Djurgårdslinjens och spårväg citys spårvagnstrafik i dåtid, nutid & framtid

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Matsälgen

Djurgårdslinjens och spårväg citys spårvagnstrafik i dåtid, nutid & framtid

Inlägg av Matsälgen »

-Det är bäst med korta spårvagnar som förr i tiden "det var bättre förr" det har man ju hört ! :wink:

Veteranspårvagnarna är en självklarhet ute på Djurgården. Jag har genom åren fotograferat dem många många gånger sedan ca år 2006 kanske. Varje år har utbudet av vagnar skiftat sedan dess.

Jag har även fotat de nyare spårvagnarna SL A34 och SL A35

Här ser ni en SL A34 i svart färg med guldränder på sidorna .
2011-09-02 SPÅRVAGN SL A34 svart DJURGÅRDEN  DSC_0025 urklipp foto Matsälgen.JPG
2011-09-02 SPÅRVAGN SL A34 svart DJURGÅRDEN DSC_0025 urklipp foto Matsälgen.JPG (106.92 KiB) Visad 1971 gånger
Fotograferad av Matsälgen den 2011-09-02 ©
Den är mycket snyggare än alla tråkblåa!

Frågan är vad som kommer rulla på djurgårdslinjen i år 2025?

Vändslingor
Det SKA var vändslingor på en spårväg i alla ändar. Utan förarhytt i ena änden, rymmer spårvagnen mååånga fler resande. Det är särskilt påtagligt i en kort vagn. Men visst är det bra av andra självklara anledningar med förarhytt i båda vagnsändarna.
På Djurgården finns vändslingor överallt där spåren slutar förutom i T-centralen! :?
Om det anläggs en vändslinga i T-centralen, då kan även enkelriktade gamla vagnar förstärka spårtrafiken från och till Djurgården.
Det finns ju jättemånga kapacitetsstarka spårvagnar som kan kan bilda tåg, i massor i Malmköpingsdepon!!! De som är i bra skick bör sättas in som kompletteringstrafik på Spårväg City denna sommar när de verkligen behövs där p.g.a. vagnbrist.

Höggolvsvagnar och rullstolar mm
Folk med hjul under sig värnar jag alltid mycket om, men om och när det är vagnbrist på låggolvsvagnar för alla typer av resande, då kan de icke hjulburna, tillåtas åka med extratrafiksvagnar som kan vara höggolvsvagnar.

För hjulburna blir det ingen försämring av att andra kan åka med kapacitetsförstärkande höggolvsvagnar som gör att det inte blir lika trångt ombord på låggolvsvagnarna.
Höggolvsvagnarna möjliggör att rullstolsåkaren, rullatorbrukaren samt även alla skrymmande barnvagnar har större chans att få plats ombord på en låggolvsvagn tack vare att de andra resenärerna alldeles innan har åkt iväg med en höggolvsvagnståg med 2 släpvagnar, kanske 3 stycken???

//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! :wink:
Enceladus

Re: Djurgårdslinjens och spårväg citys spårvagnstrafik i dåtid, nutid & framtid

Inlägg av Enceladus »

Matsälgen skrev: torsdag 15 maj 2025 1:42 Om det anläggs en vändslinga i T-centralen, då kan även enkelriktade gamla vagnar förstärka spårtrafiken från och till Djurgården.
I så fall borde skribenten höra av sig till de ansvariga för Centralstaden som riskerar att försvåra, om inte omöjliggöra, en förlängning till Bolinders plan:
Enceladus skrev: onsdag 19 januari 2022 13:30
Anders Hanquist skrev:Det kanske bara är så enkelt att det inte specifikt ingick i Jernhusens uppdrag till arkitektfirmorna att lägga in en förlängning ev spårvägen. Tror det står någonstans att Klarabergsgatan ska vara för gång- cykel- och kollektivtrafik eller någon sedan svepande formulering. I det fortsatta detaljplanearbetet gäller det att få dit spåren. Att man avbröt vidaredragningen mot Kungsholmen berodde ju delvis på det skick Klarabergsviadukten är i och planerna på en överdäckning. När man ändå satsar miljarder på ny överdäckning torde nya spår i det sammanhanget bl en mycket liten del. Hoppas bara att Trafikförvaltningen ligger på i den frågan.
Det finns inga planer på en västlig förlängning av Spårväg City i Trafikförvaltningens Kollektivtrafikplan 2050. Således har Trafikförvaltningen inga intressen att bevaka i denna fråga. Visserligen planeras en sammankoppling med Lidingöbanan, och då kan det behövas en vändslinga i närheten (förslagsvis vid Bolinders plan) för att öka vändkapaciteten...
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

