Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Flemingsberg har både potential och rätt ambitionsnivå, men jag befarar att trafikpopulismen kommer att sätta käppar i hjulet.
"Trafikpopulismen"? Är det ditt villkorslösa stöd för den moderata trafikpolitiken du syftar på? Att försvara tunnelbana till vilket pris som helst?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, vad politiken inte förmådde klarar covid19-pandemin av, tydligen.
Enceladus skrev:Swedavia: Inte lönsamt att driva Bromma flygplats efter coronapandemin
DN skrev:Det finns inte längre ekonomiska förutsättningar för att fortsätta driva Bromma flygplats. Det slår Swedavia fast i en ny rapport. Men om flygplatsen ska läggas ned måste Arlanda byggas ut, konstaterar det statliga bolaget.
I somras förlängdes A-Trains koncession för Arlandabanan fram till 2050. Det är fortfarande motiverat att avveckla Bromma flygplats, men väldigt olyckligt att flytten till Arlanda kan leda till ökade utsläpp från marktransporter.
Man kan ju hänvisa till källan, istället för en tidningsartikel bakom en betalvägg:
https://www.swedavia.se/om-swedavia/nyh ... ll-agaren/

Det är ju en hel del kapitalförstöring det blir fråga om: https://www.swedavia.se/framtidens-flyg ... m-airport/
Men Svedavia ska ju få en rejäl slant i sk. kapitaltillskott: https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -swedavia/

A-Trains koncession för Arlandabanan är en intressant fråga. Här levererar regeringens främste leverantör av snömos, hr. statsrådet Tomas Eneroth (S) sina förklaringar till det inträffade:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... or_H710115
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:Flemingsberg har både potential och rätt ambitionsnivå, men jag befarar att trafikpopulismen kommer att sätta käppar i hjulet.
"Trafikpopulismen"? Är det ditt villkorslösa stöd för den moderata trafikpolitiken du syftar på? Att försvara tunnelbana till vilket pris som helst?
Jag är en av trafikpopulismens största kritiker, men samtidigt måste jag förhålla mig till verkligheten. Jag vill inte offra ett av få ambitiösa projekt som är på gång i Stockholmsområdet - Stockholm South Business District - bara för att visa en poäng. Om nu Brommalm blir nästa stora projekt så vill jag inte offra det heller!
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:
Jag är en av trafikpopulismens största kritiker, men samtidigt måste jag förhålla mig till verkligheten. Jag vill inte offra ett av få ambitiösa projekt som är på gång i Stockholmsområdet - Stockholm South Business District - bara för att visa en poäng. Om nu Brommalm blir nästa stora projekt så vill jag inte offra det heller!
Jag tycker snarare att du är den tydligaste försvararen av trafikpopulismen. Ingen annan kommer med så vidlyftiga förslag till slösaktiga tunnelbaneprojekt som du gör.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Kan man inte bara släppa Arlanda fritt och sluta köra skattesubventionerad trafik dit? Inga fler SL- eller UL-bussar-
Plocka bort växlarna till Arlandabanan och låt A-train bygga ett spår till centrala Stockholm, Uppsala, Västerås eller var de nu vill köra tåg nånstans.

Sen får vi väl se om A-banan klarar av den nya situationen där de helt slipper konkurrens till Arlanda.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Kan man inte bara släppa Arlanda fritt och sluta köra skattesubventionerad trafik dit? Inga fler SL- eller UL-bussar-
Plocka bort växlarna till Arlandabanan och låt A-train bygga ett spår till centrala Stockholm, Uppsala, Västerås eller var de nu vill köra tåg nånstans.

