Större T-baneolyckor i Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Isaksson
I "SS Data och Händelser" 1958 eller 1960 nämns ett tillfälle då en berusad person rycker i nödöppningshantaget medan ett tåg går i full fart.
Dörrarna öppnas (givetvis, hastighetsförregling fanns inte på de äldsta vagntyprena) och han faller ut och omkommer.
Det som gör olyckan riktigt otäck, är att det kunde gått betydligt värre.
Annars: den dödsolycka som upprör mig mest är den då två spårsvetsare blev överkörda vid Blåsut. Företaget valde att hänga föraren, trots att det kröp fram att det borde funnits en tredje banarbetare som skulle stått bevakare. Men det hade utbildats praxis att inte sätta ut bevakaren.
(Till skillnad från järnvägen där det inte är något snack: säkerhetsbestämmelserna är solklara på den punkten.)
SI
Dörrarna öppnas (givetvis, hastighetsförregling fanns inte på de äldsta vagntyprena) och han faller ut och omkommer.
Annars: den dödsolycka som upprör mig mest är den då två spårsvetsare blev överkörda vid Blåsut. Företaget valde att hänga föraren, trots att det kröp fram att det borde funnits en tredje banarbetare som skulle stått bevakare. Men det hade utbildats praxis att inte sätta ut bevakaren.
(Till skillnad från järnvägen där det inte är något snack: säkerhetsbestämmelserna är solklara på den punkten.)
SI
Jag tror att det är första gången jag hört om en passagerare som omkommer vid färd i tunnelbanevagn.Stefan Isaksson skrev:I "SS Data och Händelser" 1958 eller 1960 nämns ett tillfälle då en berusad person rycker i nödöppningshantaget medan ett tåg går i full fart.
OK, han hamnade utanför när dörrarna gick upp, och dog förmodligen utanför vagnen, men jag menar han hade kommit in i vagnen och reste med den.
De aldra flesta passagerare som dör i T-banan gör det för att de färdas utanpå tåget, fastnar i dörrarna eller hamnar framför tåget av en eller annan orsak.
Vid närmare eftertanke så kan jag bara komma ihåg en modell av nödöppnare på de äldre vagnarna. Det var en ganska liten strömbrytare som satt bakom en glasskiva som man måste krossa för att komma åt, så så lätt var det väl inte att öppna dörrarna av misstag! Men jag vet att jag vid minst ett tillfälle noterat att ett sådant glas har saknats!
-
morbida olyckor
Frågan är hur långt man med någorlunda bibehållen anständighet kan driva denna typ av rapportering. Det finns dock en sak man kan berätta om och varna för i något sorts förebyggande syfte. Och det är att även en ung dansk kvinna omkommit genom att luta sig ut genom fönstret och slå i en signalstolpe, mellan Alvik och Kristineberg om jag inte minns fel. Det går inte att utföra i en C20, som ur den synpunkten till all lycka inte har öppningsbara fönster.LÅ1 skrev:Jag tror att det är första gången jag hört om en passagerare som omkommer vid färd i tunnelbanevagn.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
En kommentar: Det finns ingen sådan hastighetsförregling på nyare vagnar heller. Det går utmärkt att nödöppna en dörr i 80 knyck även på de nyaste vagnarna. Men låt bli det för all del.Stefan Isaksson skrev:I "SS Data och Händelser" 1958 eller 1960 nämns ett tillfälle då en berusad person rycker i nödöppningshantaget medan ett tåg går i full fart.
Denna beskrivning är inte riktig. Intresserade uppmanas att begära ut någon av de rapporter som upprättats efter olyckan.Annars: den dödsolycka som upprör mig mest är den då två spårsvetsare blev överkörda vid Blåsut. Företaget valde att hänga föraren, trots att det kröp fram att det borde funnits en tredje banarbetare som skulle stått bevakare. Men det hade utbildats praxis att inte sätta ut bevakaren.
När jag gick utbildningen till tutf 1999-2000 spårade en C20 ut i Vinkelboda, precis vid bron över Drottningholmsvägen. Spåret hade delat på sig och hjulen hamnat mellan rälerna.37368 skrev:Jag har för mig (tyvärr inte helt 100 på det, rätta mig gärna om jag har fel) att ett C20 i trafik spårade ur i kurvan mellan Alvik och Stora Mossen någon gång på 90-talets andra hälft. Eftersom C20 forfarande var "ny i trafiken" och det var den första "större" C20-incidenten så ville järnvägsinspektionen utreda olyckan...
