Inlåst i ett öde tunneltåg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vandraren

Inlåst i ett öde tunneltåg

Inlägg av Vandraren »

Titt som tätt händer det att man ser människor som underlåter att stiga av tunnelbanan vid t.ex. Odenplan trots att föraren upprepar "Slutstation. Avstigning för samtliga trafikanter." samt tänder och släcker belysningen onormalt många gånger.

När det sedan är svart i tåget och dörrarna stängs, brukar personen i fråga vakna till liv, varpå denne springer i vagnen mot färdriktningen för att i längsta möjliga tid behålla kontakten med människorna på perrongen innan tåget susar in i tunneln.

Vad händer med dessa människor? Försvinner de spårlöst?

Eller söker tunnelbaneföraren igenom vagnarna i depån eller vad... Hur kommer de därifrån? Nån som har någon skojig historia att berätta? :-)

Mvh
Vandraren
Marcus L

Re: Inlåst i ett öde tunneltåg

Inlägg av Marcus L »

Vandraren skrev:Titt som tätt händer det att man ser människor som underlåter att stiga av tunnelbanan vid t.ex. Odenplan trots att föraren upprepar "Slutstation. Avstigning för samtliga trafikanter." samt tänder och släcker belysningen onormalt många gånger.

När det sedan är svart i tåget och dörrarna stängs, brukar personen i fråga vakna till liv, varpå denne springer i vagnen mot färdriktningen för att i längsta möjliga tid behålla kontakten med människorna på perrongen innan tåget susar in i tunneln.

Vad händer med dessa människor? Försvinner de spårlöst?

Eller söker tunnelbaneföraren igenom vagnarna i depån eller vad... Hur kommer de därifrån? Nån som har någon skojig historia att berätta? :-)

Mvh
Vandraren
En på mitt jobb extraknäckte som bussförare på SL på 80-talet. Han berättade om en person som hade slumrat till i en buss (efter en fest...) och blev inlåst i garaget. Lite pinsamt...
Coppas

Inlägg av Coppas »

Marcus L skrev:En på mitt jobb extraknäckte som bussförare på SL på 80-talet. Han berättade om en person som hade slumrat till i en buss (efter en fest...) och blev inlåst i garaget. Lite pinsamt...
I dylika fallär det pinsamt för föraren...som ju då inte har gjort sitt jobb korrekt. Det är en oskriven regel (mer eller mindre) att man kollar igenom sin vagn vid ändhållplats bara för att se att det inte händelsevis finns någon fylltratt eller motsvarande kvar. Trots det så händer det av å till (beroende på lata förare) att det på bussdepåerna dyker upp en å annan yrvaken och berusad trafikant som känner sig lite vilsen här i livet. :roll:

Vad gäller det här med att somna på T-banan så har jag råkat ut för det en gång när jag var på väg ut till Vällingby en kväll efter att ha jobbat övertid så ögonen blödde. Klev på ett tåg och observerade inte (trött som jag var) att det bara gick till Alvik. Vart dock vänligt, men bestämt väckt i Brommadepån varefter jag fick följa med ett utgående tåg tillbaka upp till plattformen för att komma rätt. :wink:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Coppas skrev:
Marcus L skrev:En på mitt jobb extraknäckte som bussförare på SL på 80-talet. Han berättade om en person som hade slumrat till i en buss (efter en fest...) och blev inlåst i garaget. Lite pinsamt...
I dylika fallär det pinsamt för föraren...som ju då inte har gjort sitt jobb korrekt. Det är en oskriven regel (mer eller mindre) att man kollar igenom sin vagn vid ändhållplats bara för att se att det inte händelsevis finns någon fylltratt eller motsvarande kvar. Trots det så händer det av å till (beroende på lata förare) att det på bussdepåerna dyker upp en å annan yrvaken och berusad trafikant som känner sig lite vilsen här i livet. :roll:
Fast det där går inte att göra på ex Odenplan, han måste köra undan in på spåret, så tåget efter kan komma in på stationen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

När tåget ska tas ut ur trafik för att sedan köras till depån så måste föraren gå igenom hela tåget men när dom bara ska in till bryggan och vända så brukar dom sällan kolla vagnarna, ifall att det sitter någon så går man väl in i vagnen och förklarar situationen. :D
Gäddan

Inlägg av Gäddan »

Jag måste berätta en historia som jag var med om för några år sedan. Jag och några kompisar hade provåkt förarlösa linje 14 i Paris Metro och stod därefter vid ena ändstationen (Madeleine?) och tittade på hur tågen försvann in i tunneln efter att alla passagerare gått av tåget och bara ett tiotal sekunder senare komma tillbaka på det andra spåret för att köra en ny tur.

Det här tunnelfärden måste vi teståka tänkte vi, så vi åkte bort en station för att inte stiga på där det var förbjudet, bytte tåg tillbaka mot ändstationen, satt kvar på tåget när alla andra steg av. Tåget körde in i tunneln, stannade och... ja sedan hände inte så mycket mer. Någon minut senare kom nästa tåg in på spåret bredvid och vände strax därefter åter tillbaka till stationen. Vårt tåg hade alltså tagits ur trafik. Där satt vi, i ett förarlöst tåg på ett uppställningsspår i Paris tunnelbana. Klockan var tio på kvällen.

Men se, det fanns ju en nödtelefon som jag tryckte på. En röst uppenbarade sig efter en liten stund och jag frågade artigt (den frågan som man aldrig får ställa till en fransman, och kanske ännu mindre i en sådan här situation) "Do you speak English?" Svaret blev ett tydligt "No!" och sedan fortsatte en lång monolog på franska, som jag tror att det var lika bra att jag inte förstod. Någon minut senare rullade tåget tillbaka till avstigningsperrongen på stationen och vi kom av. Och vi garvade... och garvade... men det var nog någon sur trafikledare som svor samtidigt...
Slutet gott allting gott!
37368

Inlägg av 37368 »

Jag lyckades för några år sedan när jag körde linje 18 få med mig ett par tonårstjejer ner till vändbryggan i Alvik. Jag upptäckte dem när jag gick igenom tåget nere på bryggan, men de var mitt uppe i en intensiv konversation och hade inte ens märkt att vi stod stilla på en vändbrygga!

En solig dag i Alvik hjälper det inte särskilt mycket med att släcka lyset för att få folk att förstå att det är dags att kliva av... Har de missat utropen och ingen medtrafikant säger till så blir det en tur fram och tillbaka till vändbryggan.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Själv har jag hamnat på uppställningsspåret söder om Västerhaninge en tidig morgon. Jag hade jobbat natt, och somnat på ett av de första tågen ut.

Jag fick använda nödöppnaren vid dörren, och har man rätt teknik så kan man öppna, hoppa ut och stänga dörren igen, så jag gjorde det och traskade tillbaka till VH station på spåret. (ja, spårspring, men vad fan ska jag göra?)
Rico

Inlägg av Rico »

hehe... minns nån gång när jag hörde på radion att det var nån förare som gjorde iordning tåget för eftermiddagsrusningen men som blev sen ut för att det trillat ut nån lirare när han höll på och testade dörrarna. Har själv fått med mig en till depån. Stod inne hos vagnmästaren när han fick samtal om att det var en kille kvar i ett tåg, å där står jag och kommenterar om "vilken jävla idiot som inte kollar tåget ordentligt"... :oops:
Fd. tutf

Inlägg av Fd. tutf »

En sommardag på linje 18 fick jag ner ett helt gäng turister till vändbryggan i Alvik. Dom satt i vagn 1206 där det visade sig att inga högtalare fungerade och trafikanterna hade således inte uppfattat att det var ändstation. Givetvis renderade detta en felrapport, men några dagar senare observerades samma vagn på nergång till bryggan med folk i...
Mr.Tub

Inlägg av Mr.Tub »

ja men trasiga högtalare , eller således dåliga högtalare är vardag i cx vagnarna har jag märkt , dom ända som i princip funkar är dom på c9 annars är dom allra flästa dåliga...
tottetotts

Inlägg av tottetotts »

I Växjö på Linjebuss tid så var det en som blev kvar i en buss... då denne tydligen drabbats av panik... för spakar och knappar var demolerade och en ruta sönder krossad...

