Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av Enceladus »

Stockholm city byggs om – vinnande förslag valt
Centralstadens officiella hemsida

Området kring Centralstationen ska byggas om. Miljardprojektet kallas Centralstaden. Tågspåren mellan Centralstationen och Kungsbron däckas över. Järnvägens kapacitet utökas för att hantera dubbelt så många resenärer. Men var är spåren på den ombyggda Klarabergsviadukten? Omöjliggörs en förlängning av Spårväg City till den nya Centralstaden, Kungsholmen och eventuellt Essingeöarna? Borde inte detta megaprojekt snarare öka behovet av att förlänga spårvägen västerut?
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2102
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av ADDE »

Vad hände med västra city? Blev det inget av det?
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av twr »

ADDE skrev:Vad hände med västra city? Blev det inget av det?
Det här är väl det nya namnet på Västra city? Eller vad menar du?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Stockholm city byggs om – vinnande förslag valt
Centralstadens officiella hemsida

Området kring Centralstationen ska byggas om. Miljardprojektet kallas Centralstaden. Tågspåren mellan Centralstationen och Kungsbron däckas över. Järnvägens kapacitet utökas för att hantera dubbelt så många resenärer. Men var är spåren på den ombyggda Klarabergsviadukten? Omöjliggörs en förlängning av Spårväg City till den nya Centralstaden, Kungsholmen och eventuellt Essingeöarna? Borde inte detta megaprojekt snarare öka behovet av att förlänga spårvägen västerut?
Mycket oroande. Självklart bör det finnas utrymme för spårvägen, och lämpligen byggs den till och med i och med projektet.

Man får hoppas att regionens trafikförvaltning bevakar detta och att Stockholms stad förstår behovet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av Odd »

Vad är Centralstaden?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av M224 »

Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Mycket oroande. Självklart bör det finnas utrymme för spårvägen, och lämpligen byggs den till och med i och med projektet.

Man får hoppas att regionens trafikförvaltning bevakar detta och att Stockholms stad förstår behovet.
Om jag minns rätt så nämns inte en förlängning av Spårväg City i TF:s Kollektivtrafikplan 2050.

Här finns bilder som visar förvandlingen. Inga spår i sikte. Här finns ett videoklipp.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2102
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av ADDE »

Den enda frågan jag har kvar efter att ha sett pressbilderna är om den nya gångtunneln som ska gå udner järnvägsspåren kommer att knytas ihop till Biljetthallen som leder ner till blåa linjen?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av Odd »

Först vill jag bara håna namnet "Centralstaden" lite, det är löjeväckande och jag trodde faktiskt att fenomenet skulle ebba ut snart men dumheterna bara fortsätter...

Nåja, nog om det. Med den stora satsning man nu gör på området så borde man kanske titta på om att inkludera byggnationen av spårväg genom denna del av staden som en del av investeringen. Att inte göra åtminstone grunderna redan nu kostar mångdubbelt mer i framtiden när spåren skall förlängas. Kostnaden idag skulle vara marginell i sammanhanget men troligen betydligt större i framtiden. Kanske är det så att en förlängning med så lite som en eller två hållplatser, via exempelvis den gata som kommer löpa mellan Cityterminalen och den nya bebyggelsen (idag benämnd Terminalslingan), eller kanske så enkelt som att man bygger en riktig hållplats utanför Centralstationen, precis mitt i det planerade mybyggnaden.

Till sist så tror jag att jag måste dela ut priset för "årets mest värdelösa hemsida" till http://www.centralstaden.se. Motiveringen lyder: "Med en tydlig blinkning åt svunna tiders Flash-hemsidor skapade av webbdesigners utan sinne för att utnyttja funktionaliteten i moderna webbläsare så har man lyckats skapa en sida som inte bara är omöjlig att navigera i utan även är fullständigt oduglig i såväl form som funktion".
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av twr »

Odd skrev: Nåja, nog om det. Med den stora satsning man nu gör på området så borde man kanske titta på om att inkludera byggnationen av spårväg genom denna del av staden som en del av investeringen. Att inte göra åtminstone grunderna redan nu kostar mångdubbelt mer i framtiden när spåren skall förlängas. Kostnaden idag skulle vara marginell i sammanhanget men troligen betydligt större i framtiden. Kanske är det så att en förlängning med så lite som en eller två hållplatser, via exempelvis den gata som kommer löpa mellan Cityterminalen och den nya bebyggelsen (idag benämnd Terminalslingan), eller kanske så enkelt som att man bygger en riktig hållplats utanför Centralstationen, precis mitt i det planerade mybyggnaden.
Bra analys, jag håller helt med. Absolut miniminivå är att säkra utrymme, bärighet etc för en spårväg som går rakt genom området till Bolinders plan, som sen kan fortsätta i många olika riktningar. I vilken riktning en förlängning ska gå behöver inte avgöras så, så länge det man har garanterat att det går att bygga vidare.
Odd skrev:Till sist så tror jag att jag måste dela ut priset för "årets mest värdelösa hemsida" till http://www.centralstaden.se. Motiveringen lyder: "Med en tydlig blinkning åt svunna tiders Flash-hemsidor skapade av webbdesigners utan sinne för att utnyttja funktionaliteten i moderna webbläsare så har man lyckats skapa en sida som inte bara är omöjlig att navigera i utan även är fullständigt oduglig i såväl form som funktion".
Även detta håller jag helt med om.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3068
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av Stefan Widén »

Ja men då så , då har vi något smaskigt att pressa politikerna på när det gäller att göra plats för spårvägen.

Annars kan jag tycka det är smart att däcka över gropen. Blir ju en inomhusstation i sin helhet då.

Synd att man inte verkar satsa så mycket på bostäder..men ett ungdomshus med smålägenheter med en hyra på 5-6 tusen borde man väl få in.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1509
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av Kristofer »

Enceladus skrev:Här finns ett videoklipp.
En rolig detalj i videon är att man uppenbarligen tänkt förlänga buss 631 till Centralen. Se hållplatsstolpen vid 6:25 in i klippet. :D

För övrigt kan jag bara instämma i att det är tråkigt att se att de inte ens tänkt tanken att spårvägen skulle kunna förlängas över Klarabergsviadukten.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 287
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av Fyrgeit »

Odd skrev: Till sist så tror jag att jag måste dela ut priset för "årets mest värdelösa hemsida" till http://www.centralstaden.se. Motiveringen lyder: "Med en tydlig blinkning åt svunna tiders Flash-hemsidor skapade av webbdesigners utan sinne för att utnyttja funktionaliteten i moderna webbläsare så har man lyckats skapa en sida som inte bara är omöjlig att navigera i utan även är fullständigt oduglig i såväl form som funktion".
Jag skulle vilja påstå att den i högsta grad utnyttjar funktionaliteten i moderna webbläsare, bara på ett sjukt onödigt sätt. :P
Majkey
Inlägg: 162
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av Majkey »

Ser ut som ett stort lyft för området. Håller med om att man inte bör omöjliggöra framtida förlängningar av spårvägen men är för tidigt för att säga något än så länge när första samråden är 2023. Med mera detaljer i framtiden är det inte omöjligt att detta redan har tänkts på.
X12
Inlägg: 362
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av X12 »

I den här källan nämns spårvägen: https://www.fastighetsvarlden.se/notise ... stationen/

"Utmaningen har varit att få in allt på samma plats och att det ska fungera bra, inklusive bussar, taxi och en eventuellt förlängd spårväg med mera. Allt har vävts in."
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev:Först vill jag bara håna namnet "Centralstaden" lite, det är löjeväckande och jag trodde faktiskt att fenomenet skulle ebba ut snart men dumheterna bara fortsätter...

Nåja, nog om det. Med den stora satsning man nu gör på området så borde man kanske titta på om att inkludera byggnationen av spårväg genom denna del av staden som en del av investeringen. Att inte göra åtminstone grunderna redan nu kostar mångdubbelt mer i framtiden när spåren skall förlängas. Kostnaden idag skulle vara marginell i sammanhanget men troligen betydligt större i framtiden. Kanske är det så att en förlängning med så lite som en eller två hållplatser, via exempelvis den gata som kommer löpa mellan Cityterminalen och den nya bebyggelsen (idag benämnd Terminalslingan), eller kanske så enkelt som att man bygger en riktig hållplats utanför Centralstationen, precis mitt i det planerade mybyggnaden.

Till sist så tror jag att jag måste dela ut priset för "årets mest värdelösa hemsida" till http://www.centralstaden.se. Motiveringen lyder: "Med en tydlig blinkning åt svunna tiders Flash-hemsidor skapade av webbdesigners utan sinne för att utnyttja funktionaliteten i moderna webbläsare så har man lyckats skapa en sida som inte bara är omöjlig att navigera i utan även är fullständigt oduglig i såväl form som funktion".
Hade du föredragit alternativet Centralen Strand?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av Odd »

Fyrgeit skrev:
Odd skrev: Till sist så tror jag att jag måste dela ut priset för "årets mest värdelösa hemsida" till http://www.centralstaden.se. Motiveringen lyder: "Med en tydlig blinkning åt svunna tiders Flash-hemsidor skapade av webbdesigners utan sinne för att utnyttja funktionaliteten i moderna webbläsare så har man lyckats skapa en sida som inte bara är omöjlig att navigera i utan även är fullständigt oduglig i såväl form som funktion".
Jag skulle vilja påstå att den i högsta grad utnyttjar funktionaliteten i moderna webbläsare, bara på ett sjukt onödigt sätt. :P
Tvärtom. Den utnyttjar väldigt lite. De funktioner den använder har funnits lång tid. Men en webbläsare är inte till för att användas på detta sätt eftersom man inte följer det naturliga flöde som en webbsida skall ha för att den skall fungera optimalt. Funktionalitet är inte bara swishswosh-effekter utan även interaktivitet, hur länkar och navigering fungerar och att navigeringen är förutsägbar och intuitiv för besökaren.
Hechtwagen skrev:
Odd skrev:Först vill jag bara håna namnet "Centralstaden" lite, det är löjeväckande och jag trodde faktiskt att fenomenet skulle ebba ut snart men dumheterna bara fortsätter...