För de som följde debatten runt 2010 minns att det var en plan att dra vidare SpvC till Hornsberg. Det som tillslut fällde avgörandet för att inte fullfölja de planerna var att den äldsta av broarna samt hela klarabergsviadukten inte klarade av belastningen från Spårvagnstrafiken.

SSSS hade givetvis ett motförslag som man tagit fram där linjen skulle fortsätta till Norra stationsområdet och KS. Detta var innan tunnelbaneplanerna var beslutade.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Stefan Widén skrev: fredag 16 maj 2025 12:51 För de som följde debatten runt 2010 minns att det var en plan att dra vidare SpvC till Hornsberg. Det som tillslut fällde avgörandet för att inte fullfölja de planerna var att den äldsta av broarna samt hela klarabergsviadukten inte klarade av belastningen från Spårvagnstrafiken.

SSSS hade givetvis ett motförslag som man tagit fram där linjen skulle fortsätta till Norra stationsområdet och KS. Detta var innan tunnelbaneplanerna var beslutade.

Stefan

Jo jag minns den debatten
och att det är bron som inte håller måttet utan att den förstärks. Det gör att det för närvarande inte går dra Spårväg City vidare över bron i syfte att bygga vändslinga någonstans längre fram, vilket jag redan visste när jag nämnde vändslinga i T-centralen i mitt första inlägg i tråden.

Det gäller då att vara klurig i huvudet och hitta en annan lösning där spåren slutar i dagsläget. :wink:

- Det kanske kan få plats en skarp vändslinga före bron som äldre spårvagnar kan fixa att ta sig igenom. OBS: inget som jag vet kan gå, endast en spontan ide, men det bör man titta närmare på.

- Vända ett veteranspårvagnståg med en vändskiva?????. Den kan bestå av en smal upphöjd ramp-remsa. (Den måste inte vara cirkulär). Den snurras sedan över gatunivån ett halvt varv.

- Det kan även gå KANSKE?? att vända runt något hus????

Här krävs fältstudier så jag åker dit idag och tittar runt lite där.

Fontänen är en självklar kandidat för vändslinga! Så den är däremot ett skarpt förslag! :D

//Matsälgen🫎
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Några spontana tankar:
vändslingor TC.png
vändslingor TC.png (655.49 KiB) Visad 1646 gånger
Röd vändslinga: En motsols vändslinga som går Klara västra kyrkogata-Mäster samuelsgatan-Vasagatan-Klara vattugränd-Klara västra kyrkogata tillbaka till Klarabergsgatan. En extra hållplats skulle kunna läggas till utanför centralstationen eller på Klara västra kyrkogata för djurgårdslinjens spårvagnar.

Grön vändslinga: Rundar runt kvarteret Blåmannen, antingen medsols eller motsols. Extra hållplats skulle kunna placeras på Vasagatan utanför Max/vid busshållplatsläge G, ungefär, beroende på om den ska köras motsols eller medsols, alternativt inne i Bryggargatan.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Jag såg idag på plats på T-centralens område att

🚊

Det kan funka anlägga en vändslinga där spåren slutar runt "stoppbocken" ifall ca 33 meter bred yta för vändslinga är tillräckligt brett??? . Det blir antagligen en tajt slinga ca 20 - 25 meter som mest???

Kan man lita på Enirokartans mätfunktion som säger att det är ca 33 meter brett mellan husen???

Det blir så att hela bredden mellan husen tas anspråk, och det innebär att man ska köra försiktigt i gångfart igenom slingan som skär igenom cykelbanan och gångstråken på båda sidorna om den.
Det förekommer i vissa andra städer att folk och spårvagnar tillfälligt blandas på ett torgområde, och det funkar bra.  

Denna slinga lär även vara snabb att vända i, och billigare att anlägga än runt hus och kvarter.
inga andra gator rivs upp, och det finns ingen brant backe.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Runt fontänen bör det absolut gå en slinga oavsett vad som sker i övrigt.  
Vid spårarbeten utanför Åhléns samt vid högtrafik kan kan spårvagnarna SNABBvända där vända där.

Det krävs endast ungefär 45 meter enligt enirokartan nya spår att lägga in då den redan har spår på båda sidorna
Billigt och snabbt att bygga men en bit kvar att gå till centralstation och bussterminalen för folk med käpp

ADDE skrev: fredag 16 maj 2025 17:36 Några spontana tankar:

vändslingor TC.png

Röd vändslinga: En motsols vändslinga som går Klara västra kyrkogata-Mäster samuelsgatan-Vasagatan-Klara vattugränd-Klara västra kyrkogata tillbaka till Klarabergsgatan. En extra hållplats skulle kunna läggas till utanför centralstationen eller på Klara västra kyrkogata för djurgårdslinjens spårvagnar.

Grön vändslinga: Rundar runt kvarteret Blåmannen, antingen medsols eller motsols. Extra hållplats skulle kunna placeras på Vasagatan utanför Max/vid busshållplatsläge G, ungefär, beroende på om den ska köras motsols eller medsols, alternativt inne i Bryggargatan.
Hej ADDE! Det är 2 bra förslag utifrån vad som synes på en platt karta, men tyvärr är båda förslagen dragna genom varsin brant gata och det vill man undvika tycker jag. Dock sågar jag dem inte rakt av, men tvivlar på dem därför att det tar mycket tid anspråk för att vända tåget åt rätt håll. men det kanske får ta tid?

Det röda förslaget som går via Klara Vattugränd är en brant backe

Det gröna förslaget  går igenom  "Norra klara kyrkogata" (utanför Åhléns västra kortsida) även den är en brant backe.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Även jag har ett förslag där en backe ingår 😊 : runt Åhlenshuset! Jag gick den vägen idag och jag tror det möjligen kan fungera, men backen!!! 🥴

När det gäller vändslinga runt hus är sannolikt runt Åhlenshuset ett intressant val! tyckte jag idag på plats: En kort bit av den breda Drottninggatan som är gågata, sväng vänster ut på den korsande vägen Mäster Samuelsgatan, vänster på korsande "Norra klara kyrkogata" som är samma branta uppförsbacke som i ADDE.s gröna förslag!  :(

Allt beror på: Hur branta backar kan spårvagnar klättra i?????

Backar är hala på vintern och det är tvära kurvor före och efter backarna.

Så det är det som jag såg på plats idag i området runt Åhléns City.

//Matsälgen
Jan Långström

Inlägg av Jan Långström »

De förslag som ADDE fört fram tycker jag är intressanta. Men jag tycker förnimma mig en röst någonstans långt borta bakom ett skrivbord som säger: "Vända runt kvarter? Hur insnöad får man vara? Vi lever ju för fanken på 2000-talet!" - å andra sidan: går det att vända på Vasagatan, borde det inte finnas någon större svårighet att fortsätta på den åt endera hållet. Det har ju trots allt gått spårvagn där förut.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Dennis Hage har tidigare framfört en idé om att sänka vändspåren ned mot Vasagatan och att antingen svänga höger eller vänster. Tegelbacken har bra ytor för vändning.
Visserligen ligger (låg?) det en hamburgerrestaurang i vägen men det är lösbara problem.
En hållplats/vändplats utanför Centralstationen vore inte hel fel.
Vändslinga kommer att bli framtidens melodi när ungdomarna inser att vagnarna blir billigare med 1 förarplats och en massa dörrar inte behövs (som kan krångla och behöver massor av service till dyr kostnad) och man får bra ytor till barnvagnar, permobiler och annat där man inte behöver förflytta de som står där för att en hållplats kommer på "fel sida".
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Per Lind skrev: måndag 19 maj 2025 10:10 Vändslinga kommer att bli framtidens melodi när ungdomarna inser att vagnarna blir billigare med 1 förarplats och en massa dörrar inte behövs (som kan krångla och behöver massor av service till dyr kostnad) och man får bra ytor till barnvagnar, permobiler och annat där man inte behöver förflytta de som står där för att en hållplats kommer på "fel sida".
Det finns för få vändslingor i Stockholm för att ha nya vagnar med ett udda antal hytter. Med det sagt går det att ha ett jämnt antal hytter som är mindre än två:

Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Jag öppnade en annan tråd där jag ställer några relevanta frågor som berör denna tråd för min del, för mina kommande förslag till vändslinga i denna tråd.

viewtopic.php?t=43810

//Matsälgen🫎
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Bygg tak över spårväg City-vändspåren på Klarabergsgatan. 

