
med en bild på ett tåg norrut tagen från en av broarna

Dagens gåta blir väl att klura ut vilken signalbild som visades i huvuddvärgsignalen framför tåget

Från nästa bro kan man se var förbindelsespåren från Roslagsbanan har gått...

som sedan gått ner brevid det som nu är nya Fysikcentrum

för att sedan ansluta till Värtabanan. En bana som ligger mycket vackert på Norra Djurgården....



Sedan letade jag mig fram till Ropsten för att se anslutningen till Lidingöbanan - en anslutning som fortfarande är signalreglerad:


Men som någon påpekade tidigare så är inte spåret i farbart skick

Därefter leder spåren (om dom ligger kvar där under snön) ner till station Värtan

Nästa dag var det dags för Södra station-Slussen. Från Södra station går spåret i en tunnel under Södersjukhuset och mynnar ut på andra sidan ner mot Årstaviken

Även här finns signaler kvar, även fast dom är lite "trötta"

Banan fortsätter genom ytterligare en tunnel ner mot Eriksdalsbadet


Även här ser man bevis på att spåren inte använts på ett tag


Spåren ligger kvar längs med Norra Hammarby-kajen

och går så småningom in i ytterligare en tunnel under Fåfängan och ut på Viking Lines hamnområde. Här var det lite svårt att ta några bilder, men ovanpå tunneln vid Fåfängan hittade jag en stoppbock och ett ministickspår till Saltsjöbanan


En bild på Londonviadukten (där jag borde haft tålamod att vänta in ett tåg):

innan jag klättrade ner till Stadsgårdskajen och anslutningen till Saltjsöbanan


Signalreglerat även här (dvärgsignal 1!). Märkligt när spåren inte används...

Spåret går ihop med Saltjsöbanan precis vid en tunnelmynning strax innan Slussen.

Det blev några timmars trevlig promenad i härligt vinterväder