Nåja, nog om det. Med den stora satsning man nu gör på området så borde man kanske titta på om att inkludera byggnationen av spårväg genom denna del av staden som en del av investeringen. Att inte göra åtminstone grunderna redan nu kostar mångdubbelt mer i framtiden när spåren skall förlängas. Kostnaden idag skulle vara marginell i sammanhanget men troligen betydligt större i framtiden. Kanske är det så att en förlängning med så lite som en eller två hållplatser, via exempelvis den gata som kommer löpa mellan Cityterminalen och den nya bebyggelsen (idag benämnd Terminalslingan), eller kanske så enkelt som att man bygger en riktig hållplats utanför Centralstationen, precis mitt i det planerade mybyggnaden.

Till sist så tror jag att jag måste dela ut priset för "årets mest värdelösa hemsida" till http://www.centralstaden.se. Motiveringen lyder: "Med en tydlig blinkning åt svunna tiders Flash-hemsidor skapade av webbdesigners utan sinne för att utnyttja funktionaliteten i moderna webbläsare så har man lyckats skapa en sida som inte bara är omöjlig att navigera i utan även är fullständigt oduglig i såväl form som funktion".
Hade du föredragit alternativet Centralen Strand?
Eller ännu värre, Stockholm City Business Park? :-D

Det går nog att få en diger lista på korkade namn.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av Anders Hanquist »

Det kanske bara är så enkelt att det inte specifikt ingick i Jernhusens uppdrag till arkitektfirmorna att lägga in en förlängning ev spårvägen. Tror det står någonstans att Klarabergsgatan ska vara för gång- cykel- och kollektivtrafik eller någon sedan svepande formulering. I det fortsatta detaljplanearbetet gäller det att få dit spåren. Att man avbröt vidaredragningen mot Kungsholmen berodde ju delvis på det skick Klarabergsviadukten är i och planerna på en överdäckning. När man ändå satsar miljarder på ny överdäckning torde nya spår i det sammanhanget bl en mycket liten del. Hoppas bara att Trafikförvaltningen ligger på i den frågan.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av Enceladus »

Anders Hanquist skrev:Det kanske bara är så enkelt att det inte specifikt ingick i Jernhusens uppdrag till arkitektfirmorna att lägga in en förlängning ev spårvägen. Tror det står någonstans att Klarabergsgatan ska vara för gång- cykel- och kollektivtrafik eller någon sedan svepande formulering. I det fortsatta detaljplanearbetet gäller det att få dit spåren. Att man avbröt vidaredragningen mot Kungsholmen berodde ju delvis på det skick Klarabergsviadukten är i och planerna på en överdäckning. När man ändå satsar miljarder på ny överdäckning torde nya spår i det sammanhanget bl en mycket liten del. Hoppas bara att Trafikförvaltningen ligger på i den frågan.
Det finns inga planer på en västlig förlängning av Spårväg City i Trafikförvaltningens Kollektivtrafikplan 2050. Således har Trafikförvaltningen inga intressen att bevaka i denna fråga. Visserligen planeras en sammankoppling med Lidingöbanan, och då kan det behövas en vändslinga i närheten (förslagsvis vid Bolinders plan) för att öka vändkapaciteten...
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:Det kanske bara är så enkelt att det inte specifikt ingick i Jernhusens uppdrag till arkitektfirmorna att lägga in en förlängning ev spårvägen. Tror det står någonstans att Klarabergsgatan ska vara för gång- cykel- och kollektivtrafik eller någon sedan svepande formulering. I det fortsatta detaljplanearbetet gäller det att få dit spåren. Att man avbröt vidaredragningen mot Kungsholmen berodde ju delvis på det skick Klarabergsviadukten är i och planerna på en överdäckning. När man ändå satsar miljarder på ny överdäckning torde nya spår i det sammanhanget bl en mycket liten del. Hoppas bara att Trafikförvaltningen ligger på i den frågan.
Anläggningen i sig kostar säkert inte så mycket. Det som kostar är markanspråket. Det vill säga den yta som spår och hållplats och plattformsanslutningar tar upp och hela volymen av luft ovanför anläggningen. Detta är volymer som Jernhusen kommer att vilja bebygga och sälja eller hyra ut. Det är därför de inte har med en spårväg. Kravet på spårväg måste komma utifrån.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar