A32 på Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Matsälgen

Re: A32 på Spårväg City

Inlägg av Matsälgen »

Angående dagens händelse och lite grann med anledning av, tycker jag, urspårad-debatt om urspårad spårvagn :lol: på tvärbanan, har jag gjort en ny tråd: viewtopic.php?p=425467#p425467

Där finns det och kommer att finnas fler bilder varteftersom jag laddar upp dem.. = mycket jobb är det, och det tar tid, så håll ut!!. OBS! det är en bild-avdelning i första hand så inget stort textflöde där för min del i alla fall......

När det gäller A32 tror jag vi inte får se dem denna sommar på Spårväg City! TYVÄRR är det allmänt ägda organisationerna vanligtvis sega som sirap enligt min mening! och när det blir SOMMAR....... ja då avtar det mesta av landets verksamheter och går på sparlåga. :oops:

Så det blir väl jobbigt i år för turismen på Djurgården med så där reducerad trafik?????

Vi får hoppas på att ett under kommer ske: Att Trafikförvaltningen snarast sammankallar sina ledamöter och att de beslutar att A32 får köra på Spårväg City i sommar!

//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! :wink:
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Matsälgen skrev: fredag 30 maj 2025 23:46 Angående dagens händelse och lite grann med anledning av, tycker jag, urspårad-debatt om urspårad spårvagn :lol: på tvärbanan, har jag gjort en ny tråd: viewtopic.php?p=425467#p425467

Där finns det och kommer att finnas fler bilder varteftersom jag laddar upp dem.. = mycket jobb är det, och det tar tid, så håll ut!!. OBS! det är en bild-avdelning i första hand så inget stort textflöde där för min del i alla fall......
------------------------------------------------------------------
.....................................................................

//Matsälgen🫎
OBS!  Den där informationen om ny bildtråd med den länken som jag anger i citatet ovanför, samt den övriga texten om bilder, den gäller inte längre!

//Matsälgen🫎
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Matsälgen skrev: fredag 30 maj 2025 23:46 Vi får hoppas på att ett under kommer ske: Att Trafikförvaltningen snarast sammankallar sina ledamöter och att de beslutar att A32 får köra på Spårväg City i sommar!

//Matsälgen🫎
Trafikförvaltningen har inga ledamöter. Det har däremot Trafiknämnden, det styrande politiska organet: https://www.regionstockholm.se/demokrat ... =0&take=20

Nästa sammanträde, före sommaruppehållet är 2025-06-19: https://www.regionstockholm.se/demokrat ... 32b3227617

Jag tillåter mig att tvivla på att frågan kommer upp då.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
AleWi
Kontakt:

Inlägg av AleWi »

Nu är bara två vagnar i trafik på Spårväg City, inga ersättningsbussar trafikerar heller, hur kunde detta gå till?
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Skärmavbild vid 2025-06-03 12-30-23.png
Skärmavbild vid 2025-06-03 12-30-23.png (83.65 KiB) Visad 672 gånger
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Skärmavbild vid 2025-06-03 17-58-09.png
Skärmavbild vid 2025-06-03 17-58-09.png (218.96 KiB) Visad 667 gånger
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

https://sl.se/reseplanering/trafiklaget ... /Lokalbana

Detta visar vad Sirapströghet inom det offentliga ställer till med. De klarar UPPENBARLIGEN inte av att hantera plötsliga krissituationer. 
VA!   är det vagnbrist på spårväg City!!!!! oooj då!    

Det finns en bra sak att göra som botar problemet, eller åtminstone det bästa möjliga just nu: Trafikförvaltningen och SL måste skyndsamt godkänna att SL A32 ska trafikera Djurgården.

Turismen är en mycket viktig inkomstkälla för många företag och deras anställda på Djurgården.

//Matsälgen🫎
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Vi vet alla vad rotorsaken är, så det är väl inte så mycket diskussion om.

Men om man hade fullföljt planen att sammanbinda Lidingöbanan med Djurgårdslinjen så skulle det på många sätt varit betydligt enklare att dela resurser mellan de båda. Generellt så behövs det fler fordon på Djurgårdslinjen under turistsäsong och fler fordon på Lidingöbanan övrigt tid.

Att sammanbyggnaden ännu inte har skett, det är däremot en skandal.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Jag instämmer givetvis helt i det odd skriver.

och jag tillägger att:

​Turisterna ankommer Stockholm med buss till Cityterminalen och med tåg till Stockholm Central, bland annat från Arlanda flygplats. När det Inte går kapacitetstark spårvagnstrafik från T-centralen till Djurgården, då blir det problem för vilsna turister som ska åka till Djurgården.
//Matsälgen🫎
twr

Inlägg av twr »

Matsälgen skrev: tisdag 03 juni 2025 18:14 https://sl.se/reseplanering/trafiklaget ... /Lokalbana

Detta visar vad Sirapströghet inom det offentliga ställer till med. De klarar UPPENBARLIGEN inte av att hantera plötsliga krissituationer. 
VA!   är det vagnbrist på spårväg City!!!!! oooj då!    

Det finns en bra sak att göra som botar problemet, eller åtminstone det bästa möjliga just nu: Trafikförvaltningen och SL måste skyndsamt godkänna att SL A32 ska trafikera Djurgården.

Turismen är en mycket viktig inkomstkälla för många företag och deras anställda på Djurgården.

//Matsälgen🫎
Du vet ju inte ens vad testet gav för resultat. Bara för att du var med på en provkörning och tyckte det gick bra betyder inte det att A32 på linje 7 behöver vara en bra idé. Du kan inte "kräva" att trafiknämnden ska besluta om detta som kanske inte ens är färdigutrett. Den antagligen enda här som kanske vet om det är en bra idé eller inte är Stefan Widén.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

​Jo, man kan som medborgare och medlem i SSS elda på beslutsprocesserna och driva frågan. Annars kan den bortprioriteras.
ju fler som höjer rösten och kräver att något görs åt den nuvarande situationen, desto bättre.
//Matsälgen🫎
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Matsälgen skrev: tisdag 03 juni 2025 19:38 ​Jo, man kan som medborgare och medlem i SSS elda på beslutsprocesserna och driva frågan. Annars kan den bortprioriteras.
ju fler som höjer rösten och kräver att något görs åt den nuvarande situationen, desto bättre.
Ja, hur gick det när SL ignorerade Stockholms Spårvägars varning om att det var för tidigt att rulla igång Saltsjöbanan? A32 på Spårväg City avgörs ej politiskt!

Den absolut viktigaste politiska frågan för Spårväg Citys framtid är sammankopplingen med Lidingöbanan. Annars kan det vara bra att påverka Centralstaden innan en förlängning västerut omöjliggörs. En sådan kan vara användbar, om inte nödvändig, för att öka vändkapaciteten som en sammankoppling kan behöva.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: tisdag 03 juni 2025 20:12
Matsälgen skrev: tisdag 03 juni 2025 19:38 ​Jo, man kan som medborgare och medlem i SSS elda på beslutsprocesserna och driva frågan. Annars kan den bortprioriteras.
Ja, hur gick det när SL ignorerade Stockholms Spårvägars varning om att det var för tidigt att rulla igång Saltsjöbanan? A32 på Spårväg City avgörs ej politiskt!
Nä, det troliga är att denna fråga beslutas om på tjänstemannanivå.

Som enskild medborgare kan man vända sig till de folkvalda i Trafiknämnden. Lista över dessa, inkl. kontaktuppgifter, har jag lämnat tidigare. Om det är effektivare än att skriva upprörda appeller här, och lägga ut stora blaffor, får väl var och en avgöra själv.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

//Matsälgen🫎
Om man nu ska påverka eller påskynda en politisk process, så ska man nog inte framföra sina åsikter i ett ickepolitiskt internetforum för kollektivtrafikentusiaster. Lämpligen går man väl på sin egen politiker och/eller parti i frågan.
Man kan ju även höra av sig till berörd förvaltning och där framföra sina åsikter.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

leifd skrev: tisdag 03 juni 2025 20:28
//Matsälgen🫎
Om man nu ska påverka eller påskynda en politisk process, så ska man nog inte framföra sina åsikter i ett ickepolitiskt internetforum för kollektivtrafikentusiaster. Lämpligen går man väl på sin egen politiker och/eller parti i frågan.
Man kan ju även höra av sig till berörd förvaltning och där framföra sina åsikter.
Ja, tanken med folkvalda politiker är väl att dessa ska kunna lyssna på medborgarna/väljarna även under löpande mandatperiod. Då kan man ta kontakt med den ledamot i Trafiknämnden vars parti man (hjälpligt) sympatiserar med och framföra sina åsikter, givet att det görs på ett balanserat sätt. Medhåll garanteras förstås inte. Jag har själv vid ett tillfälle haft ett balanserat meningsutbyte med ett tidigare trafiklandstingsråd/regionråd.
Användarens profilbild
AleWi
Kontakt:

Inlägg av AleWi »

Nu har de äntligen satt in lite bussar, bra till långhelgen. "Tre försträkningsbussar trafikerar sträckan T-Centralen-Skansen oregelbundet mellan ca kl.09:00 till kl. 22:00."
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Endast 3 ersättningsbussar! 