Kan det vara den urspårningen du tänker på, borde nog varit december 1999?
//Rojje
Dock bromsas väl tåget om dörrarna öppnas antar jag. Tunnelvagnarna har väl förbikoppling av nödbromshandtagen mellan stationerna, men man skulle ändå kunna stoppa ett tåg genom att nödöppna en dörr. Lite inkonsekvent tycker jag.S.L. skrev:En kommentar: Det finns ingen sådan hastighetsförregling på nyare vagnar heller. Det går utmärkt att nödöppna en dörr i 80 knyck även på de nyaste vagnarna. Men låt bli det för all del.
det har varit snack om det här förut... tåget ska stanna om någon nödöppnar en dörr i farten. Det har dock hänt att nån nödöppnat en dörr å föraren endast fått upp felmeddelande om att en dörr är nödöppnad...Harald skrev:Dock bromsas väl tåget om dörrarna öppnas antar jag. Tunnelvagnarna har väl förbikoppling av nödbromshandtagen mellan stationerna, men man skulle ändå kunna stoppa ett tåg genom att nödöppna en dörr. Lite inkonsekvent tycker jag.S.L. skrev:En kommentar: Det finns ingen sådan hastighetsförregling på nyare vagnar heller. Det går utmärkt att nödöppna en dörr i 80 knyck även på de nyaste vagnarna. Men låt bli det för all del.
Men tänk då att tåget hålelr 80 knutar.... Det tar tid att stanna, gott om tid att drutta ut.Harald skrev: Dock bromsas väl tåget om dörrarna öppnas antar jag. Tunnelvagnarna har väl förbikoppling av nödbromshandtagen mellan stationerna, men man skulle ändå kunna stoppa ett tåg genom att nödöppna en dörr. Lite inkonsekvent tycker jag.
Ungarna i Tensta-Hjulsta tyckde det var skoj att nödöppna dörrarna i farten mella stationerna förr när det var små glasrutor med en liten strömbrytare som öppnade dörrarna. Då stod de i sätetsgruppen närmast och fibblade med knappen,klarsignalen slocknade upprepade gånger. Men tåget bromsades inte. . Dörrarna gick upp av, men endast klarsignalen försvann! Men efter att de tog bort den funktionen och ersatte den nuvarande med att man måste dra isär dörrarna så slutade ungarna med att nödöppna dörrar i tunneln, men forstätter att göra det på stationen. Vadå? Vågar de inet öppna dörrana med handkraft i farten.
en kul detalj, många årsedan mötte jag en C6H vagn i en tunnel, 20 meter innan möten så ser jag hur föraren på mötande får kontrasignal (en röd lampa tänds dels vid dörrstängningsknapparna samp på manöverbordet) jag hinenr även se att det är ett par ungar som drar upp första dörrparet i den vagnen. (utvändig gul lampa samt ett par händer som sticker ut.) Snabbt som 17 hänger jag mig på tyfonen. Även jag körde en C6H med den där härliga tyfonen som lät som en mistlur. Jag lovar att ungarna behövde byta byxor sedan. Ett tåg dundrar förbi och tutar 50 cm från deras ögon....
Olyckor...
Hökarängen -52, ett tåg som kör på HS bilden "U" drar rakt in i ett stilla stående tåg.
1964 eller 65 Minns ej riktigt, en tågvakt bli misshandlad och senare avlider av sina skador. (står i Spårväg och buss)
"Kristallnatten" -82 Då ett antal tåg på grund av is glider in i stoppbockar och andra tåg.
Tåget som kör upp på vändbocken Alvik.
Var det inte ett tåg som körde in i stoppbocken vällning och föraren vart skadad?
Det intressanta är att det finns bevarat ALLT finns bevarat, bilder etc. Men det visas aldrig, hemligt eller ej... Men det vore klart intressant att ta del av arkivet.
Hökarängen -52, ett tåg som kör på HS bilden "U" drar rakt in i ett stilla stående tåg.
1964 eller 65 Minns ej riktigt, en tågvakt bli misshandlad och senare avlider av sina skador. (står i Spårväg och buss)
"Kristallnatten" -82 Då ett antal tåg på grund av is glider in i stoppbockar och andra tåg.
Var det inte ett tåg som körde in i stoppbocken vällning och föraren vart skadad?
Det intressanta är att det finns bevarat ALLT finns bevarat, bilder etc. Men det visas aldrig, hemligt eller ej... Men det vore klart intressant att ta del av arkivet.
Rulltrappsolyckor
Det inträffade ett gäng rulltrappsolyckor på 70-talet då det var populärt med långa halsdukar. Sprang själv fram till en rultrappa och tryckte på nödstopp när en brud var på väg att få ett mindre kragmått.
HS bild "U"??tutf tub 1,2,3 skrev:Olyckor...
- Micke Asklander
- Kontakt:
"Kristallnatten".
Det började med ett tåg som kolliderade med ett annat vid Kristineberg söderut.
Gled nedför Tranebergsbron, efter den smällen så lades spårledningarna om, så man fick "l-signal" redan vid brokrönet om tåg stod inne vid Kristineberg station söderut.
Senare under dagen var det tåget som körde in i stoppbocken i Fruängen och då låg ju gamla säkerhetstjänsten förlagd i en lokal väldigt nära.
Lite senare var det dags för nästa tåg att besöka en stoppbock, det var i Bagarmossen det och så på natten så lämnade ett tåg Isstadion mot Gullmarsplan och fick inte stopp på det, utan körde in i tåg som stod på plattform två Gullmarsplan.
Vällingbydepån, där har smällen som gjorde c12 1115 ram sne.
växel lades om under vagnen, och vagnen försökte ta med sig en betonpelare, men gick inte så bra (kommer ej ihåg år, men 1115 var mycket nylevererad).
På provspåret i Vällingby så ville inte bromsarna som rangeraren ville utan smällde in i den uppställda vagnen som stod på spår 00.
Vi hade ju urpårningen vid odenplan i början av 90 talet, när växeln lade om sig och vagnen drog in i vägen (ett lågt C12 nummer var det).
Fick skador i ramen (reparerades).
Urpårningen i Högdalen, mitten 80 talet, när en p-broms cylinder lossnade under vagnen och tåget var på väg in mot depån.
Något år seanre, en boggie hoppar ur i samma växel och spårar ur, ca 500 meter slipers var man tvungen att byta, eftersom föraren rullade med tåget ett tag (vart strömlöst, vilket hände ganska ofta vid infart till Högdalen).
Liljeholms smällen, den ena föraren körde mot rött där och det var hans första pass på egen hand som förare.
Signalerna stod ju lite dumt där.
Urspårning på grund av att förare körde mot rött, infart Rådmansgatan norrut.
C12 1102 som "fastande" vid Skärmarbrink (plattform 3), när man var tvungen att skära bort massa bitar av korgen för att få loss den.
Har ju även C12 som "gled upp på" plattformen vid Skärmarbrink norrut (plattform 2).
Det var en lite lattja grej det, eftersom den föraren hade vid Farsta Strand kör mot en isvall som vi hade där nere, men en av axlarna gled av rälen där.
Men det märkte inte föraren, uan bytte plats och sedan körde iväg från v:1:an .
Vid växelpartiet så smällde axel upp i koregn som hamnade snett från tapoparna.
Vagnen "vinglade alltså" från Farsta Strand, folk hade sagt ett det var en smäll, men vadå, jag vill till jobbet ju.
Eftersom man vid Skärmarbrink på linje 18 har plattformen på vänster sida, så gled korgen lugnt upp i slutet på plattformen.
Finns ju även urspårningen, infart Vällingby station i slutet av 70 talet, när en C3 träffade en av pelarna under själva centrum, (den vagnen fick sedan en modifierad C2 hytt som ersättning).
Men Tunnelbanan har varit lyckligt lottad, har inte varit några större personskador på dessa olycker.
Angående Blåsut olyckan, så fanns det bevakare på plats, men han var ensam, samt det var en bullrig miljö.
Fast en bra sak efter den, var att säkerheten skärptes, bland annat fick man inte svetsa mellan tågen på dagtid, som man hade gjort tidigare.
Utan nu vart det avstängt spår vid svetsning, samt en massa andra saker kom till.
Micke
Det började med ett tåg som kolliderade med ett annat vid Kristineberg söderut.
Gled nedför Tranebergsbron, efter den smällen så lades spårledningarna om, så man fick "l-signal" redan vid brokrönet om tåg stod inne vid Kristineberg station söderut.
Senare under dagen var det tåget som körde in i stoppbocken i Fruängen och då låg ju gamla säkerhetstjänsten förlagd i en lokal väldigt nära.
Lite senare var det dags för nästa tåg att besöka en stoppbock, det var i Bagarmossen det och så på natten så lämnade ett tåg Isstadion mot Gullmarsplan och fick inte stopp på det, utan körde in i tåg som stod på plattform två Gullmarsplan.
Vällingbydepån, där har smällen som gjorde c12 1115 ram sne.
växel lades om under vagnen, och vagnen försökte ta med sig en betonpelare, men gick inte så bra (kommer ej ihåg år, men 1115 var mycket nylevererad).
På provspåret i Vällingby så ville inte bromsarna som rangeraren ville utan smällde in i den uppställda vagnen som stod på spår 00.
Vi hade ju urpårningen vid odenplan i början av 90 talet, när växeln lade om sig och vagnen drog in i vägen (ett lågt C12 nummer var det).
Fick skador i ramen (reparerades).
Urpårningen i Högdalen, mitten 80 talet, när en p-broms cylinder lossnade under vagnen och tåget var på väg in mot depån.
Något år seanre, en boggie hoppar ur i samma växel och spårar ur, ca 500 meter slipers var man tvungen att byta, eftersom föraren rullade med tåget ett tag (vart strömlöst, vilket hände ganska ofta vid infart till Högdalen).
Liljeholms smällen, den ena föraren körde mot rött där och det var hans första pass på egen hand som förare.
Signalerna stod ju lite dumt där.
Urspårning på grund av att förare körde mot rött, infart Rådmansgatan norrut.
C12 1102 som "fastande" vid Skärmarbrink (plattform 3), när man var tvungen att skära bort massa bitar av korgen för att få loss den.
Har ju även C12 som "gled upp på" plattformen vid Skärmarbrink norrut (plattform 2).
Det var en lite lattja grej det, eftersom den föraren hade vid Farsta Strand kör mot en isvall som vi hade där nere, men en av axlarna gled av rälen där.
Men det märkte inte föraren, uan bytte plats och sedan körde iväg från v:1:an .
Vid växelpartiet så smällde axel upp i koregn som hamnade snett från tapoparna.
Vagnen "vinglade alltså" från Farsta Strand, folk hade sagt ett det var en smäll, men vadå, jag vill till jobbet ju.
Eftersom man vid Skärmarbrink på linje 18 har plattformen på vänster sida, så gled korgen lugnt upp i slutet på plattformen.
Finns ju även urspårningen, infart Vällingby station i slutet av 70 talet, när en C3 träffade en av pelarna under själva centrum, (den vagnen fick sedan en modifierad C2 hytt som ersättning).
Men Tunnelbanan har varit lyckligt lottad, har inte varit några större personskador på dessa olycker.
Angående Blåsut olyckan, så fanns det bevakare på plats, men han var ensam, samt det var en bullrig miljö.
Fast en bra sak efter den, var att säkerheten skärptes, bland annat fick man inte svetsa mellan tågen på dagtid, som man hade gjort tidigare.
Utan nu vart det avstängt spår vid svetsning, samt en massa andra saker kom till.
Micke
Yttersträckan mot Hökarängen hade ursprungligen inget hyttsignalsystem; när ett tåg lämnade den signalreglerade sträckan fick det hyttsignalbild U = urkopplat. Det fanns blocksignaler vid spåret på några ställen med skymd sikt, men inte närmast före Hökarängen, där det vid olyckstillfället blivit tågkö pga något problem med tågvändningen (det fanns ett lokalt ställverk i Hökarängen, möjligen kan detta ha krånglat?).HS bild "U"??
---
I Skärmarbrink var det urspåring även försommaren 1982 (?). Ett tåg söderifrån spårade ur på vändspåret norr om stationen; minns inte exakt hur olyckan gick till, men den orsakade i varje fall trafikstopp till och från Bagarmossen under eftermiddagens högtrafik
---
http://www.ekeving.se/rt/index.html
- Micke Asklander
- Kontakt:
Det berodde på rödkörning från bryggan, eftersom tåget hade kommit från Bagarmossen och vände vid bryggan vid Skärmarbrink.
Där körde föraren mot rött och då åkte mot plattform två (Ställverket hade lagt en tågväg från palltform två mot Gullamrsplan).
Men föraren stannade efter tag, precis så att första boggien hade passerat växel.