Frågan är om det idag får plats 2 st. A35 på ett vändspår utan att de beträder växelområdet? Får det plats 2 stycken, då kan ett spårvagns"garage" byggas över vändspåren som kanske rymmer 4 st A35, annars 2 st.

Möjligen måste växlarna före vändspåren flyttas en bit ifrån vändspåren, österut??? kanske inte? Det är just nu lite oklart för mig hur långt det är från stoppbocken till växlarna, men jag kan mäta detta med ett måttband någon dag.

Om det får plats 4 st. A35 på de två vändspåren, i ett garage där på dem, då ryms det 4 ledvagnar extra eller några fler veteranspårvagnar i Alkärrshallen.  :D

Bygg även in Skansenslingan i en depå. Då rymmer även den flera veteranspårvagnar på natten.

Det snabbaste sättet att bygga detta för temporärt bruk är med stora tältbyggnader, byggtält etc på spåren. De sätts upp på någon dag. Senare kan permanenta byggnader upprättas, menar jag.

Låt väktare med hund vakta spårvagnarna på natten mot sabotörer och färgsprejare

//Matsälgen🫎
Senast redigerad av Matsälgen den torsdag 22 maj 2025 0:49, redigerad totalt 1 gånger.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

:D Glädjande nog, ser jag, i Djurgårdslinjens tidtabell https://djurgardslinjen.se/ws/media-lib ... n-vh25.pdf
att turer med gamla vagnar redan körs från och till T-centralen. :D

De gamla dubbelriktningsvagnarna bör kunna ingå i den ordinarie SL-trafiken på Djurgården till T-centralen när A35 ledvagnarna sviker. 
Det är bättre att det går korta dubbelriktnings-höggolvsspårvagnar än ingen vagn alls.
Att det är en höggolvsvagn i trafik bör kunna anges i SL.s tidtabell för Linje 7.

Dock är en begränsande faktor att Alkärrshallen har platsbrist, så det behövs en ny eller/och utbyggnad av depåutrymmet.

Önskemålet är väl vara att samtliga stockholmska veteranspårvagnar är tillgängliga för trafik på Djurgården?

Jag tycker nämligen att den totala Stockholmska veteranspårvagnssamlingen förtjänar att få en egen vagnhall som rymmer samtliga stockholmska veteranspårvagnar. Den bör se ut som en gammal veteranspårvagnshall som även kan fungera som museum. :D

Jag talar om dess vagnar: SSB A2 24 : SSB BC4 182 : SS A1 76 : SS B19 846 : SS A12 342 : SS B11 521 "två rum och kök" : SS A29 170 : : SS A31 331 : SS A31 333 : SS A25G 71 "Mustang" (: SS LidJ A24 17) . 

Möjligen finns det ännu fler stockholmsvagnar att få tag i från det allmännas numera minimalistiska spårvägsmuseets externa depåer, där spårvagnarna är gömda för allmänheten, och det finns väl även några stockholmsvagnar i Malmköping?

DSC_0066 2011-09-18 Fotograf är Matsälgen ©.JPG
DSC_0066 2011-09-18 Fotograf är Matsälgen ©.JPG (182.76 KiB) Visad 883 gånger
Hamngatan. Spårvagnståget har nyligen lämnat hållplatsen Nybroplan bakom sig där den röda bussen står. 2011-09-18 Fotograf är Matsälgen ©

//Matsälgen🫎
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Matsälgen skrev: onsdag 21 maj 2025 21:44 Det snabbaste sättet att bygga detta för temporärt bruk är med stora tältbyggnader, byggtält etc på spåren. De sätts upp på någon dag. Senare kan permanenta byggnader upprättas, menar jag.

