Gäddan skrev:Jag måste berätta en historia som jag var med om för några år sedan. Jag och några kompisar hade provåkt förarlösa linje 14 i Paris Metro och stod därefter vid ena ändstationen (Madeleine?) och tittade på hur tågen försvann in i tunneln efter att alla passagerare gått av tåget och bara ett tiotal sekunder senare komma tillbaka på det andra spåret för att köra en ny tur.
Det här tunnelfärden måste vi teståka tänkte vi...
Jag råkade ut för något liknande på London Stansteads flygplats. Efter att ha gått igenom säkerhetskontrollen tänkte vi att vi skulle provåka det förarlösa tåget mellan terminalerna medan vi väntade på flyget. Vi klev ombord och åkte iväg. Efter ett par minuter var vi framme vid slutstationen, men jag anade oråd när det visade sig att det bara fanns rulltrappor som gick uppåt. Vi satt kvar i vagnen, tänkte att dit skulle vi ju inte. Men någon såg oss förmodligen i övervakningskameran, för det automatiska utropet om avstigning för samtliga trafikanter kompletterades med en manuell betydligt barskare stämma.
Vi fann för gott att kliva av och åka upp för trappan. Vi tänkte att i värsta fall får vi väl gå tillbaka. Men det visade sig lättare sagt än gjort, terminalen var bara för avresande passagerare. Enda sättet att ta sig dit var med tåget, enda sättet att ta sig därifrån var med flyg.
Vi bestämde oss för att leta reda på någon personal som kunde hjälpa oss, men nu började det bli riktigt kusligt. Inga flyg skulle gå från terminalen de närmsta timmarna och någon personal syntes inte till, bara några få resenärer som var ute i god tid.
Lösningen blev att till slut använda en nödtelefon som gick till flygplatsens driftledning. De skickade en trevlig tjej som tog oss med i en låst hiss direkt ner på plattan där vi sedan fick skjuts i hennes Airport Security-bil direkt till vår terminal.
När jag var på Stanstead några månader senare fanns fortfarande ingen skylt vid tågets påstigningsstation om att trafiken var enkelriktad. En sådan upplysning vore ju även till hjälp för den som kanske först vill leta reda på sin gate och sedan gå och shoppa.