Muppstämpel ?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Bengt Jönsson
- Kontakt:
Muppstämpel ?
När undertecknad för på tal bland "icke diggare" att han är intresserad av spårvagnar, tunnelbanor, bussar, linjenät etc och bland ett av det första som göres vid besök på olika platser eller städer är att införskaffa ett "turistkort" eller annat åk-kort för de lokala transportmedlen så blir han lätt betraktad som "kufisk" och "nördig". En stämpel av "mupptyp" åsätts helt enkelt och en del skakar t.o.m på huvudet och suckar...
Är det någon annan som erfarit samma "stämpling" eller är det något man får leva med?
/Bengt
Är det någon annan som erfarit samma "stämpling" eller är det något man får leva med?
/Bengt
-
Nog finns de som har haft roligt åt mig för jag är intresserad av kollektivtrafik. Men inget som jag har brytt mig om. Oftast har den som påpekat något själv haft en udda böjelse, typ att han tycker om ett speciellt bilmärke eller något annat.
Däremot har jag haft tur och hittat en kvinna som accepterar mina intressen. Det är inte vem som helst som skulle gå bakom med korvkioskmat i handen och äta gåendes medan jag jagar spårvagnar en blåsig och regnig söndag i Göteborg.
Man får ta det med en nypa salt. Det är mer mänskligt att man har ett intresse än inte. Skulle någon rynka på näsan är det bara att fråga vad de själva tycker om. Oftast kan man ta ner dem på jorden igen.
Mikael
Däremot har jag haft tur och hittat en kvinna som accepterar mina intressen. Det är inte vem som helst som skulle gå bakom med korvkioskmat i handen och äta gåendes medan jag jagar spårvagnar en blåsig och regnig söndag i Göteborg.
Man får ta det med en nypa salt. Det är mer mänskligt att man har ett intresse än inte. Skulle någon rynka på näsan är det bara att fråga vad de själva tycker om. Oftast kan man ta ner dem på jorden igen.
Mikael
Själv har jag fått respekt för mitt intresse genom att säga något i stil med "Jag är medveten att det här är urnördigt och extremt insnöat, men jag tycker att det är roligt, så jag håller på med det ändå". Tar man inte sig själv på för stort allvar är det inga problem. Jag har till och med lyckats sprida budskapet om att Uppsala behöver ett spårvägssystem bland mina kursare
. Att de sen gruffar när jag forumsurfar på "arbetstid" är en annan femma...

Re: Muppstämpel ?
Jodå, och inte en eller ett fåtal gånger.Bengt Jönsson skrev:
Är det någon annan som erfarit samma "stämpling"?
/Bengt
Har ofta fått frågan när jag för mitt intresse på tal och att jag söker järnvägslitteratur: "Varför läser du sådant?". Och tonen i frågande persons röst har inte varit intresserad, utan snarare arrogant och nedsättande.
Man kan undra vad ett "fint" intresse är i sådana personers ögon. Min erfarenhet är imellertid att dylika personer inte har några framträdane intressen över huvud taget utom möjligen TV-tittande.
/
Anders
För övrigt anser jag att norra Bohusbanan ska upprustas.
-
*harklar sig* - gillar både kollektivtrafik o fest/party så snälla dra inte alla över en kam du hellerM224 skrev:Jodå, det händer hela tiden, alltid från folk som själva verkar sakna egna intressen, eller från folk som tycker att festa o partaja är "intressen" sorgliga människor m.a.oDessa människor stöter man på i alla samhällsskikt.

Hehehehe! visste inte att sådana fannsvirtual1 skrev:*harklar sig* - gillar både kollektivtrafik o fest/party så snälla dra inte alla över en kam du hellerM224 skrev:Jodå, det händer hela tiden, alltid från folk som själva verkar sakna egna intressen, eller från folk som tycker att festa o partaja är "intressen" sorgliga människor m.a.oDessa människor stöter man på i alla samhällsskikt.

- DrMerkwurdigliebe
Re: Muppstämpel ?
Det beror väl på. Att ha ett intresse eller brinna för något är ju inte nödvändigtvis samma sak som att kufa. Avgörande är att för kufen börjar det bli svårt att begripa att inte alla delar hans eller hennes intresse. Den som söker upp sina offer och missionerar om sin hjärtefråga alt. har en tendens att kunna leda varje diskussion in på sitt specialområde får kanske finna sig i att betraktas som mupp, oavsett om kufområdet är kollektivtrafik eller något annat. Det är väl å andra sidan inte så farligt, så länge inte kufandet går över styr och blir till ett nedbrytande beroende som gör att sociala kontakter eller arbete blir svårt att sköta om. Att många har så otroligt dålig känsla för 'mind your own business' känns spontant som ett större problem än att en annan är intresserad av spårvagnar.Bengt Jönsson skrev:När undertecknad för på tal bland "icke diggare" att han är intresserad av spårvagnar, tunnelbanor, bussar, linjenät etc och bland ett av det första som göres vid besök på olika platser eller städer är att införskaffa ett "turistkort" eller annat åk-kort för de lokala transportmedlen så blir han lätt betraktad som "kufisk" och "nördig". En stämpel av "mupptyp" åsätts helt enkelt och en del skakar t.o.m på huvudet och suckar...
/Bengt
-
Jodå, kommer upp lite bilder på en annan forummedlem i festtagen här i kväll eller i morgon också såM224 skrev:Hehehehe! visste inte att sådana fannsvirtual1 skrev:*harklar sig* - gillar både kollektivtrafik o fest/party så snälla dra inte alla över en kam du hellerM224 skrev:Jodå, det händer hela tiden, alltid från folk som själva verkar sakna egna intressen, eller från folk som tycker att festa o partaja är "intressen" sorgliga människor m.a.oDessa människor stöter man på i alla samhällsskikt.

Trevligt trevligt!virtual1 skrev:Jodå, kommer upp lite bilder på en annan forummedlem i festtagen här i kväll eller i morgon också såM224 skrev:Hehehehe! visste inte att sådana fannsvirtual1 skrev: *harklar sig* - gillar både kollektivtrafik o fest/party så snälla dra inte alla över en kam du heller

Jag blir ibland tittad snett på, mycket sällan, när jag för mitt intresse på tal. Desto oftare uppmuntras det.
Exempel:
Min hustru gav mig (innan hon blev min hustru) en SJ-karta över hela Svea rike som hon ärligen fått på en station, och som hennes far sedan tapetserat och inramat på en masonitplatta.
I somras vick jag en tavla på svenka lok, där bl a ett bekant snabbtåg finns som en snar framtidsutsikt (X2000).
På jobbet är det alltid mig de frågar när någon ska åka någonstans (företrädesvis Sthlmsresor) hur man ska åka lämpligast i staden i fråga, och vad det kostar.
Så jag är rätt nöjd med livet som diggare.
Så har jag blivit intervjuad av massmedia också. Nörd? Javisst, en stolt sådan.
Jag har dock aldrig fört detta på tal, emedan det är helt naturligt. Nej, folk har kommit till mig och bett om hjälp, uppmuntrat mig eller helt enkelt sagt: Jaså du håller på med sådant, det låter intressant...
Exempel:
Min hustru gav mig (innan hon blev min hustru) en SJ-karta över hela Svea rike som hon ärligen fått på en station, och som hennes far sedan tapetserat och inramat på en masonitplatta.
I somras vick jag en tavla på svenka lok, där bl a ett bekant snabbtåg finns som en snar framtidsutsikt (X2000).
På jobbet är det alltid mig de frågar när någon ska åka någonstans (företrädesvis Sthlmsresor) hur man ska åka lämpligast i staden i fråga, och vad det kostar.
Så jag är rätt nöjd med livet som diggare.
Så har jag blivit intervjuad av massmedia också. Nörd? Javisst, en stolt sådan.
Jag har dock aldrig fört detta på tal, emedan det är helt naturligt. Nej, folk har kommit till mig och bett om hjälp, uppmuntrat mig eller helt enkelt sagt: Jaså du håller på med sådant, det låter intressant...
Professionell tyckare
På tal om detta så undrar jag vad de gör som man ibland ser stående på stationerna och låter tågen åka förbi. Samtidigt står de där med papper och pratar i en diktafon.
Läser de in nummren på vagnarna eller?
Isf. varför?
Vad gör man med informationen sen?
Har inte SL koll på exakt vilka vagnar som är ute och man sedan kan kontakta dem?
Isf. varför?
Har inte SL koll på exakt vilka vagnar som är ute och man sedan kan kontakta dem?
De kollar om tågen håller tiderna.Användarnamn skrev:På tal om detta så undrar jag vad de gör som man ibland ser stående på stationerna och låter tågen åka förbi. Samtidigt står de där med papper och pratar i en diktafon.
Isf. varför?
Nja, är det inte trafikanträknare han menar? De räknar helt enkelt hur många trafikanter det finns i vagnarna. Brukar stå en sådan vid Alvik norrut ganska ofta.
Mvh Peter
http://peter.web.surftown.se
Dom räknar när tåget lämnar stationen, alltså när vagnarna rullar förbi.M224 skrev:Dom jag ser står alltid vid ledarhytten, vet inte hur dom kan se hur många det är i vagnarna därifrån

Mvh Peter
Alltså om det är typ 10 i en vagn eller 50 eller 100...mer exakta siffror kan man ju aldrig få, vore väl bättre om dom åkte med ett par stationerPeter S skrev:Dom räknar när tåget lämnar stationen, alltså när vagnarna rullar förbi.M224 skrev:Dom jag ser står alltid vid ledarhytten, vet inte hur dom kan se hur många det är i vagnarna därifrån

Snitsiga räknare
Trafikräknarna har nog olika sätt att räkna, men en berättade för mig att han räknar "kupe"-vis - han vet hur många som får plats i en kupe (4 personer) och sedan kollar han snabbt av kupe för kupe och kan så se hur många det är.
Misstänker dock att räkningen inte blir 100% korrekt, man vem kan kolla det?
Men dom är snittsiga iallafall - själv skulle jag inte kunna räkna i den takt som dom gör!
M224//
Skulle dom åka med tågen skulle det behövas en räknare minst per tåg - för dyrt! Dessutom är det ju antalet resenärer som passerar just den stationen som skall räknas!
Men dom är snittsiga iallafall - själv skulle jag inte kunna räkna i den takt som dom gör!

M224//
Skulle dom åka med tågen skulle det behövas en räknare minst per tåg - för dyrt! Dessutom är det ju antalet resenärer som passerar just den stationen som skall räknas!
Re: Snitsiga räknare
Gammalt TM knep när man räknade trafikanter i CX tåg som lämnade Globen efter match. Räkna bara stående och lägg till 50 sittande per vagn, för står folk så är sittplatserna upptagna.Patrick skrev:Trafikräknarna har nog olika sätt att räkna, men en berättade för mig att han räknar "kupe"-vis - han vet hur många som får plats i en kupe (4 personer) och sedan kollar han snabbt av kupe för kupe och kan så se hur många det är.
M422//
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D