SL byter grafisk profil?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
JohanB

SL byter grafisk profil?

Inlägg av JohanB »

Enligt SL:s hemsida idag så är en helt ny website på gång. Samtidigt så antyder man att SL kommer att förändra hela sin grafiska profil " både i trycksaker och ute i trafiken".

Spännande tycker jag, vi får väl se vad som kommer. Och, frågar jag mig, är detta SL:s nya logga?

Bild
Markus Eisler

Inlägg av Markus Eisler »

Nej, det får man verkligen hoppas att det inte är SL:s nya logotype! Man skall akta sig för att byta logotype för ofta - egentligen helst inte alls om man redan har en som är väl inarbetad och fungerar bra. Precis som den SL nu har med SL i en cirkel med två halvcirklar under. Anno 1977 (modifierad 1985). Klåfingriga grafiska designers bör med andra ord hålla fingarna i styr!

Londons tunnelbana har i princip haft samma symbol sedan tidigt 1900-tal. Så är den också välkänd och igenkänd över hela världen.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Tänkte på det där med varumärken, loggor och mönster, när jag såg sporten. På skidåkarnas och handbolsspelarnas armar har de det där röd-gula rutiga mönstret. Inte ett ord, inte en bokstav vad det betyder. Men alla vet att det är Kexchoklad! Det kan man snacka om starkt varumärke! Alla känner igen det, utan att det skrivs!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 16:28, redigerad totalt 1 gånger.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Så profillöst. Ser ju ut som någonting man kan snajda ihop i Word. En logga ska vara mer än bara en text och två feta balkar. Men SL har väl anlitat några dyra reklamnissar som ska revolutionera branschen. Ett litet hopp tänds av att dagens logga fortfarande finns på hemsidans högerkant. Men två loggor parallellt verkar osannolikt.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Svar från SL nyligen via e-post:
Den gamla loggan kommer att finnas kvar. Den nya är inte riktigt att
betrakta som en logga utan mer som en del av ett informationssystem där man
vill visa att SL är med. Den nya lösningen gör att vi kan kombinera namnet
SL med annan information, t.ex. om vilken entreprenör det är som kör. Loggan
kommer att finnas kvar inom överskådlig framtid.

Hälsningar,
Infomaster
AB Storstockholms Lokaltrafik
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Det ser ut som att den "gamla" loggan har kommit tillbaka på hemsidan.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Markus Eisler skrev:Nej, det får man verkligen hoppas att det inte är SL:s nya logotype! Man skall akta sig för att byta logotype för ofta - egentligen helst inte alls om man redan har en som är väl inarbetad och fungerar bra.
Ett motiverat byte var ASEA efter andra världskriget. Man kan tycka att de borde fått skadestånd nånstans eftersom de blev tvugna att byta logga.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Skadestånd av vem?
Krille
Kontakt:

Re: SL byter grafisk profil?

Inlägg av Krille »

JohanB skrev:Enligt SL:s hemsida idag så är en helt ny website på gång. Samtidigt så antyder man att SL kommer att förändra hela sin grafiska profil " både i trycksaker och ute i trafiken".

Spännande tycker jag, vi får väl se vad som kommer. Och, frågar jag mig, är detta SL:s nya logga?

Bild
När jag var på Spånga stn i somras, såg jag att man bytt ut den klassiska blåvita "J"-lampan/skylten mot en där det står J mittemellan dom där gråa "balkarna". Tragiskt om man ska byta ut alla "T"-skyltar också.

/Krille
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

Mr. Burns skrev:Skadestånd av vem?
Kanske av tyska Nazistpartiet. ASEAS logga bestod nämligen av ett hakkors kompletterad med bokstäverna A, S, E och A.
Användarens profilbild
kildor

Re: SL byter grafisk profil?