Sen får vi väl se om A-banan klarar av den nya situationen där de helt slipper konkurrens till Arlanda.
Arlanda Express har garanterade tåglägen på Ostkustbanan mellan Stockholm och Skavstaby. Med den ringa mängd resenärer som Arlanda Express har hade det annars varit svårt att få dessa tåglägen. Trafikverket använder nämligen samhällsekonomiska prioriteringskriterier för att fördela kapaciteten, och konkurrensen om kapaciteten är hög där.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Skönhetsrådet: Börja planera bostäder på Bromma flygfält

Nu ger sig det konservativa propagandaorganet Skönhetsrådet in i leken:
DN skrev:2038 är bara 17 år bort och planering av Brommafältet har komplexa förutsättningar, menar Skönhetsrådet. Det rör sig bland annat om infrastrukturfrågor som möjligheterna till en ny tunnelbanegren, tunnelförläggning av Ulvsundaleden, förnyelse inom Ulvsunda verksamhetsområde och undersökning av grund-, dagvatten- och markföroreningar.
Enligt Skönhetsrådet behöver infrastrukturfrågor börja planeras redan nu. Vidare verkar det konservativa propagandaorganet ha insett att det annars inte går att stoppa förtätningar i andra områden:
DN skrev:– Väldigt många stadsbyggnadsplaner handlar om att förtäta. Så länge staden skjuter upp planeringen av Bromma tas naturmark i anspråk och vi bygger tätare och högre, säger Peter Lundevall.
Exempelvis har det av propagandaorganet kritiserade 21-våningshuset i Skärholmen vunnit laga kraft, trots att Skönhetsrådet förordade ett trevåningshus på dess plats, vilket enligt propagandaorganet skulle bättre passa Skärholmens låga ambitionsnivå. Det tycks dock vara en trend att Skönhetsrådet blir allt mer ignorerat, varför det konservativa propagandaorganet tydligen känner behovet att driva frågan om att bebygga Bromma flygplats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Vilket är det där konservativa propagandaorganet som Enceladus-kollektivet tjatar om hela tiden?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

dr Cassandra Nojdh skrev:Vilket är det där konservativa propagandaorganet som Enceladus-kollektivet tjatar om hela tiden?
Det är nog lite olika beroende på i vilken hjärna den existerar i. I den riktiga världen så manifesterar det sig väl lite mer som religion.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Jovisst!

Konservativ:

Abbas gamle ljudtekniker Michael B. Tretow gjorde sådana här parodier på samtliga dåvarande svenska partiledare
Breitspurbahn

Inlägg av Breitspurbahn »

Jag läser glädjande nog att BRA vill stanna och att Bromma nu fått ny livsluft.

Det slog mig; hade inte en t-banestation varit bra för Bromma Flygplats/Bromma Blocks?
Spårvagnen får ju som bekant en ny station, men det hade ju varit bra att ha en tunnelbana som man kan komma med direkt från Stockholms City.

Några versioner vore:
- Dra om blå linjen till andra sidan Bällstaviken; efter Huvudsta så kan den gå under sjön över till Ulvsundahamnen, Flygplatsen/Bromma Blocks och sedan återansluta i Sundbyberg vid järnvägen.
- Skapa en gren av Gröna Linjen som efter Alvik kan gå via Ulvsunda, Ulvsundahamnen, Flygplatsen/Bromma Blocks, Mariehäll, Flysta/Sundby och avslutas vid Spånga Station.
- Skapa en gren av Gröna Linjen efter Fridhemsplan som går till Kristineberg, korsar sjön och ansluter vid Traneberg/Minnesberg, Ulvsundahamnen och vidare till Flygplatsen/Bromma Blocks. Sen kan den antingen fortsätta till Spånga som förra idén eller avslutas där.

Tanken med alla dessa är att de även servar nya området som planeras vid Ulvsundahamnen och helst ska ansluta till järnvägen i form av Spånga/Sundbyberg.
Det möjliggör även eventuella förtätningsplaner.

Jag är nog själv mest fan av Kristinebergsalternativet. Det är en stor stadsdel som skulle må bra av kollektivtrafik och det kopplar samman de olika sidorna av Ulvsundasjön.

https://kartor.eniro.se/m/Sj46E
Bild
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Breitspurbahn skrev:Jag läser glädjande nog att BRA vill stanna och att Bromma nu fått ny livsluft.
Ja, det är väl här du läst, kanske: https://www.mitti.se/nyheter/bra-agaren ... jj3Mpqoyg/
https://www.di.se/nyheter/bromma-flygpl ... lut-taget/

