Större T-baneolyckor i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Större T-baneolyckor i Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

Inspererad av en passus i en annan tråd så undrar jag vilka större olyckor som inträffat i Stockholms Tunnelbana under dess dryga 55-åriga historia!

Kan se tre kategorier:
Brand (eller rök)
Kolisioner mellan två tåg
Urspårningar och kollision med stoppbockar

Brand (eller rök)
* Rinkeby 2005
* Östermalmstorg rökfyldes och tåg utrymdes en gång, troligen 1980-talet?
* Ett antal vagnbränder på T-banestationerna längst ut åt sydväst. (Norra Botkyrka)

Kolisioner mellan två tåg
* Ett tåg körde mot rött vid Liljeholmen och körde in i sidan på ett annat tåg. 1990-talet?
* Tåg gled ner för Skanstullsbron utan att kunna stanna och koliderade med annat tåg vid Gulmarsplan. 1980- eller 1990-tal? (Möjligen endast urspårning utan kollision?)

Urspårningar och kollision med stoppbockar
* Tåg körde in i mur vid dåvarande ändstation Kungsgatan. (Nu Hötorget) 1950-talet.
* Tåg körde in i Stoppbock vid Fruängen, men stannade före stupet ner mot torget.

Detta är de olyckor jag kan komma på just nu! (Förutom ett stort antal PUT, men det är en annan kategori, som jag inte vill ta upp här.) Förmodligen finns det de som känner till flera. Komplettera gärna! Eller kommentera ovanstående med detaljer och mer precisa tidsuppgifter.

Har det någon gång inträffat en olycka där någon dödats eller blivit allvarllig skadad inne i tåget eller på perongen?

Ytterligare en kategori är rulltrappsolyckor.
* Stod i tidningarna nyligen om någon som blivit knuffad. Har för mej att det var en dödsolycka. Säkert inte den första olyckan av det slaget.
* I mitten av 1970-talet havererade en rulltrappa vid Gärdet. Stegen lossnade och någon blev allvarligt skadad.
Användarens profilbild
M224

Re: Större T-baneolyckor i Stockholm

Inlägg av M224 »

LÅ1 skrev:
Brand (eller rök)
* Ett antal vagnbränder på T-banestationerna längst ut åt sydväst. (Norra Botkyrka)

.
Anlagda bränder kan väl knappast vara en "olycka"?

Sen kan du ta bort "Norra Botkyrka" för vagnsbränder har skett över hela nätet. Om du nu ändo vill ha kvar vagnsbränder som olycka.
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Var det inte nån urspårning i skärmarbrink på 80 talet, sett bilder ifrån det, c12 vagnar måste det ha varit, aja nån eller flera vagnar hade skavt sig in i perrongkanten och var tvungna att sågas loss. Hur det är med personskador i denna olycka vet jag inte riktigt.

Solkurvor var vanliga förr har jag för mig då spåren inte riktigt hade samma standard som nu. Har sett ett antal bilder på rejäla somkurvor i T-banan, ett tåg som stod huller om buller på spåren som var lika krökta som en spiral eller nåt.

Sen är det ju otaliga självmord som är otäcka.

Annars är det väl mest småincidenter.
Pentax for life!
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Puggen skrev:Var det inte nån urspårning i skärmarbrink på 80 talet, sett bilder ifrån det, c12 vagnar måste det ha varit, aja nån eller flera vagnar hade skavt sig in i perrongkanten och var tvungna att sågas loss. Hur det är med personskador i denna olycka vet jag inte riktigt.
Stämmer bra, vagnen var 1102 om jag inte minns fel, och målades efter rep blå.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Urspårning med C12H 1152 i Hallunda efter att några idioter lagt ut betongblock på spåren har vi också, tror det var 1997.
37368

Inlägg av 37368 »

Jag har för mig (tyvärr inte helt 100 på det, rätta mig gärna om jag har fel) att ett C20 i trafik spårade ur i kurvan mellan Alvik och Stora Mossen någon gång på 90-talets andra hälft. Eftersom C20 forfarande var "ny i trafiken" och det var den första "större" C20-incidenten så ville järnvägsinspektionen utreda olyckan...
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

