praktik

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
rjoo

praktik

Inlägg av rjoo »

Hej, jag undrar om man kan få praktik på en stadsbuss i skellefteå
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Du får säkert betydligt snabbare och bättre svar om du tar kontakt med entreprenören direkt. I tidtabellen brukar det framgå vilken entreprenör som kör.
rjo

Inlägg av rjo »

okej... ska göra det men vad får man göra om man har praktiken på en buss??? :D
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

Får du göra praktik, så blir det nog på kontor/verkstad. Däremot kan det bli lättare att få praktik på ett privat företag, än kommunalt! Facken vill nog gärna ha en åsikt om de sistnämnda!

Mikael
rjoo

Inlägg av rjoo »

okej..så om man är intresserad att bli/jobba som bussförare så får man inte åka med en vecka eller så och se hur det är eller?? :(
Björne

Inlägg av Björne »

rjoo skrev:okej..så om man är intresserad att bli/jobba som bussförare så får man inte åka med en vecka eller så och se hur det är eller?? :(
Är du intresserad av det så är det nog bäst att försöka komma in i verkstaden och få praktik där, åka runt på en buss i en vecka tror jag varken du eller skolan tycker är så givande egentligen?!
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

rjoo skrev:okej..så om man är intresserad att bli/jobba som bussförare så får man inte åka med en vecka eller så och se hur det är eller?? :(
Säger samma som dig, skulle också vilja de! :D
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Gjorde själv min "prao" i 8:an på SLs bussgarage i Södertälje för länge sedan, jag fick faktiskt lära mig en hel del om bussar, och åkte en hel del buss också i samband med provkörningar efter verkstadsbesök.
Så att få praktisera på ett bussgarage är inte så tråkigt som det låter...
Krille
Kontakt:

Inlägg av Krille »

Kan rekommendera praktik på Skelleftebuss verkstad.
Mycket trevlig personal, åsså får man prova på lite av varje.
Enklast att ringa till Christian på verkstan direkt, 0910-72 56 22

Lycka till!

/Krille
rjoo

Inlägg av rjoo »

ja men jag är inte så jätte intresserad av verkstads arbete det är ju liksom bussförar yrket jag vill uppleva eller vad man ska säga :D
rjoo

Inlägg av rjoo »

så det går inte praktisera på en buss som bussvärd eller något liknade :?:
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

rjoo skrev:så det går inte praktisera på en buss som bussvärd eller något liknade :?:
Om du får praktik på ett bussföretag, finns det kanske stunder då det inte finns något att göra inom byggnaden så att säga. Då kan chansen finnas att du får följa med på en tur med buss. Skulle du få praktik så säg till att du gärna även vill följa med på bussar. Det gäller att det är rätt folk på rätt plats så går det nog!

Mikael

P.S. Sedan gäller det att föraren vill ha någon med sig :wink:
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Ett annat sätt är faktiskt att gå med som medlem i Svenska Spårvägssällsakpet, där kan man lära sig massor om bussar (och spårvagnar med för den delen) :D :D :D
Skriv svar