Hur viktig är Bromma flygplats?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 27 september 2024 14:50 Utan BRA har Bromma flygplats ungefär lika många flyg som Skavsta flygplats. Det stämmer att Bromma flygplats har bättre tillgänglighet, men det är politiskt.
Det är ju det som är problemet - det går inte att tjäna några större pengar på inrikesflyg idag och det är därför (påbackat av covid19-pandemin) BRA och Per Braathen ger upp. Min spekulation är att Per Braathen kommer att sälja BRA till SAS så småningom, De har ju haft sina turer ända sedan Malmö Aviation-tiden.

SAS hittillsvarande underleverantör XFly ger ju upp redan nu: Vingklippt inrikesflyg med SAS under hösten

Med "politiskt" menar antagligen Enceladus-kollektivet statens ovilja att lösa ut Arlanda Express.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 27 september 2024 15:45
twr skrev: fredag 27 september 2024 15:21
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 27 september 2024 14:19
Utan att värdera vad som påstås så har ju i alla fall Kristersson-regimen lovat sina hangarounds i Sd att det inte ska fattas några regeringsbeslut om nedläggning denna mandatperiod: https://www.dn.se/sverige/kristerssons- ... nasta-val/

De som tycker annorlunda får väl hoppas på en rödgrön valseger 2026. Just nu finns inte mycket som talar för det.
Det stämmer att han sa det men jag tänker att det är ett taktiskt sätt att hålla öppet för att Swedavia lägger ned flygplatsen, utan att regeringen fattar beslut.
Kan Swedavia göra det? Avtalet om Bromma är tecknat mellan svenska staten och Stockholms stad. Swedavia äger såvitt jag förstår inte de statliga flygplatserna, utan är statens driftbolag, och har därför inte ensam rådighet över detta.
Swedavia har väl ett vinstkrav på sig av sin ägare så borde man inte kunna avveckla olönsam verksamhet? Själva flygplatsen kan givetvis vara kvar men utan någon av Swedavia driven verksamhet.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev: fredag 27 september 2024 17:31
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 27 september 2024 15:45
twr skrev: fredag 27 september 2024 15:21
Det stämmer att han sa det men jag tänker att det är ett taktiskt sätt att hålla öppet för att Swedavia lägger ned flygplatsen, utan att regeringen fattar beslut.
Kan Swedavia göra det? Avtalet om Bromma är tecknat mellan svenska staten och Stockholms stad. Swedavia äger såvitt jag förstår inte de statliga flygplatserna, utan är statens driftbolag, och har därför inte ensam rådighet över detta.
Swedavia har väl ett vinstkrav på sig av sin ägare så borde man inte kunna avveckla olönsam verksamhet? Själva flygplatsen kan givetvis vara kvar men utan någon av Swedavia driven verksamhet.
Jag syftar förstås på arrendeavtalet mellan svenska staten och Stockholms stad. Svenska staten företräddes, när det senaste Bromma-avtalet skrevs av myndigheten Luftfartsverket. Sedermera avstyckades flygplatsverksamheten till det statliga aktiebolaget Swedavia. Det innebar att Swedavia å statens vägnar övertog ägandeskapet av flygplatsernas infrastruktur. Vad gäller marken som flygplatserna ligger på varierar förstås ägandeskapet, för Bromma är ju marken Stockholms stads och disponeras via ett arrendeavtal. Detta är så konstruerat att det inte ensidigt kan sägas upp av markägaren innan avtalsperiodens slut.

