Efter 2. verdenskrig havde Leeds behov for en modernisering af deres sporveje. Der var planer om en ombygning, hvor man lagde en del af sporvejene under jorden som subway. Dette krævede nye vogne, som i modsætning til tidligere var enetagede, og man byggede derfor 2 prototyper no. 601 og no. 602. De havde ens karrosserier, men den elektriske udrustning var forskellig. 601 var temmelig konventionel med elektropneumatisk kontroller, skinne- og luftbremse. 602 var mere avanceret og var udstyret med "VAMBAC"udrustning, englands svar på PCC-systemet. VAMBAC står for "Variable Automatic Multinotch Braking and Acceleration". Også truckene var forskellige. 601 havde EMB lightweight bogies og 602 var udstyret med bogier fra Crompton Parkinson Limited som var med indvendige aksellejer.
Desværre blev ombygningen af sporvejene i Leeds ikke til noget, da man i 1953 besluttede en afvikling istedet for.
601 og 602 blev udrangeret i september 1957, men blev gemt da man håbede at sælge vognene til videre brug ved en anden sporvej. Da der ingen købere meldte sig i UK forsøgte man sig på kontinentet, men her var der massere af brugte vogne til salg, og derfor havde de specielle engelske vogne ingen interesesse.
Det endte med at 602 blev overtaget af The National Tramway Museum i Chrich, og 601 blev købt af en gruppe sporvejsentusiaster fra veteranjernbanen i Middleton ved Leeds. Her blev vognen opbevaret sammen med en Felthamvogn og andre sporvogne under dårlige forhold, der gjorde at de blev udsat for hærværk. Efter en ildpåsættelse, hvor den ende ende af 601 udbrændte, blev den ophugget, selvom vognen godt kunne være reddet.
602 som ses på billederne herunder i Leeds, er det i dag muligt at køre med i Chrich.
Fotos: P. Gabriel/O. Iskov ca. 1955