Det är en klen ersättning med tanke på att: Ledbuss inte tar lika många resande som ledspårvagnståg A35 eller A32 (tvärbanevagnen) gör per förare.
3 stycken ersättningsbussar mildrar givetvis kapacitetsproblemet.

Det vore kanonbra om tvärbanevagnarna A32 får tummen upp snarast möjligt som ersättande spårvagnsmodell på spårväg City, nu när dessa CAF URBOS AXL (SL A35), titt som tätt har de ena felet efter det andra sedan många år tillbaka. DETTA måste lösas!!! 

För närvarande har SL inga andra alternativa ledspårvagnar till hands än A32. Det var anledningen till att SL testkörde dom på Spårväg City i mars-April. och en grupp från Svenska Spårvägssällskapet agerade barlast den 9 april, och jag var en av dem som åkte med då. Jag upplevde färden som lyckad och att det gick bra att åka med A32 tvärbanevagnen på Spårväg City.

Det borde inte behöva ta så lång tid att avgöra om A32 är godkända eller inte på Djurgården. Vad är Såååå svårt att SE så att analysen ska behöva ta flera månader??????

ifall A32 blir godkända,
får man hoppas att de sätts i trafik snarast på djurgården INNAN ALLSÅNG PÅ SKANSEN BÖRJAR den 24 juni, https://skansen.se/se-och-gora/eveneman ... a-skansen/ .

ifall A32 INTE BLIR GODKÄNDA FÖR TRAFIK PÅ SPÅRVÄG CITY, DÅ FORTSÄTTER KRISEN! 

Det åtgår väldigt mycket ersättningsbusstrafik just nu till Saltsjöbanan mm. 
Det måste även finnas bussberedskap för annan SL-trafik. Plötsligt behövs det ersättningstrafik till pendeltåg och fjärrtåg, mm. Det växer inte bussar och chaufförer på träd som frukt som kan skördas i mängder. 
Ersättningstrafiken är inte gratis! Alla bussförare som ska ha övertidsersättning mm .

Det är därför en fördel med spårvagnståg. De kan förlängas med fler vagnar utan att det åtgår mer personal.
Men för att den kapacitetpotentialen ska fungera, behöver SL sätta in FUNGERANDE spårvagnar! De nuvarande CAF- A35 är inte vad som kan kallas för väl fungerande!

Dessa CAF URBOS AXL A35 måste ersättas permanent med annan pålitligare spårvagnstyp. Förhoppningsvis så här brådskande, hoppas jag att SL A32 kan få vara ersättaren under sommarhalvåret åtminstone! SL A32 är en spårvagntyp som visat sig var mycket driftsäker och pålitlig med sina 25 år på tvärbanan och Nockebybanan.

//Matsälgen🫎
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Hur ser möjligheterna ut att ersätta de A35 på Spårväg City med andra A35 från Tvärbanan, för att rotera vagnar lite?
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

SL A32 vid Åhlens City Den 9 april. 2025 Foto av Matsälgen © DSC_1028.jpg
SL A32 vid Åhlens City Den 9 april. 2025 Foto av Matsälgen © DSC_1028.jpg (119.33 KiB) Visad 281 gånger
SL A32 vid Åhlens City Den 9 april. 2025 Foto av Matsälgen © DSC_1028.jpg
ADDE skrev: torsdag 05 juni 2025 16:35 Hur ser möjligheterna ut att ersätta de A35 på Spårväg City med andra A35 från Tvärbanan, för att rotera vagnar lite?
Bra tanke ADDE, men dessa är även av samma modell som troligtvis går sönder lika snabbt på spårväg Citybanan. Det är just modellen CAF URBOS AXL som behöver ersättas helt menar jag. Även på Tvärbanan har dessa varit ur funktion många gånger, medans A32 gått bra.

//Matsälgen🫎
Senast redigerad av Matsälgen den fredag 06 juni 2025 0:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

ADDE skrev: torsdag 05 juni 2025 16:35 Hur ser möjligheterna ut att ersätta de A35 på Spårväg City med andra A35 från Tvärbanan, för att rotera vagnar lite?
Möjligheterna att rotera A35 torde vara begränsade, då de A35B som idag (ibland) trafikerar SpvC så vitt jag vet inte har den ombordutrustning som krävs för Trafik på Tvärbanan. Man måste alltså rycka av Tvärbanan 6-8 vagnar.
Skriv svar