På jakt efter förbindelsespår

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor

På jakt efter förbindelsespår

Inlägg av kildor »

I helgen bestämde jag mig för att gå på jakt efter svunna tiders förbindelsespår mellan olika spårsystem i Stockholm. Det började vid Östra station

Bild

med en bild på ett tåg norrut tagen från en av broarna
Bild

Dagens gåta blir väl att klura ut vilken signalbild som visades i huvuddvärgsignalen framför tåget :wink:

Från nästa bro kan man se var förbindelsespåren från Roslagsbanan har gått...

Bild

som sedan gått ner brevid det som nu är nya Fysikcentrum

Bild

för att sedan ansluta till Värtabanan. En bana som ligger mycket vackert på Norra Djurgården....

Bild
Bild
Bild

Sedan letade jag mig fram till Ropsten för att se anslutningen till Lidingöbanan - en anslutning som fortfarande är signalreglerad:

Bild
Bild

Men som någon påpekade tidigare så är inte spåret i farbart skick
Bild

Därefter leder spåren (om dom ligger kvar där under snön) ner till station Värtan
Bild

Nästa dag var det dags för Södra station-Slussen. Från Södra station går spåret i en tunnel under Södersjukhuset och mynnar ut på andra sidan ner mot Årstaviken

Bild

Även här finns signaler kvar, även fast dom är lite "trötta"
Bild

Banan fortsätter genom ytterligare en tunnel ner mot Eriksdalsbadet

Bild
Bild

Även här ser man bevis på att spåren inte använts på ett tag

Bild
Bild

Spåren ligger kvar längs med Norra Hammarby-kajen
Bild

och går så småningom in i ytterligare en tunnel under Fåfängan och ut på Viking Lines hamnområde. Här var det lite svårt att ta några bilder, men ovanpå tunneln vid Fåfängan hittade jag en stoppbock och ett ministickspår till Saltsjöbanan

Bild
Bild

En bild på Londonviadukten (där jag borde haft tålamod att vänta in ett tåg):
Bild

innan jag klättrade ner till Stadsgårdskajen och anslutningen till Saltjsöbanan

Bild
Bild

Signalreglerat även här (dvärgsignal 1!). Märkligt när spåren inte används... :roll:

Spåret går ihop med Saltjsöbanan precis vid en tunnelmynning strax innan Slussen.
Bild

Det blev några timmars trevlig promenad i härligt vinterväder :) . Någon som förresten vet när man senast använde spåret mellan SB och Södra station?
Daniel_L

Re: På jakt efter förbindelsespår

Inlägg av Daniel_L »

Bild

Signalreglerat även här (dvärgsignal 1!). Märkligt när spåren inte används... :roll:
quote]

Signal 1 används faktiskt, när SL flyttar vagnar (med lastbil) till HY eller andra ställen brukar dessa lastas på stadsgården, därav att den fortfarande är signalreglerad
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

kildor skrev:som sedan gått ner brevid det som nu är nya Fysikcentrum
Det är väl den byggnaden som numera heter Albano, va? :wink:

Ett tips: kolla in kartorna på http://www.lantmateriet.se/ -> Historiska kartor. På häradskartan kan man följa alla spåren på de olika banorna och på stadskartan över Stockholm 1893 finns bl.a. hållplatserna på Värtabanan inritade.

Och så tackar jag för ett väldigt trevligt bildreportage. :D
JDS

Inlägg av JDS »

kildor skrev:Bild

Dagens gåta blir väl att klura ut vilken signalbild som visades i huvuddvärgsignalen framför tåget :wink:
"Kör" ser det ut som!
En bild på Londonviadukten (där jag borde haft tålamod att vänta in ett tåg):
Bild
Det där är inte Londonviadukten. Londonviadukten är ett gatunamn; den ursprungliga viadukten låg i Folkungagatans förlängning och utgjorde körväg ned till hamnen. Idag är Londonviadukten namnet på den krokiga anslutningen ned till Finlandsbåtarna, d v s den gata som fyller motsvarande funktion idag. Det du har fotograferat är Saltsjöbanans viadukter över Folkungagatan!

Bra bilder f ö!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kanonbilder, man ser ju mer än bara ett vagnsnummer :D (till dig) :evil: (till vaggnsnummerfotograferna). Man får ju se staden, miljön ryunt omkring, orsaken till varför trafiken finns osv.
Samt kul projekt!

Dock, denna bild visar inget svunnet spår, utan är ett skyddspår, om tåget går mott rött, så brakar den in på denna lilla stump. Hellre än plumsa i vattnet.

Bild
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Mycket härliga bilder :D Detta är något fler fotografer här på forumet borde ta efter :) Ett tips till nästa gång:
Nyboda tunnlarna finns det mycket smått å gott vid också :D
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Sparkfot skrev:Mycket härliga bilder :D Detta är något fler fotografer här på forumet borde ta efter :) Ett tips till nästa gång:
Kom ihåg bara! Endast tågen går säkra på spåret. Knalla absolut aldrig omkring på ett trafikspår, gena aldrig över det, eller var närmare än 2 meter (typ utanför kontaktledningsstolpen) om staket saknas!

Det är inte bara farligt, det stressar föraren nåt oerhört!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

bruse skrev:
Sparkfot skrev:Mycket härliga bilder :D Detta är något fler fotografer här på forumet borde ta efter :) Ett tips till nästa gång:
Kom ihåg bara! Endast tågen går säkra på spåret. Knalla absolut aldrig omkring på ett trafikspår, gena aldrig över det, eller var närmare än 2 meter (typ utanför kontaktledningsstolpen) om staket saknas!

Det är inte bara farligt, det stressar föraren nåt oerhört!
Nu är det jue inte speciellt ofta det går tåg där förutom en Z65 med cementvagnar till Cementa i Marievik. Men du har så rätt så iaf Bruse. :)
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Tack för kommentarerna, rättelserna och kompletteringarna! :D

Jo, även jag tycker det är lite roligare med bilder med lite omgivning och miljö än enbart närbilder på fordonsfronter. Men alla har vi ju olika smak och tycke.
JDS skrev:
kildor skrev:Dagens gåta blir väl att klura ut vilken signalbild som visades i huvuddvärgsignalen framför tåget
"Kör" ser det ut som!
Jo, visst visar huvuddvärgsignalen "kör". Tyckte det var lite lustigt att signalbilden speglades rätt upp i nyllet på föraren... 8)
vfp420b
Kontakt:

Inlägg av vfp420b »

kildor skrev:I helgen bestämde jag mig för att gå på jakt efter svunna tiders förbindelsespår mellan olika spårsystem i Stockholm. Det började vid Östra station

Sedan letade jag mig fram till Ropsten för att se anslutningen till Lidingöbanan - en anslutning som fortfarande är signalreglerad:

Bild
Jo, man vet ju att Stockholmare är 08'or, t.o.m har man skrivit det på signalen så man vet säkert att den signalen är en Stockholmare :D .
F.ö Mycket trevligt repotage med många snygga bilder. :)
Av Tobias

©2022 by Tobias
Hemsida med tåg- och bussbilder: http://www.tobbebilder.se
Användarens profilbild
R.Lindmark

Inlägg av R.Lindmark »

kildor skrev: Därefter leder spåren (om dom ligger kvar där under snön) ner till station Värtan
Bild
Trevligt repotage intresant med lite arkeologi.
Spåret är tyvär upprivet/överasvalterat typ 10 meter efter växeln
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

bruse skrev:Dock, denna bild visar inget svunnet spår, utan är ett skyddspår, om tåget går mott rött, så brakar den in på denna lilla stump. Hellre än plumsa i vattnet.
Hur är det med växeln till det nedlagda spåret i Ropsten, har den samma funktion (alltså att det är bättre att kvadda några bilar på parkeringen än att köra in i en annan spårvagn vid plattformen)?
virtual1

Inlägg av virtual1 »

Underbart reportage! - men hur tusan kan RB varit hophopplad med värtabanan??????? - RB har ju alltid varit smalspår medans värtabanan knappast någonsin varit det!
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

virtual1 skrev:Underbart reportage! - men hur tusan kan RB varit hophopplad med värtabanan??????? - RB har ju alltid varit smalspår medans värtabanan knappast någonsin varit det!
Tack!

Så här skriver järnväg.net:
Via den normalspåriga linjen från Albano på Värtabanan till Stockholms Östra fanns förbindelse med SJ-nätet. Via en ramp på Östra station lastades normalspåriga godsvagnar på överföringsvagnar.
Men jag är också nyfiken på hur det såg ut. Jag funderar också över rampen eller det som liknar en halvfärdig bro som man ser på min tredje bild ovan. Varför denna konstruktion? Hade den något med smalspår-normalspår att göra?
JDS

Inlägg av JDS »

kildor skrev:Men jag är också nyfiken på hur det såg ut. Jag funderar också över rampen eller det som liknar en halvfärdig bro som man ser på min tredje bild ovan. Varför denna konstruktion? Hade den något med smalspår-normalspår att göra?
"Banken" (fast jag undrar om den inte mest består av naturligt berg?) mellan RB-linjen och spåret ned mot Albano tror jag att man använde för att ösa ned sopor från RB-tåg i normalspåriga sopvagnar (Silverpilen) som ställdes upp nedanför. I övrigt är den nog mest byggd för att kunna växla vagnar någorlunda plant. Silverpilen hade ju f ö också en sopstation på Ruddamms-sidan.

En gång i tiden (fram till någon gång 1960-70) hade Stockholm Ö även en normalspårsbangård. Det fanns två sorters ramper. Dels en normalspårsramp, varmed normalspåriga vagnar kunde lastas upp på smalspåriga överföringsvagnar. Vet inte om det fanns en sådan, men jag antar det. Hur som helst förekom det knappast någon rampning på Stockholm Ö i "modern tid"; det mesta torde ha skett i Uppsala. Där finns kanske båda ramperna kvar med lite tur.

Den "omvända" rampen låg mitt för motorvagnshallen. Undrar om den inte är kvar än idag, rent av. I alla fall bestod/består den helt enkelt av ett smalspår som slutar tvärt och övergår i ett normalspår som är någon halvmeter (hur hög en Q37 nu är) lägre. Över denna ramp är nog alla X10p levererade; de kom på järnväg från Örnsköldsvik. Som liten spoling fick jag en gång vara med och rampa av en mellanvagn till X10p-tågen, men den fick raskt rampas på igen då vagnmästaren upptäckte att den levererats felvänd! Så det blev bara för SJ att komma upp och hämta vagnen igen, och åka och vända den vid Tomteboda. Så kan det gå.

När jag ändå är i farten så ser jag att jag har svamlat till det lite ovan angående Londonviadukten. Men det är i alla fall en gatuviadukt, inte järnvägsviadukten!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Här hittade jag en illustrativ bild på en överföringsvagn:

http://www.srjmf.se/gallery/Vinbergs_Bi ... o_v_ren_76
essin

Inlägg av essin »

JDS skrev:En gång i tiden (fram till någon gång 1960-70) hade Stockholm Ö även en normalspårsbangård. Det fanns två sorters ramper. Dels en normalspårsramp, varmed normalspåriga vagnar kunde lastas upp på smalspåriga överföringsvagnar. Vet inte om det fanns en sådan, men jag antar det. Hur som helst förekom det knappast någon rampning på Stockholm Ö i "modern tid"; det mesta torde ha skett i Uppsala. Där finns kanske båda ramperna kvar med lite tur.
Om någon sådan ramp har funnits i Uppsala försvann den nog tyvärr senast i höstas i samband med markarbeten inför byggandet av nya resecentrum. Alla spår, perronger och kontaktledningsstolpar på gamla godsbangården och smalspårsbangården har tagits bort för att ge plats åt ny bebyggelse och en ny smalspårsbangård (om man nu kan kalla två spår och en pfd för bangård) närmare den befintliga bangården. Igår var det tydligen byggstart "på riktigt", inför detta flyttades en hel grillkiosk runt hörnet på stationsbyggnaden.
Hans W

Inlägg av Hans W »

Ramp på Öst har bara funnits i version för rampning av smalspårsvagnar upp på normalspåriga överföringsvagnar. Först låg denna ramp mitt på bangården senare revs hela normalspårsbangården och normalspåret kapade abrupt av jäms med fronten på gamla lokstallet. Där byggde senare en ramp då de nya vagnarna skulle levereras.
Om ramper se här
Såvitt jag vet kunde lastade smalspåriga överföringsvagnar inte gå söder om Djursholms Ösby pga den låga vägviadukten i Stocksund.
/HW
(som under sommarjobb på RB dåvarande banavdelnng slagit sly med slylie på normalspåret Öst - Albano, något hundratal meter normalspår tillhörde faktiskt RB, gränsen var tydligt utmärkt).
alexx

Albano tunnel

Inlägg av alexx »

Öppnar upp tråden igen.

Funderade lite över det här med tunnlar. Alldeles under fysikcentrum eller snarare vid sidan av det, bakom fotografen vid bilden på fysikcentrum finns det en tunnel som skulle leda ut på en förängd valhalla väg, vad har den använts till, har den varit tänkt till roslagsbanan en gång i tiden eller är det ngn som vet, den finns på albano industriområde idag.

Se bilder nedan.

Bild
Bild
Bild
alexx

Inlägg av alexx »

Skulle gjort om bilderna till max 800*600 märker jag
Skriv svar