Billeder fra de gode gamle dage.

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Det er kanskje ikke så rart du synes det, som er svensk? Men i Norge er det slik at mange synes dere har mindre pene vogner, og da i særdeleshet Gøteborg :?

Men hva synes du om disse Trondheimsvognene da? Bygget under krigen på Skabo jernbanevognfabrikk...
Bild
Användarens profilbild
tractiondk

Design på skandinaviske vogne.

Inlägg av tractiondk »

Smag og behag er forskellig, som det hedder på dansk. Jeg synes bestemt ikke man kan sige at norske vogne er grimme. Men det er nok rigtigt at man kan se forskel på norske, danske og svenske vogne.
Da hestesporvognene kom til europa var designet inspireret fra USA, hvor John Stevenson var den førende vognbygger. Senere udviklede vognene sig ved, at lokale vognbyggere indførte egne forbedringer.
Da vi her i skandinavien elektrificerede sporvejene var de første vogne meget tyske i design, men også her udvikledes de i forskellige retninger med tiden. I Danmark var det mest Scandia i Randers, der stod for udviklingen, og i Sverige var det selvfølgelig ASEA i Västerås der var den dominerende leverandør. I Norge var der flere, men Strømmens har nok stået for en betydelig del af nytænkningen her.
Jeg kan kun støtte Reimersholme71 i at guldfisken er et meget smukt design og jeg synes bestemt at Baards eksemple fra Trondheim er et flot design fra 1930´erne.
Det er muligt at finde grimme vogne i alle de scandinaviske lande, men at sige at norske vogne generelt er grimme, det er jeg ikke enig i.
Torsten Vig
Danmark - landet uden sporvogne i daglig drift.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Design på skandinaviske vogne.

Inlägg av Reimersholme71 »

tractiondk skrev:Jeg kan kun støtte Reimersholme71 i at guldfisken er et meget smukt design og jeg synes bestemt at Baards eksemple fra Trondheim er et flot design fra 1930´erne.
Det er muligt at finde grimme vogne i alle de scandinaviske lande, men at sige at norske vogne generelt er grimme, det er jeg ikke enig i.
Trevligt att få medhåll. Jag håller med dig om Trondheimsvagnen för övrigt. :D Och till och med de grimme vagnarna är diggabla, eller hur? Och även en grim ankunge kan ju bli en vacker svan... :wink:
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
tractiondk

Inlägg av tractiondk »

Efter 2. verdenskrig havde Leeds behov for en modernisering af deres sporveje. Der var planer om en ombygning, hvor man lagde en del af sporvejene under jorden som subway. Dette krævede nye vogne, som i modsætning til tidligere var enetagede, og man byggede derfor 2 prototyper no. 601 og no. 602. De havde ens karrosserier, men den elektriske udrustning var forskellig. 601 var temmelig konventionel med elektropneumatisk kontroller, skinne- og luftbremse. 602 var mere avanceret og var udstyret med "VAMBAC"udrustning, englands svar på PCC-systemet. VAMBAC står for "Variable Automatic Multinotch Braking and Acceleration". Også truckene var forskellige. 601 havde EMB lightweight bogies og 602 var udstyret med bogier fra Crompton Parkinson Limited som var med indvendige aksellejer.
Desværre blev ombygningen af sporvejene i Leeds ikke til noget, da man i 1953 besluttede en afvikling istedet for.
601 og 602 blev udrangeret i september 1957, men blev gemt da man håbede at sælge vognene til videre brug ved en anden sporvej. Da der ingen købere meldte sig i UK forsøgte man sig på kontinentet, men her var der massere af brugte vogne til salg, og derfor havde de specielle engelske vogne ingen interesesse.
Det endte med at 602 blev overtaget af The National Tramway Museum i Chrich, og 601 blev købt af en gruppe sporvejsentusiaster fra veteranjernbanen i Middleton ved Leeds. Her blev vognen opbevaret sammen med en Felthamvogn og andre sporvogne under dårlige forhold, der gjorde at de blev udsat for hærværk. Efter en ildpåsættelse, hvor den ende ende af 601 udbrændte, blev den ophugget, selvom vognen godt kunne være reddet.
602 som ses på billederne herunder i Leeds, er det i dag muligt at køre med i Chrich.

Bild

Bild

Fotos: P. Gabriel/O. Iskov ca. 1955
Torsten Vig
Danmark - landet uden sporvogne i daglig drift.
Skriv svar