Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björn Ehnberg

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Björn Ehnberg »

LÅ1 skrev:Eftersom tråden ändå har spårat ut, så passar jag på att fråga om den fortsatta utvecklingen. När etapp 1 är klar och i drift i Augusti, vad är nästa steg? Rimligen borde det bli sträckan ut till Värtahamnen och byggandet av en permanent vagnhall. Finns det någon tidsplan för detta? Såg för någon vecka sedan att man håller på att arbetar på den tomt som jag tror är påtänkt för ny spårvagnshall i frihamnsområdet. (Där järnvägsspåren kom in i hamnområdet från Värtan, utmed Tegeluddsvägen. Men jag kan ha fel när det gäller placeringen.).
Förmodligen avser Du det här området - men det har ingenting med Värtaspårvägen att göra.

Bild
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg

Thomas Lange skrev:
Per Lind skrev:Har jag missat nåt, eller?
Jag hade ingen aning om att Kungsträdgården skulle bli permanent ändhållplats för Cityspårvägen.
Tydligen kan jag inte läsa, eller förstå vad jag läst: Skall inte spårvägen gå vifare förbi Sergels Torg när dom förstärkt och byggt bort byggfusket där vatten sipprar ned i butikerna, till Kungsholmen?
-Per
Ja, du har nog missat något. Kungsträdgården är inte påtänkt som permanent ändhållplats för Spårväg City, däremot som provisorisk under den tid som överdäckningen vid Sergels torg repareras. Det läcker från plattan ner i butikslokarena.

Man kan anta att reparationen som påverkar Hamngatan tar ett halvår. Under den tiden behöver spårvagnarna vändas en hållplats tidigare, dvs vid Kungsträdgården. Efter att plattan vid Sergels torg är reparerad kan spårvägen kopplas ihop med etapp 2 som byggs från Kungsholmen in mot centrum för bi Centralen och ner till Sergels torg.

Etapp 3 torde bli sträckan från Djurgårdsbron till Ropsten via SR, SVT, Ladugårdsgärde och Värtahamnen.
Ja, det är ju det som är så beklämmande. Trots att man borde veta bättre håller man fast vid 2014, ett startdatum som om det ens är möjligt att nå kommer att kräva omfattande och dyra provisorier, även det (jag fördjupar mig inte i detaljer här, jag har skrivit åtskilligt om både Kungsholmsgrenen och Värtaspårvägen tidigare). Dessutom finns inga som helst behovsanalyser som visar att man borde forcera eller ens prioritera cityspårvägens kommande etapper framför det väl utredda alternativet omställning av stomlinje 4 till spårvägsdrift. Det sistnämnda är det öronbedövande tyst om just nu, både från SL och SSS. Men i Sverige har vi ju den egenheten att alla ska springa åt samma håll samtidigt.
Björn Ehnberg

Stefan Widén skrev: Alltså Vi är alla även de som vurmar för spårvägen överens om att målet med att få igång spårvägen före valet har med politik att göra. Skulle Ekonomerna få råda skulle vi inte ens se en skyffel i Hamngatan. Teknikerna säger OJ oj ja mmm det går men det blir extra dyrt och politikerna säger KÖR....
Just det ja - ändamålet får helga medlen (eller mera folkligt uttryck: kör så det ryker det får kosta (nästan) vad det vill)! Historiskt är det ju de borgerliga partierna som brukar anbefalla sparsamhet med skattemedel. Så icke här, tydligen.
Senast redigerad av Björn Ehnberg den tisdag 09 mars 2010 21:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Björn Ehnberg skrev:...
Svaren på dessa frågor påverkar den nödvändiga kalendertiden. Själva kungaspektaklet leder nog inte till så stort kalendertidsavbräck.

OBS. att ovanstående är retoriska frågor - jag är egentligen inte så intresserad av hur AB SS löser dessa problem. Fast just nu verkar ju, som ofta i inledande projektfaser, stämningen präglas vild entusiasm.
Visst finns en viss entusiasm för projektet och utmaningen. Men det är inte kul att berätta för någon som egentligen inte är intresserad. Så då får det väl vara för tillfället.
Ju förr dess bättre.
Björn Ehnberg

Stefan Widén skrev:
bruse skrev:Det framstår ju som solklart, vill vi ha fortsatt utbyggnad av spårväg i Stockholm, är det moderaterna eller alliansen vi ska rösta på. Sossarna har alltid varit emot och kommer göra allt om de vinner för att stoppa alla vidare utbyggnader.

