TKO skrev:Ja då tycker jag att min fråga var högst befogad...
Norrköping får alltså en sämre spårvägstrafik därför att alliansen i Stockholm först klantat till det, sen klantat till det igen och till slut fått väldigt bråttom att få fram sin valfläsklinje.
Nu är det ingen som tvingat Norrköping att göra detta - utan det finns naturligtvis skäl till agerandet. Och det enda skäl jag kan tänka mej heter pengar - mycket pengar! Eller kan någon komma på en annan förklaring? Kommer summorna att offentliggöras eller döljas med motivet "affärshemlighet"?
(Det visar sej alltså att uthyrningsmarknaden inte riktigt såg ut som SL:s styrelsemajoritet och "expertisen" inom spårvägssverige påstog. Är det någon som är förvånad?)
/TKO
Du får väl tycka precis vad du vill om "valfläsklinje" eller va man nu ska kalla det....
Men varför skulle det som fungerade i Norrköping inte göra det i Stockholm (visst ja, glömde ju att SL måste uppfinna alla lösningar själva, sorry) ?
Här byggde man en liten snutt spårväg före valet, sen gick det mycke lättare att å med sej alla politiker.....
Varför Norrköping går med på att hyra ut vagnarna, ja pengar är väl inte oviktigt i sammanhanget. Att minska kostnaderna för den egna investeringen en aning, är väl ett skäl gott nog. M67K-vagnarna är nog minst lika bra att åka i för den stora allmänheten. För de som absolut behöver låggolv, finns det ju lösningar.
Och uthyrningsmarknaden, ja den hadde allafall vi i Norrköping relativt god koll på, även om förhandlingsläget förbjöd oss att berätta vad vi visste.
Våra fem M06 är de enda för trafik i Sverige godkända moderna tvåriktnings låggolvsvagnar för stadtrafik som finns att tillgå. Eftersom dessa är är byggda och specificerade ihop med Frankfurts 60 S-vagnar och Adelaides 11 Flexity vagnar, så är ju även dessa godkända i Sverige. Då gäller det att förhandla sig till att hyra vagnar ur dessa serier, annars kan man inte ha något att köra med. Andra vagntyper hamnar i samman träsk som M06 gjorde då de kom till Sverige 2006, dvs ca ett års väntan på godkännande av Transportstyrelsen (då Järnvägsstyrelsen). Möjligen kan ju ett godkännande påskyndas om man tillgodogör sig de misstag som ev gjordes i hanteringen av M06-godkännandet.
Så Du har rätt TKO, jag är inte förvånad, men jag visste ju iofs.....