I realiteten är det dock så att Swedavia inte kan agera på egen hand, och Kristersson et. al kan inte överlämna frågan om en ev. nedläggning till detta bolag. De flygplatser som drivs av staten ingår i det sk. nationella basutbudet - vad det består av beslutas av regeringen. Och så måste det vara - det kan i själva verket inte förhålla sig på något annat sätt. Swedavia har inte mandatet att fatta sådana beslut.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 27 september 2024 15:35 Så får vi se om det finns utrymme för en seriös diskussion om sakfrågan eller bara löst tyckande.
Vad anser skribenten själv om argumenten?
DN/Iris Lindgren skrev: ● Resor till och från Arlanda. Inträffar en olycka som stoppar tillfarten blir det stockning i trafiken. Inga fordon kan passera förbi olycksplatsen. Resande sitter fast i köerna och kommer inte i tid till sitt flyg. Reträttvägarna är praktiskt taget obefintliga.
Arlanda har tåg- och busstrafik till stora delar av landet. I "Kollektivtrafikplan 2050" föreslås både Öresundstågsliknande Mälartåg och Roslagsbana till Arlanda.
DN/Iris Lindgren skrev: ● Resor till och från Bromma. Till och från Bromma flygplats kan många cykla. Om man har bagage kan man välja att resa med buss, tvärbanan eller tåg med anslutning.
Bromma har ingen busstrafik från julafton. Tvärbanan går inte till någon regionaltågsstation. Att cykla med bagage till en flygplats är definitivt inget för alla.
DN/Iris Lindgren skrev: ● Brandsläckningsflygplan. Nya flygplan för vattenbekämpning av stora omfattande skogsbränder har inköpts. Bromma flygplats är en stor tillgång för detta slags flyg.

● Specialistvård. Ambulansflyg från olika delar av vårt land och utlandet ger sjuka snabbare väg till specialistvård på exempelvis Karolinska universitetssjukhuset.

● Gods. Bromma flygplats tar emot och sänder gods- och varutransporter av olika slag med flyg till och från olika landsdelar. Avsändare och mottagare är distributörer, företag och enskilda personer i områden kring Stockholm.

● Inrikesflyg. Bromma är en enkel och snabb väg från Stockholm för många. Det handlar bland annat om affärsverksamhet, släktbesök, turism och specialistvård för sjuka barn och vuxna.

● Försvaret. Det är viktigt att flygvapnet har tillgång till flera flygplatser i Stockholmsområdet.

● Forskning. Vi har lyckan att vi i Sverige har mycket skickliga och framgångsrika forskare inom olika områden. Till exempel vad gäller forskning med inriktning mot flyg. Inom några år kommer vi förmodligen att ha miljö- och klimatvänligare flygplan.

● Klimat och miljö. Klimat- och miljömässigt är det vanvettigt att riva flygplatsen. Det medför stora tunga transporter i åratal framöver som ska transportera avfallet – vart?
Södergående flyg har lägre utsläpp från Skavsta. Bromma är inte en av Sveriges 27 beredskapsflygplatser. Således behövs den inte, precis som Norrköping.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 27 september 2024 20:03
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 27 september 2024 15:35 Så får vi se om det finns utrymme för en seriös diskussion om sakfrågan eller bara löst tyckande.
Vad anser skribenten själv om argumenten?
Jag har sagt vad jag behöver säga. Andra har inte de begränsningarna, tyvärr.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2101
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av ADDE »

