Oslo-vogner sendes utenlands igjen...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Oslo-vogner sendes utenlands igjen...
Etter at det er sendt en gullfisk til Japan, og S-83 til både Sverige og Danmark, er det nå tid for å sende en 600-vogn til Nederland!
Vogn 605 er idag observert på Majorstuen, og den er solgt til en museumsbane i Nederland. Det er Mitrans, fd. NSB-verksted, som står for salget.
Det er vedtak på at det skal beholdes to 600-vogner, men det er ikke bestemt hvilke.
Vogn 605 er idag observert på Majorstuen, og den er solgt til en museumsbane i Nederland. Det er Mitrans, fd. NSB-verksted, som står for salget.
Det er vedtak på at det skal beholdes to 600-vogner, men det er ikke bestemt hvilke.
Vogn 605
Hei
Var nede på Majorstuen og tokk noen bilder i kveld, desverre noe dårlige, både på grunn av lysforholdene, og på grunn av at jeg måtte gjøre det så kjapt fordi jeg befant meg et sted jeg ikke skulel være!
Har forøvrig en bunke bilder av vogn 198 fra japan et eller annet sted!


Andreas
Var nede på Majorstuen og tokk noen bilder i kveld, desverre noe dårlige, både på grunn av lysforholdene, og på grunn av at jeg måtte gjøre det så kjapt fordi jeg befant meg et sted jeg ikke skulel være!
Har forøvrig en bunke bilder av vogn 198 fra japan et eller annet sted!


Andreas
Du glömde bort vagnen som nu finns i Brooklyn, NY, USA. Den kommer inom kort att trafikera de nya spåren som läggs i gatan för att idka museitrafik och turist trafik i denna stadsdel av New York City. Den kommer att användas tillsammans med minst 5-6 PCC vagnar från Boston och Buffalo (Buffalo vagnarna är ex-Shaker Heights/Minneapolis vagnar.
MVH Dennis
MVH Dennis
Gullfiskar
En Gullfisk har tydligen varit på besök i Göteborg, har jag hört.
Och taksäkrigen (som sitter på taket
) löste ut på Järntorget...
Finns det några Gullfiskar kvar, finns det fler som är till salu?
Bj.
Och taksäkrigen (som sitter på taket

Finns det några Gullfiskar kvar, finns det fler som är till salu?
Bj.
Vadå jag dyster?
Gullfisk i Göteborg
Hei Björn!
Sitter desverre ikke på min hjemmecomputer akuratt nå, derfor er jeg bare gjest!
Det va gullfisk 183 som var i Göteborg, senne er nå tilbake i Oslo!
Av gullfiskene er vogn 163, 166, 170, 183, 185, 196, 198 og 199 tilbake forsjellige steder i verden!
Andreas
Sitter desverre ikke på min hjemmecomputer akuratt nå, derfor er jeg bare gjest!
Det va gullfisk 183 som var i Göteborg, senne er nå tilbake i Oslo!
Av gullfiskene er vogn 163, 166, 170, 183, 185, 196, 198 og 199 tilbake forsjellige steder i verden!
Andreas
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Gullfisk i Göteborg!
Hei!
Uten at jeg er helt sikekr, så mener jeg at 183 var i Göteborg i en periode mellom 1999 og 2000!
Det befant seg på det tidspunkt også to andre Oslo Museumsvogner i Göteborg, nemmelig motorvogn 70 og tilhenger 647!
Vogn 70 ble i 1993-1994 pusset opp hos GS / SSR, ikke sikker hvem!
Forøvrig, så trur jeg at vognene sto lagra i Majorna, mente jeg ble fortalt dette av noen i Ringlinjen på det tidspunktet som er nevnt over!
Er Majorna fortsatt i bruk til sporveismatriell, og har hallen sporforbindelse?
Andreas
Uten at jeg er helt sikekr, så mener jeg at 183 var i Göteborg i en periode mellom 1999 og 2000!
Det befant seg på det tidspunkt også to andre Oslo Museumsvogner i Göteborg, nemmelig motorvogn 70 og tilhenger 647!
Vogn 70 ble i 1993-1994 pusset opp hos GS / SSR, ikke sikker hvem!
Forøvrig, så trur jeg at vognene sto lagra i Majorna, mente jeg ble fortalt dette av noen i Ringlinjen på det tidspunktet som er nevnt over!
Er Majorna fortsatt i bruk til sporveismatriell, og har hallen sporforbindelse?
Andreas
Re: Gullfisk i Göteborg!
Ja og ja!Andy skrev:Er Majorna fortsatt i bruk til sporveismatriell, og har hallen sporforbindelse?
Det finns to sporveishallar i Göteborg, eller förresten tre.
Majorna, Rantorget samt SSR´s Gårdahallen.
(Og alle har sporforbindelse...)
Bj.
Vadå jag dyster?
Vognhaller i Göteborg
Hei Björn!
Takk for infoen om de tilgjenglige vognhallene i Göteborg!
Hva brukes Majorna til?
Har en mistanke til at alt GS sitt matriell står på Ramtorget!
Andreas
Takk for infoen om de tilgjenglige vognhallene i Göteborg!
Hva brukes Majorna til?
Har en mistanke til at alt GS sitt matriell står på Ramtorget!
Andreas
Finns det några 600 vagnar kvar i Oslo?
Vilka?
Vilken status har de? Museivagn?
Vilka har sålt till vem?
Vilka?
Vilken status har de? Museivagn?
Vilka har sålt till vem?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
600 vogner
Hei Micke!
Det finnes nå totalt 4 "600" vogner igjen i Oslo!
3 av disse står lagret på Ellingsrudåsen T-bane stasjon, og en står på Oslo sporveier's anlegg på Majorstuen, denne har blitt brukt som smørevogn på Holmenkollbanen!
Det er vogn 605 som ble sendt til Nederland
602 er smørevogna på HKB!
Eneste vogna jeg med sikkerhet husker at står på ellingsrudåsen er vogn 611, men jeg skal se om jeg kan finne ut hvem de to andre vognene er!
Det skal selges en 600 vogn til, men jeg veit ikke hvor!
2 av vognene skal bli museumsvogner
Vognene på Ellingsrudåsen har vært utsatt for hærverk i form av tagging, og tømte brannslukningsapparater!
Det ble hugget 3 vogner i fjor sommer, skal også prøve å finne ut av nummerene på disse!
Det ble også hugget 3 vogner før 1990, disse hadde da vært utsatt for ulykker, dette var vognene 606, 607 og 608!
hilsen
Andreas
Det finnes nå totalt 4 "600" vogner igjen i Oslo!
3 av disse står lagret på Ellingsrudåsen T-bane stasjon, og en står på Oslo sporveier's anlegg på Majorstuen, denne har blitt brukt som smørevogn på Holmenkollbanen!
Det er vogn 605 som ble sendt til Nederland
602 er smørevogna på HKB!
Eneste vogna jeg med sikkerhet husker at står på ellingsrudåsen er vogn 611, men jeg skal se om jeg kan finne ut hvem de to andre vognene er!
Det skal selges en 600 vogn til, men jeg veit ikke hvor!
2 av vognene skal bli museumsvogner
Vognene på Ellingsrudåsen har vært utsatt for hærverk i form av tagging, og tømte brannslukningsapparater!
Det ble hugget 3 vogner i fjor sommer, skal også prøve å finne ut av nummerene på disse!
Det ble også hugget 3 vogner før 1990, disse hadde da vært utsatt for ulykker, dette var vognene 606, 607 og 608!
hilsen
Andreas
Nederland
Hei!
Her er et utdrag av en e-mail som jeg fikk av en av mine nederlanske kontakter:
Andreas
Her er et utdrag av en e-mail som jeg fikk av en av mine nederlanske kontakter:
Den forklarer litt om bruken av denne vognen!I think I have discovered where these transports went to. I found a TUI press release stating that two historic "railway carriages" from Oslo were bought and transported to the new Tui Netherlands travelshop called "Central Station" in the city of Amersfoort. The address is Smallepad 15, Amersfoort. The carriages will be used as a space for toilets and an office for the travelshop. One car is a Type 600 II Skabo elektric tram with teak bodywork, built in 1951. This tram has 4 axles, a length of 14.45 meter, width 3.20 meters, height 3.64 meters, weight 28.000 kilogram. During the 50's this car was used during the winter Olypics in Holmenkol. The other car was built in 1929/1930. The length is 13.90 meters, width 3.10 meters and height 3.80 meters. It weighs 21.000 kilograms. This car featured in the Norwegian version of "Sesam Street" tv program.
Andreas
Re: Vognhaller i Göteborg
Majorna är drift och undehållshall för framförallt M28 och M29.Andy skrev:Hei Björn!
Takk for infoen om de tilgjenglige vognhallene i Göteborg!
Hva brukes Majorna til?
Har en mistanke til at alt GS sitt matriell står på Ramtorget!
Andreas
Uppställning av alla vagntyper förekommer i hallen.
Vagnhallen majorna heter egentligen vagnhallen Kungsladugård, men det är en annan petimeterdiskussion.
Rantorget har drift och underhåll på M21/M31, samt huvudverkstad.
Försök ställa upp alla GS vagnar på Rantorget, det får inte plats!
Dessutom finns ytterligare tre vagnhallar som har haft kontakt med GS nät varav en fortfarande har. Detta är den s k Eternithallen som nyttjas av Banteknik. Ligger på Gårda.
Den andra är släpvagnsskjulet på saltholmen, som vi har en misstanke om att det numera används av en klubb som stoppar baljor i havet, en pinne i baljan och sedan en tygtrasa på pinnen. Den tredje är Säröbanans motorvagnsstall, men det är inte spårvagnar så därför räknas det inte.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Hei!
har nå forsket litt rundt Oslo vogner som har forsvunnet til utlandet:
HKB 605:
http://www.tui.nl/Pers/Persberichten/St ... agons.html
HKB 3
http://www.brooklynrail.com/index.html
Andreas
har nå forsket litt rundt Oslo vogner som har forsvunnet til utlandet:
HKB 605:
http://www.tui.nl/Pers/Persberichten/St ... agons.html
HKB 3
http://www.brooklynrail.com/index.html
Andreas
Re: Gullfiskar
Ble 183 benyttet mens den var i Göteborg og finnes det noen bilder av dette? (Motiv: "Gullfisk på Hammarkullen" gir bonuspoeng....)Björn J. skrev:En Gullfisk har tydligen varit på besök i Göteborg, har jag hört.
Och taksäkrigen (som sitter på taket) löste ut på Järntorget...
Yngve
Re: Vognhaller i Göteborg
Du glömde Odinsplatsen som har varit både lokstall för Västgötabanan och vagnhall för Angeredsbanan. Saknar numera spårförbindelse.TonyM skrev: ...
Dessutom finns ytterligare tre vagnhallar som har haft kontakt med GS nät varav en fortfarande har. Detta är den s k Eternithallen som nyttjas av Banteknik. Ligger på Gårda.
Den andra är släpvagnsskjulet på saltholmen, som vi har en misstanke om att det numera används av en klubb som stoppar baljor i havet, en pinne i baljan och sedan en tygtrasa på pinnen. Den tredje är Säröbanans motorvagnsstall, men det är inte spårvagnar så därför räknas det inte.
/Tony
Beteckningen "släpvagnsskjul" för Saltholmshallen tycker jag inte är korrekt. Det är en gammal klassisk vagnhall i trä och användes väl för övernattning av både motor- och släpvagnar.
När vi är inne på gamla hallar kan vi ju ta de fyra som inte fins kvar längre också.
Hästspårvägens stallar låg på Gårda. Som jag har fattat det var det i närheten av Dämmet.
I Mölndal fanns liksom på Saltholmen en övernattningshall.
Långedragslinjen hade en hall NV om Järntorget.
Vid Jaegerdorffsplatsen låg den ursprungliga vagnhallen i Majorna. Som spårvagnshall ersattes den samt ovanstående på 1920-talet av hallen i Kungsladugård. Den blev senare trådbussgarage och föll till slut offer för Oscarsleden.
Kan detta vara till någon hjälp? Eller källa för kritik eller synpunkter?
http://www.sparvagssallskapet.se/vagnha ... G%F6teborg
http://www.sparvagssallskapet.se/vagnha ... G%F6teborg
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Vognhaller i Göteborg
Hej Harald. Har en del avikande uppfattningar och försvar till mitt förfogande över detta
Fast visst finns det spår kvar i asfalten kring hallen, så själva hallen har spårförbindelse med planen utanför.... Men spårförbindelsen mellan hallen och spårvägsnätet är bruten sedan länge. (Så varför kommenterade jag...)
Spår ligger och luftledning hänger för övrigt kvar i Saltholmshallen, kapat strax utanför de förut mycket vackra portarna. Ser lite komiskt ut med koppartrån hängande ut genom porten för att sluta i tomma intet.
Sedermera byggdes ett hästspårvägsstall vid dämmet, under 1880-talet dömdes kåken ut eftersom den var på väg ut i ån - en ny byggdes på andra sidan ån. Denna användes av hästspårvägen fram till dess nedläggning - men låg kvar en bit in på 1990-talet som någon form av pub. När pubverksamheten var på väg att gå i konkurs brann kåken märkligt nog upp.... Nåväl den var i dåligt skick så då slapp man döma ut den och riva den åtminstone.
Det var för övrigt från denna hall som den första spårvägsturen med "Kraft från ovan" utfördes. Jag tror att det var M1 nummer 22 eller möjligen 18 (var det inte dessa som levererades först???) som utförde bravaden, förste man bak kontrollern var Johan Sigfrid Edström, då Direktör för förvaltningen Göteborgs Spårvägar, senare mest känd för att ha varit direktör för Allmänna Svenska Elektricitets Aktiebolaget, dock får förmodas med mindre pension än en viss Percy från Uddevalla...
Längs Karl-Johansgatan väcktes folk av det oväntade larmet, en herre hade så brått att beskåda vagnen att han glömde öppna fönstret... Får förmoda att han hos glasmästaren nästa dag fick frågan om han ville ha rutan inslagen... i papper.
På återvägen från Majorna ställde sig spårvägens första instruktör, tidigare förare i Kristiania (när bytte man namn på gamlebyen till gamlebyen från Oslo?) Det lär ha gått undan för när man återkom till Järntorget fick sig denna instruktör en banna från spårvägsdirektör Edström för att han kört alldeles för vårdslöst fort. Med den stora hastigheten skulle aldrig en spårvagn få lov att framföras igen, vart han tvungen att lova.
De sista bilderna på bussgaraget klippan är tagna med oscarsleden byggd ända in på knuten. Då ser man att den ligger ganska precis i viadukten där man idag kommer ner till området vid Gamla Ävlsborg och Klippan, ser nästan ut som en av Krösus Sorks ritningar med motorväg över Bamses och Lille Skutts hus...
För övrigt så har vi väl missat spårvägens huvudanläggning, Elspårvägsstallarna Stampgatan. I drift 1902-1986, revs i november 86 av samma anledning som gamla hästspårvägsstallet.
Skall man sedan gå riktigt på djupet så uppfördes "Eternithallen" i Kungsladugård, men i samband med att Vagnhallen kungsladugård förlängdes (Det var väl för övrigt i samband med det som Vagnhallen Majorna mer eller mindre upphörde att vara spårvägshall) flyttades den till Stampen och den position den har idag. Under årens lopp har väggeterniten, får förmodas, av hälsoskäl bytts mot korrugerad plåt, men hur är det? Är taket fortfarande Eternit????
/Tony

Du har så rätt...Harald skrev: Du glömde Odinsplatsen som har varit både lokstall för Västgötabanan och vagnhall för Angeredsbanan. Saknar numera spårförbindelse.
Fast visst finns det spår kvar i asfalten kring hallen, så själva hallen har spårförbindelse med planen utanför.... Men spårförbindelsen mellan hallen och spårvägsnätet är bruten sedan länge. (Så varför kommenterade jag...)
Har för mig att Saltholmen, Broplatsen och Järntorget benämns Släpvagnsskjul i ZLoM. Är det inte i den så är det i annan bibel som jag läst det - ritningsarkivet exempelvis, men visst har de använts till annat ock. Saltholmen har ju varit uppställning för museivagnparken.Harald skrev: Beteckningen "släpvagnsskjul" för Saltholmshallen tycker jag inte är korrekt. Det är en gammal klassisk vagnhall i trä och användes väl för övernattning av både motor- och släpvagnar.
Spår ligger och luftledning hänger för övrigt kvar i Saltholmshallen, kapat strax utanför de förut mycket vackra portarna. Ser lite komiskt ut med koppartrån hängande ut genom porten för att sluta i tomma intet.
Hästspårvägen hade först en uppställningsplats någonstans i hamnen - vid Barlastkajen, var den nu låg. Anledningen var att man var tvungen att bygga en bro där det engelska bolaget fått lov att uppföra sitt stall.Harald skrev: När vi är inne på gamla hallar kan vi ju ta de fyra som inte finns kvar längre också.
Hästspårvägens stallar låg på Gårda. Som jag har fattat det var det i närheten av Dämmet.
Sedermera byggdes ett hästspårvägsstall vid dämmet, under 1880-talet dömdes kåken ut eftersom den var på väg ut i ån - en ny byggdes på andra sidan ån. Denna användes av hästspårvägen fram till dess nedläggning - men låg kvar en bit in på 1990-talet som någon form av pub. När pubverksamheten var på väg att gå i konkurs brann kåken märkligt nog upp.... Nåväl den var i dåligt skick så då slapp man döma ut den och riva den åtminstone.
Skåjfrisk kommentar, den skulle ha förkortats BOX idag (BO=Broplatsen, X= Depå)Harald skrev: I Mölndal fanns liksom på Saltholmen en övernattningshall.
Vagnhallen på Järntorget byggdes för att härbärgera släpen till Ringlinien, eftersom denna inte passerade någon av de två huvudhallarna längs sin väg. Släpvagnskoppling skedde alltså på järntorget. Sedermera överläts vagnskjulet till Långedragslinjen, får man förmoda att Ringlinien då gick med Ringsläp till dagens slutHarald skrev: Långedragslinjen hade en hall NV om Järntorget.

Det var för övrigt från denna hall som den första spårvägsturen med "Kraft från ovan" utfördes. Jag tror att det var M1 nummer 22 eller möjligen 18 (var det inte dessa som levererades först???) som utförde bravaden, förste man bak kontrollern var Johan Sigfrid Edström, då Direktör för förvaltningen Göteborgs Spårvägar, senare mest känd för att ha varit direktör för Allmänna Svenska Elektricitets Aktiebolaget, dock får förmodas med mindre pension än en viss Percy från Uddevalla...
Längs Karl-Johansgatan väcktes folk av det oväntade larmet, en herre hade så brått att beskåda vagnen att han glömde öppna fönstret... Får förmoda att han hos glasmästaren nästa dag fick frågan om han ville ha rutan inslagen... i papper.
På återvägen från Majorna ställde sig spårvägens första instruktör, tidigare förare i Kristiania (när bytte man namn på gamlebyen till gamlebyen från Oslo?) Det lär ha gått undan för när man återkom till Järntorget fick sig denna instruktör en banna från spårvägsdirektör Edström för att han kört alldeles för vårdslöst fort. Med den stora hastigheten skulle aldrig en spårvagn få lov att framföras igen, vart han tvungen att lova.
Precis, om man dessutom tittar på namnet för den hall som i dagligt tal kallas för "Vagnhallen Majorna" så heter den egentligen Vagnhallen Kungsladugård, men det är det ju ingen som bryr sig omHarald skrev: Vid Jaegerdorffsplatsen låg den ursprungliga vagnhallen i Majorna. Som spårvagnshall ersattes den samt ovanstående på 1920-talet av hallen i Kungsladugård. Den blev senare trådbussgarage och föll till slut offer för Oscarsleden.

De sista bilderna på bussgaraget klippan är tagna med oscarsleden byggd ända in på knuten. Då ser man att den ligger ganska precis i viadukten där man idag kommer ner till området vid Gamla Ävlsborg och Klippan, ser nästan ut som en av Krösus Sorks ritningar med motorväg över Bamses och Lille Skutts hus...
För övrigt så har vi väl missat spårvägens huvudanläggning, Elspårvägsstallarna Stampgatan. I drift 1902-1986, revs i november 86 av samma anledning som gamla hästspårvägsstallet.
Skall man sedan gå riktigt på djupet så uppfördes "Eternithallen" i Kungsladugård, men i samband med att Vagnhallen kungsladugård förlängdes (Det var väl för övrigt i samband med det som Vagnhallen Majorna mer eller mindre upphörde att vara spårvägshall) flyttades den till Stampen och den position den har idag. Under årens lopp har väggeterniten, får förmodas, av hälsoskäl bytts mot korrugerad plåt, men hur är det? Är taket fortfarande Eternit????
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Vognhaller i Göteborg
Tänka sig. Det hade jag ingen aaning om. Jag har ju sett kåken många gånger, men trodde att den alltid hade varit brädgård. Tagit en öl där har jag också gjort. Det var till VM-sommaren 1995 som brädgården transformerades till humlegård. Eftersom den låg längs hemvägen från Gårdahallen hände det att vi hamnade där efter dagens Ringliniepass. Sedan brann den märkligt nog upp.TonyM skrev: Sedermera byggdes ett hästspårvägsstall vid dämmet, under 1880-talet dömdes kåken ut eftersom den var på väg ut i ån - en ny byggdes på andra sidan ån. Denna användes av hästspårvägen fram till dess nedläggning - men låg kvar en bit in på 1990-talet som någon form av pub. När pubverksamheten var på väg att gå i konkurs brann kåken märkligt nog upp.... Nåväl den var i dåligt skick så då slapp man döma ut den och riva den åtminstone.
Av gamla skrifter att döma hette den från början Kungsladugård. Vid något tillfälle bytte den dock namn till Majorna. Ska vi gå in på Spårvägens organisation så fanns det länge på trafikavdelningen en trafikexpedition alt. ett trafikområde som hette Majorna med både spårvagns-och busspersonal. På tekniska avdelningen fanns vagnhallen Majorna och bussgaraget Majorna. Vid en omorganisation omkring 1990 hade man skådat ljuset och skulle organisera sig på ett annat vis, exakt vilket kommer jag inte ihåg längre. Hur som helst så uppstod en namnkonflikt som löstes så att bussgaraget fick behålla namnet Majorna medan vagnhallen återfick namnet Kungsladugård, men som du skriver, det är det inte många som bryr sig om. För övrigt undrar jag om inte X:et i MX från början står för expeditionen, för det var väl där tjänsten började om man hade utgående vagn.TonyM skrev: Precis, om man dessutom tittar på namnet för den hall som i dagligt tal kallas för "Vagnhallen Majorna" så heter den egentligen Vagnhallen Kungsladugård, men det är det ju ingen som bryr sig om![]()
Säg det, något material som kan krossas med brandyxor är det i alla fall. På 80-talet hade man börjat oroa sig för brandsäkerheten i vagnhallarna, kanske föranlett av den anlagda brand som hade förstört ett tvåvagnståg på linje fyra vid Roddföreningen. Det skulle installeras sprinkler i hallarna för att förhindra att brand i en vagn skulle sprida sig till övriga vagnar. För att få underlag för dimensioneringen skulle det eldas i en uttjänt M25 varvid Statens Provningsanstalt skulle företa mätningar. Vagnen som hade säten av den gamla typen med tjock skumgummistoppning placerades i Eternithallen, SP monterade sina givare, en byggfläkt sattes igång för att dra ut röken och brandkåren var plats. Branden startades med en väl utprovad metod, nämligen den som gärningsmännen från branden på linje fyra hade använt och inom kort uppstod en rökutveckling mot vilken byggfläkten inte hade en chans. För att få ut röken måste brandmännen gå upp och slå hål på taket.TonyM skrev: Skall man sedan gå riktigt på djupet så uppfördes "Eternithallen" i Kungsladugård, men i samband med att Vagnhallen kungsladugård förlängdes (Det var väl för övrigt i samband med det som Vagnhallen Majorna mer eller mindre upphörde att vara spårvägshall) flyttades den till Stampen och den position den har idag. Under årens lopp har väggeterniten, får förmodas, av hälsoskäl bytts mot korrugerad plåt, men hur är det? Är taket fortfarande Eternit????