Spännande tycker jag, vi får väl se vad som kommer. Och, frågar jag mig, är detta SL:s nya logga?

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Den gamla loggan kommer att finnas kvar. Den nya är inte riktigt att
betrakta som en logga utan mer som en del av ett informationssystem där man
vill visa att SL är med. Den nya lösningen gör att vi kan kombinera namnet
SL med annan information, t.ex. om vilken entreprenör det är som kör. Loggan
kommer att finnas kvar inom överskådlig framtid.
Hälsningar,
Infomaster
AB Storstockholms Lokaltrafik
Ett motiverat byte var ASEA efter andra världskriget. Man kan tycka att de borde fått skadestånd nånstans eftersom de blev tvugna att byta logga.Markus Eisler skrev:Nej, det får man verkligen hoppas att det inte är SL:s nya logotype! Man skall akta sig för att byta logotype för ofta - egentligen helst inte alls om man redan har en som är väl inarbetad och fungerar bra.
När jag var på Spånga stn i somras, såg jag att man bytt ut den klassiska blåvita "J"-lampan/skylten mot en där det står J mittemellan dom där gråa "balkarna". Tragiskt om man ska byta ut alla "T"-skyltar också.JohanB skrev:Enligt SL:s hemsida idag så är en helt ny website på gång. Samtidigt så antyder man att SL kommer att förändra hela sin grafiska profil " både i trycksaker och ute i trafiken".
Spännande tycker jag, vi får väl se vad som kommer. Och, frågar jag mig, är detta SL:s nya logga?
Är du säker på att det inte var ett P? Det är nämligen så det är tänkt...Krille skrev:När jag var på Spånga stn i somras, såg jag att man bytt ut den klassiska blåvita "J"-lampan/skylten mot en där det står J mittemellan dom där gråa "balkarna". Tragiskt om man ska byta ut alla "T"-skyltar också.
FEL, ASEA hade inte något hakkors i sin logotype, däremot en swastika (stavas det så?) eller ett "soltecken"... Nazisternas tecken däremot var ett hakkors (d v s ett soltecken vridet 45 grader (blir det väl?)).BosseW skrev:Kanske av tyska Nazistpartiet. ASEAS logga bestod nämligen av ett hakkors kompletterad med bokstäverna A, S, E och A.Mr. Burns skrev:Skadestånd av vem?
Nå, om man slår upp svastika i NE så står där:tomsa skrev:BosseW skrev:FEL, ASEA hade inte något hakkors i sin logotype, däremot en swastika (stavas det så?) eller ett "soltecken"... Nazisternas tecken däremot var ett hakkors (d v s ett soltecken vridet 45 grader (blir det väl?)).Mr. Burns skrev:Skadestånd av vem?
Okunskaper som detta skapar vatten på kvarnen åt nynazistiska organisationer, speciellt här i Göteborg där vi på veteranspårvagnarna, med stor medvetenhet, har valt att spara ASEA's gamla logotyper på lagerboxar och emaljplåtar.
Nja, nu handlade ju tråden egentligen om SL:s logotyp och grafiska profil, men andra företags motsvarigheter är ju förstås intressant för den diskussionen också.Bert skrev:Någon kanske tycker att vi börjar "spåra ur", men frågan handlar ju trots allt huvudsakligen om ASEA:s logga
Kanske det, men jag tror ju inte att det skulle ha varit möjligt efter kriget. Hakkorset är ju så otroligt förknippat med krig och ondska att det kommer vara omöjligt att använda symbolen för något annat ändamål inom en överskådlig framtid.nb skrev:Själv tror jag att om ASEA skulle hållit fast vid svastikan utan att ta hänsyn till en liten sjuk farbrors ideer skulle nog förhållandet till symbolen varit mycket mer avspänt.
Samtidigt är det intressant att jämföra med kommunismens symbol, hackan och skäran (Så heter det väl?) Den är rumsren på ett helt annat sätt, trots att kommunismen skördat betydligt fler människoliv än nazismen.kildor skrev:Kanske det, men jag tror ju inte att det skulle ha varit möjligt efter kriget. Hakkorset är ju så otroligt förknippat med krig och ondska att det kommer vara omöjligt att använda symbolen för något annat ändamål inom en överskådlig framtid.nb skrev:Själv tror jag att om ASEA skulle hållit fast vid svastikan utan att ta hänsyn till en liten sjuk farbrors ideer skulle nog förhållandet till symbolen varit mycket mer avspänt.