M32 i trafik 28 december!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björne
Inlägg: 1299
Blev medlem: måndag 04 augusti 2003 18:25
Ort: Götet

Inlägg av Björne »

Anders Forsberg skrev:Mycket svammel men går det någon M32 i trafik den 28 december och var?

Har inte lyckats läsa ut något om det är några aktiviteter!!!

Anders F
Det finns tidtabell med i GP idag, och på västtrafiks första sida står det också, såg även att tidpunkten hade tidtabellen uppsatt med.
M32:an ska rulla både 28/12 samt 29/12
Anders Forsberg

Inlägg av Anders Forsberg »

Snyggt det var det jag ville veta. Har varit borta och firat den där rödklädde och skäggige i en totalt spårvägsfri stad i Södermanland. Så jag blev nyfiken, men fann inget på Västtrafikshemsida...elller såg jag fel.

Anders
Anders Forsberg

Inlägg av Anders Forsberg »

Fann tidtabellen - men det stod vagn 403 är det inte den som krockade?

AF
Björne
Inlägg: 1299
Blev medlem: måndag 04 augusti 2003 18:25
Ort: Götet

Inlägg av Björne »

Anders Forsberg skrev:Fann tidtabellen - men det stod vagn 403 är det inte den som krockade?

AF
403 fick smärre skador efter rangering inne i hallen om jag förstått allt rätt, men jag skådade den vid Munkebäckstorget runt 20/12 så den ska nog rulla igen, då var den beklädd med silvertejp där bak.
Eco
Inlägg: 37
Blev medlem: fredag 18 februari 2005 19:05
Ort: Göteborg

Inlägg av Eco »

Så, då har man åkt M32 då... Jäkla coolt var det! =)
Usch va vissa överdriver när de snackar skit om vagnen. Visst var detta vagn 403 som inte har alla de problem som de första testexemplaren drogs med, men nog har det snackats en del om den också.

Själv så tyckte jag att det känndes som om den gick bra mycket bättre än M31 och M28, M29. Det var lite som att åka tåg, i många aspekter. =)
Ljudmässigt så verkade den inte ge ifrån sig mer oljud än någon annan vagn, ljudet verkade faktiskt bättre till och med. Istället för en massa höga ljud från olika källor i vagnen så verkade ljuden mer jämnhöga och kom ifrån hela vagnen. Mer behagligt enligt mig. :wink:

Dörrarnas konstruktion gillade jag, är nog ett stort fan' av enblads parallelskjutdörrar. De kändes robusta och kraftiga.

Vagnen accelererade på ett skönt sätt, och inbromsningarna var mjuka ändå. När folk säger att den stannar med ett ryck så ska man inte tänka på M31:ans gångegenskaper. Tänk bil, åk spårvagn (för att uttrycka sig vitsigt=)

Designen gillade jag skarpt, den var verkligen snygg nu när man fick se den på nära håll. Belysningen både utanpå och innuti vagnen var väldigt snygg.

Men;

*Är nödhammarna redan snodda? 8)

*Det borde gå att göra något åt de "vaggande" överhängen?

*GNÄLLIGA töntiga småglin som under dagens första tur inte gjorde annat än å gnälla och klaga. Ni vet säkert vilka ni är!

*Jag vill se displayer a' la X2 eller Stockholm tunnelbanetåg. Inte små grå säkert med grön ful text.

*Jag gillar INTE "planlösningen" i låggolvsfordon. Inredarna måste ha gått igenom vagnen å sagt "-här kan vi klämma in ett säte, och där om vi vrider det på snedden, och där borta kan vi sätta tre på sidan, och ovanpå dendär lådan". Det finns ingen jobbigare än att sitta i dedär tighta 4-grupperna där man sitter med knäna i någon annans skrev. Det är jobbigt att få en överblick av vagnens sittplatser för att se om någon är ledig. För att komma undan denna kritiken kunde man gå ut med mottot att "M32 har ännu fler ännu bättre ståplatser", då är det förståerligt att sittplatserna har prioriterats ned.