DN/Iris Lindgren skrev: ● Resor till och från Arlanda. Inträffar en olycka som stoppar tillfarten blir det stockning i trafiken. Inga fordon kan passera förbi olycksplatsen. Resande sitter fast i köerna och kommer inte i tid till sitt flyg. Reträttvägarna är praktiskt taget obefintliga.
Om det syftas på Uppsalavägen så finns det andra vägar. till Norrtälje, Vallentuna, Bålsta samt småvägar. Olyckor kan hända överallt som skapar trafikstockningar längs den smidigaste vägen. Och bara för att det råder trafikstockning så kan man helt plötsligt inte bara byta flygplats. Så fungerar det inte om Iris tror på det.
● Resor till och från Bromma. Till och från Bromma flygplats kan många cykla. Om man har bagage kan man välja att resa med buss, tvärbanan eller tåg med anslutning.
Cykla? Tar flyg ens med cykel i bagaget? Flygplatsen känns även "Off" för de som vill cykla eller gå då det går rätt många trafikleder runt flygplatsen och i området, som tillsammans med tvärbanan, skapar barriärer.
● Brandsläckningsflygplan. Nya flygplan för vattenbekämpning av stora omfattande skogsbränder har inköpts. Bromma flygplats är en stor tillgång för detta slags flyg.
Arlanda ligger i princip mitt i skogen redan som det är i norra Stockholm och har en god täckningsgrad. För Södra Stockholm passar Skavsta bättre.
● Specialistvård. Ambulansflyg från olika delar av vårt land och utlandet ger sjuka snabbare väg till specialistvård på exempelvis Karolinska universitetssjukhuset.
Man kan byta till Ambulanshelikopter i Arlanda för att snabbt flyga till Karolinskas helikopterplatta om det behövs och ambulans inte är ett alternativ.
● Gods. Bromma flygplats tar emot och sänder gods- och varutransporter av olika slag med flyg till och från olika landsdelar. Avsändare och mottagare är distributörer, företag och enskilda personer i områden kring Stockholm.
Arlanda ligger perfekt vid en motorväg och en järnväg som redan har en massa logistikhubbar på plats, bl.a. Postnordsterminalen i Rosersberg. Här finns det potential att bygga ut de omkringliggande industrierna om det behövs. Det går inte i Ulvsunda.
● Inrikesflyg. Bromma är en enkel och snabb väg från Stockholm för många. Det handlar bland annat om affärsverksamhet, släktbesök, turism och specialistvård för sjuka barn och vuxna.
Ta tåget. Till Arlanda eller dit ni ska. Arlanda har fördelen att de som inrikesflyger kan mellanlanda i Arlanda för att flyga vidare, antingen inrikes eller utrikes.
● Försvaret. Det är viktigt att flygvapnet har tillgång till flera flygplatser i Stockholmsområdet.
Precis. Arlanda och Skavsta. Västerås finns ju också har jag för mig...
● Forskning. Vi har lyckan att vi i Sverige har mycket skickliga och framgångsrika forskare inom olika områden. Till exempel vad gäller forskning med inriktning mot flyg. Inom några år kommer vi förmodligen att ha miljö- och klimatvänligare flygplan.
Det här argumentet har jag sett bland högerspöken i säkert 10 år. Jag tror vi har hållbara elflyg den dagen jag ser det. Det försvarar dock inte Brommas existens då det är mer logiskt att centralisera allt stockholmsflyg till Arlanda som en enda hub.
● Klimat och miljö. Klimat- och miljömässigt är det vanvettigt att riva flygplatsen. Det medför stora tunga transporter i åratal framöver som ska transportera avfallet – vart?
Det sker bara en gång, sen är det gjort. :D
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av BSB101 »

Bolaget som driver flygplatsen har ett vinstkrav på sig och redan innan BRA meddelade att man skulle lämna så var flygplatsen olönsam. Så varför ska ett statligt bolag, som har vinst som mål, driva en olönsam flygplats? Om man är fast i olönsamma avtal så gäller det att minimera skadan.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev: söndag 29 september 2024 8:16 Bolaget som driver flygplatsen har ett vinstkrav på sig och redan innan BRA meddelade att man skulle lämna så var flygplatsen olönsam. Så varför ska ett statligt bolag, som har vinst som mål, driva en olönsam flygplats? Om man är fast i olönsamma avtal så gäller det att minimera skadan.
Bolaget som driver flygplatsen har också ett krav på sig att driva flygplatsen i fråga...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: söndag 29 september 2024 9:58
BSB101 skrev: söndag 29 september 2024 8:16 Bolaget som driver flygplatsen har ett vinstkrav på sig och redan innan BRA meddelade att man skulle lämna så var flygplatsen olönsam. Så varför ska ett statligt bolag, som har vinst som mål, driva en olönsam flygplats? Om man är fast i olönsamma avtal så gäller det att minimera skadan.
Bolaget som driver flygplatsen har också ett krav på sig att driva flygplatsen i fråga...
Just det, och därför är beslutet regeringens, inte Swedavias.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 29 september 2024 10:48
Enceladus skrev: söndag 29 september 2024 9:58
BSB101 skrev: söndag 29 september 2024 8:16 Bolaget som driver flygplatsen har ett vinstkrav på sig och redan innan BRA meddelade att man skulle lämna så var flygplatsen olönsam. Så varför ska ett statligt bolag, som har vinst som mål, driva en olönsam flygplats? Om man är fast i olönsamma avtal så gäller det att minimera skadan.
Bolaget som driver flygplatsen har också ett krav på sig att driva flygplatsen i fråga...
Just det, och därför är beslutet regeringens, inte Swedavias.
Det konstaterades ju redan 2021. Även det konservativa propagandaorganet är på samma sida. Då kan väl skribenten sluta tjata om att flyget avvecklas 2050?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: söndag 29 september 2024 11:01
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 29 september 2024 10:48
Enceladus skrev: söndag 29 september 2024 9:58