En anna gång då jag var på väg mot min buss en tidig morgon... tyckte jag det bonkade i en av bussarna... mycket riktigt... en skäggig tonåring med nitar och läder tja väldigt rockigt... han skrek att jag skulle öppna... men jag vågade inte... så jag ropade på nångra andra morgon pigga förrare som plockade ut honnom... han var väldigt arg... på situationen... han fick åka med en förare som skulle till hans omr...

Här nu i Gbg så är jag lite mera observant på saker och ting i bussen...
JDS

Inlägg av JDS »

Mr.Tub skrev:ja men trasiga högtalare , eller således dåliga högtalare är vardag i cx vagnarna har jag märkt , dom ända som i princip funkar är dom på c9 annars är dom allra flästa dåliga...
Det har kanske sina randiga och rutiga skäl. I ett C9-tåg (eller C14/C15 för den delen) passerar signalen från förarplatsen 3 koppel på sin väg till sista vagnen. På ett C6-tåg har signalen i sista vagnen passerat 7 koppel och kan alltså vara svagare. Men även i de mest urkiga C6-tåg brukar det gå att få fullt acceptabelt ljud, även i de sista vagnarna, genom att följa instruktionen på mikrofonen (2-4 cm talavstånd) och låta bli att viska. Dessutom bör man låta bli att göra utrop i tvära kurvor, växlar och liknande där ljudnivån från själva tåget blir så hög att man inte hörs ordentligt.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Gäddan skrev:Jag måste berätta en historia som jag var med om för några år sedan. Jag och några kompisar hade provåkt förarlösa linje 14 i Paris Metro och stod därefter vid ena ändstationen (Madeleine?) och tittade på hur tågen försvann in i tunneln efter att alla passagerare gått av tåget och bara ett tiotal sekunder senare komma tillbaka på det andra spåret för att köra en ny tur.

Det här tunnelfärden måste vi teståka tänkte vi, så vi åkte bort en station för att inte stiga på där det var förbjudet, bytte tåg tillbaka mot ändstationen, satt kvar på tåget när alla andra steg av. Tåget körde in i tunneln, stannade och... ja sedan hände inte så mycket mer. Någon minut senare kom nästa tåg in på spåret bredvid och vände strax därefter åter tillbaka till stationen. Vårt tåg hade alltså tagits ur trafik. Där satt vi, i ett förarlöst tåg på ett uppställningsspår i Paris tunnelbana. Klockan var tio på kvällen.

Men se, det fanns ju en nödtelefon som jag tryckte på. En röst uppenbarade sig efter en liten stund och jag frågade artigt (den frågan som man aldrig får ställa till en fransman, och kanske ännu mindre i en sådan här situation) "Do you speak English?" Svaret blev ett tydligt "No!" och sedan fortsatte en lång monolog på franska, som jag tror att det var lika bra att jag inte förstod. Någon minut senare rullade tåget tillbaka till avstigningsperrongen på stationen och vi kom av. Och vi garvade... och garvade... men det var nog någon sur trafikledare som svor samtidigt...
Slutet gott allting gott!

Troligtvis fanns det väl någon fjärrmanövrerad kamera i tåget som observerade er något "prekära" situation...
:roll: :roll:

/Bengt
Nupski

Inlägg av Nupski »

Somnade på ett pendeltåg för några år sen.... skulle åka från Kungsbacka till Göteborg... vaknade upp på ett öde Skövde i en kall motorvagn... somnade om och blev väckte några timmar senare av en konduktör... 8)
Användarens profilbild
Mattias Henriksson

Inlägg av Mattias Henriksson »

Gäddan skrev:Jag måste berätta en historia som jag var med om för några år sedan. Jag och några kompisar hade provåkt förarlösa linje 14 i Paris Metro och stod därefter vid ena ändstationen (Madeleine?) och tittade på hur tågen försvann in i tunneln efter att alla passagerare gått av tåget och bara ett tiotal sekunder senare komma tillbaka på det andra spåret för att köra en ny tur.
Det här tunnelfärden måste vi teståka tänkte vi...
Jag råkade ut för något liknande på London Stansteads flygplats. Efter att ha gått igenom säkerhetskontrollen tänkte vi att vi skulle provåka det förarlösa tåget mellan terminalerna medan vi väntade på flyget. Vi klev ombord och åkte iväg. Efter ett par minuter var vi framme vid slutstationen, men jag anade oråd när det visade sig att det bara fanns rulltrappor som gick uppåt. Vi satt kvar i vagnen, tänkte att dit skulle vi ju inte. Men någon såg oss förmodligen i övervakningskameran, för det automatiska utropet om avstigning för samtliga trafikanter kompletterades med en manuell betydligt barskare stämma.

Vi fann för gott att kliva av och åka upp för trappan. Vi tänkte att i värsta fall får vi väl gå tillbaka. Men det visade sig lättare sagt än gjort, terminalen var bara för avresande passagerare. Enda sättet att ta sig dit var med tåget, enda sättet att ta sig därifrån var med flyg.

Vi bestämde oss för att leta reda på någon personal som kunde hjälpa oss, men nu började det bli riktigt kusligt. Inga flyg skulle gå från terminalen de närmsta timmarna och någon personal syntes inte till, bara några få resenärer som var ute i god tid.

Lösningen blev att till slut använda en nödtelefon som gick till flygplatsens driftledning. De skickade en trevlig tjej som tog oss med i en låst hiss direkt ner på plattan där vi sedan fick skjuts i hennes Airport Security-bil direkt till vår terminal.

När jag var på Stanstead några månader senare fanns fortfarande ingen skylt vid tågets påstigningsstation om att trafiken var enkelriktad. En sådan upplysning vore ju även till hjälp för den som kanske först vill leta reda på sin gate och sedan gå och shoppa.
Joel

Inlägg av Joel »

Själv har jag varit inlåst i Hötorgets mellersta biljetthall.
Internetcaféet M@trix som ligger där, hade "spelmaraton", vilket innebär att man sitter från kl. 20.00 till 08.00 och spelar dataspel. :D
Jag och min kompis tröttnade dock runt tretiden, och tyckte att vi skulle gå hem.
Så fan heller! 8) Inte en enda av de fyra utgångarna var öppna, så vi fick vänta tills stationen öppnade igen.
-"SPÅRSPRING!!"
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

En gång i tiden körde jag droska i Åkersberga. Och när sista tåget kom till Åkersberga station vid tvåtiden på natten (fyra i helgerna) var det alltid en liten rusning med körningar ut i samhället eftersom det inte gick anslutningsbussar till det tåget. Därefter tog de flesta droskorna kväll och de som körde nattvakt drog sig ned mot Österskär.

Därför att när sista tåget kommit fram till Österskär så kom det nästan alltid en eller flera beställningar från Österskärs station. Med sådana som hade sovit över sin station. Tåget stod nämligen kvar några timmar i Österskär och utgjorde sedan fakirtåg till Stockholm.

Så efter ett par snabba lokala körningar från Åkersberga kom det ofta en lite bättre till Rydbo, Täby eller Viggan. Men sedan var det slut för kvällen. Det var bara att återvända till chafförsrummet och dricka starkt kaffe fram till första Arlandakörningen som oftast var beställd runt femtiden på morgonen.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Joel skrev:Själv har jag varit inlåst i Hötorgets mellersta biljetthall.
Internetcaféet M@trix som ligger där, hade "spelmaraton", vilket innebär att man sitter från kl. 20.00 till 08.00 och spelar dataspel. :D
Jag och min kompis tröttnade dock runt tretiden, och tyckte att vi skulle gå hem.
Så fan heller! 8) Inte en enda av de fyra utgångarna var öppna, så vi fick vänta tills stationen öppnade igen.
En motsägelse som inte stämmer, då en tunnelbaneutgång alltid av säkerhetsskäl, skall vara öppen för utpassering i händelse av brand...
oavsett tid på dygnet... :wink:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

..
Senast redigerad av NerdBoy den söndag 02 mars 2008 13:59, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar