Vad gör dig arg...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Vad gör dig arg...
...när du ska resa med lokaltrafiken?
Berätta gärna om i vilken stad du bor och vad du tycker är i störst behov av förbättring.
Berätta gärna om i vilken stad du bor och vad du tycker är i störst behov av förbättring.
Jag som tycker ni verkar ha fina bussar om man tittar på Västerås...Choo Choo skrev:Jag bor i Stockholm så jag röstade givetvis på fordonsstandarden
Sen har ni väll C20 som ser väldigt fin ut?
Svårt att förstå att Sthm ska klaga på sånt. Ni har både spårvagn och tuben å bussar... Tänk vad bra ni har imot andra städer.
Så C20 är inte nya då? sen har ni dom nya X bussarna (kommer inte på just nu vad dom heter) sen har ni rena bussar (inte ostädade på ett år, utan det som kan vara / är efter slöa resenärer och man kan väll inte begära att det är städare på bussarna dygnet runt , tänk på städer som inte har någon kolektivtrafik. Är inte säker på det men kan tänka mig att mest pengar går till Sthms stadstrafik men jag vet itne så borde inte säga något där , men tror jag har rätt så ... ;PUP skrev:Vad har det med saken att göra? Fordonen kan väl vara av usel standard även om trafiken är omfattande?BussJohan skrev:Svårt att förstå att Sthm ska klaga på sånt. Ni har både spårvagn och tuben å bussar... Tänk vad bra ni har imot andra städer.
Jämfört med andra ställen så är fordonsstandarden hyggling, vad jag personlighen tycker, men förseningarna, förseningarna!UP skrev:Vad har det med saken att göra? Fordonen kan väl vara av usel standard även om trafiken är omfattande?BussJohan skrev:Svårt att förstå att Sthm ska klaga på sånt. Ni har både spårvagn och tuben å bussar... Tänk vad bra ni har imot andra städer.
anser VeVeN
Jag har iofs ingen koll på bussar eftersom jag aldrig åker buss, men förseningarna i t-banan verkar till 99% bero på sk "vagnfel" och alltså kassa fordon.. eller?VeVen skrev:Jämfört med andra ställen så är fordonsstandarden hyggling, vad jag personlighen tycker, men förseningarna, förseningarna!UP skrev:Vad har det med saken att göra? Fordonen kan väl vara av usel standard även om trafiken är omfattande?BussJohan skrev:Svårt att förstå att Sthm ska klaga på sånt. Ni har både spårvagn och tuben å bussar... Tänk vad bra ni har imot andra städer.
anser VeVeN
Och ang. C20 så måste väl inte en vagn vara bra bara för att den är ny?
UP skrev:BussJohan >>
Nu råkar jag inte bo i Sthlm så jag kan inte svara för hur det är där. Vad jag värjer mig mot är ditt resonerande att en väl utbyggd kollektivtrafik är en garant för fina fordon.
jag menar att när man har många bussar och spårbunden trafik så är det kanske inte så lätt och hålla efter ? och då får man kanske se till det possetiva att det kommer in nya bussar och vagnar (Dom måste väll ha högre standard än dom gamla annars skulle man inte köppt in dom eller vad säger du Choo Choo? )
Och vagn fel kan väll bero på många saker ? Vandalisering? Något går sönder under färd helt enkelt...
Så du menar att man kan förebygga sånna saker? ska man köpa in nya vagnar till varje tur? men just ja, dom kan ju gå sönder dom med.
Men det kostar väll ? tror att dom prioriterar viktigare saker före ? det är nog inte så att dom sitter och sover på jobbet utan gör så gott dom kan med dom saker dom har . Företag har inte hur mycket pengar som helst ni (SL) har iaf råd med sanering , det har tex, inte VL .UP skrev:Jag tycker inte att det är alltför mycket begärt att underhållet ska vara anpassat efter fordonsparkens storlek.
Det går inte att svara på ett av alternativen, jag skulle vilja välja två. Där jag bor (på landet i skåne) är det inte ovanligt att bussen kommer en kvart försenad ibland, vberkligen superroligt
. Fordonsstanderaden är inte den bästa heller, lös inredning i bussarna som hänger på trekvart o låter i takt med alla skakningar.

-
Annat:
- Priserna är höga (16 kr med rabattkort för en enkelresa i en zon, 24 kr för två zoner, tiodagarskort kostar 370 kr/två zoner och månadskort kostar 530 kr/två zoner)
- Punktligheten är usel, vissa tidtabeller är rena fantasikonstruktioner utan koppling till verkligheten.
Reser: X-Trafik, Gävle, linjer 1 och 2.
Anders
- Priserna är höga (16 kr med rabattkort för en enkelresa i en zon, 24 kr för två zoner, tiodagarskort kostar 370 kr/två zoner och månadskort kostar 530 kr/två zoner)
- Punktligheten är usel, vissa tidtabeller är rena fantasikonstruktioner utan koppling till verkligheten.
Reser: X-Trafik, Gävle, linjer 1 och 2.
Anders
-
Stad: Örebro! Annat röstade jag på!
* Bussarnas låga medelhastighet. Sträckan Brickebacken-Järntorget tar 26 minuter idag. År 1987 tog det 17 minuter som ett exempel, detsamma med flera linjer.
* Turtätheten är för dålig. Örebros mest frekventa linje har endast 20-min trafik mitt på dagen och en stund på lördagar. I högtrafik är det dock 12-min trafik. Annars har flera linjer 30-min trafik mitt på dagen. Sommartidtabellen är rena skräcken, 60-min trafik under lågtrafik
* Bussarna kan se väldigt tråkiga ut på utsidan. Delar som hänger och slänger. Den blåa färgen som saknas. Ger ingen gott intryck åt kollektivtrafiken. Invändigt är de dock förskonade från de värsta sabotagen.
Mikael
P.S. Priset är dock bra i Örebro. 15 kronor kostar en biljett. Och gäller i 3 timmar. Med rabattkort 12 kronor! Månadskort tror jag ligger på 360 kr?
* Bussarnas låga medelhastighet. Sträckan Brickebacken-Järntorget tar 26 minuter idag. År 1987 tog det 17 minuter som ett exempel, detsamma med flera linjer.
* Turtätheten är för dålig. Örebros mest frekventa linje har endast 20-min trafik mitt på dagen och en stund på lördagar. I högtrafik är det dock 12-min trafik. Annars har flera linjer 30-min trafik mitt på dagen. Sommartidtabellen är rena skräcken, 60-min trafik under lågtrafik

* Bussarna kan se väldigt tråkiga ut på utsidan. Delar som hänger och slänger. Den blåa färgen som saknas. Ger ingen gott intryck åt kollektivtrafiken. Invändigt är de dock förskonade från de värsta sabotagen.
Mikael
P.S. Priset är dock bra i Örebro. 15 kronor kostar en biljett. Och gäller i 3 timmar. Med rabattkort 12 kronor! Månadskort tror jag ligger på 360 kr?
Alltså... jag blir inte så arg för något som jag redan vet om. Jag vet om de höga priserna i Stockholm (de lär bättras på) och därför anpassar jag mitt resande - eller mitt biljettval - efter detta. Turistkortet är finemang tycker jag. (Minnens att jag bebor Småland
)
Standard kan man ju reta sig på i och för sig, men att standarden är låg innebär ju inte att man inte kan åka från en plats till en annan. Det är ju inte beroende på fordonens standard, utan på om de kör över huvud taget.
Nä, jag blir arg när bussen/tunnelbanan/pendeltåget (faktiskt inte erfarenhet från spårvagn på den punkten) kommer för sent. Och då menar jag inte 1-2 minuter för sent, det är (dessvärre) mer regel än undantag. Utan när förseningen blir 5 - 10 minuter. Speciellt då jag har bråttom.
Nu vet jag att om förseningarna är så stora, så har troligtvis något hänt. Men det hindrar inte att jag står och småmuttrar för mig själv.
Och de händer inte så ofta dessa förseningar. Dessutom har jag hittat det ultimata botemedlet: I Stockholms innerstad kör jag (i stort sett) tidtabellslöst. (jaja, jag plockar på mig en tidtabell då och då, men mer för att kolla om något har hänt sedan sist. Frapperande att inte Solna-Sundbyberg har fått linje 70 att gå via Karolinska ännu...)
Nej, jag blir nog inte så ofta arg på kollektivtrafiken när allt kommer omkring. Men förseningarna valde jag.

Standard kan man ju reta sig på i och för sig, men att standarden är låg innebär ju inte att man inte kan åka från en plats till en annan. Det är ju inte beroende på fordonens standard, utan på om de kör över huvud taget.
Nä, jag blir arg när bussen/tunnelbanan/pendeltåget (faktiskt inte erfarenhet från spårvagn på den punkten) kommer för sent. Och då menar jag inte 1-2 minuter för sent, det är (dessvärre) mer regel än undantag. Utan när förseningen blir 5 - 10 minuter. Speciellt då jag har bråttom.
Nu vet jag att om förseningarna är så stora, så har troligtvis något hänt. Men det hindrar inte att jag står och småmuttrar för mig själv.
Och de händer inte så ofta dessa förseningar. Dessutom har jag hittat det ultimata botemedlet: I Stockholms innerstad kör jag (i stort sett) tidtabellslöst. (jaja, jag plockar på mig en tidtabell då och då, men mer för att kolla om något har hänt sedan sist. Frapperande att inte Solna-Sundbyberg har fått linje 70 att gå via Karolinska ännu...)
Nej, jag blir nog inte så ofta arg på kollektivtrafiken när allt kommer omkring. Men förseningarna valde jag.
Professionell tyckare
Glömde att nämna att jag tar pendeltåget till jobbet. Så förseningarna, förseningarna. . .Choo Choo skrev:Jag har iofs ingen koll på bussar eftersom jag aldrig åker buss, men förseningarna i t-banan verkar till 99% bero på sk "vagnfel" och alltså kassa fordon.. eller?VeVen skrev:Jämfört med andra ställen så är fordonsstandarden hyggling, vad jag personlighen tycker, men förseningarna, förseningarna!UP skrev:Vad har det med saken att göra? Fordonen kan väl vara av usel standard även om trafiken är omfattande?
anser VeVeN
Och ang. C20 så måste väl inte en vagn vara bra bara för att den är ny?
Om man skall ta begreppet "vagnfel" så verkar det för mig vara svårt att avgöra om detta skulle bero på dåliga fordon, dåligt undetrhåll, eller andra orsaker.
Vad gäller gammalt vs. nytt så är det inte nödvändigtvis bra bara för att det är gammalt heller.
Det är vanligt bland entusiastkresar att man bortser från det faktum att de flesta inte delar entusiastens vurm för det gamla, unika och udda. För det flesta kollektivresenärer är det mer konkreta faktorer som gäller, som tyst ljud, bekväma sittplatser etc. C20 får av mig betyget OK. Betydligt lägre buller och jämnare gång än Cx. Sittkomforten är . . . ok. Sedan så uppsattar jag veterantunnelbanetåget också!
Här kan man jämföra med bilpendlare. Det är väldigt få bilpendlare som tar renoverade veteranbilar till jobbet.
filosoferar VeVeN
- Kristofer
- Kontakt:
Jag har svarat att trafiken går prickfritt, för det gör den när det inte är extremt halt.
Däremot skulle en något bättre turtäthet inte skada. Att sista turen hem från jobbet går 16.30 är inte så kul. 17.00 eller 17.30 hade varit bättre.
Däremot skulle en något bättre turtäthet inte skada. Att sista turen hem från jobbet går 16.30 är inte så kul. 17.00 eller 17.30 hade varit bättre.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)