Så, då har man åkt M32 då... Jäkla coolt var det! =)
Usch va vissa överdriver när de snackar skit om vagnen. Visst var detta vagn 403 som inte har alla de problem som de första testexemplaren drogs med, men nog har det snackats en del om den också.
Själv så tyckte jag att det känndes som om den gick bra mycket bättre än M31 och M28, M29. Det var lite som att åka tåg, i många aspekter. =)
Ljudmässigt så verkade den inte ge ifrån sig mer oljud än någon annan vagn, ljudet verkade faktiskt bättre till och med. Istället för en massa höga ljud från olika källor i vagnen så verkade ljuden mer jämnhöga och kom ifrån hela vagnen. Mer behagligt enligt mig.
Dörrarnas konstruktion gillade jag, är nog ett stort fan' av enblads parallelskjutdörrar. De kändes robusta och kraftiga.
Vagnen accelererade på ett skönt sätt, och inbromsningarna var mjuka ändå. När folk säger att den stannar med ett ryck så ska man inte tänka på M31:ans gångegenskaper. Tänk bil, åk spårvagn (för att uttrycka sig vitsigt=)
Designen gillade jag skarpt, den var verkligen snygg nu när man fick se den på nära håll. Belysningen både utanpå och innuti vagnen var väldigt snygg.
Men;
*Är nödhammarna redan snodda?
*Det borde gå att göra något åt de "vaggande" överhängen?
*GNÄLLIGA töntiga småglin som under dagens första tur inte gjorde annat än å gnälla och klaga. Ni vet säkert vilka ni är!
*Jag vill se displayer a' la X2 eller Stockholm tunnelbanetåg. Inte små grå säkert med grön ful text.
*Jag gillar INTE "planlösningen" i låggolvsfordon. Inredarna måste ha gått igenom vagnen å sagt "-här kan vi klämma in ett säte, och där om vi vrider det på snedden, och där borta kan vi sätta tre på sidan, och ovanpå dendär lådan". Det finns ingen jobbigare än att sitta i dedär tighta 4-grupperna där man sitter med knäna i någon annans skrev. Det är jobbigt att få en överblick av vagnens sittplatser för att se om någon är ledig. För att komma undan denna kritiken kunde man gå ut med mottot att "M32 har ännu fler ännu bättre ståplatser", då är det förståerligt att sittplatserna har prioriterats ned.
*TVÅ platser för rullstolsbundna?! Jag har ALDRIG sett en rullstolsbunden i kollektivtrafiken under mina 10 år i Göteborg, än mindre TVÅ stycken på samma gång. Så varför ersätta 10 normalsäten med TVÅ rullstolsplatser när dessa ändå INTE GÅR ATT ANVÄNDA. De är ju direkt farligt utformade för de som ändå är avsedda att använda dem. Att Västtrafik till och med har byggt NYA sådana platser när de redan har press på sig att bygga om de befintliga är ju urkorkat.
För de som inte har en aning om vad jag snackar om;
http://www.vasttragik.se
[Disclaimer]
Jag har INGET emot rullstolsburna, jag har INGET emot rätt utformade rullstolsplatser, jag finner det självklart att alla ska ha lika rättigheter och tillgång till kollektivtrafiken.[/Disclaimer]
Allt detta är såklart personliga åsikter, så jag vill inte ha nån skit från gnälliga typer som gillar att tracka ned på andra.
Men gärna kommentarer från glada typer som kanske också åkte med M32 403 idag
//André