Låt väktare med hund vakta spårvagnarna på natten mot sabotörer och färgsprejare
Ett enklare sätt att frigöra plats för fler vagnar är att alltid ha några vagnar i trafik. Exempelvis New Yorks tunnelbana har inte plats för alla vagnar i stall. :wink:
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Hej Mats

Du har många frågor vilket är kul

Här kommer några svar, När man projade sträckan till Tce tittade vi på möjligheten att vända runt fontänen. Det skulle gått att lägga in växlar för vändning men.... det finns inte plats för en hållplats, inte ens 30 m för museivagnar. Och då är det ganska meningslöst att köra dit för att bara vända runt och lasta och lossa vid Kungsan

Alla möjliga vagnhallslösningar är kreativa men tror knappast respektive markägare uppskattar en hall på det sättet. Och ska man ställa upp för natten måste de kunna städas osv och då krävs det mer utrymmen.

Alla slinglösningar i övrigt är i de flesta fall redan studerade och några av de som färgglatt presenterats är möjliga, men det kostar en väldans massa pengar och då måste man fundera på om det är samhällsnyttigt.

Skulle vi få 3 linjer som ska vända vid Tce, Djurgården, Loudden och Gåshaga så ökar det trycket på bättra kapasitet i vändningarna och då kanske det kan vara aktuellt med detta.

Mao lobba för att bygga ihop SpvC och LB/Loudden så kanske resten löser sig.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Stefan Widén skrev: torsdag 22 maj 2025 9:08 Hej Mats
......När man projade sträckan till Tce tittade vi på möjligheten att vända runt fontänen. Det skulle gått att lägga in växlar för vändning men.... det finns inte plats för en hållplats, inte ens 30 m för museivagnar. Och då är det ganska meningslöst att köra dit för att bara vända runt och lasta och lossa vid Kungsan
................................................>

Stefan
Ordlista för icke Stockholmare:
Projade = Projekterade
Tce = T-centralen (= Tunnelbana-centralen)
Kungsan = Kungsträdgården

Jag kommenterar en fråga i taget. Denna gång om "Vändslinga runt fontänen".
Resten av inlägget kommenterar jag en annan gång
Inlägget hittar läsarna i sin helhet här: viewtopic.php?p=425311#p425311

Sergelstorgsrondelens västra delgata -Fotograf är Matsälgen 2025-05-16  © DSC_1321 Beskuren .JPG
Sergelstorgsrondelens västra delgata -Fotograf är Matsälgen 2025-05-16 © DSC_1321 Beskuren .JPG (203.13 KiB) Visad 705 gånger
Sergelstorgsrondelens västra delgata -Fotograf är Matsälgen 2025-05-16 ©

Hej Stefan!

Det var ju synd, tycker jag, att inte passa på att fullfölja med spår runt hela fontänen när spåren drogs förbi den, med tanke på att förr eller senare måste spårarbeten utföras vid Åhléns City. Det hade inte kostat mycket extra med ytterligare ca 45 meter räls runt fontänen, , när gatan ändå var uppriven.

Det behövs egentligen ingen särskild perrong för veteranspårvagnarna vid fontänen, eftersom de inte har plant insteg. Det är ju ändå veteranspårvagnar vi pratar om, och förr fanns inga krav på tillgänglighet. Det förekommer spårvägar utan särskilda perronger vid alla hållplatser. Folk går av och på direkt från gatan. Det finns hållplatsskylt bredvid vägen på trottoaren där resenärerna väntar.  

Istället för perrong kan det finnas trafikljus som visar rött för bilister och cyklister när folk kliver av och på från gatan. När vagnen kör vidare blir det grönt för bilar och cyklar. Detta är angående det praktiska, om hur det kan göras. :wink:

Mvh Mats

//Matsälgen🫎
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Fotografi från förra veckan: Rosa spårvagn SL A35
Det skulle se trevligare ut med vatten i fontänen för alla Stockholmare och för stadens turister som åker med spårvagnarna på Spårväg City till och från Djurgården.
Bakom Sergelstorgsrondelens glastorn ser vi en rosa reklamfolierad spårvagn av fabrikat CAF och modell URBOS AXL som benämns SL A35.