37368 skrev:Jag har för mig (tyvärr inte helt 100 på det, rätta mig gärna om jag har fel) att ett C20 i trafik spårade ur i kurvan mellan Alvik och Stora Mossen någon gång på 90-talets andra hälft. Eftersom C20 forfarande var "ny i trafiken" och det var den första "större" C20-incidenten så ville järnvägsinspektionen utreda olyckan...
Var inte det med självaste 2001?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M224 skrev:
LÅ1 skrev:
Brand (eller rök)

.

Sen kan du ta bort "Norra Botkyrka" för vagnsbränder har skett över hela nätet. Om du nu ändo vill ha kvar vagnsbränder som olycka.
Kanske skulle skrivit olyckor och incidenter! :)
Men har alla dessa bränder verkligen varit anlagda?
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Kan tipsa om en C2 som utbrändes helt i Farsta Strand i mitten på 1970-talet.

Brand i hiss mellan rullramp och spår 6 (Blå linje) vid T-Centralen 1992, såpass mycket rök att katastrofportarna vid rullrampen mot bana 3 stängdes. Dock var det en torsdagskväll, så utrymningen av T-Centralen gick mycket smidigt.

Strömavbrott i belysning i rulltrappsschaktet mellan T-Centralen Norra (Sergels Torg) och Blå linje, också 1992,
kolsvart och knöligt för folk att ta sig upp till biljetthallen (som dock hade ljus!). Trafikbefäl lotsade folk upp med hjälp av ficklampor.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

LÅ1 skrev:
M224 skrev:
LÅ1 skrev:
Brand (eller rök)

.

Kanske skulle skrivit olyckor och incidenter! :)
Men har alla dessa bränder verkligen varit anlagda?
Nej, men de som startar i kupén är väl till 99% anlagda. Det finns inte så mycket som kan börja brinna av sig självt. Har väl brunnit en del under vagnarna också, som med tex C4 2639 på Söderströmsbron sommaren 1997.
Senast redigerad av M224 den fredag 16 december 2005 17:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Byggare Bob skrev:Kan tipsa om en C2 som utbrändes helt i Farsta Strand i mitten på 1970-talet.
Var det 2359?
tunneltågförare

Inlägg av tunneltågförare »

Den stora kabelbranden vid Skanstull inte att förglömma.Året var...?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

tunneltågförare skrev:Den stora kabelbranden vid Skanstull inte att förglömma.Året var...?
Ja just det! Det var väl där några hade svårt att ta sej ut från Medborgarplatsen, om jag minns rätt! Dörrarna gick inte att öppna från insidan!
Måste väl varit på 1990-talet, eller?
Fredrik Klint

Inlägg av Fredrik Klint »

M224 skrev:
Byggare Bob skrev:Kan tipsa om en C2 som utbrändes helt i Farsta Strand i mitten på 1970-talet.
Var det 2359?
Mitten på 70-talet: Kan det ha varit C2 2148 och 2253? Har bilder på dessa (kraftigt brandskadade), dock inte egentagna bilder då jag är alldeles för ung. Om jag inte är helt ute och cyklar så var det några dårar som tände på ett säte eller liknande i ett tåg som tömdes i Vällingby och som skulle in i depån, tur att det var tomt... Vagnarna blev bland de första C2 att utrangeras och omkorgas till C12.
Fredrik Klint

LÅ1 skrev:
Brand (eller rök)
* Rinkeby 2005
År 1999 fick jag brand under en vagn vid Östermalmstorg, C12H 1125 och stationen utrymdes men det kan säkert ha skett fler gånger. Samma vagn hade oturen att bli skadad under första delen av 80-talet under "Kristallnatten" då fler kollisioner skedde p.g.a. halka, vid Gullmarsplan och Kristineberg samt ytterliggare någonstans, tror jag.

Jag har även en bild på C12 1003 mellan Råcksta och Vällingby som har spårat ur (inte min bild heller), förmodligen solkurva som var orsaken men jag vet inte säkert.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev: * Tåg körde in i mur vid dåvarande ändstation Kungsgatan. (Nu Hötorget) 1950-talet.
Det var även ett tåg som körde in i relärummet vid Rådmansgatan på 50-talet. Tåget kunde inte köras från ledarhytten och skulle tas in på uppställningsspåret. Tågvakten stod längst fram och skulle hålla uppsikt. Föraren körde från en hytt längre bak och man skulle ha förbindelse via högtalarsystemet. Dock hade föraren i strid mot bestämmelserna ställt sig i en C3-hytt, som saknade personalhögtalare och även HS. När tågvakten meddelade att det var dags att stanna hörde han därför ingenting och tågvakten fick panik och sprang bakåt i stället för att dra i nödbromshandtaget.

Den första tunnelbaneolyckan inträffade dock ännu tidigare, 1950 eller möjligen 1951. Från början var HS inte installerat på yttersträckorna, utan man körde där utan HS med max 50 km/h. Vid Hökarängen körde ett tåg som kom från stan in i ett tåg som stod vid plattformen.
Gunnar Eriksson

Inlägg av Gunnar Eriksson »

LÅ1 skrev:Inspererad av en passus i en annan tråd så undrar jag vilka större olyckor som inträffat i Stockholms Tunnelbana under dess dryga 55-åriga historia!
Varför inte nämna den mest spektakulära av dem alla, åtminstone i mina ögon.

Men först en liten bakomliggande teknisk förklaring till orsaken. På de första vagntyperna i tunnelbanan så handbromsade man tågen manuellt genom att vrida om en ratt i förarhytten. På senare vagntyper (fr o m C6, jag vågar inte uttala mig om C5) så anlades handbromsen automatiskt om nödbromsledningen tappade trycket.

Nåväl, det parkerades ett tåg på vändspåret i backen ovanför Gullmarsplan mot Hagsätra, kallad Pollack. Detta var nattetid, och det förargliga inträffade att tåget tappade trycket i nödbromsledningen OCH att handbromsen inte var manuellt åtdragen. Åtminstone inte tillräckligt. Följaktligen kom det herrelösa tåget i rullning. Eftersom det var trafikfri tid fanns det inga tåg i vägen utan det fick chansen att sträcka ut ordentligt.

Sakta rullade det först backen ner mot Gullmarsplan. Men farten ökade och den räckte för att ta tåget vidare förbi Gullmarsplan till backen ner mot Skanstull.

Hej vad det gick, farten ökade mer och mer. Skanstull passerades i ordentlig fart, snarast racerfart. Tåget närmade sig Medborgarplatsen, men farten var fortfarande god, så det lyckades passera Medborgarplatsen till backen ner mot Slussen.

Där fanns ett arbetståg som det körde ihop med och färden fick ett slut. Farten hade dock lyckligtvis lugnat ner sig just där.

Men hade inte arbetståget funnits där hade färden kunnat fortsätta en bra bit till. Då hade tåget fortsatt ner mot Slussen och vidare ut på bron mot Gamla Stan. Den lutar neråt så hade blivit betydligt mer fart där. Den hade räckt för att passera Gamla Stan.

Efter Gamla Stan är det ytterligare nerförsbacke mot T-Centralen. Väl där hade det dock knappast orkat backen upp mot Hötorget, utan rullat bakåt igen till tunneln mellan T-Centralen och Gamla Stan och så småningom blivit stående där.

Hoppas den historien duger. :-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Fredrik Klint

Gunnar Eriksson skrev:
LÅ1 skrev:Inspererad av en passus i en annan tråd så undrar jag vilka större olyckor som inträffat i Stockholms Tunnelbana under dess dryga 55-åriga historia!
Varför inte nämna den mest spektakulära av dem alla, åtminstone i mina ögon.

Men först en liten bakomliggande teknisk förklaring till orsaken. På de första vagntyperna i tunnelbanan så handbromsade man tågen manuellt genom att vrida om en ratt i förarhytten. På senare vagntyper (fr o m C6, jag vågar inte uttala mig om C5) så anlades handbromsen automatiskt om nödbromsledningen tappade trycket.

Nåväl, det parkerades ett tåg på vändspåret i backen ovanför Gullmarsplan mot Hagsätra, kallad Pollack. Detta var nattetid, och det förargliga inträffade att tåget tappade trycket i nödbromsledningen OCH att handbromsen inte var manuellt åtdragen. Åtminstone inte tillräckligt. Följaktligen kom det herrelösa tåget i rullning. Eftersom det var trafikfri tid fanns det inga tåg i vägen utan det fick chansen att sträcka ut ordentligt.

Sakta rullade det först backen ner mot Gullmarsplan. Men farten ökade och den räckte för att ta tåget vidare förbi Gullmarsplan till backen ner mot Skanstull.

Hej vad det gick, farten ökade mer och mer. Skanstull passerades i ordentlig fart, snarast racerfart. Tåget närmade sig Medborgarplatsen, men farten var fortfarande god, så det lyckades passera Medborgarplatsen till backen ner mot Slussen.

Där fanns ett arbetståg som det körde ihop med och färden fick ett slut. Farten hade dock lyckligtvis lugnat ner sig just där.

Men hade inte arbetståget funnits där hade färden kunnat fortsätta en bra bit till. Då hade tåget fortsatt ner mot Slussen och vidare ut på bron mot Gamla Stan. Den lutar neråt så hade blivit betydligt mer fart där. Den hade räckt för att passera Gamla Stan.

Efter Gamla Stan är det ytterligare nerförsbacke mot T-Centralen. Väl där hade det dock knappast orkat backen upp mot Hötorget, utan rullat bakåt igen till tunneln mellan T-Centralen och Gamla Stan och så småningom blivit stående där.

Hoppas den historien duger. :-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Låter som det som står nämnt i boken "Tunnelbanan 50år" (vet inte om det är den exakt rätta titeln) men där nämns om ett tåg som rullar nerför Skanstullsbron och om ett tåg som kör jämsides på motspår och en trafikmästare som försöker hoppa över till det herrelösa tåget för att stoppa det. Låter som rena rövarhistorien...
Nåja, men tåget på Pollack måste alltså haft växel lagd mot norrspår annars borde färden slutat i stoppbocken vid bryggan Gullmarsplan. Men varför skulle växeln vara lagd så mitt i natten?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Fredrik Klint skrev:
LÅ1 skrev:
Brand (eller rök)
* Rinkeby 2005
År 1999 fick jag brand under en vagn vid Östermalmstorg, C12H 1125 och stationen utrymdes men det kan säkert ha skett fler gånger. Samma vagn hade oturen att bli skadad under första delen av 80-talet under "Kristallnatten" då fler kollisioner skedde p.g.a. halka, vid Gullmarsplan och Kristineberg samt ytterliggare någonstans, tror jag.

Jag har även en bild på C12 1003 mellan Råcksta och Vällingby som har spårat ur (inte min bild heller), förmodligen solkurva som var orsaken men jag vet inte säkert.
Den händelse vid Östermalmstorg som jag tänker på skedde nog betydligt tidigare. Sikten lär ha varit så dålig att ett tåg som krypkörde för att komma ur tunneln körde mot tåget som stod på stationen.
37368

Inlägg av 37368 »

M224 skrev:
37368 skrev:Jag har för mig (tyvärr inte helt 100 på det, rätta mig gärna om jag har fel) att ett C20 i trafik spårade ur i kurvan mellan Alvik och Stora Mossen någon gång på 90-talets andra hälft. Eftersom C20 forfarande var "ny i trafiken" och det var den första "större" C20-incidenten så ville järnvägsinspektionen utreda olyckan...
Var inte det med självaste 2001?
Jupp, jag tror det (forftarande med reservation för att minnas fel)! :wink:
Skriv svar