Oslo-vogner sendes utenlands igjen...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vognhaller i Göteborg

Inlägg av 2763 »

Harald skrev: Av gamla skrifter att döma hette den från början Kungsladugård. Vid något tillfälle bytte den dock namn till Majorna. Ska vi gå in på Spårvägens organisation så fanns det länge på trafikavdelningen en trafikexpedition alt. ett trafikområde som hette Majorna med både spårvagns-och busspersonal. På tekniska avdelningen fanns vagnhallen Majorna och bussgaraget Majorna. Vid en omorganisation omkring 1990 hade man skådat ljuset och skulle organisera sig på ett annat vis, exakt vilket kommer jag inte ihåg längre. Hur som helst så uppstod en namnkonflikt som löstes så att bussgaraget fick behålla namnet Majorna medan vagnhallen återfick namnet Kungsladugård, men som du skriver, det är det inte många som bryr sig om. För övrigt undrar jag om inte X:et i MX från början står för expeditionen, för det var väl där tjänsten började om man hade utgående vagn.
Det där med att byta namn på saker - det tycker jag inte om - det bör finnas en rimlig förklaring. MX, dvs Vagnhallen Kungsladugård i dagligt tal "Majorna" kallas för Majorna eftersom det är där den ligger, dessutom har den hetat både och innan den fick sitt nuvarande namn.

Men det verkar tradition i Göteborg att byta namn på vagnhallar så jag kanske skall börja kalla Rantorget för Norra Gårda...
Harald skrev:
TonyM skrev: Är taket fortfarande Eternit????
Säg det, något material som kan krossas med brandyxor är det i alla fall. På 80-talet hade man börjat oroa sig för brandsäkerheten i vagnhallarna, kanske föranlett av den anlagda brand som hade förstört ett tvåvagnståg på linje fyra vid Roddföreningen. Det skulle installeras sprinkler i hallarna för att förhindra att brand i en vagn skulle sprida sig till övriga vagnar. För att få underlag för dimensioneringen skulle det eldas i en uttjänt M25 varvid Statens Provningsanstalt skulle företa mätningar. Vagnen som hade säten av den gamla typen med tjock skumgummistoppning placerades i Eternithallen, SP monterade sina givare, en byggfläkt sattes igång för att dra ut röken och brandkåren var plats. Branden startades med en väl utprovad metod, nämligen den som gärningsmännen från branden på linje fyra hade använt och inom kort uppstod en rökutveckling mot vilken byggfläkten inte hade en chans. För att få ut röken måste brandmännen gå upp och slå hål på taket.
Jodu - det förstår jag att det rykte ordentligt. Nåväl - hade de bytt även taket så hade man väl måst använda såg... Antar därmed att det ännu - förutom där taket krossades - är eternit. Kan ju vara så att man ansåg att risken för att element med sinnet påverkat av "lösningsmedel på burk" skulle ta sig in allt för lätt och satte upp mer "svårkrossad" plåt på sidorna, emedan man inte ansåg att det var någon fara med taket. Dessutom måste man tänka på de stackars ligisterna så att de inte råkar ut för asbestdamm när de är ute på skadegörelsesturneer....

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8811
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Tony M skrev:MX, dvs Vagnhallen Kungsladugård i dagligt tal "Majorna" kallas för Majorna eftersom det är där den ligger
MX är en förkortning för vagnhallen som trafikplats, däremot inte som anläggning för skötsel och underhåll av spårvagnar. MX har liksom de flesta andra platsförkortningar spridit sig till trafikpersonalens jargong. Däremot brukar den tekniska personalen inte säga MX.

Vagnhallen ligger inom det område som förvaltas av stadsdelsnämnden Majorna men inte inte i stadsdelen Majorna. I stadsdelsnämndens område ingår tre stadsdelar: Majorna, Kungsladugård och Sandarna. Vagnhallen ligger i Kungsladugård. Själva ladugården ligger f.ö. norr om vagnhallen på andra sidan Oscarsleden. Kungen däremot finns i Stockholm. :)
Skriv svar