Sergelstorgsrondelen med rosa reklamfolierad spårvagn SL A35 -Fotograf är Matsälgen © 2025-05-16 DSC_1320.JPG
Sergelstorgsrondelen med rosa reklamfolierad spårvagn SL A35 -Fotograf är Matsälgen © 2025-05-16 DSC_1320.JPG (166.54 KiB) Visad 649 gånger
Fotograf är Matsälgen © 2025-05-16 DSC_1320.JPG
Fotografen stod vid ett fönster inne i kulturhuset vid Sergels torg. Det sitter en typ av extrafönster ca 1 meter framför fönstren som gör att fotografier som fotas därigenom ut på gatan, kan se något disiga ut.

//Matsälgen🫎
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Per Lind skrev: måndag 19 maj 2025 10:10 Dennis Hage har tidigare framfört en idé om att sänka vändspåren ned mot Vasagatan och att antingen svänga höger eller vänster. Tegelbacken har bra ytor för vändning.
Visserligen ligger (låg?) det en hamburgerrestaurang i vägen men det är lösbara problem.
En hållplats/vändplats utanför Centralstationen vore inte hel fel.
Vändslinga kommer att bli framtidens melodi när ungdomarna inser att vagnarna blir billigare med 1 förarplats och en massa dörrar inte behövs (som kan krångla och behöver massor av service till dyr kostnad) och man får bra ytor till barnvagnar, permobiler och annat där man inte behöver förflytta de som står där för att en hållplats kommer på "fel sida".
-Per
Tjenare Per Lind! :)

Vi har ju tidigare debatterat 2-räls eller 3-rälssystem för modellspårväg i SMJ-forum för några år sedan.  (svenskt modelljärnvägsforum)
Kul att du skriver lite här.

Det förslag som du nämner, som Dennis framförde om att sänka vändspåren mot Vasagatan, hur ser det förslaget egentligen ut?

En vändplats utanför Centralen säger du, Per, jo, ja det låter inte dumt alls. Men däremot en vändplats på Tegelbacken? nja.......njee... :? Det låter för långt ifrån cityterminalen etc, besvärliga övergångsställen, svärmar av cyklister mm,

Men dock:
Vilken väg till Tegelbacken och "vändplats utanför Centralen" tänkte du att spåren dit ska gå på? Alla backar väster om Åhléns City i körriktning mot stoppbocken & cityterminalen, är i mitt tycke för branta.
men ifall spåren istället avses dras före Åhléns, då är Sergelstorgsfontänen närmare att dra slinga runt ändå. 

Folk har olika perspektiv och avsikter med sina förslag, som är som äpplen och päron.
Mitt Mats-perspektiv är att en vändslinga bör ligga så nära de befintliga vändspåren som möjligt utan att backar måste ingå till höger eller vänster.
Och det är mycket bra för resenärerna ifall det går bra att anlägga en vändslinga runt de nuvarande vändspåren.

Mitt intressantaste uppslag just nu är att noga undersöka ifall det går lägga en slinga runt den nuvarande stoppbocken och vändspåren. Då vänder veteranspårvagarna på samma ställe som A35 gör, som i första hand vänder på de befintliga vändspåren, menar jag. När vändslingan ligger på detta sätt kan vagnen vända snabbt, och därpå snabbt komma fram till spårvagnshållplatsen T-centralen och det är mycket viktigt för att effektivt kunna transportera så många resande som möjligt per timme. Antalet förare och vagnar är begränsat.

Det är mycket bra för resenärerna ifall det går bra att anlägga en vändslinga runt de nuvarande vändspåren, ty alla resande med ledspårvagnar och veteranspårvagnar får lika nära till tunnelbana, pendeltåg via rulltrappor och alla som ska till fjärrbussterminalen ( = Cityterminalen) kan gå dit trappfritt genom att promenera rakt fram över bron.

Jag har sett och mätt noga på olika internetkartor samt besökt området. Jag ska besöka området igen framöver med ett 50 m långt måttband och mäta själv om jag törs!!!!.

Så jag söker i första hand hitta en vändslingelösning som är bra för resenärerna, ty jag vill att veteranvagnar ska gå i ordinarie trafik tillsammans med moderna korta låggolvsspårvagnar som kan bilda långa tåg vid behov, kanske av den här typen?

Mvh Mats

//Matsälgen🫎
Skriv svar