Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Men... jag trodde LED-displayerna infördes senare än 92 o att det var "rullgardinerna" som gällde då! - var det här en inlånad buss eller?Bussmicke skrev:..med bara 2 veckors marginal från foto till publicering.
![]()
Åååh, såna där bussar hade de ett gäng i Vaxholmsgaraget!Bussmicke skrev:
Det är inte LED. Det är s k Flipdots (vändbrickor).virtual1 skrev:Men... jag trodde LED-displayerna infördes senare än 92 o att det var "rullgardinerna" som gällde då! - var det här en inlånad buss eller?
Nja, snarare hade man väl en speciell form av bladdörrar bak, som var smalare än de som kom senare. Dessutom hade man väl ett annat maskineri än på 80-talsbladdörrarna?37368 skrev:H20, visst är det bussarna som hade bladdörr fram men vikdörrar bak?
Absolut, visst har du rättOdd skrev:Det är inte LED. Det är s k Flipdots (vändbrickor).virtual1 skrev:Men... jag trodde LED-displayerna infördes senare än 92 o att det var "rullgardinerna" som gällde då! - var det här en inlånad buss eller?
LED är lysdioder, alltså halvledare som avger ljus. Ju mer ljus i omgivningen, desto sämre syns de. Omöjliga att läsa av i starkt solsken rakt in i skylten.
Flipdots är en matris med små brickor som vänds medden ljusa eller mörka sidan utåt. Kräver extern belysning för att synas. Ju soligare, desto bättre syns de.
Ovanstående resonemang är inte helt sant, då man approximerar bort en ganska stor och viktig faktor.Odd skrev: Omöjliga att läsa av i starkt solsken rakt in i skylten.