Jag delar din uppfattning (när det gäller flygplats ESSB, alltså), men en sak ska du ha klart för dig, bredspår, om du inte redan märkt det: ESSB:s fiender är talrika på detta forum.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det går att göra enklare än så.
I början av denna tråd, som ju faktiskt fyller 10 år i början på maj, så har en av våra flitiga skribenter, då med annat alias än idag, redan framfört början på en lösning jag tror är den rätta, men med skillnaden att det nu i stället är med spårväg som man kan bygga det med.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 0&start=20
Men då utvecklingen går framåt, men inte nödvändigvis alltid i önskvärd riktning, så finns det ju ännu bättre och förfinade förslag.
Ett är att Tvärbanan byggs ut med en ny linje mellan Vällingby och Karlsbodavägen samt ev förlängning mellan Solna och Odenplan.
gulalinjen.png
gulalinjen.png (1.03 MiB) Visad 2395 gånger
En stor fördel med den är att den helt kan finansieras genom att slopa nuvarande planerna på blindtarmen, då den tar över dess trafikuppgift, tillsammans med pendeltåget. De pengar som blir över kan i stället användas till annat inom SL.
Den gröna prickade linjen kan vara en tillfällig dragning under tiden som flygplatsen fortfarande finns kvar.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:Vilket är det där konservativa propagandaorganet som Enceladus-kollektivet tjatar om hela tiden?
Stadsbyggnadsdebattören Magnus Orest har skrivit en ovanligt bra sammanfattning av det där konservativa propagandaorganet. Att propagandaorganet försöker förknippa tät stadsbebyggelse på Bromma flygplats med önskemålet att förhindra stadsutveckling annorstädes är väntat och bör bemötas på samma sätt som propagandaorganets övriga önskemål.
Breitspurbahn skrev:Några versioner vore:
- Dra om blå linjen till andra sidan Bällstaviken; efter Huvudsta så kan den gå under sjön över till Ulvsundahamnen, Flygplatsen/Bromma Blocks och sedan återansluta i Sundbyberg vid järnvägen.
- Skapa en gren av Gröna Linjen som efter Alvik kan gå via Ulvsunda, Ulvsundahamnen, Flygplatsen/Bromma Blocks, Mariehäll, Flysta/Sundby och avslutas vid Spånga Station.
- Skapa en gren av Gröna Linjen efter Fridhemsplan som går till Kristineberg, korsar sjön och ansluter vid Traneberg/Minnesberg, Ulvsundahamnen och vidare till Flygplatsen/Bromma Blocks. Sen kan den antingen fortsätta till Spånga som förra idén eller avslutas där.
Med långa tåg hade blå linjen kanske kunnat ha tre grenar, men den möjligheten försvinner när Nackagrenen byggs med korta plattformar. Hjulstagrenen kan förlängas i framtiden. Jag tror inte att det är en bra idé att planera för att slå i taket redan vid trafikstart. Det misstaget gjordes redan med Citybanan.

Gröna linjen har dessvärre inte heller plats för tre grenar. Den eventuella överkapacitet som finns på gröna linjen har intecknats för Arenastadsgrenen, men även det blir en utmaning. Med en avgrening vid Odenplan blir Hässelbygrenen Stockholms tyngsta tunnelbanegren med ganska god marginal.

Förslaget om en avgrening vid Fridhemsplan är intressant, men den skulle av kapacitetsskäl behöva kopplas till den planerade banan mot Älvsjö och Norsborg. I så fall behöver nog denna bana få någon station på Södermalm. Annars blir det för många som byter vid Fridhemsplan.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Breitspurbahn skrev:Jag läser glädjande nog att BRA vill stanna och att Bromma nu fått ny livsluft.
Ja, det är väl här du läst, kanske: https://www.mitti.se/nyheter/bra-agaren ... jj3Mpqoyg/
https://www.di.se/nyheter/bromma-flygpl ... lut-taget/

Jag delar din uppfattning (när det gäller flygplats ESSB, alltså), men en sak ska du ha klart för dig, bredspår, om du inte redan märkt det: ESSB:s fiender är talrika på detta forum.
Det konservativa propagandaorganets uppmaning till politikerna bygger ju på att Bromma flygplats blir kvar till år 2038. Ingen av parterna har heller visat något större intresse för att förlänga avtalet ytterligare. Men trots denna tidsram börjar det bli bråttom att planera för avvecklingen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

2038, ja. Många av oss som skriver här kommer knappast att vara i livet då. Möjligen delar av Enceladus-kollektivet - som förhoppningsvis har upplösts då.

Men vilket var nu det där konservativa propagandaorganet? Det här börjar bli tjatigt.
Diripsi

Inlägg av Diripsi »

Om det är konservatism att vilja att Stockholm ska fortsätta vara en grön och trivsam stad med vacker arkitektur - ja då är jag definitivt beredd att kalla mig konservativ! Om man nu nödvändigtvis måste klämma in ännu fler invånare i Stockholm så är det ett alldeles utmärkt förslag att bebygga Bromma flygfält, istället för att skövla bort grönområden och förstöra boendemiljön i resten av staden.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:2038, ja. Många av oss som skriver här kommer knappast att vara i livet då. Möjligen delar av Enceladus-kollektivet - som förhoppningsvis har upplösts då.

Men vilket var nu det där konservativa propagandaorganet? Det här börjar bli tjatigt.
Fler kommer att vara i livet då än nu. Att det är andra personer som är i livet gör det inte mindre viktigt att planera för framtiden. Den ovan länkade beskrivningen av det så kallade propagandaorganet, d.v.s. ett språkrör för en viss åsiktsriktning med snedvriden upplysning, berör även åldersfrågan:
Magnus Orest skrev:Och bara en sådan sak som att Rörby med sina 43 år i artikeln omtalas som en i den ”nya” generationen Stockholmare som ska råda och tycka om stadens utveckling visar enligt min åsikt på att rådet är ganska så… Tja, mossigt, är väl ett passande ord?
Diripsi skrev:Om det är konservatism att vilja att Stockholm ska fortsätta vara en grön och trivsam stad med vacker arkitektur - ja då är jag definitivt beredd att kalla mig konservativ! Om man nu nödvändigtvis måste klämma in ännu fler invånare i Stockholm så är det ett alldeles utmärkt förslag att bebygga Bromma flygfält, istället för att skövla bort grönområden och förstöra boendemiljön i resten av staden.
Nu är det en ganska stor skillnad på att skövla bort grönområden och att utveckla bostadsområden. Jag skulle vilja påstå att en stor del av alla förortsbor i Stockholm bor i en förortsmiljö mot sin vilja. Skönhetsrådets ledamöter består däremot uteslutande av resursstarka personer som kan välja var de ska bo.

Skönhetsrådet har knappast varit drivande i tanken att bebygga Bromma flygplats, utan det konservativa propagandaorganet började engagera sig i frågan när utfallet inte kunde bli ett annat, och då med avsikt att förhindra stadsutveckling annorstädes. Denna lilla sammanslutning representerar inte folkflertalet.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev:Fler kommer att vara i livet då än nu. Att det är andra personer som är i livet gör det inte mindre viktigt att planera för framtiden. Den ovan länkade beskrivningen av det så kallade propagandaorganet, d.v.s. ett språkrör för en viss åsiktsriktning med snedvriden upplysning, berör även åldersfrågan
Tja, det går tydligen an att kalla alla man inte gillar för propaganda. Eller göra sig till självutnämnd talesman för "folkflertalet". I övrigt blir Enceladus-kollektivets yttranden allt mer förvirrade.

Förresten betecknar tidsadverbialet "då" oftast imperfekt, dvs. förfluten tid. Men jag antar att det är tiden efter 2038 som avses.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Diripsi skrev:Om det är konservatism att vilja att Stockholm ska fortsätta vara en grön och trivsam stad med vacker arkitektur - ja då är jag definitivt beredd att kalla mig konservativ! Om man nu nödvändigtvis måste klämma in ännu fler invånare i Stockholm så är det ett alldeles utmärkt förslag att bebygga Bromma flygfält, istället för att skövla bort grönområden och förstöra boendemiljön i resten av staden.
Du får väl ge dig till tåls fram till 2038. Av dina yttranden att döma verkar du ha åldern inne.
Skriv svar