Så jag vet inte vad Stefan har fått sin uppfattning ifrån att sossarna är för spårväg, det stämmer inte med den bild som sossarna själva gett i media. Upplys mig Stefan, var har sossarna sagt att de vill bygga ut spårvägen främst i innerstaden?
I en av landstingsdebatterna som förgick beslutet om den OPS upphandling om gick i stå så var det främst att det var opsupphandling. Men då gällde det Centralen-Djurgården/Frihamnen där depån skulle ligga. Sen kom det förslag som nu ligger och för att få ingång trafiken före valet vart det etapp 1 och 2 osv. och där har de väl reagerat på tempot i processen.

Sen är spårvägarna i ytterområderna generellt högre prioriterade än innerstaden hos (S). Men mej veteligen har de t o m sagt ok till 4:an.....men inte vilket år och här har du pudelns kärna när det gäller (S) inställning.

Stefan
Ja, (s) vill av allt att döma prioritera den enda väl utredda spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerstad, nämligen omställning av stomlinje 4. Det är mer än man kan säga om de borgerliga partierna som verkar helt ha kört fast i vurmen för cityspårvägen - speciellt den (som de egentligen borde vara) lågprioriterade Kungsholmengrenen.
Björn Ehnberg

Thomas Lange skrev:
Björn Ehnberg skrev:...
Svaren på dessa frågor påverkar den nödvändiga kalendertiden. Själva kungaspektaklet leder nog inte till så stort kalendertidsavbräck.

OBS. att ovanstående är retoriska frågor - jag är egentligen inte så intresserad av hur AB SS löser dessa problem. Fast just nu verkar ju, som ofta i inledande projektfaser, stämningen präglas vild entusiasm.
Visst finns en viss entusiasm för projektet och utmaningen. Men det är inte kul att berätta för någon som egentligen inte är intresserad. Så då får det väl vara för tillfället.
Nejvisst, mig kvittar det - av de skäl jag redovisat tidigare. Egentligen ville jag bara visa på några principiella svårigheter som följer av att projektet är så illa tidsplanerat.

Sedan kan det ju förstås tänkas att det finns andra som är intresserade - reaktionerna på mitt första inlägg i frågan tyder på det. Ytterligare en aspekt är förstås att det här är något som inte alls behöver diskuteras offentligt, eftersom det är är en fråga som AB SS gentemot SL åtar sig att lösa. Hoppas bara att SL inte lämnar er i sticket - de har en viss tendens att behandla sina (trafik)entreprenörer på det sättet. Beställar - utförarmodellen, du vet.....
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Björn Ehnberg skrev:
LÅ1 skrev:Eftersom tråden ändå har spårat ut, så passar jag på att fråga om den fortsatta utvecklingen. När etapp 1 är klar och i drift i Augusti, vad är nästa steg? Rimligen borde det bli sträckan ut till Värtahamnen och byggandet av en permanent vagnhall. Finns det någon tidsplan för detta? Såg för någon vecka sedan att man håller på att arbetar på den tomt som jag tror är påtänkt för ny spårvagnshall i frihamnsområdet. (Där järnvägsspåren kom in i hamnområdet från Värtan, utmed Tegeluddsvägen. Men jag kan ha fel när det gäller placeringen.).
Förmodligen avser Du det här området - men det har ingenting med Värtaspårvägen att göra.

Bild
Nej! Det där är Värtahamnen, eller strax intill. (Skall väl bli något form av köpcentrum för rika turister från öster, har jag hört!)

