Muppstämpel ?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224

Re: Snitsiga räknare

Inlägg av M224 »

17AGR skrev:
Patrick skrev:Trafikräknarna har nog olika sätt att räkna, men en berättade för mig att han räknar "kupe"-vis - han vet hur många som får plats i en kupe (4 personer) och sedan kollar han snabbt av kupe för kupe och kan så se hur många det är.

Misstänker dock att räkningen inte blir 100% korrekt, man vem kan kolla det?

Men dom är snittsiga iallafall - själv skulle jag inte kunna räkna i den takt som dom gör! :wink:

M422//

Skulle dom åka med tågen skulle det behövas en räknare minst per tåg - för dyrt! Dessutom är det ju antalet resenärer som passerar just den stationen som skall räknas!
Gammalt TM knep när man räknade trafikanter i CX tåg som lämnade Globen efter match. Räkna bara stående och lägg till 50 sittande per vagn, för står folk så är sittplatserna upptagna.
Hehe! ja det var logik det :D
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

M224 skrev:
virtual1 skrev:Jodå, kommer upp lite bilder på en annan forummedlem i festtagen här i kväll eller i morgon också så ;-)
Trevligt trevligt! 8) skönt att veta att det finns partaj folk som är diggare, tyvärr har jag inte stött på några IRL än, men det kanske kommer då :D
Eftersom jag känner mig utpekad av virtual1 :wink: är det väl lika bra att jag ger mig tillkänna. Jorå, jag har inget emot att försöka dricka virtual1 under bordet på hans kräftskivor (ibland lyckas jag också) och jag är stolt över att vara nörd. Det allra bästa är när det går att kombinera, som i lördags när vi under intagande av god mat och skummande öl åkte med SS A33 700 på Djurgårdslinjen, varv efter varv efter varv... :D
Nupski

Inlägg av Nupski »

Jag är väl halvnörd och partynisse i ett så det går att kombinera...
Joohan

Inlägg av Joohan »

idag ahde jag nog kraftig muppstämpel stod och tog bilder på tåg och spårvagnar då så kom det en bil ifrån banverket som åkte väldigt sakta förbi och stannade en bit bort sen så åkte den och tio minuter senare kom det en polisbil och gled förbi och tittade sakta och säkert ;D
Rico

Inlägg av Rico »

hehe... du tog väl kort på dem??
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

NerdBoy skrev:
M224 skrev:
virtual1 skrev:Jodå, kommer upp lite bilder på en annan forummedlem i festtagen här i kväll eller i morgon också så ;-)
Trevligt trevligt! 8) skönt att veta att det finns partaj folk som är diggare, tyvärr har jag inte stött på några IRL än, men det kanske kommer då :D
Eftersom jag känner mig utpekad av virtual1 :wink: är det väl lika bra att jag ger mig tillkänna. Jorå, jag har inget emot att försöka dricka virtual1 under bordet på hans kräftskivor (ibland lyckas jag också) och jag är stolt över att vara nörd. Det allra bästa är när det går att kombinera, som i lördags när vi under intagande av god mat och skummande öl åkte med SS A33 700 på Djurgårdslinjen, varv efter varv efter varv... :D
Skummande gott öl är aldrig fel...en av mina stora passioner här i livet :D
Joohan

Inlägg av Joohan »

Rico skrev:hehe... du tog väl kort på dem??
hehe, nä tänkte in på det = P jag började gå därifrån kändes dumt om dom skulle börja fråga ut en. Men ganska rolgit att dom kommer så fort på en sån sak vet när man ringt på andra saker så har det tagit ett år men dom åker väll på det dom tycker är roligt...

Några länktips:

http://www.polisradio.net

http://www.surre.se

http://www.djscoozie.com/index.php?lng=sw
sista är Västerås.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Patrick skrev:Trafikräknarna har nog olika sätt att räkna, men en berättade för mig att han räknar "kupe"-vis - han vet hur många som får plats i en kupe (4 personer) och sedan kollar han snabbt av kupe för kupe och kan så se hur många det är.

Men dom är snittsiga iallafall - själv skulle jag inte kunna räkna i den takt som dom gör! :wink:

M224//

Skulle dom åka med tågen skulle det behövas en räknare minst per tåg - för dyrt! Dessutom är det ju antalet resenärer som passerar just den stationen som skall räknas!
Har man inte prövat med vågar, inbyggda i vagnarnas fjädring? Har för mej att jag läst om det!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BussJohan skrev:
Rico skrev:hehe... du tog väl kort på dem??
hehe, nä tänkte in på det = P jag började gå därifrån kändes dumt om dom skulle börja fråga ut en. Men ganska rolgit att dom kommer så fort på en sån sak vet när man ringt på andra saker så har det tagit ett år men dom åker väll på det dom tycker är roligt...
Var stog du? De kanske trodde att du tänkte hoppa framför ett tåg? :?:
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

LÅ1 skrev:

M224//

Har man inte prövat med vågar, inbyggda i vagnarnas fjädring? Har för mej att jag läst om det!
Nej inte mig veterligen - låter lite mysko tycker jag - tror nog att det mänskliga ögat och hjärnan är bäst för deet jobbet!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Patrick skrev:
LÅ1 skrev:

M224//

Nej inte mig veterligen - låter lite mysko tycker jag - tror nog att det mänskliga ögat och hjärnan är bäst för deet jobbet!
Det där med vågar för att beräkna trafikantmängden har varit på tapeten någon stans, men jag kommer inte ihåg var!
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

LÅ1 skrev:
Patrick skrev:
LÅ1 skrev: Har man inte prövat med vågar, inbyggda i vagnarnas fjädring? Har för mej att jag läst om det!
Det där med vågar för att beräkna trafikantmängden har varit på tapeten någon stans, men jag kommer inte ihåg var!
Var det inte något som dom gjorde vid gränskontrollerna mellan östsidan och västsidan under kalla kriget för att kolla att inte gömda flyktingar fanns i t ex långtradare på väg till den sk "fria världen"? :roll:
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

LÅ1 skrev:Har man inte prövat med vågar, inbyggda i vagnarnas fjädring? Har för mej att jag läst om det!
Det skramlar i huvudet, och just namnet Alvik ringer det en klocka...
Men någonstans i tunnelbanan skall det finnas, eller har funnits, en vagnvåg.
Skriv svar