DN/Iris Lindgren skrev:
● Resor till och från Arlanda. Inträffar en olycka som stoppar tillfarten blir det stockning i trafiken. Inga fordon kan passera förbi olycksplatsen. Resande sitter fast i köerna och kommer inte i tid till sitt flyg. Reträttvägarna är praktiskt taget obefintliga.
Om det syftas på Uppsalavägen så finns det andra vägar. till Norrtälje, Vallentuna, Bålsta samt småvägar. Olyckor kan hända överallt som skapar trafikstockningar längs den smidigaste vägen. Och bara för att det råder trafikstockning så kan man helt plötsligt inte bara byta flygplats. Så fungerar det inte om Iris tror på det.
● Resor till och från Bromma. Till och från Bromma flygplats kan många cykla. Om man har bagage kan man välja att resa med buss, tvärbanan eller tåg med anslutning.
Cykla? Tar flyg ens med cykel i bagaget? Flygplatsen känns även "Off" för de som vill cykla eller gå då det går rätt många trafikleder runt flygplatsen och i området, som tillsammans med tvärbanan, skapar barriärer.
● Brandsläckningsflygplan. Nya flygplan för vattenbekämpning av stora omfattande skogsbränder har inköpts. Bromma flygplats är en stor tillgång för detta slags flyg.
Arlanda ligger i princip mitt i skogen redan som det är i norra Stockholm och har en god täckningsgrad. För Södra Stockholm passar Skavsta bättre.
● Specialistvård. Ambulansflyg från olika delar av vårt land och utlandet ger sjuka snabbare väg till specialistvård på exempelvis Karolinska universitetssjukhuset.
Man kan byta till Ambulanshelikopter i Arlanda för att snabbt flyga till Karolinskas helikopterplatta om det behövs och ambulans inte är ett alternativ.
● Gods. Bromma flygplats tar emot och sänder gods- och varutransporter av olika slag med flyg till och från olika landsdelar. Avsändare och mottagare är distributörer, företag och enskilda personer i områden kring Stockholm.
Arlanda ligger perfekt vid en motorväg och en järnväg som redan har en massa logistikhubbar på plats, bl.a. Postnordsterminalen i Rosersberg. Här finns det potential att bygga ut de omkringliggande industrierna om det behövs. Det går inte i Ulvsunda.
● Inrikesflyg. Bromma är en enkel och snabb väg från Stockholm för många. Det handlar bland annat om affärsverksamhet, släktbesök, turism och specialistvård för sjuka barn och vuxna.
Ta tåget. Till Arlanda eller dit ni ska. Arlanda har fördelen att de som inrikesflyger kan mellanlanda i Arlanda för att flyga vidare, antingen inrikes eller utrikes.
● Försvaret. Det är viktigt att flygvapnet har tillgång till flera flygplatser i Stockholmsområdet.
Precis. Arlanda och Skavsta. Västerås finns ju också har jag för mig...
● Forskning. Vi har lyckan att vi i Sverige har mycket skickliga och framgångsrika forskare inom olika områden. Till exempel vad gäller forskning med inriktning mot flyg. Inom några år kommer vi förmodligen att ha miljö- och klimatvänligare flygplan.
Det här argumentet har jag sett bland högerspöken i säkert 10 år. Jag tror vi har hållbara elflyg den dagen jag ser det. Det försvarar dock inte Brommas existens då det är mer logiskt att centralisera allt stockholmsflyg till Arlanda som en enda hub.
● Klimat och miljö. Klimat- och miljömässigt är det vanvettigt att riva flygplatsen. Det medför stora tunga transporter i åratal framöver som ska transportera avfallet – vart?
Det sker bara en gång, sen är det gjort.