Det område jag tänkte på var i frihamnen! Alltså innanför tullstaketet en gång i tiden. Närmare precis direkt till vänster innanför det som förmodligen var huvudporten in från Tegeluddsvägen. Där 76:an (och 1:an?) svänger in. Men jag har förmodligen fått det helt om bakfoten.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

TKO skrev: Den bästa lösningen är naturligtvis att rösta på ett parti som både vill bygga ut tunnelbanan och spårvägar, och dessutom vill minska investeringarna i nya motorvägar. Då kan det bli riktigt bra!
med vänliga hälsningar
Thomas K Ohlsson
Och du tror i din enfald att sossarna kommer att göra det?

Nej tänk lite mer och rösta på M
Det är inte för sent att börja på nytt
Björn Ehnberg

LÅ1 skrev: Nej! Det där är Värtahamnen, eller strax intill. (Skall väl bli något form av köpcentrum för rika turister från öster, har jag hört!)

Det område jag tänkte på var i frihamnen! Alltså innanför tullstaketet en gång i tiden. Närmare precis direkt till vänster innanför det som förmodligen var huvudporten in från Tegeluddsvägen. Där 76:an (och 1:an?) svänger in. Men jag har förmodligen fått det helt om bakfoten.
Utan att fördjupa oss i detaljer här:

Du kan läsa lite mer i denna tråd och i tjänsteutlåtandet inför exploateringsnämndens inriktningbeslut för Valparaiso och Södra Värtan.
Björn Ehnberg

KSE skrev:
TKO skrev: Den bästa lösningen är naturligtvis att rösta på ett parti som både vill bygga ut tunnelbanan och spårvägar, och dessutom vill minska investeringarna i nya motorvägar. Då kan det bli riktigt bra!
med vänliga hälsningar
Thomas K Ohlsson
Och du tror i din enfald att sossarna kommer att göra det?

Nej tänk lite mer och rösta på M

Pajkastning av den där typen kan du hålla på med någon annanstans!
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

TKO skrev:Ja då tycker jag att min fråga var högst befogad...

Norrköping får alltså en sämre spårvägstrafik därför att alliansen i Stockholm först klantat till det, sen klantat till det igen och till slut fått väldigt bråttom att få fram sin valfläsklinje.

Nu är det ingen som tvingat Norrköping att göra detta - utan det finns naturligtvis skäl till agerandet. Och det enda skäl jag kan tänka mej heter pengar - mycket pengar! Eller kan någon komma på en annan förklaring? Kommer summorna att offentliggöras eller döljas med motivet "affärshemlighet"?

(Det visar sej alltså att uthyrningsmarknaden inte riktigt såg ut som SL:s styrelsemajoritet och "expertisen" inom spårvägssverige påstog. Är det någon som är förvånad?)

/TKO
Du får väl tycka precis vad du vill om "valfläsklinje" eller va man nu ska kalla det....
Men varför skulle det som fungerade i Norrköping inte göra det i Stockholm (visst ja, glömde ju att SL måste uppfinna alla lösningar själva, sorry) ?
Här byggde man en liten snutt spårväg före valet, sen gick det mycke lättare att å med sej alla politiker.....
Varför Norrköping går med på att hyra ut vagnarna, ja pengar är väl inte oviktigt i sammanhanget. Att minska kostnaderna för den egna investeringen en aning, är väl ett skäl gott nog. M67K-vagnarna är nog minst lika bra att åka i för den stora allmänheten. För de som absolut behöver låggolv, finns det ju lösningar.

Och uthyrningsmarknaden, ja den hadde allafall vi i Norrköping relativt god koll på, även om förhandlingsläget förbjöd oss att berätta vad vi visste.
Våra fem M06 är de enda för trafik i Sverige godkända moderna tvåriktnings låggolvsvagnar för stadtrafik som finns att tillgå. Eftersom dessa är är byggda och specificerade ihop med Frankfurts 60 S-vagnar och Adelaides 11 Flexity vagnar, så är ju även dessa godkända i Sverige. Då gäller det att förhandla sig till att hyra vagnar ur dessa serier, annars kan man inte ha något att köra med. Andra vagntyper hamnar i samman träsk som M06 gjorde då de kom till Sverige 2006, dvs ca ett års väntan på godkännande av Transportstyrelsen (då Järnvägsstyrelsen). Möjligen kan ju ett godkännande påskyndas om man tillgodogör sig de misstag som ev gjordes i hanteringen av M06-godkännandet.

Så Du har rätt TKO, jag är inte förvånad, men jag visste ju iofs.....
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Olle L skrev:Skulle vara intressant att veta vilka av M67K som är i trafikduglugt skick?

Följande gäller idag för M67K:
81, skrotad 2008
82, har tidvis varit i drift, saknar nya biljettmaskiner.
83, går i trafik.
84, går i trafik.
85, avställd, krockskadad och rejält plockad på delar, blir troligen skrot.
86, har tidvis varit i drift, saknar nya biljettmaskiner.
87, avställd sedan länge, men inget större fel.
88, går i trafik.
89, avställd, en del fel och plockad på delar.
90, går i trafik.
Darkwand

Inlägg av Darkwand »

I Frihamnen är det mycket möjligt att den tillfälliga depån för Söderhallen och Hornsbergsgaragens innerstadsbussar är under uppförande då både Hornsberg och Söderhallen ska byggas om/bort med ny bebyggelse
TKO

Inlägg av TKO »

leifd skrev:
TKO skrev:Ja då tycker jag att min fråga var högst befogad...

Norrköping får alltså en sämre spårvägstrafik därför att alliansen i Stockholm först klantat till det, sen klantat till det igen och till slut fått väldigt bråttom att få fram sin valfläsklinje.

Nu är det ingen som tvingat Norrköping att göra detta - utan det finns naturligtvis skäl till agerandet. Och det enda skäl jag kan tänka mej heter pengar - mycket pengar! Eller kan någon komma på en annan förklaring? Kommer summorna att offentliggöras eller döljas med motivet "affärshemlighet"?

(Det visar sej alltså att uthyrningsmarknaden inte riktigt såg ut som SL:s styrelsemajoritet och "expertisen" inom spårvägssverige påstog. Är det någon som är förvånad?)

/TKO
Du får väl tycka precis vad du vill om "valfläsklinje" eller va man nu ska kalla det....
Men varför skulle det som fungerade i Norrköping inte göra det i Stockholm (visst ja, glömde ju att SL måste uppfinna alla lösningar själva, sorry) ?
Här byggde man en liten snutt spårväg före valet, sen gick det mycke lättare att å med sej alla politiker.....
Varför Norrköping går med på att hyra ut vagnarna, ja pengar är väl inte oviktigt i sammanhanget. Att minska kostnaderna för den egna investeringen en aning, är väl ett skäl gott nog. M67K-vagnarna är nog minst lika bra att åka i för den stora allmänheten. För de som absolut behöver låggolv, finns det ju lösningar.

Och uthyrningsmarknaden, ja den hadde allafall vi i Norrköping relativt god koll på, även om förhandlingsläget förbjöd oss att berätta vad vi visste.
Våra fem M06 är de enda för trafik i Sverige godkända moderna tvåriktnings låggolvsvagnar för stadtrafik som finns att tillgå. Eftersom dessa är är byggda och specificerade ihop med Frankfurts 60 S-vagnar och Adelaides 11 Flexity vagnar, så är ju även dessa godkända i Sverige. Då gäller det att förhandla sig till att hyra vagnar ur dessa serier, annars kan man inte ha något att köra med. Andra vagntyper hamnar i samman träsk som M06 gjorde då de kom till Sverige 2006, dvs ca ett års väntan på godkännande av Transportstyrelsen (då Järnvägsstyrelsen). Möjligen kan ju ett godkännande påskyndas om man tillgodogör sig de misstag som ev gjordes i hanteringen av M06-godkännandet.

Så Du har rätt TKO, jag är inte förvånad, men jag visste ju iofs.....
Vi kanske ska hålla oss till vagnsfrågan i den här tråden (ja jag vet att även jag syndat mot detta men det är aldrig för sent att bättra sej!)...

Att en höggolvsvagn som M67K skulle vara lika bra som låggolvsvagnen M06 är du nog ensam i Sverige att tycka, åtminstone om vi ser det ur ett trafikantperspektiv. Saken är enkel - Norrköping tjänar så mycket pengar på den här lösningen att de som fattat beslutet tycker att det uppväger de olägenheter som resenärerna får! Jag har inga synpunkter på det eftersom det inte drabbar mej - men det finns ingen anledning att förtiga fakta.

Att SL presenterar verklighetsfrämmande planer är vi vana vid - och det ingår kanske i det politiska spelet. Jag tycker dock det är beklämmande att delar av den svenska "spårvägsexpertiseen" så gärna spelar med i detta spel. För det kan väl inte vara så att de som till och med har som yrke att vara "spårvägsexpert" inte inser hur det verkligen förhåller sej? I så fall är vi riktigt illa ute...

/Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det bästa sättet att utöva medbestämmande är att hålla med den som bestämmer! :cheesygrin:
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Det bästa sättet att utöva medbestämmande är att hålla med den som bestämmer! :cheesygrin:
Undrar om inte det där var väldigt elakt?

(Ja jag känner mej inte träffad eftersom jag sällan eller aldrig håller med någon - knappt ens mej själv...)

/TKO
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Att ni orkar med att hålla på med det där politiska "käbblet". Stockholm får en modern innerstadsspårvåg som körs med moderna låggolvsvagnar, HELA vägen från Oakhill till Sergels torg, som är inhyrda för en begränsad tid tills dess det finns tillverkningsutrymme för Stockholm "egna" vagnar, är inte det bra? Norrköping hyr ut 3 av sina M06:or under två år. I stället kör de med några äldre enriktningsvagnar under tiden. Jag förstår inte vad Stockholmare skall ha emot detta. De som i så fall eventuellt skulle ha något emot detta är väl i så fall den morgontrötte Norrköpingsbon som får lyfta lite extra på fötterna när hon/han skall åka till jobbet. För om jag förstår saken rätt så är det väl mest under högtrafik M 67:or kommer att användas. Under lågtrafiktid, då pensionärer och andra som har svårat att lyfta på fötterna åker, räcker låggolvsvagnarna till.
Medlem nr 266
TKO

Inlägg av TKO »

Sven Blomberg skrev:Att ni orkar med att hålla på med det där politiska "käbblet". Stockholm får en modern innerstadsspårvåg som körs med moderna låggolvsvagnar, HELA vägen från Oakhill till Sergels torg, som är inhyrda för en begränsad tid tills dess det finns tillverkningsutrymme för Stockholm "egna" vagnar, är inte det bra? Norrköping hyr ut 3 av sina M06:or under två år. I stället kör de med några äldre enriktningsvagnar under tiden. Jag förstår inte vad Stockholmare skall ha emot detta. De som i så fall eventuellt skulle ha något emot detta är väl i så fall den morgontrötte Norrköpingsbon som får lyfta lite extra på fötterna när hon/han skall åka till jobbet.
Ja inte ska vi tänka på Norrköpingsborna inte!

Det är ju till exempel jättenkelt att försöka få på en barnvagn i en höggolvsvagn t ex - det är bara larvigt med moderna påfund som låggolv. Ja för söndagsutflykten till Djurgårn är visst sådana bra - men det är skillnad på folk och folk... för en del är det är ju bara att "lyfta lite extra på fötterna"!

Så utan att du själv är medveten om det har du skrivit ett av de mest "politiska" inläggen i den här tråden.

vänligen
Thomas K Ohlsson
Erland

Inlägg av Erland »

TKO skrev: Ja inte ska vi tänka på Norrköpingsborna inte!

Det är ju till exempel jättenkelt att försöka få på en barnvagn i en höggolvsvagn t ex - det är bara larvigt med moderna påfund som låggolv. Ja för söndagsutflykten till Djurgårn är visst sådana bra - men det är skillnad på folk och folk... för en del är det är ju bara att "lyfta lite extra på fötterna"!

Så utan att du själv är medveten om det har du skrivit ett av de mest "politiska" inläggen i den här tråden.

vänligen
Thomas K Ohlsson
Du försöker få det att framstå som om SL har tvingat Norrköping att hyra ut spårvagnarna. Såvitt jag kan förstå har SL inga sådana maktmedel, utan Norrköpings Trafiknämnd (som väl är huvudman för spårvägen där) tagit ett självständigt beslut att det, med alla parametrar beaktade, är förmånligare att under en tid hyra ut spårvagnarna.

Så eventuell kritik mot det beslutet skall väl rimligen riktas mot Norrköping, inte SL och Cityspårvägen.
TKO

Inlägg av TKO »

Thomas Lange skrev:
Per Lind skrev:Har jag missat nåt, eller?
Jag hade ingen aning om att Kungsträdgården skulle bli permanent ändhållplats för Cityspårvägen.
Tydligen kan jag inte läsa, eller förstå vad jag läst: Skall inte spårvägen gå vifare förbi Sergels Torg när dom förstärkt och byggt bort byggfusket där vatten sipprar ned i butikerna, till Kungsholmen?
-Per
Ja, du har nog missat något. Kungsträdgården är inte påtänkt som permanent ändhållplats för Spårväg City, däremot som provisorisk under den tid som överdäckningen vid Sergels torg repareras. Det läcker från plattan ner i butikslokarena.

Man kan anta att reparationen som påverkar Hamngatan tar ett halvår. Under den tiden behöver spårvagnarna vändas en hållplats tidigare, dvs vid Kungsträdgården. Efter att plattan vid Sergels torg är reparerad kan spårvägen kopplas ihop med etapp 2 som byggs från Kungsholmen in mot centrum för bi Centralen och ner till Sergels torg.

Etapp 3 torde bli sträckan från Djurgårdsbron till Ropsten via SR, SVT, Ladugårdsgärde och Värtahamnen.
Det är ju mycket möjligt att det finns en annan tidsplan internt men den officiella information som finns för Cityspårvägen ser ut så här:

4.1 Förändringar i spårsträckning och etappindelning för Spårväg City

4.1.1 Etapp 1
I samband med att tidpunkten för trafikstart skjuts framåt har SL beslutat att separera upprustningen av den befintliga spårvägen mellan Djurgården och Norrmalmstorg från upphandlingen av övriga delsträckor i syfte att möjliggöra trafikstart på denna sträcka under augusti 2010. Således kommer SL, parallellt med upphandlingen av Spårväg City, att (i) upprusta den befintliga spårvägen från Djurgården till Norrmalmstorg, (ii) bygga ut sträckan Nybroplan till Hamngatan, samt (iii) låta en upphandlad entreprenör sköta driften av etapp 1.
Vinnande anbudsgivare kommer en tid efter tilldelning ta över och ansvara för driften på delsträckan mellan Djurgården och Hamngatan parallellt med uppförande av övriga etapper enligt nedan.

4.1.2 Etapp 2 och 3
Den fortsatta konstruktionen av Spårväg City kommer att vara uppdelad i två etapper. Etapp 2 avser sträckan från Centralstationen till Fridhemsplan och inkluderar även uppförande av en depå. Etapp 3 avser sträckan från Djurgården till Värtahamnen samt den sammankopplande sträckan mellan Hamngatan och Centralstationen.

4.2 Preliminär tidplan för upphandlingen Huvuddragen i tidplanen för upphandlingen följer nedan.

4.2.1 Prekvalificering av anbudsgivare efter annonsering kommer att genomföras under 2009.
4.2.2 Slutligt förfrågningsunderlag kommer att finnas tillgängligt senast under andra kvartalet 2010.
4.2.3 Anbud lämnas inom sex månader från publicering av det slutliga förfrågningsunderlaget.
4.2.4 Tilldelning och kontraktstecknande planeras äga rum under första kvartalet 2011. Avtal kommer inte att tecknas förrän järnvägsplanen för Spårväg City har fastställts.
4.2.5 Trafikstart på etapp 1, tidpunkt att fastställas.
4.2.6 Trafikstart på etapp 2 och 3 planeras äga rum kring årsskiftet 2013/2014.

Vad jag kan se så har inte punkt 4.2.1 genomförts ännu.

(Jag ber om ursäkt att jag återigen hamnat utanför trådens ämnesområde - men tänkte att det kan vara av intresse med dessa faktauppgifter eftersom tidsplanen diskuterats.)

vänligen
Thomas K Ohlsson
Låst