Spårvägslinje 47

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Spårvägslinje 47

Inlägg av Olle »

Ha, trodde någon att busslinje 47 (kompletteringslinjen till 7:an, Djurgårdslinjen) skulle dyka upp nu, så trodde han / hon fel. Här kommer ett underbart exemplar av arten spårvagn modell ä.

Bild

:) lle.
:-)lle
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Du verkar ha ett rätt så brett register av spårvagnsbilder :) Du råkar inte ha någon från Melbourne? Där finns i alla fall ett gäng linjer med höga nummer vill jag minnas.
essin

Inlägg av essin »

Ja, Melbourne har en del höga linjenummer, upp till 112, linjekarta här. Annars har väl Prags nattvagnar nummer i 50-serien?
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Åk till Tuen Mun i Hong Kong, där finns nummer i 5, 6 och 700-serien..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Björne

Inlägg av Björne »

essin skrev:Annars har väl Prags nattvagnar nummer i 50-serien?
Japp linjenummer mellan 51-59 är nattvagnar.
Bertan

Inlägg av Bertan »

Av tradition är det väl så att i de flesta städer har spårvagnarna de lägre linjenummerserierna och bussarna de högre. Inte så konstigt kanske, spårvagnarna fanns ju redan när man började numrera linjerna.

Men kan någon komma på ett exempel där det är tvärtom. OK. i Stockholm har det ju blivit så genom stombusslinjerna 1-4 (kom på det under skrivandets gång). Alltså: var finns de "högsta" linjenumren för reguljära spårvagnslinjer.
Dennis

Inlägg av Dennis »

I Toronto, Canada så är alla spårvägslinjer i staden i 500 serien. Förr hade de namn såsom Queen,King, Dundas Carlton o.s.v. Tycker det var lättare att komma ihåg än spårvagnar i 500 gruppen.

Just nu kan jag inte komma ihåg vilket nummer som St.Clair linjen har.

Om man inte bor på en plats och ser eller har daglig kontakt med alla de olika linjerna så är det svårt att komma ihåg de högre nummren.

Då är det faktiskt lättare med linjer med bokstavs markering. F,J,K,L,M,N såsom i San Francisco eller 1 till 14 i Göteborg. I Oslo krånglade dom till det när dom ändrade och gav T+banan låga nummer istället för spårvägen.

Mvh Dennis
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

kildor skrev:Du verkar ha ett rätt så brett register av spårvagnsbilder :) Du råkar inte ha någon från Melbourne? Där finns i alla fall ett gäng linjer med höga nummer vill jag minnas.
Jag har ännu inte hunnit skanna bilderna från Australien (milleniumskiftet 87-88 ) men det kommer väl så småningom. Det som intresserar mej just nu är att göra digitala DVD-versioner av mina gamla analoga VHS-filmer (bland annat Melbourn) och det tar tid i anspråk. Skannern vilar just nu. Men ibland blir man så himla sugen att dyka djupt ned i negativalbumet ......

När det gäller besökta spårvägsstäder så har jag inte kompletterat min lista på länge, men det har nog passerat 200-vallen med råge iallafall. Antal spårvägsstäder är väl drygt 400? Någon som har en aktuell lista?

:wink: lle.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Olle skrev:
När det gäller besökta spårvägsstäder så har jag inte kompletterat min lista på länge, men det har nog passerat 200-vallen med råge iallafall. Antal spårvägsstäder är väl drygt 400? Någon som har en aktuell lista?

Fullständigt okomplett! Å du får själv sortera bort nedlagda. Snällt av mig va? :D
http://www.tram.nu/atlas/atlas.php?typ=spårväg
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Olle skrev:Jag har ännu inte hunnit skanna bilderna från Australien (milleniumskiftet 87-88 ) men det kommer väl så småningom.
Hmm, vilken tideräkning pratar vi om nu?
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

I Düsseldorf har man ihvertfall sporvogner linjenummer i 700 serien......

ANdreas
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

bruse skrev:
Olle skrev:

Fullständigt okomplett! Å du får själv sortera bort nedlagda. Snällt av mig va? :D
http://www.tram.nu/atlas/atlas.php?typ=spårväg
Intressant, har du ingen sorterare som kan visa endast städer med bibehållna system?

Hittade föresten redan på första sidan ett fel, Ascencion .....

Bild

Bild

8) lle.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Olle skrev: Intressant, har du ingen sorterare som kan visa endast städer med bibehållna system?
Sån lyx? Ska göra det i mån av tid...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Andy skrev:I Düsseldorf har man ihvertfall sporvogner linjenummer i 700 serien......

ANdreas
Och i Duisburg har man spårvägslinjer som börjar i 900-serien...
http://www.dvv.de/dvg/
essin

Inlägg av essin »

Ja, VRR-området har ju lagt på ett hundratal på alla gamla linjenummer, så det går att hitta både det ena och det andra där. Är det någon som vet hur numren i Krefeld ser ut internt? De skyltas ju 041, 042 osv, men eftersom Stadtbahnlinjerna har nummer på Uxx kanske Krefeld har nummer i 104x-serien internt? Apropå det har Bonn nummer i 60-serien, om vi ska ta något mer närliggande. Hundratalen lär det ta ett tag innan vi kommer till om vi ska ta det i ordning... 8)
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Dennis skrev:I Oslo krånglade dom till det när dom ändrade och gav T+banan låga nummer istället för spårvägen.
Det var ikke akkurat slik. Etterhvert som T-banen overtok linjer som tidligere var trafikert med sporvogner beholdt T-banen det opprinnelige linjenummeret. Slik fortsatte Lambertseterbanen med nr 4, og Østensjøbanen med nr 3, selv etter at Gullfisker og Høkaer hadde kjørt der for siste gang! At Grodudbanen fikk linjenummeret til Sagenetrikken (5) er en annen sak, men linje 5 har gått to steder på samme dag, nemlig første dag med Grorudbanen og siste dag med Sagenetrikken :cry:

Når man slo sammen østlige T-baner og vestlige forstadsbaner med nummer 13, 14, 15 og 16 ville de sistnevnte bli ledig. T-banen hadde allerede fire av fem linjenummer i den laveste serien, mens sporvognene hadde 1, 2, 7, 9 og 11. Siden linjekombinasjonene (endeholdeplassene)skulle gjøres om allikevel var en kraftig omnummerering en grei måte å markere dette på.

Og vi som bor i byen har vent oss til det :wink:
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

BaardB skrev:.....mens sporvognene hadde 1, 2, 7, 9 og 11
Ikke for å være pirkete Baard, men man hadde jo nummrene 8, 10 og 12 på den tiden også, hvor linje 10 og 12 fortsatt eksisterer....

Linje 8 har også vært en t-bane linje, dog bare en rushtidslinje etter det jeg husker.

Andreas
Bertan

Inlägg av Bertan »

Jo, det var bra att man redde ut det hela i Oslo. Det är ju inte bra med nummer för olika trafikslag "huller om buller" bara för att det måhända återspeglar förhållanden för 50-60 år sedan.
Skriv svar