Endast 3 ersättningsbussar!
Det är en klen ersättning med tanke på att: Ledbuss inte tar lika många resande som ledspårvagnståg A35 eller A32 (tvärbanevagnen) gör per förare.
3 stycken ersättningsbussar mildrar givetvis kapacitetsproblemet.
Det vore kanonbra om tvärbanevagnarna A32 får tummen upp snarast möjligt som ersättande spårvagnsmodell på spårväg City, nu när dessa CAF URBOS AXL (SL A35), titt som tätt har de ena felet efter det andra sedan många år tillbaka.
DETTA måste lösas!!!
För närvarande har SL inga andra alternativa ledspårvagnar till hands än A32. Det var anledningen till att SL testkörde dom på Spårväg City i mars-April. och en grupp från Svenska Spårvägssällskapet agerade barlast den 9 april, och jag var en av dem som åkte med då. Jag upplevde färden som lyckad och att det gick bra att åka med A32 tvärbanevagnen på Spårväg City.
Det borde inte behöva ta så lång tid att avgöra om A32 är godkända eller inte på Djurgården. Vad är Såååå svårt att SE så att analysen ska behöva ta flera månader??????
ifall A32 blir godkända, får man hoppas att de sätts i trafik snarast på djurgården
INNAN ALLSÅNG PÅ SKANSEN BÖRJAR den 24 juni,
https://skansen.se/se-och-gora/eveneman ... a-skansen/ .
ifall A32 INTE BLIR GODKÄNDA FÖR TRAFIK PÅ SPÅRVÄG CITY, DÅ FORTSÄTTER KRISEN!
Det åtgår väldigt mycket ersättningsbusstrafik just nu till Saltsjöbanan mm.
Det måste även finnas bussberedskap för annan SL-trafik. Plötsligt behövs det ersättningstrafik till pendeltåg och fjärrtåg, mm. Det växer inte bussar och chaufförer på träd som frukt som kan skördas i mängder.
Ersättningstrafiken är inte gratis! Alla bussförare som ska ha övertidsersättning mm .
Det är därför en fördel med spårvagnståg. De kan förlängas med fler vagnar utan att det åtgår mer personal.
Men för att den kapacitetpotentialen ska fungera, behöver SL sätta in FUNGERANDE spårvagnar! De nuvarande CAF- A35 är inte vad som kan kallas för väl fungerande!
Dessa CAF URBOS AXL A35 måste ersättas
permanent med annan pålitligare spårvagnstyp. Förhoppningsvis så här brådskande, hoppas jag att SL A32 kan få vara ersättaren under sommarhalvåret
åtminstone! SL A32 är en spårvagntyp som visat sig var mycket driftsäker och pålitlig med sina 25 år på tvärbanan och Nockebybanan.
//Matsälgen🫎