan få ihop en Mv+ Sv kombination från.

När det gäller bussar vill jag renovera MBO 50, SS 1074, GJ 120 samt ytterligare en 50- tals ASJ/SKV buss. Jag vill se en fin Scania CF, en Göteborgsk trådbuss och en släpbuss till KST 25.

Vi får inte glömma att vi har en faktiskt ganska stor del bussar i gott skick, vi"här uppe" glömmer ofta MSS bussarna och SJ 1857 som finns i Skåne då vi inte ser dem så ofta.
här uppe

Så ser min önskelista ut! F4 javisst men efter en körbar Göteborgs trådbuss av T1/F1 typ.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
218

Inlägg av 218 »

Javisst ja prioriteringslistan också!

Rälsfordon

1) A29 170 + B29 559 "Back on stage" (=Djurgårslinjen) för att delta i firandet av t-bana 2 50-årsjubileum nästa år! Brådis!
2) "A25G" 71
3) A13 363
4) Återställande av Gävlemustang
5) GSS 21

Buss

1) H15 1074
2) H6 319
3) Björknäs-CF
4) H21 från Karachi :D
5) F4
6) Rättjustering av H19 5032

F3 4038 och H24 5453 förutsätter jag sköts i särskild ordning via försäkringsbolag!

218
Användarens profilbild
KlasUggla

Inlägg av KlasUggla »

"klapp klapp klapp" Otroligt roligt fynd. och så kort tid efter att framänden skulle ha skrotats! Härligt jobbat! Kan inte sluta tänka på hur det hade varit om den hade skrotats för att man inte funnit bakdelen, och sedan hittat den. Huvaligen.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

"Leif Steen" - med all vänlig respekt - v g definiera OFFICIELL SANNING - läs följande
utdrag ur SSS Vagnhallen ang lokomotor A290 nr 9233:

"Generator LjB 26-34, 750 V, 124 A (fd trådbussmotor F3)" -

- något som stämmer bra med mina personliga minnen.

Nu KAN det ju förekomma fel även på dessa ytterst förnämliga sidor - vagnen i fråga
har knappast kvar sin blybensinkrävande B16-motor! Tigerloken påstås vara tillverkade
1908 resp 1951 - fullständigt orimligt även om åtminstone det ena fortfarande
innehåller många komponenter från 1930 - vänliga, upprepade önskningar om rättelse
har tyvärr hittills förklingat totalt ohörda... :(

Letar febrilt efter Huvuddokumentationen - pärmen med SS vagnförteckningar - i
värsta fall får jag åka till Alkärrshallen och bläddra... :) Flera dieselelektriska lok
färdigställdes före 1955, då F4:orna togs ur trafik men stod kvar i Bilreservregistret
(BRR). 1958 verkar SS ha anmält att de skulle stå kvar i BRR trots att 3 år hade gått,
givetvis med undantag för den redan 1957 till Sommarhemmet försålda A 74055.

Så när skulle de 10 Marelli-drivmotorerna, ev tillsammans med åtminstone delar av
tillhörande reglerutrustning, ha återanvänts och i VAD???

I den bästa av världar borde ju någon av de ytterst insatta och kunniga aktiva i
t ex Malmköping sekundsnabbt svara - men de synes totalt uppgivna och nästan
alla av dem verkar närmast BOJKOTTA föreningens officiella Forum - hur ska medlemmarna
tolka det? Verklig demokrati har ju aldrig varit föreningens starka sida - lindrigt sagt!

INGEN har skrivit flasklock på den avdelning som är låst för uteslutande medlemmar
sedan februari 2012 - våra ev belackare kan knappast påstå att vi döljer något...
- men det är just vad vi gör! Precis som 1962 bortcensureras ALLT som kan uppfattas
som det allra minsta negativt, fullt möjliga klart närliggande katastrofer viftas bort
av lätt maniska marknadsförare, allmänheten och framför allt medlemmarna förs
med avsikt bakom ljuset precis hela tiden... allt påstås som vanligt vara frid och fröjd!

Men jag VILL ju att det ska vara annorlunda! På en fest i 618 pga jämna bemärkelse-
dagar för mig och Leif A höll jag ett långt, svamligt och osammanhängande tal under
viss kemisk, euforisk och känslomässig påverkan - "Vi ska fylla staden med Mustanger!"
Segheten hos SL:s m fl beslutsfattare närmar sig oändligheten - men jag hoppas fortfarande
att få åka spårvagn över Västerbron åtminstone en gång till! :)

En annan gång i samma vagn omkring 1994 fick jag till min stora bestörtning höra
"Inom en månad kommer Malmköpingsmuséet att gå i konkurs" Blev det så???
Senast redigerad av 643 den lördag 21 september 2013 14:17, redigerad totalt 3 gång.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

643 skrev: .... i den bästa av världar borde ju någon av de ytterst insatta och kunniga aktiva i
alla av dem verkar närmast BOJKOTTA föreningens officiella Forum - hur ska medlemmarna
tolka det? Verklig demokrati har ju aldrig varit föreningens starka sida - lindrigt sagt!