Dåvarande på TUC sa till föraren att byta körände och ta tillbaka tåget, men man kollade aldrig upp växeln som låg fel.
Så sista boggien V8:an i tåget ville gå mot Gullmarsplan, rev en bra del av själva gåbryggan vid det tillfället.
Micke
Där körde föraren mot rött och då åkte mot plattform två (Ställverket hade lagt en tågväg från palltform två mot Gullamrsplan).
Men föraren stannade efter tag, precis så att första boggien hade passerat växel.
Dåvarande på TUC sa till föraren att byta körände och ta tillbaka tåget, men man kollade aldrig upp växeln som låg fel.
Så sista boggien V8:an i tåget ville gå mot Gullmarsplan, rev en bra del av själva gåbryggan vid det tillfället.
Micke
-
vet ej. Det var en provisorisk anläggning som troligen fungerade automatiskt för de normala rörelserna (alltså vändning av tåg).Hmm, intressant, var låg detta ställverk??? I nuvarande lokalerna Höä N?
Några uppgifter från SS förvaltnings- och revisionsberättelser angående signalanläggningarna på södra tunnelbanenätet:
1950: Tillfällig signalanläggning vid Hökarängen.
Hyttsignalsystem Slussen - Sandsborg
1951: Hyttsignalsystem installerat på Sturebybanan, nästan klart på Södertörnsbanan sträckanSandsborg - Hökarängen
1952: Kraftiga ringklockor har installerats för att från ställverket kunna anropa signalmontör vid signalfel
Johanneshovsställverkets kontrollområde har utsträckts till och med Kyrkogården och Sockenplan
1954: Signalanläggningen i drift Stureby - Högdalen, men ännu ej ansluten till ställverket. Vid Högdalen tillfällig anläggning - växlar och signaler ställs automatiskt av tågen eller manuellt.
I samband med förlängningen har två övergångsväxlar i Stureby borttagits och den tillfälliga signalanläggningen på denna plats ombyggts
1955 Ställverksapparaten vid Johanneshov flyttad till ny byggnad [eftersom utbyggnadsmöjlighterna i den tidigare ställverksbyggnaden var alltför begränsade; man hade vid planeringen inte räknat med att hela södra nätet skulle kunna skötas från en och samma plats. Manöverapparaten lyftes med kran ner till sin nya plats under det nattliga trafikavbrottet]
1956: Installationer för fjärrmanövering och indikering mellan Johanneshov och de lokala signalanläggningarna Sockenplan - Högdalen och Blåsut - Hökarängen tagna i bruk
Befintliga signalanläggningen i Hökarängen kunde inte anpassas för fjärrkontroll och ersattes därför av ny anläggning.
Det kan alltså ha varit tanken att de södra slutstationerna även på längre sikt skulle fungera automatiskt (eller för ovanliga rörelser med lokal manövrering), alltså ungefär som vid de dåvarande förortsspårvägarna. Möjligen har fjärrmanövreringsmöjligheten från ställverket vid Johanneshov (Gullmarsplan) planerats in i efterhand, i samband med att det visade sig önskvärt med spårledningar för hyttsignalering även på yttersträckorna.
Min lillebror tryckte på nödbromsen en gång vid t-centralen, trappan bara stoppade. Väl framme svarade han att "det stod ju "tryck här" på knappen". Kan fortfarande komma ihåg hur det måste ha sett ut när trappan bara stoppade sådär i förbifarten.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
C12 verkar ha varit en riktig otursfågel, c12 verkar vara den vagn som varit med om de värsta olyckorna i tunnelbanan om man skall tro det som står här.
Idag heter olycksfågeln C14 och som har ett rykte av sig att börja brinna :S
Usch, läskigt att tänka på att dörrarna förut eller fortafarande går att öppna på cx vagnarna speciellt på blåa linjen, där kör ju tågen 80-90 km/h om jag inte har helt fel?
C20 då? Har den klarat sig utan några större incidenter förutom några "Kandidater" framför tåget?
Idag heter olycksfågeln C14 och som har ett rykte av sig att börja brinna :S
Usch, läskigt att tänka på att dörrarna förut eller fortafarande går att öppna på cx vagnarna speciellt på blåa linjen, där kör ju tågen 80-90 km/h om jag inte har helt fel?
C20 då? Har den klarat sig utan några större incidenter förutom några "Kandidater" framför tåget?
Pentax for life!