*TVÅ platser för rullstolsbundna?! Jag har ALDRIG sett en rullstolsbunden i kollektivtrafiken under mina 10 år i Göteborg, än mindre TVÅ stycken på samma gång. Så varför ersätta 10 normalsäten med TVÅ rullstolsplatser när dessa ändå INTE GÅR ATT ANVÄNDA. De är ju direkt farligt utformade för de som ändå är avsedda att använda dem. Att Västtrafik till och med har byggt NYA sådana platser när de redan har press på sig att bygga om de befintliga är ju urkorkat.
För de som inte har en aning om vad jag snackar om; http://www.vasttragik.se
[Disclaimer]
Jag har INGET emot rullstolsburna, jag har INGET emot rätt utformade rullstolsplatser, jag finner det självklart att alla ska ha lika rättigheter och tillgång till kollektivtrafiken.[/Disclaimer]



Allt detta är såklart personliga åsikter, så jag vill inte ha nån skit från gnälliga typer som gillar att tracka ned på andra.
Men gärna kommentarer från glada typer som kanske också åkte med M32 403 idag

//André :P
André
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av JAgr »

Eco skrev:Dörrarnas konstruktion gillade jag, är nog ett stort fan' av enblads parallelskjutdörrar. De kändes robusta och kraftiga.
Det är egentligen tvåblads parallellskjutdörrar.
Eco skrev:*Är nödhammarna redan snodda? 8)
Jajamensan, i preventivt syfte. Skall inte finnas några i kupén.
Eco skrev:*Det borde gå att göra något åt de "vaggande" överhängen?
Det handlar om åtgärder på spåranläggningen, men visst det går att göra något åt detta.
Eco skrev:*Jag vill se displayer a' la X2 eller Stockholm tunnelbanetåg. Inte små grå säkert med grön ful text.
Får nog stå ut med ful grön text.
Eco skrev:*Jag gillar INTE "planlösningen" i låggolvsfordon. Inredarna måste ha gått igenom vagnen å sagt "-här kan vi klämma in ett säte, och där om vi vrider det på snedden, och där borta kan vi sätta tre på sidan, och ovanpå dendär lådan".
"Lådorna" innehåller vissa tekniska detaljer såsom motorer och dylikt.
Eco skrev:*TVÅ platser för rullstolsbundna?! Jag har ALDRIG sett en rullstolsbunden i kollektivtrafiken under mina 10 år i Göteborg, än mindre TVÅ stycken på samma gång.
Kanske inte men vi får väl se hur det blir under kommande 10 år, som de flesta av oss inte vet något om.

/JAgr
Eco
Inlägg: 37
Blev medlem: fredag 18 februari 2005 19:05
Ort: Göteborg

Inlägg av Eco »

JAgr skrev:
Eco skrev:Dörrarnas konstruktion gillade jag, är nog ett stort fan' av enblads parallelskjutdörrar. De kändes robusta och kraftiga.
Det är egentligen tvåblads parallellskjutdörrar.
Ja det har du rätt i, vet inte vad jag tänkte på =)
JAgr skrev:
Eco skrev:*Är nödhammarna redan snodda? 8)
Jajamensan, i preventivt syfte. Skall inte finnas några i kupén.
Men det nu tomma hållarna sitter monterade?
JAgr skrev:
Eco skrev:*Jag gillar INTE "planlösningen" i låggolvsfordon. Inredarna måste ha gått igenom vagnen å sagt "-här kan vi klämma in ett säte, och där om vi vrider det på snedden, och där borta kan vi sätta tre på sidan, och ovanpå dendär lådan".
"Lådorna" innehåller vissa tekniska detaljer såsom motorer och dylikt.
Jag är ingen idiot, vet varför det finns "lådor" inne i vagnen och vad de innehåller. Men jag gillar ändå inte planlösningen med stolsplaceringen, oavsett om det är nödvändigt eller inte.

JAgr skrev:
Eco skrev:*TVÅ platser för rullstolsbundna?! Jag har ALDRIG sett en rullstolsbunden i kollektivtrafiken under mina 10 år i Göteborg, än mindre TVÅ stycken på samma gång.
Kanske inte men vi får väl se hur det blir under kommande 10 år, som de flesta av oss inte vet något om.
Ja, vi får hoppas att de rörelseförhindrade får mer nytta av kollektivtrafiken. Men det är då verkligen inte Västtrafik vi har att tacka för det. Det kan inte ta många minuter och kosta många kronor att montera bort sätet på rullstolsplatserna, men ändå skiter Västtrafik i det.

//André
André
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Eco skrev: *TVÅ platser för rullstolsbundna?! Jag har ALDRIG sett en rullstolsbunden i kollektivtrafiken under mina 10 år i Göteborg, än mindre TVÅ stycken på samma gång. Så varför ersätta 10 normalsäten med TVÅ rullstolsplatser när dessa ändå INTE GÅR ATT ANVÄNDA. De är ju direkt farligt utformade för de som ändå är avsedda att använda dem. Att Västtrafik till och med har byggt NYA sådana platser när de redan har press på sig att bygga om de befintliga är ju urkorkat.
För de som inte har en aning om vad jag snackar om; http://www.vasttragik.se
[Disclaimer]
Jag har INGET emot rullstolsburna, jag har INGET emot rätt utformade rullstolsplatser, jag finner det självklart att alla ska ha lika rättigheter och tillgång till kollektivtrafiken.[/Disclaimer]

Jag tycker också nya vagnen var jättefin. Väldigt stort plus att den har värme och luftkonditionering, samt att dörrarna hålls stängda om man inte öppnar dem med en knapp.

Vad beträffar rullstolsplats så gäller väl saken att de ska kunna användas säkert som Erik Ljungberg på http://www.vasttragik.se säger. Givet det, så är väl två per vagn inte alls få. En enda plats innebär väl att om den är upptagen så får man inte åka med? Och att om man är två måste man ta varsin spårvagn? Det känns ju inte flådigt. Det borde vara möjligt att ha två rullstolsplatser per vagn, och ha klappstolar i samma utrymme.
errkki
Inlägg: 110
Blev medlem: tisdag 30 september 2003 16:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av errkki »

Eco skrev: *TVÅ platser för rullstolsbundna?! Jag har ALDRIG sett en rullstolsbunden i kollektivtrafiken under mina 10 år i Göteborg, än mindre TVÅ stycken på samma gång.
Här är anledningen:
3.17 I tåg, spårvagn och buss, utan särskilda fästanordningar för rullstolar, får rullstolsburen resenär inte färdas sittande i rullstol, såvida detta inte särskilt medges för visst tåg, spårvagn eller buss. Rullstol får inte placeras så att resenär hindras eller så att utrymningsvägar blockeras.

Vi, rullstolsburna var förbjudna på vagnen (i våra rullstolar) till typ för ett år sedan.
Johannes Erra
Inlägg: 169
Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Johannes Erra »

JAgr skrev:
Grovsnus skrev:Tycker A32 är en fin vagn men vet inte mycket mer och ibland önskade man att det var den som var beställd och rullade på gatorna i Göteborg.
Krav 1
Den skall klara de kurvradier vi har i Gbg. Det gör inte A32.
Krav 2
Den skall ha 100% låggolv. A32 har endast 70%.

Ansaldo är inte ensam om att ha problem.
Se på Eurotram i H-fors, Combino, Cityrunner mm.
I Helsingfors har vi Variotram, inte Eurotram. Eurotram har knappast så många problem, den är ju en vagntyp som baserar sig på Jakobsboggier, just som Valmet-ledvagnarna i Helsingfors, eller A32 i Stockholm. Något som däremot är gemensamt för Variotram, Combino och Cityrunner är förstås att vagnen består av flera moduler, och att boggierna vänder inte kring sina mittpunkt, utan är direkt anknytna till underreden, med stora massor i boggier (utan tillräcklig fjädring).

Eurotram har 100 % låggolv, men vagnen är inte billig. Den finns i bruk utan problem i Strasbourg, Porto och Milano. Och t. ex. A32 är en billig och problemfri lösning, men den har ju bara 70 % låggolv, som sagt, och har ju också vissa problem i svåra kurvradier, något som kanske också hade viss inflytande i valet av Variotram i Hfors och Sirio i Gbg.
Homann skrev:Cityrunner och Flexity Outlook är väl samma sak? Har det varit problem med dem?
Cityrunner (som liknar Variotram och Sirio) och Eurotram (som har Jakobsboggier) är helt olika vagn men bägge kallas Flexity Outlook. Eurotram är, som sagt, problemfri och dyrare, men inte heller Cityrunner har några barnsjukdomar. Cityrunners problem är emellertid att den förorsakar att rälerna, i synnerhet i kurvorna, sliter ut ganska snabbt, till och med i 5-6 år. Samma problem har också andra modulvagnarna (Variotram...)

Johannes
Eco
Inlägg: 37
Blev medlem: fredag 18 februari 2005 19:05
Ort: Göteborg

Inlägg av Eco »

errkki skrev:
Eco skrev: *TVÅ platser för rullstolsbundna?! Jag har ALDRIG sett en rullstolsbunden i kollektivtrafiken under mina 10 år i Göteborg, än mindre TVÅ stycken på samma gång.
Här är anledningen:
3.17 I tåg, spårvagn och buss, utan särskilda fästanordningar för rullstolar, får rullstolsburen resenär inte färdas sittande i rullstol, såvida detta inte särskilt medges för visst tåg, spårvagn eller buss. Rullstol får inte placeras så att resenär hindras eller så att utrymningsvägar blockeras.

Vi, rullstolsburna var förbjudna på vagnen (i våra rullstolar) till typ för ett år sedan.
Jo okej, jag vet allt dedär... uttryckte mig väl lite klumpigt... menade mest att; varför har man TVÅ ODUGLIGA platser?
André
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Inlägg av Q »

Eco skrev:
Jo okej, jag vet allt dedär... uttryckte mig väl lite klumpigt... menade mest att; varför har man TVÅ ODUGLIGA platser?
Varför är de ODUGLIGA?

//Q
errkki
Inlägg: 110
Blev medlem: tisdag 30 september 2003 16:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av errkki »

Q skrev:
Eco skrev:
Jo okej, jag vet allt dedär... uttryckte mig väl lite klumpigt... menade mest att; varför har man TVÅ ODUGLIGA platser?
Varför är de ODUGLIGA?

//Q
Jag misstänker att Eco menar att på platserna färdas rullstolsburna med ryggen i färdriktningen. Förutom att man på så vis tar upp större yta och färre barnvagnar (som är fler än många anar) får plats är det dessutom mer osäkert. Ryggstödet som ska fånga upp rullstol vid ev krock/hastig inbromsning är försett med en utfällbar pall. Pallen gör att man inte kan köra intill på ett säkert vis. När jag står så tätt intill som jag kan så är det ett mellanrum på ca 25-30 centimeter mellan min nacke och nackstöd. Med tanke att Västtrafik resonerar som så att rullstolsburna har mindre styrsel i kroppen än övriga är detta ytterst anmärkingsvärt. En placering av rullstolen med ryggen mot fönsterrutan hade gjort att fysikens lagar jobbat med en istället för mot en i eventuell krock. Skulle man inte sitta precis kloss an ryggstödet är platsen direkt farlig. En (hastig) inbromsning och man tippar stolen mot ett ryggstöd en halvmeter bakom. Har man tur kommer man lindrigt undan med en whiplash-skada i det läget.
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av JAgr »