Bolaget som driver flygplatsen har också ett krav på sig att driva flygplatsen i fråga...
Just det, och därför är beslutet regeringens, inte Swedavias.
Det konstaterades ju redan 2021. Även det konservativa propagandaorganet är på samma sida. Då kan väl skribenten sluta tjata om att flyget avvecklas 2050?
Eftersom frågan kom upp här
twr skrev: fredag 27 september 2024 15:21 Det stämmer att han sa det men jag tänker att det är ett taktiskt sätt att hålla öppet för att Swedavia lägger ned flygplatsen, utan att regeringen fattar beslut.
tyckte jag att det fanns anledning av göra ett förtydligande. Ett begrepp som Enceladus-kollektivet inte vet vad det står för, eftersom kollektivets inlägg mest är ägnade att skapa förvirring. Som t.ex. struntprat av den här kalibern:
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 10 mars 2021 17:44
Enceladus skrev:Fler kommer att vara i livet då än nu. Att det är andra personer som är i livet gör det inte mindre viktigt att planera för framtiden. Den ovan länkade beskrivningen av det så kallade propagandaorganet, d.v.s. ett språkrör för en viss åsiktsriktning med snedvriden upplysning, berör även åldersfrågan
Tja, det går tydligen an att kalla alla man inte gillar för propaganda. Eller göra sig till självutnämnd talesman för "folkflertalet". I övrigt blir Enceladus-kollektivets yttranden allt mer förvirrade.

Förresten betecknar tidsadverbialet "då" oftast imperfekt, dvs. förfluten tid. Men jag antar att det är tiden efter 2038 som avses.
Men Enceladus-kollektivet tjatar gärna om allt möjligt. Som t.ex. att återigen börja kalla Svenska Dagbladet för "det konservativa propagandaorganet". Det kan väl Enceladus-kollektivet sluta med.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1509
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av Kristofer »

Det som jag - som boende på en ö där flyget är en av våra två livsnerver - tycker är det största problemet med att bli hänvisad till Arlanda är att Swedavia inte återinfört inrikesterminalen efter pandemin. Alla resenärer ska använda samma säkerhetskontroll och passera samma eländiga taxfreeshoppar och andra högprisbutiker, oavsett om man ska till Visby eller Santiago.
Till Bromma kan jag komma en halvtimme innan avgång. Swedavia rekommenderar att jag ska vara på Arlanda 2 timmar innan inrikesflyg avgår. 2 timmar dötid är absurt.

Det näst största problemet är stationsavgiften som gör att tåg och pendel inte är ett ekonomiskt rimligt alternativ.

Fast det drabbar inte mig så hårt, jag båtpendlar till mitt jobb i Stockholm.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av Lennart Petersen »

Kristofer skrev: söndag 29 september 2024 20:34 Det som jag - som boende på en ö där flyget är en av våra två livsnerver - tycker är det största problemet med att bli hänvisad till Arlanda är att Swedavia inte återinfört inrikesterminalen efter pandemin. Alla resenärer ska använda samma säkerhetskontroll och passera samma eländiga taxfreeshoppar och andra högprisbutiker, oavsett om man ska till Visby eller Santiago.
Till Bromma kan jag komma en halvtimme innan avgång. Swedavia rekommenderar att jag ska vara på Arlanda 2 timmar innan inrikesflyg avgår. 2 timmar dötid är absurt.

Det näst största problemet är stationsavgiften som gör att tåg och pendel inte är ett ekonomiskt rimligt alternativ.

Fast det drabbar inte mig så hårt, jag båtpendlar till mitt jobb i Stockholm.
För inrikes rekommenderas 60 min på Arlanda. Och det är ju flyget självt som nu väljer att flytta till Arlanda och 90% av avgångarna försvinner. Om något flygbolag tror att det marknadsmässigt är bättre att flyga från Bromma så är ju det helt o.k att etablera sig där.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1509
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av Kristofer »

Lennart Petersen skrev: söndag 29 september 2024 20:52
Kristofer skrev: söndag 29 september 2024 20:34 Det som jag - som boende på en ö där flyget är en av våra två livsnerver - tycker är det största problemet med att bli hänvisad till Arlanda är att Swedavia inte återinfört inrikesterminalen efter pandemin. Alla resenärer ska använda samma säkerhetskontroll och passera samma eländiga taxfreeshoppar och andra högprisbutiker, oavsett om man ska till Visby eller Santiago.
Till Bromma kan jag komma en halvtimme innan avgång. Swedavia rekommenderar att jag ska vara på Arlanda 2 timmar innan inrikesflyg avgår. 2 timmar dötid är absurt.

Det näst största problemet är stationsavgiften som gör att tåg och pendel inte är ett ekonomiskt rimligt alternativ.

Fast det drabbar inte mig så hårt, jag båtpendlar till mitt jobb i Stockholm.
För inrikes rekommenderas 60 min på Arlanda. Och det är ju flyget självt som nu väljer att flytta till Arlanda och 90% av avgångarna försvinner. Om något flygbolag tror att det marknadsmässigt är bättre att flyga från Bromma så är ju det helt o.k att etablera sig där.
Swedavia rekommenderar två timmar. Sedan räcker det säkert alldeles utmärkt med en timme, men de rekommenderar två.
Skärmdump från Swedavias hemsida
Skärmdump från Swedavias hemsida
Skärmavbild 2024-09-29 kl. 20.54.48.png (89.83 KiB) Visad 4841 gånger

Självklart är det det upp till flygbolagen själva att bestämma när och vart de vill flyga. Särskilt nuförtiden när staten valt att inte äga något flygbolag. Det har jag inga principiella åsikter om.
Däremot har jag åsikter om hur väl den ena och den andra flygplatsen fungerar för mig som flygpassagerare. Och där förlorar Arlanda mot Bromma i alla grenar, utom när man ska vidare utomlands. Men jag flyger extremt sällan utomlands, så för de få gånger jag nyttjar flyget så är Bromma alltid bättre än Arlanda.

Dock har jag full förståelse för alla närboende som inte uppskattar Bromma. Jag flyttade till Kristineberg på den tiden då den reguljära trafiken på Bromma var nerlagd. Det var bara affärsflyg, och de små planen störde inte mycket. Men sen började Malmö Aviation flyga reguljärt på Bromma, och eftersom Kristineberg ligger rakt under inflygningssträckan var det rejält störande.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Kristofer skrev: söndag 29 september 2024 20:34 Det som jag - som boende på en ö där flyget är en av våra två livsnerver - tycker är det största problemet med att bli hänvisad till Arlanda är att Swedavia inte återinfört inrikesterminalen efter pandemin. Alla resenärer ska använda samma säkerhetskontroll och passera samma eländiga taxfreeshoppar och andra högprisbutiker, oavsett om man ska till Visby eller Santiago.
Till Bromma kan jag komma en halvtimme innan avgång. Swedavia rekommenderar att jag ska vara på Arlanda 2 timmar innan inrikesflyg avgår. 2 timmar dötid är absurt.

Det näst största problemet är stationsavgiften som gör att tåg och pendel inte är ett ekonomiskt rimligt alternativ.

Fast det drabbar inte mig så hårt, jag båtpendlar till mitt jobb i Stockholm.
Så är det ju
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 25 september 2024 12:26 Pandemin knäckte BRA, som fick genomföra två företagsrekonstruktioner för att överhuvud taget överleva. Nu vill väl inte Per Braathen pumpa in mer pengar. Frågan är bara hur länge det dröjer innan SAS slukar BRA, på samma sätt som de slukade Linjeflyg.

Arlanda är egentligen inget realistiskt alternativ för inrikesflyg alls, flygplatsen ligger för långt bort och/eller är för dyr att ta sig till. Med det upplägget kommer inrikesflyget (bortsett möjligen från någon russinkakslinje) att dö ut, och det var väl också det som avses.
Monopolisten SAS har dessutom inget större intresse av det svenska inrikesflyget, bara sjabblet med den hittillsvarande underleverantören Xfly visar ju på det. Efter det att man löst ut Per Braathen ur BRA (vilket jag är övertygat om kommer att ske) kan man trappa ned den verksamheten till några russinkakslinjer - som det var på Linjeflygstiden.

Det var tillgängligheten som motiverade Brommas existens som inrikesflygplats. Men vill ingen flygoperatör flyga därifrån så går det ju inte. Till glädje för tågpopulister:
ADDE skrev: söndag 29 september 2024 1:23 Ta tåget. Till Arlanda eller dit ni ska. Arlanda har fördelen att de som inrikesflyger kan mellanlanda i Arlanda för att flyga vidare, antingen inrikes eller utrikes.
Ovanstående har f.ö. bärkraft endast om det är påtagligt stora resandeflöden mellan utrikes- och inrikeslinjer, annars inte.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av Lennart Petersen »

Kristofer skrev: söndag 29 september 2024 21:05
Lennart Petersen skrev: söndag 29 september 2024 20:52
Kristofer skrev: söndag 29 september 2024 20:34 Det som jag - som boende på en ö där flyget är en av våra två livsnerver - tycker är det största problemet med att bli hänvisad till Arlanda är att Swedavia inte återinfört inrikesterminalen efter pandemin. Alla resenärer ska använda samma säkerhetskontroll och passera samma eländiga taxfreeshoppar och andra högprisbutiker, oavsett om man ska till Visby eller Santiago.
Till Bromma kan jag komma en halvtimme innan avgång. Swedavia rekommenderar att jag ska vara på Arlanda 2 timmar innan inrikesflyg avgår. 2 timmar dötid är absurt.

Det näst största problemet är stationsavgiften som gör att tåg och pendel inte är ett ekonomiskt rimligt alternativ.

Fast det drabbar inte mig så hårt, jag båtpendlar till mitt jobb i Stockholm.
För inrikes rekommenderas 60 min på Arlanda. Och det är ju flyget självt som nu väljer att flytta till Arlanda och 90% av avgångarna försvinner. Om något flygbolag tror att det marknadsmässigt är bättre att flyga från Bromma så är ju det helt o.k att etablera sig där.
Swedavia rekommenderar två timmar. Sedan räcker det säkert alldeles utmärkt med en timme, men de rekommenderar två.

Skärmavbild 2024-09-29 kl. 20.54.48.png


Självklart är det det upp till flygbolagen själva att bestämma när och vart de vill flyga. Särskilt nuförtiden när staten valt att inte äga något flygbolag. Det har jag inga principiella åsikter om.
Däremot har jag åsikter om hur väl den ena och den andra flygplatsen fungerar för mig som flygpassagerare. Och där förlorar Arlanda mot Bromma i alla grenar, utom när man ska vidare utomlands. Men jag flyger extremt sällan utomlands, så för de få gånger jag nyttjar flyget så är Bromma alltid bättre än Arlanda.

Dock har jag full förståelse för alla närboende som inte uppskattar Bromma. Jag flyttade till Kristineberg på den tiden då den reguljära trafiken på Bromma var nerlagd. Det var bara affärsflyg, och de små planen störde inte mycket. Men sen började Malmö Aviation flyga reguljärt på Bromma, och eftersom Kristineberg ligger rakt under inflygningssträckan var det rejält störande.
Men SAS rekommenderar 60 min för inrikes vad jag kan se. Och det klart att för en del kan Bromma vara bekvämare , på min senste resa därifrån cyklade jag dit för att få en dag i Visby.
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av Lennart Petersen »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 29 september 2024 21:32
Kristofer skrev: söndag 29 september 2024 20:34 Det som jag - som boende på en ö där flyget är en av våra två livsnerver - tycker är det största problemet med att bli hänvisad till Arlanda är att Swedavia inte återinfört inrikesterminalen efter pandemin. Alla resenärer ska använda samma säkerhetskontroll och passera samma eländiga taxfreeshoppar och andra högprisbutiker, oavsett om man ska till Visby eller Santiago.
Till Bromma kan jag komma en halvtimme innan avgång. Swedavia rekommenderar att jag ska vara på Arlanda 2 timmar innan inrikesflyg avgår. 2 timmar dötid är absurt.

Det näst största problemet är stationsavgiften som gör att tåg och pendel inte är ett ekonomiskt rimligt alternativ.

Fast det drabbar inte mig så hårt, jag båtpendlar till mitt jobb i Stockholm.
Så är det ju
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 25 september 2024 12:26 Pandemin knäckte BRA, som fick genomföra två företagsrekonstruktioner för att överhuvud taget överleva. Nu vill väl inte Per Braathen pumpa in mer pengar. Frågan är bara hur länge det dröjer innan SAS slukar BRA, på samma sätt som de slukade Linjeflyg.

Arlanda är egentligen inget realistiskt alternativ för inrikesflyg alls, flygplatsen ligger för långt bort och/eller är för dyr att ta sig till. Med det upplägget kommer inrikesflyget (bortsett möjligen från någon russinkakslinje) att dö ut, och det var väl också det som avses.
Monopolisten SAS har dessutom inget större intresse av det svenska inrikesflyget, bara sjabblet med den hittillsvarande underleverantören Xfly visar ju på det. Efter det att man löst ut Per Braathen ur BRA (vilket jag är övertygat om kommer att ske) kan man trappa ned den verksamheten till några russinkakslinjer - som det var på Linjeflygstiden.

Det var tillgängligheten som motiverade Brommas existens som inrikesflygplats. Men vill ingen flygoperatör flyga därifrån så går det ju inte. Till glädje för tågpopulister:
ADDE skrev: söndag 29 september 2024 1:23 Ta tåget. Till Arlanda eller dit ni ska. Arlanda har fördelen att de som inrikesflyger kan mellanlanda i Arlanda för att flyga vidare, antingen inrikes eller utrikes.
Ovanstående har f.ö. bärkraft endast om det är påtagligt stora resandeflöden mellan utrikes- och inrikeslinjer, annars inte.
Om SAS vore ointresserade av inrikes så hade man lagt ner den biten . Och inte gjort någon deal med BRA . Någon skyldighet att trafikera olönsamma linjer har man inte.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev: söndag 29 september 2024 22:45 Om SAS vore ointresserade av inrikes så hade man lagt ner den biten . Och inte gjort någon deal med BRA . Någon skyldighet att trafikera olönsamma linjer har man inte.
Monopolisten SAS har alltid haft en vacklande inställning till inrikesflyget, och de sk. strukturaffärer man gjort har i huvudsak haft syftet att förhindra konkurrens. När Linjeflyg slukades 1993 så var det inte av omsorg betr. bolagets linjenät, utan att förhindra att Linjeflyg gick ihop med Braathens, vilket skulle ha skapat en bärkraftig konkurrent. Likadant var det knappt 10 år senare, då SAS köpte Braathens norska flygverksamhet. Men Malmö Aviation, grunden till dagens BRA, kom man inte åt förargligt nog.

Pandemin vände upp och ned på hela spelplanen. Nu var det Braathens som fick komma med mössan i hand till SAS, och eftersom SAS kände till att BRA var på kneken (två företagsrekonstruktioner), och dessutom var missnöjt med sin tidigare underleverantör Xfly, kunde man göra en BRA deal. Och så fick man äntligen bort konkurrenten. If you can't beat them - eat them! BRA tjänar ju redan lite pengar vid sidan av genom att flyga åt div. charterbolag. Den verksamheten kan man ju knoppa av, så får SAS ta resten.

Vad som blir kvar av BRA:s inrikesnät nu återstår att se. Men det blir säkert jättebra :wink:
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av Odd »

Nu reducerar man antal medarbetare på Bromma Flygplats med ca 80 tjänster. Det är en direkt följd av det förändrade läget.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av twr »

Odd skrev: torsdag 03 oktober 2024 13:27 Nu reducerar man antal medarbetare på Bromma Flygplats med ca 80 tjänster. Det är en direkt följd av det förändrade läget.
90 står det i länken. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Låst