Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nu när Västtrafik har slagit på stora trumman och lierat sig med Volvo för att köra buss istället för spårvagn så mycket det bara går, vad gör spårvägsfalangen inom Västtrafik/Göteborgs trafik? Antar att det finns en sådan, men något motdrag bör väl finnas i så fall? Eller är spårvägen passé?
När man byggde bussgatan till Lindholmen för fyra(?) år sedan sa man att det var förberett för spårvagn, så fort det finns behov skall vi bygga ut. Man har haft ett antal år på sig att planera, allteftersom trafiken växt. Nu läser man Västtrafiks pressmeddelanden om att man sätter in buss för att man inte hade tid att bygga spårväg? Hur lång tid behövs det egentligen?
Eller väntar man helt kallt på att bussförsöken skall misslyckas...
Är det ett självändamål att bedriva spårvagnstrafik? Om nu trubbelbussen på linje 16 visar sig lösa trafikuppgiften till en betydligt lägre kostnad för resenärerna och samhället har jag (trots att jag generellt gillar spårväg) svårt att se hur spårväg ska kunna motiveras i nuläget.
Jag tror att de får hållas ett tag, så de får leka av sig med den bussen..
Ska bli skoj och se hur det går i halka och drivis. hamnar det som ett I, U eller W ner i diket?
Jag tror inte att dubbelledadbuss är ekonomiskt framför buss..
Iaf inte om man optimerar spårvägen lite mer än nu. Men politiska viljan för det verkar ju vara begränsad, (Gs kanske inte arrangerar nog med partaj för politiker, vad vet jag...)
Homann skrev:Nu när Västtrafik har slagit på stora trumman och lierat sig med Volvo för att köra buss istället för spårvagn så mycket det bara går, vad gör spårvägsfalangen inom Västtrafik/Göteborgs trafik? Antar att det finns en sådan, men något motdrag bör väl finnas i så fall? Eller är spårvägen passé?
När man byggde bussgatan till Lindholmen för fyra(?) år sedan sa man att det var förberett för spårvagn, så fort det finns behov skall vi bygga ut. Man har haft ett antal år på sig att planera, allteftersom trafiken växt. Nu läser man Västtrafiks pressmeddelanden om att man sätter in buss för att man inte hade tid att bygga spårväg? Hur lång tid behövs det egentligen?
Eller väntar man helt kallt på att bussförsöken skall misslyckas...
----------------------------
Nja. Dubbelledbuss har man ju kunnat skaffa länge, teoretiskt sett. Curitiba fick väl sina för drygt 10 år sedan, och det ligger ju inte precis någon tidigare okänd ny teknik i dubbelledbussarna. Varför kommer de då just nu? Spårvägen har ju så att säga varit mer ifrågasatt i Göteborg tidigare vid ett flertal tillfällen.
Och varför har inte Curitiba fått några efterföljare (att tala om)?
Tycker man att spårvagnarna tar stor plats i gatuutrymmet, vad kommer då inte dessa monsterbussar göra.
Jag tror de här bussarna kommer bli mycket långsamma i trafiken, att ta sig fram i de centrala delarna är nog inte det smidigaste.
Dessutom går det inte att jämföra Göteborg med staden Curitiba, där har man särskilda bussbanor med kraftigt förhöjda hållplatser som ligger i nivå med bussdörrarna. I Göteborg kommer bussarna att få kryssa i den vanliga trafiken.
Valet att satsa på dessa monsterbussar, ligger väl i att man inte tänkt längre än till näsan slut. Man stirrar sig blint på inköpspriset och finner det billigt. Men i slutänden blev det nog ingen succé!
Det väsentliga är väl hur mycket plats den tar i förhållande till antalet resenärer den betjänar. Och då kanske ekvationen blir betydligt mer fördelaktig.
Betänk att egentligen så tar ju en personbil mindre utrymme än både en buss och en spårvagn . . .
VeVen skrev:Det väsentliga är väl hur mycket plats den tar i förhållande till antalet resenärer den betjänar. Och då kanske ekvationen blir betydligt mer fördelaktig.
Betänk att egentligen så tar ju en personbil mindre utrymme än både en buss och en spårvagn . . .
jämför VeVeN
På längden ja, men vingelmånen i sidled är svår att konkurrera med en spårvagn om.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
VeVen skrev:Det väsentliga är väl hur mycket plats den tar i förhållande till antalet resenärer den betjänar. Och då kanske ekvationen blir betydligt mer fördelaktig.
Det är just det ekvationen förmodligen inte blir. Bussen lär behöva betydligt större plats i sidled, framförallt i kurvor.
Visst är det så att det behövs mer utrymme i sidled. Om detta utrymme finns att tillgå längs linjens sträckning blir totalen ändå positivt jämfört med om resenärerna åkte i varsin egen bil. Det man förlorar i bredden vinner man på längden. Med råge.
Bussar vs spårvagnar
Om underlaget är så stort att det är motiverat att bygga spår längs hela sträckan skall man naturligtvis göra det. Är det inte det är bussar alternativet till att inte ha kollektivtrafik alls.
Sedan är det naturligtvis en fråga om var gränsen går för när det är vart att satsa på en spårvägslösning.
Kärnfrågan är väl i vilka fall det är värt att göra den ganska betydande investeringen i spårvägar och därtill hörande fordon och när en busslösning är att föredra.
I göteborgsfallet har jag inte tillräcklig lokalkännedom för att kunna ge några detaljerade egna rekommendationer, utan får hoppas på att de som avgör detta har den kunskapen.
Mikael Karlsson skrev:Tycker man att spårvagnarna tar stor plats i gatuutrymmet, vad kommer då inte dessa monsterbussar göra.
Jag tror de här bussarna kommer bli mycket långsamma i trafiken, att ta sig fram i de centrala delarna är nog inte det smidigaste.
Dessutom går det inte att jämföra Göteborg med staden Curitiba, där har man särskilda bussbanor med kraftigt förhöjda hållplatser som ligger i nivå med bussdörrarna. I Göteborg kommer bussarna att få kryssa i den vanliga trafiken.
Valet att satsa på dessa monsterbussar, ligger väl i att man inte tänkt längre än till näsan slut. Man stirrar sig blint på inköpspriset och finner det billigt. Men i slutänden blev det nog ingen succé!
Mikael
-----------------
Dessutom skall man kanske lägga till att Curitiba planerar att börja bygga light rail nu och därmed ersätta i en första etapp den hårdast belastade busslinjen.
Homann skrev:Ja, i så fall lär det bli nerläggning av fler linjer med färre antal resanden snart. Lär inte hjälpa att öka mängden resenärer tyvärr.
Om man bortser från att dessa linjer redan har sin fasta infrastruktur går det förstås att dra den slutsatsen. Om inget dramatiskt händer på utveckligsfronten inom masstransportmedel tror jag säkert vi får se en spårväg till norra Älvstranden inom en inte allt för avlägsen framtid.
Löpande kostnader dominerar antagligen för gamla linjer såsom 5:an till Torp. Antar att den är en av de linjer smo har mindre trafik än stombuss 16 på Hisingen.
De flesta här verkar övertygade om att det blir spårvagn till slut. Vad bygger ni det på, och när blir det av (byggstart)?
De hade bättre förutsättningar än Göteborg, ändå planerar de att överge bussarna för light rail!
Att stombussarna i Göteborg bör ersättas med spårväg är inte så konstigt. Kapaciteten i bussarna kommer inte att räcka för framtiden. Många andra faktorer talar också för spårvagn!