INGEN har skrivit flasklock på den avdelning som är låst för uteslutande medlemmar
sedan februari 2012 - våra ev belackare kan knappast påstå att vi döljer något...
- men det är just vad vi gör! Precis som 1962 bortcensureras ALLT som kan uppfattas
som det allra minsta negativt, fullt möjliga klart närliggande katastrofer viftas bort
med avsikt bakom ljuset precis hela tiden... allt påstås som vanligt vara frid och fröjd!
....
Hoppsan, har månadslönen denna gång gått till något med hög alkoholhalt som redan intagits? Vadan annars den så upprörda tonen?

Jag föreslår återgång till ämnet, nämligen fyndet av F4:ans bakdel.

/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

RR skrev:
643 skrev: .... i den bästa av världar borde ju någon av de ytterst insatta och kunniga aktiva i

....
Hoppsan, har månadslönen denna gång gått till något med hög alkoholhalt som redan intagits? Vadan annars den så upprörda tonen?

Jag föreslår återgång till ämnet, nämligen fyndet av F4:ans bakdel.

/Ragnar Thörnblom
När jag har eventuellt i en osäker framtid verkligen HAR en upprörd ton torde RR och övriga
märka det... vanligen brukar det uppstå total tystnad och
ett pinsamt vacuum i inläggen när slemma SANNINGAR djärves nämnas... :cheesygrin: - det
är uppenbarligen inget som hör hemma här!
Mina allra bästa inlägg/motioner/PM/artiklar mm har tillkommit under påverkan av favoriten
Loka citron...

-Men naturligtvis återgår vi enligt önskemål till den vackra bakdelen! Kanske inte som på en
Gullfisk - men ändå! :)

(Månadslön - numera okänt ord!) Erhåller månatligt existensbidrag i likhet med övriga gamla
utslitna stötar - prioriteringsordningen föda/läskande dryck får man än så länge bestämma SJÄLV...
Senast redigerad av 643 den lördag 21 september 2013 14:18, redigerad totalt 2 gång.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
218

Inlägg av 218 »

643 skrev: Letar febrilt efter Huvuddokumentationen - pärmen med SS vagnförteckningar - i
värsta fall får jag åka till Alkärrshallen och bläddra... :) Flera dieselelektriska lok
färdigställdes före 1955, då F4:orna togs ur trafik men stod kvar i Bilreservregistret
(BRR). 1958 verkar SS ha anmält att de skulle stå kvar i BRR trots att 3 år hade gått,
givetvis med undantag för den redan 1957 till Sommarhemmet försålda A 74055.

Så när skulle de 10 Marelli-drivmotorerna, ev tillsammans med åtminstone delar av
tillhörande reglerutrustning, ha återanvänts
Jag har en bra samling med SS Vagnförteckningar för verkvagnar här! Lok A 284 nr 9210
("Farmor Anka-loket") anges i en förteckning från 1.4.60 ha generator "Marelli MTC 64",
luktar F4 lång väg! Loket är byggt 1959. Det loket finns ju kvar, frågan är bara om F4-motorn
finns kvar, men en klar indikation på att det bör undersökas!

"Tigerloken" har jag en förteckning på från 1.4.55. De har två generatorer per lok typ "Elektro-Dynamik".(Är det en tillverkare? I så fall tji F4 där!) Tyvärr så har "Farmor Anka" bara en generator. "Gullplutten" har jag en förteckning från 1.10.62 på. Tji F4 för den generatorn, "LJB 26-34" heter den. Men en Marelli hittade vi i alla fall så långt! Tycker att jag har hört det där om "Tigerloken" och F4 tidigare. Kanske "Elektro-Dynamik" är en firma som lindade om F4-motorer till generatorer för "Tigerloken"?

Nu har väl det här lyfts i och ur under årens lopp, när man läser förteckningarna inser man
vilket otroligt "hopkok" SL:s verkvagnar är! Skulle inte förvåna mig ett dugg om det ligger F4-motorer
i något hörn av Hammarby och/eller Slakthuset! Tyvärr så saknar jag en förteckning på Faluloken men de är ju sent byggda i alla fall relativt den här vagnparken! Ska avsluta med att säga att 9210 kallas för "Farmor Anka-loket" efter sitt utseende snarlikt Farmor Ankas bil! :D

218
Senast redigerad av 218 den lördag 21 september 2013 0:35, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar