Spånga för 13 år sedan...

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Spånga för 13 år sedan...

Inlägg av Bussmicke »

..med bara 2 veckors marginal från foto till publicering.

Bild

Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
virtual1

Re: Spånga för 13 år sedan...

Inlägg av virtual1 »

Bussmicke skrev:..med bara 2 veckors marginal från foto till publicering.

Bild
Men... jag trodde LED-displayerna infördes senare än 92 o att det var "rullgardinerna" som gällde då! - var det här en inlånad buss eller?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Bussmicke skrev: Bild
Åååh, såna där bussar hade de ett gäng i Vaxholmsgaraget! :D
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

virtual1 skrev:Men... jag trodde LED-displayerna infördes senare än 92 o att det var "rullgardinerna" som gällde då! - var det här en inlånad buss eller?
Det är inte LED. Det är s k Flipdots (vändbrickor).

LED är lysdioder, alltså halvledare som avger ljus. Ju mer ljus i omgivningen, desto sämre syns de. Omöjliga att läsa av i starkt solsken rakt in i skylten.

Flipdots är en matris med små brickor som vänds medden ljusa eller mörka sidan utåt. Kräver extern belysning för att synas. Ju soligare, desto bättre syns de.
37368

Inlägg av 37368 »

H20, visst är det bussarna som hade bladdörr fram men vikdörrar bak?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

37368 skrev:H20, visst är det bussarna som hade bladdörr fram men vikdörrar bak?
Nja, snarare hade man väl en speciell form av bladdörrar bak, som var smalare än de som kom senare. Dessutom hade man väl ett annat maskineri än på 80-talsbladdörrarna? :?:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
virtual1

Inlägg av virtual1 »

Odd skrev:
virtual1 skrev:Men... jag trodde LED-displayerna infördes senare än 92 o att det var "rullgardinerna" som gällde då! - var det här en inlånad buss eller?
Det är inte LED. Det är s k Flipdots (vändbrickor).

LED är lysdioder, alltså halvledare som avger ljus. Ju mer ljus i omgivningen, desto sämre syns de. Omöjliga att läsa av i starkt solsken rakt in i skylten.

Flipdots är en matris med små brickor som vänds medden ljusa eller mörka sidan utåt. Kräver extern belysning för att synas. Ju soligare, desto bättre syns de.
Absolut, visst har du rätt :-) - men frågan kvarstår, den här typen av skyltning var väl inte standard för fem öre 1992, eller är mitt minne ofantligt uselt?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Odd skrev: Omöjliga att läsa av i starkt solsken rakt in i skylten.
Ovanstående resonemang är inte helt sant, då man approximerar bort en ganska stor och viktig faktor.

Ljusemmiterande Dioder finns nämligen i snart sagt hur ljusintensiva varianter som helst. Exempelvis finns det idag diodmatriser godkända för järnvägssignallering.

När det gäller övrig skyltning håller jag inte med Odd att det blir bättre ju högre ljusintensitet som belyser skylten. Detta framförallt då det sitter en plexiglasskiva framför. Plexiglasskivan innehåller två partiellt speglande skikt (från luft till plast och från plast till luft). Vid ljus som faller in mot normalen speglas (för glas) c:a 4% av ljuset i varje speglande skikt. Avviker infallsvinkeln mot normalen ökar den reflekterade andelen. (Med vissa undantag för den så kallade brewstervinkeln, men det är egentligen ointressant i det här resonemanget eftersom vi inte har ett polariserat ljus)

Poängen av mitt resonemang är att när vi får en för hög belysning av bussens front syns inte matrisen bakom, oavsett om det är en hederlig bemålad duk, en modernare rullfilm, en vändpunktsmatris, led-matris eller LCD-matris på grund av de reflektioner som uppkommer i den framför filmen skyddande glasskivan.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar