Billeder fra de gode gamle dage.

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
tractiondk

Liverpool 166

Inlägg av tractiondk »

I årene 1936-37 modtog "Liverpool Coporation Passenger Transport" 163 nye strømlinede bogievogne - senere kaldt " Green Goddesses".
Sammen med 100 næsten identiske 4-akslede vogne skulle de være drivkraften i fornyelsen af sporvejen i Liverpool. Desværre gik det som så mange andre steder i UK og i 1957 var det slut i Liverpool. I 1953-54 blev 46 bogievogne solgt til Glasgow, og da man her lukkede i 1960 blev en af de tidligere Liverpoolvogne solgt som museumsvogn. Derfor kan man i dag stadig ses en "Green Goddess" no. 869 i drift på museumssporvejen i Chrich. På billedet ses vogn no. 166 i Liverpool. Denne vogn var ikke imellem dem der blev solgt til Glasgow.

Bild

Foto: P. Gabriel/O. Iskov ca. 1954
Torsten Vig
Danmark - landet uden sporvogne i daglig drift.
Svend Christensen

Sheffield 456

Inlägg av Svend Christensen »

Jeg er ikke tilstrækkelig lokalkendt i Sheffield til at kunne afgøre hvor billedet af nr. 456 er taget, og man kan desværre ikke læse destinationsskiltet.

Jeg kan dog oplyse, at vogn 456 er bygget i 1926-27 af en lokal virksomhed "Cravens".

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Användarens profilbild
tractiondk

Sheffield

Inlägg av tractiondk »

Jeg havde nu ikke forstillet mig, at du kunne udpege stedet i Sheffield Svend, men tak for oplysningerne om vognen. Jeg har yderligere et billede af samme vogntype, som ses nedenfor.

Bild

Foto: P. Gabriel/O. Iskov ca. 1955
Senast redigerad av tractiondk den torsdag 12 januari 2006 20:07, redigerad totalt 1 gånger.
Torsten Vig
Björn Stråhle
Kontakt:

Inlägg av Björn Stråhle »

Bild
Även om denna bild inte är "fra de gode gamle dage", har den ett visst historiskt värde. Vagnar tillverkade 1922 i daglig trafik, vissa tider på dagen synnerligen intensiv, är ganska ovanligt i våra dagar. Men i New Orleans rullar åter St. Charles linjen som vanligt, efter Katrinas besök i höstas.

Vilka andra spårvägssystem använder reguljärt vagnar tillverkade 1922 eller tidigare?

Hälsningar/Björn

Fler New Orleans bilder: http://www.strahle.ws/display.asp?pageID=37
Användarens profilbild
tractiondk

Inlägg av tractiondk »

Herligt med et billede fra New Orleans. Jeg har ikke ret mange billeder fra USA, så det er spændende. Det er en imponerende vogn, nærmest en interurban. Jeg er sikker på at de skaber respekt i trafikken!.
Torsten Vig
Användarens profilbild
tractiondk

Helsingborg

Inlägg av tractiondk »

Sporvejen i Helsingborg var et af de systemer der måtte lade livet i 1967 da Sverige overgik til højretrafik. Til slut var der 3 linier tilbage 1 - 3 - 5 og jeg har valgt at bringe 2 farvebilleder fra 1967.
På billedet herunder ses motorvogn no. 34 bygget af Norddeutsche Waggonfabrik i Bremen, kaldet "Bremervogn" fra 1921. Disse vogne var pga. inflationen i Tyskland efter 1. verdenskrig, billige i indkøb og flere fandt vej til Scandinavien bl.a. 10 stk. til Helsingborg og 5 stk. til Århus. Stedet er linie 5´s endestation ved Stattena. I de senere år kørte kun de gamle vogne på denne linie.

Bild

Foto: Jan Walter 1967

Det næste billede er fra Tågaborg hvor linie 1 og 3 havde deres nordlige endestation. De to F-vogne no. 50 og no. 41 er ved at vende i trekantsporet.

Bild

Foto: Jan Walter 1967
Torsten Vig
Användarens profilbild
tractiondk

Helsingborg

Inlägg av tractiondk »

Jeg har et par farvebilleder til fra Helsingborg. Billederne viser linie 5´s endestation på Sct. Jørgens Plads med trekantsporet ned i Roskildegatan.

Bild

Bild

Fotos: Jan Walter 1967

Hvis du vil se flere farvebilleder fra Helsingborg kan du gå ind på Bjørn Stråhles hjemmeside http://www.strahle.ws
Torsten Vig
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Noen form for vendebutt her? Er det restene av en nedlagt linje?
Användarens profilbild
tractiondk

Inlägg av tractiondk »

Stiksporet som ses på det ene billede var til de gamle toretningsvogne, mens F-vognene (mustangerne) brugte trekantsporet, som ses på det andet billede. Stiksporet kan godt have været en rest af strækningen til Pålsjöbaden nedlagt i 1955.
Torsten Vig
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

TonyM skrev:
tractiondk skrev:Efter en lille julepause, har jeg fundet et billede fra Göteborg frem. Vogn no. 7 er en M 23 bygget af Hägglund i 1949. Släpvagnen er jeg ikke sikker på, men det, og hvor billedet er taget, er der nok nogen fra forummet der ved.

Bild

Foto: P. Gabriel/O. Iskov ca. 1960?
Herligt med et billede fra et sted hvor der stadig kører sporvogne.

Billedet er taget på Drottningtorget med "hovedbanen" til fotografens Højre side. Det store hus i baggrunden er Posthuset, som indenfor et par år formodentlig bliver luxushotel - måske noget der passer næste gang du er på besøg for at tage fotos ;-)

Kiosken er revet siden mange år og sporområdet er fulstændigt ombygget. Vognen er ombygget en gang, da den har fået linienummer oven destinationsrullen isteden for der hvor vognnummeret står, jeg kan måske kigge lidt på hvornår det skete.

Bivognen er en S27, vilket nummer det er kan jeg dog ikke afgøre.

//Tony
Centralstationen ligger till vänster, inte till højre. :wink:

M
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
tractiondk

Norrköping

Inlägg av tractiondk »

Her er endnu et billede fra Norrköping. Det er en M51 no. 56 på linie 3, men hvor ved jeg ikke, så lidt hjælp er velkommen.

Bild

Foto: P. Gabriel/ O. Iskov ca. 1960
Torsten Vig
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Tycker det ser ut som Norr Tull
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Bussmicke skrev:Tycker det ser ut som Norr Tull
Närmare bestämt Norra Prommenaden vid Mateusgården.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

leifd skrev:
Bussmicke skrev:Tycker det ser ut som Norr Tull
Närmare bestämt Norra Prommenaden vid Mateusgården.
Ja, fast när bilden togs fanns väl inte Matteusgården, så egentligen får vi väl säga Norra Promenaden vid Oxtorget?

Varför har spåret uppför backen två trådar i luften?

Martin
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Björn Stråhle skrev:Bild
Fler New Orleans bilder: http://www.strahle.ws/display.asp?pageID=37
De där vagnarna är rätt kul. Sätena går att svänga ryggstödet på så att man kan välja att sitta framåt eller bakåt. De har också tydligen någon sorts kompressor (till bromsen antar jag) som går med ungefär två varv i sekunden lite då och då och avger ett karaktäristiskt dunkande ljud. Och banan går runt rondellen vid Lee Circle. Det skulle se ut det, om spårvagnen i Göteborg gick runt i alla rondeller den går rakt igenom... :wink:

M
Björn Stråhle
Kontakt:

Inlägg av Björn Stråhle »

Bild
Som synes, för att köra genom Lee Circle, hade det varit nödvändigt att välta sydstaternas store hjälte general Robert E. Lee från hans position. Något som inte skulle uppskattas i de trakterna. Dessutom är detta en ganska stor rondell eller rättare en monumental plats!

Mer New Orleans: http://www.strahle.ws/display.asp?pageID=37

Hälsningar/Björn
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
Varför har spåret uppför backen två trådar i luften?

Martin
Troligtvis för att få en större area på kontaktledningen, dvs för att kunna mata fram en större ström i ledningen i uppförsbacken.

//Leif D
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

Kul med alla snygga bilder! Det finns så mycket snygga spårvagnar!
Gillar särskilt de gamla svenska, tyska och amerikanska vagnarna.
Men av någon anledning tycker jag att alla norska vagnar jag sett/sett på bild uteslutande är påfallande fula. Vad gör norrbaggarna för fel? :roll:
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Ulf_ skrev:Kul med alla snygga bilder! Det finns så mycket snygga spårvagnar!
Gillar särskilt de gamla svenska, tyska och amerikanska vagnarna.
Men av någon anledning tycker jag att alla norska vagnar jag sett/sett på bild uteslutande är påfallande fula. Vad gör norrbaggarna för fel? :roll:
Gullfisken är påfallande vacker tycker jag. Det har baggarne gjort rätt!

M
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

Jag är inte så förtjust i gullfiskarna. Däremot upptäckte jag ju att den här skönheten är en gammal trondheimvagn så jag tar tillbaka det där jag skrev. Men jag tycker i vilket fall att det finns mycket fula norska vagnar. Men inte alla uppenbarligen.

Bild
Skriv svar