Vad gör spårvägsfalangen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Homann
Inlägg: 299
Blev medlem: lördag 02 oktober 2004 10:28

Vad gör spårvägsfalangen?

Inlägg av Homann »

Nu när Västtrafik har slagit på stora trumman och lierat sig med Volvo för att köra buss istället för spårvagn så mycket det bara går, vad gör spårvägsfalangen inom Västtrafik/Göteborgs trafik? Antar att det finns en sådan, men något motdrag bör väl finnas i så fall? Eller är spårvägen passé?

När man byggde bussgatan till Lindholmen för fyra(?) år sedan sa man att det var förberett för spårvagn, så fort det finns behov skall vi bygga ut. Man har haft ett antal år på sig att planera, allteftersom trafiken växt. Nu läser man Västtrafiks pressmeddelanden om att man sätter in buss för att man inte hade tid att bygga spårväg? Hur lång tid behövs det egentligen?

Eller väntar man helt kallt på att bussförsöken skall misslyckas... :-)
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Är det ett självändamål att bedriva spårvagnstrafik? Om nu trubbelbussen på linje 16 visar sig lösa trafikuppgiften till en betydligt lägre kostnad för resenärerna och samhället har jag (trots att jag generellt gillar spårväg) svårt att se hur spårväg ska kunna motiveras i nuläget.
Homann
Inlägg: 299
Blev medlem: lördag 02 oktober 2004 10:28

Inlägg av Homann »

Ja, i så fall lär det bli nerläggning av fler linjer med färre antal resanden snart. Lär inte hjälpa att öka mängden resenärer tyvärr.
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Inlägg av Q »

Jag tror att de får hållas ett tag, så de får leka av sig med den bussen..
Ska bli skoj och se hur det går i halka och drivis. hamnar det som ett I, U eller W ner i diket?

Jag tror inte att dubbelledadbuss är ekonomiskt framför buss..
Iaf inte om man optimerar spårvägen lite mer än nu. Men politiska viljan för det verkar ju vara begränsad, (Gs kanske inte arrangerar nog med partaj för politiker, vad vet jag...)

//Q
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Vad gör spårvägsfalangen?

Inlägg av spårsnoken »

Homann skrev:Nu när Västtrafik har slagit på stora trumman och lierat sig med Volvo för att köra buss istället för spårvagn så mycket det bara går, vad gör spårvägsfalangen inom Västtrafik/Göteborgs trafik? Antar att det finns en sådan, men något motdrag bör väl finnas i så fall? Eller är spårvägen passé?

När man byggde bussgatan till Lindholmen för fyra(?) år sedan sa man att det var förberett för spårvagn, så fort det finns behov skall vi bygga ut. Man har haft ett antal år på sig att planera, allteftersom trafiken växt. Nu läser man Västtrafiks pressmeddelanden om att man sätter in buss för att man inte hade tid att bygga spårväg? Hur lång tid behövs det egentligen?

Eller väntar man helt kallt på att bussförsöken skall misslyckas... :-)
----------------------------
Nja. Dubbelledbuss har man ju kunnat skaffa länge, teoretiskt sett. Curitiba fick väl sina för drygt 10 år sedan, och det ligger ju inte precis någon tidigare okänd ny teknik i dubbelledbussarna. Varför kommer de då just nu? Spårvägen har ju så att säga varit mer ifrågasatt i Göteborg tidigare vid ett flertal tillfällen.

Och varför har inte Curitiba fått några efterföljare (att tala om)?

mvh/spårsnoken
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

Tycker man att spårvagnarna tar stor plats i gatuutrymmet, vad kommer då inte dessa monsterbussar göra.
Jag tror de här bussarna kommer bli mycket långsamma i trafiken, att ta sig fram i de centrala delarna är nog inte det smidigaste.
Dessutom går det inte att jämföra Göteborg med staden Curitiba, där har man särskilda bussbanor med kraftigt förhöjda hållplatser som ligger i nivå med bussdörrarna. I Göteborg kommer bussarna att få kryssa i den vanliga trafiken.
Valet att satsa på dessa monsterbussar, ligger väl i att man inte tänkt längre än till näsan slut. Man stirrar sig blint på inköpspriset och finner det billigt. Men i slutänden blev det nog ingen succé!

Mikael
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av VeVen »

Det väsentliga är väl hur mycket plats den tar i förhållande till antalet resenärer den betjänar. Och då kanske ekvationen blir betydligt mer fördelaktig.

Betänk att egentligen så tar ju en personbil mindre utrymme än både en buss och en spårvagn . . .

jämför VeVeN
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Dubbelledbuss

Inlägg av Per Lind »

VeVen skrev:Det väsentliga är väl hur mycket plats den tar i förhållande till antalet resenärer den betjänar. Och då kanske ekvationen blir betydligt mer fördelaktig.

Betänk att egentligen så tar ju en personbil mindre utrymme än både en buss och en spårvagn . . .

jämför VeVeN
På längden ja, men vingelmånen i sidled är svår att konkurrera med en spårvagn om.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

VeVen skrev:Det väsentliga är väl hur mycket plats den tar i förhållande till antalet resenärer den betjänar. Och då kanske ekvationen blir betydligt mer fördelaktig.
Det är just det ekvationen förmodligen inte blir. Bussen lär behöva betydligt större plats i sidled, framförallt i kurvor.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av VeVen »

Bussars behov av utrymme i sidled

Visst är det så att det behövs mer utrymme i sidled. Om detta utrymme finns att tillgå längs linjens sträckning blir totalen ändå positivt jämfört med om resenärerna åkte i varsin egen bil. Det man förlorar i bredden vinner man på längden. Med råge.

Bussar vs spårvagnar

Om underlaget är så stort att det är motiverat att bygga spår längs hela sträckan skall man naturligtvis göra det. Är det inte det är bussar alternativet till att inte ha kollektivtrafik alls.

Sedan är det naturligtvis en fråga om var gränsen går för när det är vart att satsa på en spårvägslösning.

filosoferar VeVeN
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Det är ingen som har förnekat det VeVeN skriver ovan, det står heller inte i kontrast till det jag har skrivit.

Faktum kvarstår dock - dubbelledbussar kräver avsevärt större utrymme än spårvagnar.

Jämförelsen mot bilar haltar något, eftersom jämförelsen gällde spårvagn/dubbelledbuss. (Däremot är den inte generellt ointressant)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av VeVen »

Kärnfrågan är väl i vilka fall det är värt att göra den ganska betydande investeringen i spårvägar och därtill hörande fordon och när en busslösning är att föredra.

I göteborgsfallet har jag inte tillräcklig lokalkännedom för att kunna ge några detaljerade egna rekommendationer, utan får hoppas på att de som avgör detta har den kunskapen.

bedömer VeVeN
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Inlägg av spårsnoken »

Mikael Karlsson skrev:Tycker man att spårvagnarna tar stor plats i gatuutrymmet, vad kommer då inte dessa monsterbussar göra.
Jag tror de här bussarna kommer bli mycket långsamma i trafiken, att ta sig fram i de centrala delarna är nog inte det smidigaste.
Dessutom går det inte att jämföra Göteborg med staden Curitiba, där har man särskilda bussbanor med kraftigt förhöjda hållplatser som ligger i nivå med bussdörrarna. I Göteborg kommer bussarna att få kryssa i den vanliga trafiken.
Valet att satsa på dessa monsterbussar, ligger väl i att man inte tänkt längre än till näsan slut. Man stirrar sig blint på inköpspriset och finner det billigt. Men i slutänden blev det nog ingen succé!

Mikael
-----------------
Dessutom skall man kanske lägga till att Curitiba planerar att börja bygga light rail nu och därmed ersätta i en första etapp den hårdast belastade busslinjen.

mvh/spårsnoken
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Homann skrev:Ja, i så fall lär det bli nerläggning av fler linjer med färre antal resanden snart. Lär inte hjälpa att öka mängden resenärer tyvärr.
Om man bortser från att dessa linjer redan har sin fasta infrastruktur går det förstås att dra den slutsatsen. Om inget dramatiskt händer på utveckligsfronten inom masstransportmedel tror jag säkert vi får se en spårväg till norra Älvstranden inom en inte allt för avlägsen framtid.
Homanns oinloggade spöke

Inlägg av Homanns oinloggade spöke »

Löpande kostnader dominerar antagligen för gamla linjer såsom 5:an till Torp. Antar att den är en av de linjer smo har mindre trafik än stombuss 16 på Hisingen.

De flesta här verkar övertygade om att det blir spårvagn till slut. Vad bygger ni det på, och när blir det av (byggstart)?
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

Se där ja :wink:

De hade bättre förutsättningar än Göteborg, ändå planerar de att överge bussarna för light rail!
Att stombussarna i Göteborg bör ersättas med spårväg är inte så konstigt. Kapaciteten i bussarna kommer inte att räcka för framtiden. Många andra faktorer talar också för spårvagn!

Mikael
Skriv svar