Inlägg av kildor »

Krille skrev:När jag var på Spånga stn i somras, såg jag att man bytt ut den klassiska blåvita "J"-lampan/skylten mot en där det står J mittemellan dom där gråa "balkarna". Tragiskt om man ska byta ut alla "T"-skyltar också.
Är du säker på att det inte var ett P? Det är nämligen så det är tänkt...
tomsa
Kontakt:

Inlägg av tomsa »

BosseW skrev:
Kanske av tyska Nazistpartiet. ASEAS logga bestod nämligen av ett hakkors kompletterad med bokstäverna A, S, E och A.
FEL, ASEA hade inte något hakkors i sin logotype, däremot en swastika (stavas det så?) eller ett "soltecken"... Nazisternas tecken däremot var ett hakkors (d v s ett soltecken vridet 45 grader (blir det väl?)).

Okunskaper som detta skapar vatten på kvarnen åt nynazistiska organisationer, speciellt här i Göteborg där vi på veteranspårvagnarna, med stor medvetenhet, har valt att spara ASEA's gamla logotyper på lagerboxar och emaljplåtar.
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

tomsa skrev:
BosseW skrev:
FEL, ASEA hade inte något hakkors i sin logotype, däremot en swastika (stavas det så?) eller ett "soltecken"... Nazisternas tecken däremot var ett hakkors (d v s ett soltecken vridet 45 grader (blir det väl?)).

Okunskaper som detta skapar vatten på kvarnen åt nynazistiska organisationer, speciellt här i Göteborg där vi på veteranspårvagnarna, med stor medvetenhet, har valt att spara ASEA's gamla logotyper på lagerboxar och emaljplåtar.
Nå, om man slår upp svastika i NE så står där:

"svastika [sva´s-] (sanskrit, 'lyckobringande (tecken)'), gammal indisk symbol i form av ett höger- eller vänstervänt hakkors. Ursprungligen var svastikan förmodligen symbol för solen."

Hur som helst så är likheten så stor att det lätt kan skapa förvirring.

En liknande företeelse i modern tid är Skånepartiets flagga/logga som bestod av en skånsk flagga (röd med gult kors). Det som skilde var att de lagt till ordet "Skånepartiet". Så småningom tvingades de byta symbol eftersom väldigt många människor inte ville använda skånska flaggan av rädsla för att förknippas med Skånepartiet.
Bert

Inlägg av Bert »

Skåneflaggan är dessutom identisk med den flagga Vidkun Quisling och Nasjonal Samling använde i Norge under nazitiden. Så det finns mycket som kan blandas samman.

Är det någon som förreseten vet när ASEA slopade sitt hakkors. Som tur är så var de inte så oppurtunistiska så att det väntade till efter slaget vid Stalingrad eller så. Det skedde nog faktiskt redan före kriget. Jag tror man fick litet problem när man skulle exportera produkter med detta märke.

Och en liten sak till: Snälla ni, det heter LOGOTYP utan "E" på slutet, precis som prototyp och andra typer. I alla fall om vi skriver på svenska, vilket vi normalt gör i detta forum.

Någon kanske tycker att vi börjar "spåra ur", men frågan handlar ju trots allt huvudsakligen om ASEA:s logga. Och ASEA var en stor tillverkare av bl a spårvagnar, så helt ute och cyklar är vi inte ännu.
nb

Inlägg av nb »

1933 slopade asea svastikan. I någon bok eller om det var ASEA's tidning (som finns nånstans härhemma) står hur & varför det ska slopas. Jag har tyvärr ingen tid att rota i det nu. Svastikan är ju gamla symbolen för kraftverk, när jag letar efter gammal industri i sverige använder jag mig bland annat av en karta från 1920-talet där vattenkraftverk är markerade med en svastika. Innan det "rena" hakkorset som infördes under 1910-talet, har jag för mig, hade ju ASEA andra varianter på det, bland annat texten ASEAB där E-et var i en liten ring i mitten.
Själv tror jag att om ASEA skulle hållit fast vid svastikan utan att ta hänsyn till en liten sjuk farbrors ideer skulle nog förhållandet till symbolen varit mycket mer avspänt. Tidigare kunde man ju se hakkorset i tidningar mm, även i stora storlekar. Skulle man ha fortsatt skulle denna i sig vackra symbol förmodligen fortfarande vara rumsren. Så egentligen tycker jag att det är synd att man kapitulerade, men jag kan förstå det. Samtidigt tycker jag att det är synd att symbolen i ASEA's logga blivit så laddad, den är spännande för att det är ett hakkors och inte för att folk bryr sig om ASEA.
Länk till två ASEA-publikationer, den vänstra från 1920, den högra från 1930 (där loggan är på baksidan), men jag tycker att framsidan är otroligt snygg! Min slarviga avfotografering gör den dock inte rättvisa. http://w1.875.telia.com/~u87514511/PA100002_w.jpg

En av ASEA's tidigaste firmamärken från 1890-talet, har jag för mig. Notera hakkorset med pilar i övre vänstra hörnet. Detta roterade mot en sten och slog gnistor ur stenen - elektricitet. (Även den mytologiska bakrunden står det mer om, men inget jag hinner nu)
http://w1.875.telia.com/~u87514511/P4130028.jpg

Och så att det inte blir allt för OT, en bild av kontaktledningsstolpar från slutet av 1800-talet med en säljande text ...
http://w1.875.telia.com/~u87514511/P4130018.jpg
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Bert skrev:Någon kanske tycker att vi börjar "spåra ur", men frågan handlar ju trots allt huvudsakligen om ASEA:s logga
Nja, nu handlade ju tråden egentligen om SL:s logotyp och grafiska profil, men andra företags motsvarigheter är ju förstås intressant för den diskussionen också.

Men vad gäller SL så tycker jag att förvirringen i den grafiska profilen blir allt större. För ett och ett halvt år sedan började man lansera den nya grafika profilen på hemsida och fordon, sedan kom tidtabellerna, men nu verkar man göra ett steg tillbaka (hur ska man annars tolka den gamla logotypens återkomst på hemsidan?). Och varför i hela friden ha två logotyper???? Det känns som att SL har upphandlat en ny grafisk profil som man av några anledningar inte är helt nöjd med. Och nu verkar det bli en dålig blandning av den gamla och den nya profilen... Man undrar ju vad dom håller på med :roll: :roll:
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

nb skrev:Själv tror jag att om ASEA skulle hållit fast vid svastikan utan att ta hänsyn till en liten sjuk farbrors ideer skulle nog förhållandet till symbolen varit mycket mer avspänt.
Kanske det, men jag tror ju inte att det skulle ha varit möjligt efter kriget. Hakkorset är ju så otroligt förknippat med krig och ondska att det kommer vara omöjligt att använda symbolen för något annat ändamål inom en överskådlig framtid.
Krille
Kontakt:

Inlägg av Krille »

kildor skrev:
nb skrev:Själv tror jag att om ASEA skulle hållit fast vid svastikan utan att ta hänsyn till en liten sjuk farbrors ideer skulle nog förhållandet till symbolen varit mycket mer avspänt.
Kanske det, men jag tror ju inte att det skulle ha varit möjligt efter kriget. Hakkorset är ju så otroligt förknippat med krig och ondska att det kommer vara omöjligt att använda symbolen för något annat ändamål inom en överskådlig framtid.
Samtidigt är det intressant att jämföra med kommunismens symbol, hackan och skäran (Så heter det väl?) Den är rumsren på ett helt annat sätt, trots att kommunismen skördat betydligt fler människoliv än nazismen.
/Krille
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Hammaren, inte hackan!
Tyvärr har du rätt, det det du just påpekade är rätt men tyvärr inte pk :( .
Det är liksom "inne" bland ungdomar att va kommunist, om nån påstod att han är nazist skulle han nog bli skinnflådd...
Om regeringen hade nåt civilkurage så skulle de skriva en likadan bok om kommunismen till skolungdomen, ämnet behandlas ändå på högst ett par sidor i historiaboken (om man har tur!).

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Skriv svar