Johannes Erra skrev:I Helsingfors har vi Variotram, inte Eurotram. Eurotram har knappast så många problem
Ibland är det inte lätt att hålla isär alla typbeteckningar :oops:

/JAgr
Joohan
Inlägg: 1126
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 20:38
Ort: Västerås

Inlägg av Joohan »

Serrullstols platserna ut som i M31?
Eco
Inlägg: 37
Blev medlem: fredag 18 februari 2005 19:05
Ort: Göteborg

Inlägg av Eco »

errkki skrev:
Q skrev:
Eco skrev:
Jo okej, jag vet allt dedär... uttryckte mig väl lite klumpigt... menade mest att; varför har man TVÅ ODUGLIGA platser?
Varför är de ODUGLIGA?

//Q
Jag misstänker att Eco menar att på platserna färdas rullstolsburna med ryggen i färdriktningen. Förutom att man på så vis tar upp större yta och färre barnvagnar (som är fler än många anar) får plats är det dessutom mer osäkert. Ryggstödet som ska fånga upp rullstol vid ev krock/hastig inbromsning är försett med en utfällbar pall. Pallen gör att man inte kan köra intill på ett säkert vis. När jag står så tätt intill som jag kan så är det ett mellanrum på ca 25-30 centimeter mellan min nacke och nackstöd. Med tanke att Västtrafik resonerar som så att rullstolsburna har mindre styrsel i kroppen än övriga är detta ytterst anmärkingsvärt. En placering av rullstolen med ryggen mot fönsterrutan hade gjort att fysikens lagar jobbat med en istället för mot en i eventuell krock. Skulle man inte sitta precis kloss an ryggstödet är platsen direkt farlig. En (hastig) inbromsning och man tippar stolen mot ett ryggstöd en halvmeter bakom. Har man tur kommer man lindrigt undan med en whiplash-skada i det läget.
PRECIS!
Tycker det är hemskt hur rullstolsburna behandlas av Västtrafik. För det är ju absolut inte en fråga om tid eller pengar... det verkar vara en fråga om lust; -vi har inte lust att göra något åt saken idag.
André
errkki
Inlägg: 110
Blev medlem: tisdag 30 september 2003 16:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av errkki »

BussJohan skrev:Ser rullstols platserna ut som i M31?
Vet inte. Kan någon konfirmera?
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Inlägg av Per Lind »

Johannes Erra skrev: Cityrunner (som liknar Variotram och Sirio) och Eurotram (som har Jakobsboggier) är helt olika vagn men bägge kallas Flexity Outlook. Eurotram är, som sagt, problemfri och dyrare, men inte heller Cityrunner har några barnsjukdomar. Cityrunners problem är emellertid att den förorsakar att rälerna, i synnerhet i kurvorna, sliter ut ganska snabbt, till och med i 5-6 år. Samma problem har också andra modulvagnarna (Variotram...)

Johannes
Om man skall vara riktigt noga så är det väl inga boggier utan truckar?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Eco
Inlägg: 37
Blev medlem: fredag 18 februari 2005 19:05
Ort: Göteborg

Inlägg av Eco »

errkki skrev:
BussJohan skrev:Ser rullstols platserna ut som i M31?
Vet inte. Kan någon konfirmera?
Jag tror de faktiskt är VÄRRE. Ett större fällsäte ger ett större mellanrum mellan rullstol och ryggstöd. Ska kontrollera nästa gång jag åker M31.
Men om man bortser från det så är rullstolsplatserna riktigt trevliga. =)
André
Johannes Erra
Inlägg: 169
Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Johannes Erra »

Per Lind skrev: Om man skall vara riktigt noga så är det väl inga boggier utan truckar?
-Per
Ja, säkert, när det gäller Variotram eller Sirio. Och det var ju hela meningen i mitt tidigare inlägg, dvs. att en vagn med riktiga boggier är pålitligare än en modulvagn med fastställda truckar.

Johannes
Skriv svar