Vad gör dig arg...

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Vad irriterar dig mest i kollektivtrafiken?

Förseningar.
23
51%
Höga priser.
4
9%
Fordonsstandarden.
8
18%
Annat (precisera gärna).
5
11%
Inget. Trafiken fungerar närmast fläckfritt.
5
11%
 
Antal röster: 45

Gäst

Vad gör dig arg...

Inlägg av Gäst »

...när du ska resa med lokaltrafiken?

Berätta gärna om i vilken stad du bor och vad du tycker är i störst behov av förbättring.
Joohan
Inlägg: 1126
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 20:38
Ort: Västerås

Inlägg av Joohan »

Västerås bor jag då i :D


det är illa att man tar 4o krpå natten och inga kort , sträkan är 5 km från centrum till Rönnby det bostads område som ligger längst ut om man kan säga så. Man tar linje 16 ifrån Vasagatan och det tar 8 minuter ut till Rönnby och det tar 20 och gå. Är inte det lite högt pris?
Choo Choo
Inlägg: 78
Blev medlem: måndag 10 oktober 2005 13:38

Inlägg av Choo Choo »

Jag bor i Stockholm så jag röstade givetvis på fordonsstandarden ;)
Joohan
Inlägg: 1126
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 20:38
Ort: Västerås

Inlägg av Joohan »

Choo Choo skrev:Jag bor i Stockholm så jag röstade givetvis på fordonsstandarden ;)
Jag som tycker ni verkar ha fina bussar om man tittar på Västerås...

Sen har ni väll C20 som ser väldigt fin ut?

Svårt att förstå att Sthm ska klaga på sånt. Ni har både spårvagn och tuben å bussar... Tänk vad bra ni har imot andra städer.
Gäst

Inlägg av Gäst »

BussJohan skrev:Svårt att förstå att Sthm ska klaga på sånt. Ni har både spårvagn och tuben å bussar... Tänk vad bra ni har imot andra städer.
Vad har det med saken att göra? Fordonen kan väl vara av usel standard även om trafiken är omfattande?
Joohan
Inlägg: 1126
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 20:38
Ort: Västerås

Inlägg av Joohan »

UP skrev:
BussJohan skrev:Svårt att förstå att Sthm ska klaga på sånt. Ni har både spårvagn och tuben å bussar... Tänk vad bra ni har imot andra städer.
Vad har det med saken att göra? Fordonen kan väl vara av usel standard även om trafiken är omfattande?
Så C20 är inte nya då? sen har ni dom nya X bussarna (kommer inte på just nu vad dom heter) sen har ni rena bussar (inte ostädade på ett år, utan det som kan vara / är efter slöa resenärer och man kan väll inte begära att det är städare på bussarna dygnet runt , tänk på städer som inte har någon kolektivtrafik. Är inte säker på det men kan tänka mig att mest pengar går till Sthms stadstrafik men jag vet itne så borde inte säga något där , men tror jag har rätt så ... ;P
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av VeVen »

UP skrev:
BussJohan skrev:Svårt att förstå att Sthm ska klaga på sånt. Ni har både spårvagn och tuben å bussar... Tänk vad bra ni har imot andra städer.
Vad har det med saken att göra? Fordonen kan väl vara av usel standard även om trafiken är omfattande?
Jämfört med andra ställen så är fordonsstandarden hyggling, vad jag personlighen tycker, men förseningarna, förseningarna!

anser VeVeN
Choo Choo
Inlägg: 78
Blev medlem: måndag 10 oktober 2005 13:38

Inlägg av Choo Choo »

VeVen skrev:
UP skrev:
BussJohan skrev:Svårt att förstå att Sthm ska klaga på sånt. Ni har både spårvagn och tuben å bussar... Tänk vad bra ni har imot andra städer.
Vad har det med saken att göra? Fordonen kan väl vara av usel standard även om trafiken är omfattande?
Jämfört med andra ställen så är fordonsstandarden hyggling, vad jag personlighen tycker, men förseningarna, förseningarna!

anser VeVeN
Jag har iofs ingen koll på bussar eftersom jag aldrig åker buss, men förseningarna i t-banan verkar till 99% bero på sk "vagnfel" och alltså kassa fordon.. eller?

Och ang. C20 så måste väl inte en vagn vara bra bara för att den är ny?
Gäst

Inlägg av Gäst »

BussJohan >>

Nu råkar jag inte bo i Sthlm så jag kan inte svara för hur det är där. Vad jag värjer mig mot är ditt resonerande att en väl utbyggd kollektivtrafik är en garant för fina fordon.
Joohan
Inlägg: 1126
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 20:38
Ort: Västerås

Inlägg av Joohan »

UP skrev:BussJohan >>

Nu råkar jag inte bo i Sthlm så jag kan inte svara för hur det är där. Vad jag värjer mig mot är ditt resonerande att en väl utbyggd kollektivtrafik är en garant för fina fordon.

jag menar att när man har många bussar och spårbunden trafik så är det kanske inte så lätt och hålla efter ? och då får man kanske se till det possetiva att det kommer in nya bussar och vagnar (Dom måste väll ha högre standard än dom gamla annars skulle man inte köppt in dom eller vad säger du Choo Choo? )

Och vagn fel kan väll bero på många saker ? Vandalisering? Något går sönder under färd helt enkelt...

Så du menar att man kan förebygga sånna saker? ska man köpa in nya vagnar till varje tur? men just ja, dom kan ju gå sönder dom med.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tycker inte att det är alltför mycket begärt att underhållet ska vara anpassat efter fordonsparkens storlek.
Joohan
Inlägg: 1126
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 20:38
Ort: Västerås

Inlägg av Joohan »

UP skrev:Jag tycker inte att det är alltför mycket begärt att underhållet ska vara anpassat efter fordonsparkens storlek.
Men det kostar väll ? tror att dom prioriterar viktigare saker före ? det är nog inte så att dom sitter och sover på jobbet utan gör så gott dom kan med dom saker dom har . Företag har inte hur mycket pengar som helst ni (SL) har iaf råd med sanering , det har tex, inte VL .
Erik
Inlägg: 21
Blev medlem: tisdag 09 augusti 2005 19:14

Inlägg av Erik »

Det går inte att svara på ett av alternativen, jag skulle vilja välja två. Där jag bor (på landet i skåne) är det inte ovanligt att bussen kommer en kvart försenad ibland, vberkligen superroligt :( . Fordonsstanderaden är inte den bästa heller, lös inredning i bussarna som hänger på trekvart o låter i takt med alla skakningar.
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

Annat:

- Priserna är höga (16 kr med rabattkort för en enkelresa i en zon, 24 kr för två zoner, tiodagarskort kostar 370 kr/två zoner och månadskort kostar 530 kr/två zoner)
- Punktligheten är usel, vissa tidtabeller är rena fantasikonstruktioner utan koppling till verkligheten.

Reser: X-Trafik, Gävle, linjer 1 och 2.

Anders
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

Stad: Örebro! Annat röstade jag på!

* Bussarnas låga medelhastighet. Sträckan Brickebacken-Järntorget tar 26 minuter idag. År 1987 tog det 17 minuter som ett exempel, detsamma med flera linjer.

* Turtätheten är för dålig. Örebros mest frekventa linje har endast 20-min trafik mitt på dagen och en stund på lördagar. I högtrafik är det dock 12-min trafik. Annars har flera linjer 30-min trafik mitt på dagen. Sommartidtabellen är rena skräcken, 60-min trafik under lågtrafik :evil:

* Bussarna kan se väldigt tråkiga ut på utsidan. Delar som hänger och slänger. Den blåa färgen som saknas. Ger ingen gott intryck åt kollektivtrafiken. Invändigt är de dock förskonade från de värsta sabotagen.

Mikael

P.S. Priset är dock bra i Örebro. 15 kronor kostar en biljett. Och gäller i 3 timmar. Med rabattkort 12 kronor! Månadskort tror jag ligger på 360 kr?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Alltså... jag blir inte så arg för något som jag redan vet om. Jag vet om de höga priserna i Stockholm (de lär bättras på) och därför anpassar jag mitt resande - eller mitt biljettval - efter detta. Turistkortet är finemang tycker jag. (Minnens att jag bebor Småland :))

Standard kan man ju reta sig på i och för sig, men att standarden är låg innebär ju inte att man inte kan åka från en plats till en annan. Det är ju inte beroende på fordonens standard, utan på om de kör över huvud taget.

Nä, jag blir arg när bussen/tunnelbanan/pendeltåget (faktiskt inte erfarenhet från spårvagn på den punkten) kommer för sent. Och då menar jag inte 1-2 minuter för sent, det är (dessvärre) mer regel än undantag. Utan när förseningen blir 5 - 10 minuter. Speciellt då jag har bråttom.

Nu vet jag att om förseningarna är så stora, så har troligtvis något hänt. Men det hindrar inte att jag står och småmuttrar för mig själv.

Och de händer inte så ofta dessa förseningar. Dessutom har jag hittat det ultimata botemedlet: I Stockholms innerstad kör jag (i stort sett) tidtabellslöst. (jaja, jag plockar på mig en tidtabell då och då, men mer för att kolla om något har hänt sedan sist. Frapperande att inte Solna-Sundbyberg har fått linje 70 att gå via Karolinska ännu...)

Nej, jag blir nog inte så ofta arg på kollektivtrafiken när allt kommer omkring. Men förseningarna valde jag.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Kantorn skrev:Frapperande att inte Solna-Sundbyberg har fått linje 70 att gå via Karolinska ännu...
Sist jag kollade så gick 70 via Karolinska :roll:
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

kildor skrev:
Kantorn skrev:Frapperande att inte Solna-Sundbyberg har fått linje 70 att gå via Karolinska ännu...
Sist jag kollade så gick 70 via Karolinska :roll:
Jepp. Dock inte i Solna/Sundbybergs tidtabellskarta.
Professionell tyckare
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av VeVen »

Choo Choo skrev:
VeVen skrev:
UP skrev:Vad har det med saken att göra? Fordonen kan väl vara av usel standard även om trafiken är omfattande?
Jämfört med andra ställen så är fordonsstandarden hyggling, vad jag personlighen tycker, men förseningarna, förseningarna!

anser VeVeN
Jag har iofs ingen koll på bussar eftersom jag aldrig åker buss, men förseningarna i t-banan verkar till 99% bero på sk "vagnfel" och alltså kassa fordon.. eller?

Och ang. C20 så måste väl inte en vagn vara bra bara för att den är ny?
Glömde att nämna att jag tar pendeltåget till jobbet. Så förseningarna, förseningarna. . .

Om man skall ta begreppet "vagnfel" så verkar det för mig vara svårt att avgöra om detta skulle bero på dåliga fordon, dåligt undetrhåll, eller andra orsaker.

Vad gäller gammalt vs. nytt så är det inte nödvändigtvis bra bara för att det är gammalt heller.

Det är vanligt bland entusiastkresar att man bortser från det faktum att de flesta inte delar entusiastens vurm för det gamla, unika och udda. För det flesta kollektivresenärer är det mer konkreta faktorer som gäller, som tyst ljud, bekväma sittplatser etc. C20 får av mig betyget OK. Betydligt lägre buller och jämnare gång än Cx. Sittkomforten är . . . ok. Sedan så uppsattar jag veterantunnelbanetåget också!

Här kan man jämföra med bilpendlare. Det är väldigt få bilpendlare som tar renoverade veteranbilar till jobbet.

filosoferar VeVeN
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1519
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Jag har svarat att trafiken går prickfritt, för det gör den när det inte är extremt halt.
Däremot skulle en något bättre turtäthet inte skada. Att sista turen hem från jobbet går 16.30 är inte så kul. 17.00 eller 17.30 hade varit bättre.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar